Dat schreef iknyckle schreef:ranetje schreef:Joost mag weten hoe je een lichtbak moet combineren met een "kudde"(??) windhondensirene schreef:Laat staan als je verteld dat je hond strooptmalinois schreef:Als ik tegen een willekeurig persoon zegt dat een hond jaagt snapt die gelijk wat ik bedoel. Als ik zeg dat ie hetzt snapt driekwart niet wat ik zeg. Ik hoor t ook nooit muv hier en kom t nooit tegen in de spreektaal. Voor mij is t gewoon jagen .ik gok zo dat men dan denkt dat je dan s'nachts met een lichtbak een kudde windhonden en een geweer door de duinen struint. Want iedereen weet wel wat stropen is maar betrekt dat niet op zijn eigen lieve viervoeter die per ongeluk een meerkoetje te pakken krijgt.
![]()
Bovendien hoeft lichtbakken geen stropen te zijn als de betreffende persoon een ontheffing heeft.
Wat het stropen betreft.
Ik denk dat de meeste mensen heel goed weten wat dat is.
Alleen het verband tussen stropen (het zich ongeoorloofd toe-eigenen van wild) en hun eigen lieven hondje dat een konijn o.i.d. pakt wordt niet gezien.
Gebruik in plaats van hetzen het woord opjagen en opeens is alles duidelijk.
Of niet?
Voor mij jaagt een hond als hij een poging doet om wild te vangen of het nou geoorloofd is of ongeoorloofd.
Maakt voor mij geen enkel verschil.
Het is allebei jagen.
Voor lichtbakken kun je een vergunning krijgen. Dus is het dan geen stropen meer. Met een lange hond jagen is verboden. Een lange hond is een verboden jachtwapen.
Met lange honden jagen is ook jagen.
Wel verboden en dan valt het dus onder onrechtmatig jagen (of indien gewenst stropen).
Maar het is en blijft "jagen"