Damy is 1 jaar oud en was vrij vlot zindelijk. Hij kon soms meer dan 12 uur z'n plas ophouden terwijl hij rondhuppelde in huis ("omdat het regent
Noa is nu 3 weken bij ons, een klein puppemeisje van 11 weken. Ze moet het natuurlijk nog allemaal leren, dus haar plasjes moeten we nog regelmatig opruimen. Damy plast sinds ruim een week ook binnen. In het begin waren het mini plasjes, inmiddels lijkt het z'n halve blaasinhoud te zijn. Altijd in de buurt waar zij net een plasje heeft gelegd in een onbewaakd moment. Hij wilde het één keer doen waar ik toevallig bij stond en toen heeft hij een stevige vocale correctie gehad. Inmiddels kunnen we hem er niet meer op betrappen, maar vinden we iets bij inspectie van de omgeving.
We hebben de ganse vloer al extra goed gedweild, de plasjes worden direct opgeruimd en er wordt met een speciaal product schoongemaakt op een 'crime scene'.
Gezien de dominantie-theorie; hij krijgt het eerste eten, het eerste aandacht als we thuiskomen, hij loopt aan de flexlijn vooruit als we samen lopen. Als ik ze snoepjes geef, krijg hij als eerste EN laatste. De kleine is wat opdringerig soms, maar we laten ze dit zelf uitzoeken. Bij het eten houden we toezicht en Noa weet inmiddels redelijk wat haar bak is en welke van Damy. Damy verdedigt z'n voer wel als ze het toch stiekem probeert te pakken, hier heeft ze maar half respect voor (houdt op met stelen, maar verzet geen stap).
In het begin sliepen ze samen los in de huiskamer, omdat m'n vriend toch beneden was (nachtritme ivm werk). Maar 't puppekind valt Damy regelmatig 's nachts lastig, waardoor ze beiden doodop waren. Dus Noa in de bench gezet, omdat Damy te vertrouwen was 's nachts. Madam blieft dat niet en keft de buurt bij elkaar. Goedzak Damy wilt haar dan helpen en omdat hij de bench niet open krijgt, begint ook hij te blaffen
Vervolgens beiden in de bench, maar Noa blijft blaffen.
We hebben ook geprobeerd Damy op de slaapkamer te laten slapen in z'n mand of bench en Noa beneden in haar bench, maar Damy vindt z'n rust niet als die kleine zo piept omdat ze het niet kent.
De volgende stap was de bench naast mijn bed te zetten. Noa'ke erin 's nachts (kan ik haar meteen uitlaten als ze moet, ik word wakker van elke piep) en Damy los in de woonkamer. Maar sinds ook hij binnen plast, zit ook hij in z'n oude vertrouwde bench/ren.
Avondritueel is nog zoals ik vanaf het begin doe met Damy: avondbrokken, laatste plas, snoepje in de bench en iedereen gaat slapen. Bij die laatste stap neem ik Noa mee naar boven.
Bij elke nacht-plas laat ik ook Damy uit z'n bench (deurtje open, hij kiest zelf), dit vindt hij allemaal prima. Damy slaapt braaf, Noa slaapt braaf. Maar misschien niet ideaal, omdat ik zo Noa voortrek op Damy?? Ik weet het niet
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?