Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat versta je onder "jagen"?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Wat versta je onder "jagen"?

Ongelezen bericht door ranetje »

nyckle schreef:
ranetje schreef:
sirene schreef:
malinois schreef:Als ik tegen een willekeurig persoon zegt dat een hond jaagt snapt die gelijk wat ik bedoel. Als ik zeg dat ie hetzt snapt driekwart niet wat ik zeg. Ik hoor t ook nooit muv hier en kom t nooit tegen in de spreektaal. Voor mij is t gewoon jagen .
Laat staan als je verteld dat je hond stroopt :schrik: ik gok zo dat men dan denkt dat je dan s'nachts met een lichtbak een kudde windhonden en een geweer door de duinen struint. Want iedereen weet wel wat stropen is maar betrekt dat niet op zijn eigen lieve viervoeter die per ongeluk een meerkoetje te pakken krijgt.
Joost mag weten hoe je een lichtbak moet combineren met een "kudde"(??) windhonden :engel:
Bovendien hoeft lichtbakken geen stropen te zijn als de betreffende persoon een ontheffing heeft.

Wat het stropen betreft.
Ik denk dat de meeste mensen heel goed weten wat dat is.
Alleen het verband tussen stropen (het zich ongeoorloofd toe-eigenen van wild) en hun eigen lieven hondje dat een konijn o.i.d. pakt wordt niet gezien.

Gebruik in plaats van hetzen het woord opjagen en opeens is alles duidelijk.
Of niet?

Voor mij jaagt een hond als hij een poging doet om wild te vangen of het nou geoorloofd is of ongeoorloofd.
Maakt voor mij geen enkel verschil.
Het is allebei jagen.

Voor lichtbakken kun je een vergunning krijgen. Dus is het dan geen stropen meer. Met een lange hond jagen is verboden. Een lange hond is een verboden jachtwapen.
Dat schreef ik :tongue:

Met lange honden jagen is ook jagen.
Wel verboden en dan valt het dus onder onrechtmatig jagen (of indien gewenst stropen).
Maar het is en blijft "jagen"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

korthaar schreef:Laat de door primitief instinct aangedreven mannetjes in groene pakken zich maar druk maken over deze terminologie, dan trekken wij er wel lekker met de hond op uit.

:E:
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:Laat de door primitief instinct aangedreven mannetjes in groene pakken zich maar druk maken over deze terminologie, dan trekken wij er wel lekker met de hond op uit.
Volgens mij is TS geen "door primitief instinct aangedreven mannetje in een groen pak"

Ik vind de opmerking nogal min.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Ach ja, Korthaar en Longfields kunnen hun primitieve instincten altijd nog afschuiven op hun viervoeters. Zij zullen wel van niks weten. Groene zieltjes zullen ze wel hebben.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:Ach ja, Korthaar en Longfields kunnen hun primitieve instincten altijd nog afschuiven op hun viervoeters. Zij zullen wel van niks weten. Groene zieltjes zullen ze wel hebben.
:ok:
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Een echt jacht hond vangt natuurlijk herten.... Of, nou ja ...

http://www.fieldandstream.com/blogs/whi ... SOC&dom=fb

:LOL: :LOL:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Shiloh86 schreef:Een echt jacht hond vangt natuurlijk herten.... Of, nou ja ...

http://www.fieldandstream.com/blogs/whi ... SOC&dom=fb

:LOL: :LOL:
Ach, die hond schrok zich een hoedje. Haha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden jagen eigenlijk niet, het zijn verdelgers. Haha.

Daar zijn ze tenminste ooit voor gefokt om schadelijk wild te verdelgen en dat kunnen ze heel goed. Eigenlijk konden want ze gaan er niet echt meer naar op zoek. Jarah en Nikkie zoeken drollen en elk ander eetbaar afval wat in het bos wordt achtergelaten, of appels er staan appelbomen in het bos.

En Tama loopt meestal maar een beetje achter me aan te sjokken of als ze een goede dag heeft loopt ze voorop. Totdat er een takje of blaadje tegen haar opkomt dan komt ze weer achter me lopen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sirene schreef:
malinois schreef:Als ik tegen een willekeurig persoon zegt dat een hond jaagt snapt die gelijk wat ik bedoel. Als ik zeg dat ie hetzt snapt driekwart niet wat ik zeg. Ik hoor t ook nooit muv hier en kom t nooit tegen in de spreektaal. Voor mij is t gewoon jagen .
Laat staan als je verteld dat je hond stroopt :schrik: ik gok zo dat men dan denkt dat je dan s'nachts met een lichtbak een kudde windhonden en een geweer door de duinen struint. Want iedereen weet wel wat stropen is maar betrekt dat niet op zijn eigen lieve viervoeter die per ongeluk een meerkoetje te pakken krijgt.

:mrgreen: Alsof die hond om toestemming kan vragen voor hij zijn instinct volgt.
Dan jaagt de hond toch alsnog gewoon en stroopt de mens met (behulp van) de hond.
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Guus pist in alle molshopen die hij tegenkomt.

Da's geen jagen, maar waterboarden.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef:
Volgens mij is TS geen "door primitief instinct aangedreven mannetje in een groen pak"

Ik vind de opmerking nogal min.
Klopt.
Mijn jas is blauw.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dagmar88 schreef:
sirene schreef:

:mrgreen: Alsof die hond om toestemming kan vragen voor hij zijn instinct volgt.
Dan jaagt de hond toch alsnog gewoon en stroopt de mens met (behulp van) de hond.
Inderdaad. De mens weet dat wat hij aan het doen is bij wet is verboden. Die kennis heeft de hond niet.
ranetje
Zeer actief

Hoewel ik alles jagen noem wat een hond doet op dat vlak en zo te lezen een andere mening heb dan TS, was de vraag van TS niet wat de hond jagen noemt, maar wat de mens (jij, baas) jagen noemt.
:U:
Afbeelding
Neeltje

ranetje schreef:Hoewel ik alles jagen noem wat een hond doet op dat vlak en zo te lezen een andere mening heb dan TS, was de vraag van TS niet wat de hond jagen noemt, maar wat de mens (jij, baas) jagen noemt.
:U:
Ik versta onder jagen wat er in het woordenboek. Het achterna zitten van een prooi, klaar, meer is het niet. Wat je met een jachthond doet is een aangeleerd kunstje. Want ook de jachthond jaagt zonder baas. Daar is niets speciaals aan. Meer kan ik er niet van maken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

nyckle schreef: Een lange hond is een verboden jachtwapen.
Elke hond is een verboden jachtwapen als je er daadwerkelijk mee gaat stropen.
Behalve dan weer mollen, want formeel is dat ook stropen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Neeltje

Marjoleine schreef:
Dus met een korte langharige hond mag het ook niet? Hè verdorie, had net dit weekend met Lotje op de eendjes hier in de vijver willen gaan jagen. Maar och, die kan ik denk ik ook wel met een broodkruimel spoor zo de pan in laten lopen. :goeie:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Ik vind het jammer dat je niet met lange honden mag jagen. Of met meutes.
Het is prachtige folklore en een prima adequaat middel om mee te jagen.
Waarom is het eigenlijk verboden?
Dat het zonder vergunning niet mag is logisch maar waarom geen vergunningen afgeven?
Ik heb geen idee eigenlijk, het is iets uit de F&F wet.
Het is al sinds 1929 verboden actief met lange honden te jagen.
Ik vind het wel gek, maar ik heb eigenlijk geen idee van de reden.
Ik zal eens zoeken, want het is inderdaad krom.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Ik hou me aanbevolen als er een hiaat in de wet zit.
Het lijkt me echt prachtig.

Dat het alleen om "lange honden"gaat is onzin. Een mechelaar is meer dan snel genoeg om effectief mee te jagen.
Mijn Cleo was wel half podenco (met husky er in) maar voor de wet geen lange hond en daar had je mee kunnen stropen (of jagen in dat geval) dat het een lust was.

*Bijvraag in apart topic.*
Ja, maar de wet spreekt van de jacht met lange honden.
Ik ga spitten. Was toch al bezig ivm de Friese windhond, vandaar dat ik dat jaartal wist ;)

Afbeelding

nyckle
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Loslopen of aanlijnen
Voor hondenbezitters is het belangrijk te weten waar het is toegestaan om de hond los te laten lopen en waar niet.
In Nederland geldt een aantal wettelijke regels over het laten loslopen van honden.
In de Flora- en Fauna wet staan bepalingen die te maken hebben met het laten loslopen van honden:
Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.
Tot jagen geoorloofde middelen zijn:
a. geweren;
b. honden, niet zijnde lange honden
c. gefokte jachtvogels, te weten slechtvalken (Falco peregrinus) en haviken (Accipiter gentilis);
d. geregistreerde eendenkooien als bedoeld in artikel 56;
e. lokeenden of lokduiven, mits niet blind of verminkt;
f. fretten;
g. buidels.
Omdat artikel 16 lid 3 spreekt over een dier dat aan iemand toebehoort of onder zijn toezicht staat, heeft het artikel betrekking op ‘gehouden dieren’, zoals de hond. De Flora- en Fauna wet legt dus aan hondeneigenaren een zogeheten ‘zorgplicht’ op, die inhoudt dat men moet voorkomen dat zijn/haar hond schade veroorzaakt aan de flora en fauna.
Wie met zijn hond in de natuur loopt, moet er altijd voor zorgen dat zijn hond niet achter wild aangaat. De hond moet dus altijd onder controle zijn. Afhankelijk van de hond kan dat betekenen dat u de hond beter aan de lijn kunt houden om te voorkomen dat hij zijn neus achterna gaat, of dat hij goed gehoorzaam moet zijn en direct terug moet komen als u roept.
Flora- en Fauna wet: betekenis van artikel 50 voor de hondenbezitter
Artikel 50 geeft een opsomming van de middelen waarmee mag worden gejaagd. Dit lijstje geeft aan dat jagen, mits onder bepaalde voorwaarden(zoals het bezit van een jachtakte), met honden is toegestaan, behalve als het ‘lange honden’ zijn. Volgens de wet zijn ‘lange honden’ dus verboden jachtmiddelen.

Wat zijn ‘lange honden’
Onder ‘lange honden’ wordt volgens de jurisprudentie (eerdere uitspraken van de rechter) verstaan: Een hond die in staat is om op het zicht het wild te achtervolgen en snel genoeg is om een haas te vangen zonder dat de haas al afgemat is door de achtervolging. Hieronder vallen van oudsher de ‘windhonden’ die in principe in rasgroep 10 (windhonden) vallen hoewel enkele onder ras groep 5 (spitsen en oertypen) zijn ingedeeld zoals bijvoorbeeld podenco’s of galgo’s. Jagen met een windhond is dus verboden. - See more at: http://katten-en-hondenoppas.nl/page/vi ... Yevot.dpuf
Mollenvangen is geen jagen in de zin van de wet, maar schadebestrijding.
Op je eigen erf, mag je mollen vangen en doden. Officieel moet je voor het vangen van mollenvangen bij bv in een weiland van een boer een grondgebruikersverklaring van die boer hebben.
nyckle
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Ik vind het jammer dat je niet met lange honden mag jagen. Of met meutes.
Het is prachtige folklore en een prima adequaat middel om mee te jagen.
Waarom is het eigenlijk verboden?
Dat het zonder vergunning niet mag is logisch maar waarom geen vergunningen afgeven?

Ik heb geen idee eigenlijk, het is iets uit de F&F wet.
Het is al sinds 1929 verboden actief met lange honden te jagen.
Ik vind het wel gek, maar ik heb eigenlijk geen idee van de reden.
Ik zal eens zoeken, want het is inderdaad krom.
In die zelfde wet van 1929 is de mol ook beschermd geweest. Veel Friese mollenvangers gingen per fiets met Bijke op de pakjesdrager naar België om te mollen.

De jacht met de lange hond is verboden, daar het inhumaan is ten opzichte van het wild. ( Het levend uit elkaar trekken van hazen en de immense verstoring van het veld. De 40 ha regeling was er niet in die tijd. Dus de windhond kon makkelijk achter de horizon verdwijnen. Het haas kon vaak niet worden binnengebracht. Wat uiteindelijk het doel is van de jacht.

Stel dat het jagen met de lange hond wel was toegestaan is deze tijd, met alle verkeer? Ik ben blij, dat deze form van jagen verboden is.
nyckle
Zeer actief

Cleva schreef:Ik hou me aanbevolen als er een hiaat in de wet zit.
Het lijkt me echt prachtig.

Dat het alleen om "lange honden"gaat is onzin. Een mechelaar is meer dan snel genoeg om effectief mee te jagen.
Mijn Cleo was wel half podenco (met husky er in) maar voor de wet geen lange hond en daar had je mee kunnen stropen (of jagen in dat geval) dat het een lust was.

*Bijvraag in apart topic.*
Voor de wet was Cleo ook een lange hond. Ook kruisingen met een lange hond zijn verboden, als de hond op zicht jaagt.
nyckle
Zeer actief

Nanna schreef:
nyckle schreef: De jacht met de lange hond is verboden, daar het inhumaan is ten opzichte van het wild. ( Het levend uit elkaar trekken van hazen en de immense verstoring van het veld. De 40 ha regeling was er niet in die tijd. Dus de windhond kon makkelijk achter de horizon verdwijnen. Het haas kon vaak niet worden binnengebracht. Wat uiteindelijk het doel is van de jacht.
Ben ik het niet mee eens. Als die haas te snel is voor de windhonden was het zijn tijd nog niet. Windhonden krijgen, net als in de vrije natuur, alleen de oude, brakke en domme prooien te pakken.
De goede ontkomen.
De haas wordt ook al niet levend uit elkaar getrokken maar gedood met een snelle beet. Ik heb hier tenminste Topsi nog nooit een konijn levend uit elkaar zien trekken :19:
En alsof ziek geschoten wild het zo enorm naar de zin heeft :roll:
Bij de lange jacht werden meerdere honden ingezet.
Een lange hond is een op het zicht jagende hond, die instaat is een gezonde haas af te matten en te doden.

Geen idee wat Topsi voor een hond is. Maar een konijn is geen haas.
nyckle
Zeer actief

Nanna schreef:
nyckle schreef: Een lange hond is een op het zicht jagende hond, die instaat is een gezonde haas af te matten en te doden.
Dan nóg heeft die haas een eerlijke kans gehad. Eerlijker dan met een kogel tussen zijn ogen.
Vorige week toevallig bij The Hunt (aanrader!) gezien hoe een sneeuwkonijn werd achtervolgd door een roedel wolven. Hij wist mooi te ontkomen ;-)
En ja, de volgende is aan de beurt maar that's life hoor.
Er mag niet met een kogel op haas worden geschoten!

Het lijkt erop Nanna, dat je heel graag heel veel dierenleed ziet.
nyckle
Zeer actief

Nanna schreef:
nyckle schreef: Er mag niet met een kogel op haas worden geschoten!

Omdat ik naar The Hunt kijk? :LOL: Ik zit er inderdaad niet mee als een krokodil een gnoe grijpt of een leeuw een zebra. Ze moeten ook eten hoor.
En ik heb geen idee waar je mee schiet als je op hazenjacht gaat. Ik heb nog nooit een geweer in mijn leven afgeschoten en dat wilde ik eigenlijk ook zo houden.
Mocht ik echter in een volgend leven als haas terugkomen had ik toch liever die Lurcher achter me aan dan de jager die zich verdekt heeft opgesteld in de bosjes met zijn knalgeweer.
Zoals je zelf verteld, je hebt geen verstand van jacht, geweren en de uitwerking ervan. Vanwaar deze wijsheden dan?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nyckle schreef:
Nanna schreef:

Omdat ik naar The Hunt kijk? :LOL: Ik zit er inderdaad niet mee als een krokodil een gnoe grijpt of een leeuw een zebra. Ze moeten ook eten hoor.
En ik heb geen idee waar je mee schiet als je op hazenjacht gaat. Ik heb nog nooit een geweer in mijn leven afgeschoten en dat wilde ik eigenlijk ook zo houden.
Mocht ik echter in een volgend leven als haas terugkomen had ik toch liever die Lurcher achter me aan dan de jager die zich verdekt heeft opgesteld in de bosjes met zijn knalgeweer.
Zoals je zelf verteld, je hebt geen verstand van jacht, geweren en de uitwerking ervan. Vanwaar deze wijsheden dan?
Sinds wanneer moet je verstand van vuurwapens hebben om in een volgend leven als konijn liever gedood te worden door een roofdier dan door een vuurwapen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:
Nanna schreef:
nyckle schreef: Een lange hond is een op het zicht jagende hond, die instaat is een gezonde haas af te matten en te doden.
Dan nóg heeft die haas een eerlijke kans gehad. Eerlijker dan met een kogel tussen zijn ogen.
Vorige week toevallig bij The Hunt (aanrader!) gezien hoe een sneeuwkonijn werd achtervolgd door een roedel wolven. Hij wist mooi te ontkomen ;-)
En ja, de volgende is aan de beurt maar that's life hoor.
Er mag niet met een kogel op haas worden geschoten!

Schei uit, het gillen van de aangeschoten hazen tijdens de jacht met geweer gaat door merg en been.
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
nyckle schreef:
Nanna schreef:

:19: Ik zeg alleen dat ik de lange jacht eerlijker vindt voor de prooi dan de jacht met geweren. Dat mag toch wel?
En als jij komt met dat die haas 'levend uit elkaar getrokken wordt' kom ik met dat het ook niet zo leuk is om gewond weg te vliegen en ergens te gaan liggen sterven. Ik dacht niet dat ik daarvoor verstand van geweren hoefde te hebben.
Waarbij je er van uitgaat dat hazen bij de jacht met geweren over het algemeen gewond wegvluchten en dan ergens liggen te kreperen? :?
Dat is toch echt een misverstand.

Die ene lurcher kan jij als je als haas terugkomt misschien nog wel ontlopen.
Als het twee of meer honden zijn wordt dat al een stuk lastiger :tongue:

Je zou kunnen redeneren dat de lange jacht "natuurlijker" is.
In Nederland lijkt het me over het algemeen geen erg veilige manier van jagen.
Niet voor het slachtoffer en ook niet voor de honden.
Die honden zijn niet erg gemakkelijk terug te roepen (eufemisme) als ze ergens achter zitten.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

ranetje schreef:Voor mij jaagt een hond als hij een poging doet om wild te vangen of het nou geoorloofd is of ongeoorloofd.
Het is allebei jagen.
En wat als het ter bescherming van de baas is, zie je het dan ook als jagen ?
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Nanna schreef:Ik weet alleen dat als ik jagen als hobby zou oppakken dat enkel en alleen gaat gebeuren als dat middels een lange jacht kan.
Dat is nog mooi om te zien ook; de strijd tussen jager en prooi waarbij ze allebei een kans hebben.
Met dat stomme gepaf zou ik helemaal niks hebben :19: Dat bewaren we dan maar voor de vogeljacht want een vliegende Whippet heb ik nog niet mogen ontwaren ;-)
Je kan de jacht van wilde dieren en de jacht door mensen helemaal niet 1 op 1 vergelijken, omdat dieren geen keuzes daarin hebben.
Ik ga d'r maar vanuit dat je ook vindt dat mensen zich humaan hebben te gedragen en er voor moeten zorgen dat hun doden zeer snel en zo pijnloos mogelijk moet gebeuren.
Wat je kan doen door goed te schieten.
Trek je redenatie eens door naar jacht op groot wild door honden, of de vossenjacht door hounds en je krijgt een ander beeld, denk ik.
Wiel
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Cindy52 schreef:
ranetje schreef:Voor mij jaagt een hond als hij een poging doet om wild te vangen of het nou geoorloofd is of ongeoorloofd.
Het is allebei jagen.
En wat als het ter bescherming van de baas is, zie je het dan ook als jagen ?
Bedoel je als je aangevallen wordt door een beer of een leeuw ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”