Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volwassen hond plast binnen sinds pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Volwassen hond plast binnen sinds pup

Ongelezen bericht door Jits90 »

Wat we al als mogelijk risico zagen, is helaas ook gebeurd; Damy plast binnen sinds Noa er is :blauwoog:
Damy is 1 jaar oud en was vrij vlot zindelijk. Hij kon soms meer dan 12 uur z'n plas ophouden terwijl hij rondhuppelde in huis ("omdat het regent :pffff: " hij wilt absoluut geen natte voetjes).
Noa is nu 3 weken bij ons, een klein puppemeisje van 11 weken. Ze moet het natuurlijk nog allemaal leren, dus haar plasjes moeten we nog regelmatig opruimen. Damy plast sinds ruim een week ook binnen. In het begin waren het mini plasjes, inmiddels lijkt het z'n halve blaasinhoud te zijn. Altijd in de buurt waar zij net een plasje heeft gelegd in een onbewaakd moment. Hij wilde het één keer doen waar ik toevallig bij stond en toen heeft hij een stevige vocale correctie gehad. Inmiddels kunnen we hem er niet meer op betrappen, maar vinden we iets bij inspectie van de omgeving.

We hebben de ganse vloer al extra goed gedweild, de plasjes worden direct opgeruimd en er wordt met een speciaal product schoongemaakt op een 'crime scene'.
Gezien de dominantie-theorie; hij krijgt het eerste eten, het eerste aandacht als we thuiskomen, hij loopt aan de flexlijn vooruit als we samen lopen. Als ik ze snoepjes geef, krijg hij als eerste EN laatste. De kleine is wat opdringerig soms, maar we laten ze dit zelf uitzoeken. Bij het eten houden we toezicht en Noa weet inmiddels redelijk wat haar bak is en welke van Damy. Damy verdedigt z'n voer wel als ze het toch stiekem probeert te pakken, hier heeft ze maar half respect voor (houdt op met stelen, maar verzet geen stap).

In het begin sliepen ze samen los in de huiskamer, omdat m'n vriend toch beneden was (nachtritme ivm werk). Maar 't puppekind valt Damy regelmatig 's nachts lastig, waardoor ze beiden doodop waren. Dus Noa in de bench gezet, omdat Damy te vertrouwen was 's nachts. Madam blieft dat niet en keft de buurt bij elkaar. Goedzak Damy wilt haar dan helpen en omdat hij de bench niet open krijgt, begint ook hij te blaffen :19: Correctie helpt niet, madam wilt niet zonder ons slapen.
Vervolgens beiden in de bench, maar Noa blijft blaffen.
We hebben ook geprobeerd Damy op de slaapkamer te laten slapen in z'n mand of bench en Noa beneden in haar bench, maar Damy vindt z'n rust niet als die kleine zo piept omdat ze het niet kent.
De volgende stap was de bench naast mijn bed te zetten. Noa'ke erin 's nachts (kan ik haar meteen uitlaten als ze moet, ik word wakker van elke piep) en Damy los in de woonkamer. Maar sinds ook hij binnen plast, zit ook hij in z'n oude vertrouwde bench/ren.
Avondritueel is nog zoals ik vanaf het begin doe met Damy: avondbrokken, laatste plas, snoepje in de bench en iedereen gaat slapen. Bij die laatste stap neem ik Noa mee naar boven.
Bij elke nacht-plas laat ik ook Damy uit z'n bench (deurtje open, hij kiest zelf), dit vindt hij allemaal prima. Damy slaapt braaf, Noa slaapt braaf. Maar misschien niet ideaal, omdat ik zo Noa voortrek op Damy?? Ik weet het niet :scratch:

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Volwassen hond plast binnen sinds pup

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die dominantie-theorie kun je wel loslaten. Damy plast omdat het er naar plas ruikt. Goed blijven schoonmaken, goed blijven opletten dat je Noa op tijd buiten zet, want daar ben je blijkbaar regelmatig te laat mee.
Puppy's hebben nog best lang puppy-krediet. Daarom zet Damy correcties nog niet zo ver door. En je verwent een pup niet zo snel. Belangrijkste is dat je de pup leert dat ze op jou kan vertrouwen, dat jij haar veiligheid biedt. Met de huidige oplossing voor 's nachts die je het dus prima. Als het zo goed gaat, kun je de bench stukje bij beetje verder weg zetten, tot beneden slapen ook geen probleem meer is
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Jits90 schreef: Gezien de dominantie-theorie; hij krijgt het eerste eten, het eerste aandacht als we thuiskomen, hij loopt aan de flexlijn vooruit als we samen lopen. Als ik ze snoepjes geef, krijg hij als eerste EN laatste. De kleine is wat opdringerig soms, maar we laten ze dit zelf uitzoeken. Bij het eten houden we toezicht en Noa weet inmiddels redelijk wat haar bak is en welke van Damy. Damy verdedigt z'n voer wel als ze het toch stiekem probeert te pakken, hier heeft ze maar half respect voor (houdt op met stelen, maar verzet geen stap).
Dit zou ik dus niet doen. Sterker nog ik zou Damy een stapje terug zetten. Negeren als je thuiskomt, alleen snoepjes geven als er iets voor gedaan is en ik zou ze allebei apart eten geven, nu maak je van het eten een beladen iets. Doordat je hem nu als prinsje behandeld, neemt hij die vrijheid ook zo te lezen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

alm@ schreef:
Jits90 schreef: Gezien de dominantie-theorie; hij krijgt het eerste eten, het eerste aandacht als we thuiskomen, hij loopt aan de flexlijn vooruit als we samen lopen. Als ik ze snoepjes geef, krijg hij als eerste EN laatste. De kleine is wat opdringerig soms, maar we laten ze dit zelf uitzoeken. Bij het eten houden we toezicht en Noa weet inmiddels redelijk wat haar bak is en welke van Damy. Damy verdedigt z'n voer wel als ze het toch stiekem probeert te pakken, hier heeft ze maar half respect voor (houdt op met stelen, maar verzet geen stap).
Dit zou ik dus niet doen. Sterker nog ik zou Damy een stapje terug zetten. Negeren als je thuiskomt, alleen snoepjes geven als er iets voor gedaan is en ik zou ze allebei apart eten geven, nu maak je van het eten een beladen iets. Doordat je hem nu als prinsje behandeld, neemt hij die vrijheid ook zo te lezen.
Dat dus.
Gewoon gelijke behandeling.
Klinkt bekend , kinderen doen het ook wel als ze een broertje of zusje krijgen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jits90 schreef:Wat we al als mogelijk risico zagen, is helaas ook gebeurd; Damy plast binnen sinds Noa er is :blauwoog:
Damy is 1 jaar oud en was vrij vlot zindelijk. Hij kon soms meer dan 12 uur z'n plas ophouden terwijl hij rondhuppelde in huis ("omdat het regent :pffff: " hij wilt absoluut geen natte voetjes).
Noa is nu 3 weken bij ons, een klein puppemeisje van 11 weken. Ze moet het natuurlijk nog allemaal leren, dus haar plasjes moeten we nog regelmatig opruimen. Damy plast sinds ruim een week ook binnen. In het begin waren het mini plasjes, inmiddels lijkt het z'n halve blaasinhoud te zijn. Altijd in de buurt waar zij net een plasje heeft gelegd in een onbewaakd moment. Hij wilde het één keer doen waar ik toevallig bij stond en toen heeft hij een stevige vocale correctie gehad. Inmiddels kunnen we hem er niet meer op betrappen, maar vinden we iets bij inspectie van de omgeving.

We hebben de ganse vloer al extra goed gedweild, de plasjes worden direct opgeruimd en er wordt met een speciaal product schoongemaakt op een 'crime scene'.
Gezien de dominantie-theorie; hij krijgt het eerste eten, het eerste aandacht als we thuiskomen, hij loopt aan de flexlijn vooruit als we samen lopen. Als ik ze snoepjes geef, krijg hij als eerste EN laatste. De kleine is wat opdringerig soms, maar we laten ze dit zelf uitzoeken. Bij het eten houden we toezicht en Noa weet inmiddels redelijk wat haar bak is en welke van Damy. Damy verdedigt z'n voer wel als ze het toch stiekem probeert te pakken, hier heeft ze maar half respect voor (houdt op met stelen, maar verzet geen stap).

In het begin sliepen ze samen los in de huiskamer, omdat m'n vriend toch beneden was (nachtritme ivm werk). Maar 't puppekind valt Damy regelmatig 's nachts lastig, waardoor ze beiden doodop waren. Dus Noa in de bench gezet, omdat Damy te vertrouwen was 's nachts. Madam blieft dat niet en keft de buurt bij elkaar. Goedzak Damy wilt haar dan helpen en omdat hij de bench niet open krijgt, begint ook hij te blaffen :19: Correctie helpt niet, madam wilt niet zonder ons slapen.
Vervolgens beiden in de bench, maar Noa blijft blaffen.
We hebben ook geprobeerd Damy op de slaapkamer te laten slapen in z'n mand of bench en Noa beneden in haar bench, maar Damy vindt z'n rust niet als die kleine zo piept omdat ze het niet kent.
De volgende stap was de bench naast mijn bed te zetten. Noa'ke erin 's nachts (kan ik haar meteen uitlaten als ze moet, ik word wakker van elke piep) en Damy los in de woonkamer. Maar sinds ook hij binnen plast, zit ook hij in z'n oude vertrouwde bench/ren.
Avondritueel is nog zoals ik vanaf het begin doe met Damy: avondbrokken, laatste plas, snoepje in de bench en iedereen gaat slapen. Bij die laatste stap neem ik Noa mee naar boven.
Bij elke nacht-plas laat ik ook Damy uit z'n bench (deurtje open, hij kiest zelf), dit vindt hij allemaal prima. Damy slaapt braaf, Noa slaapt braaf. Maar misschien niet ideaal, omdat ik zo Noa voortrek op Damy?? Ik weet het niet :scratch:

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Wat houdt dat in volgens jou?
In een normale situatie zoeken ze dat zelf wel uit. Het is niet zo dat de eerste of de oudste altijd maar de baas is.
Als je nu twee reuen van hetzelfde kaliber zou hebben die het niet zelf geregeld krijgen kun je met die regels inderdaad proberen het verschil te vergroten.
Vaak hebben teefjes het voor het zeggen en gaat het bij een goede combinatie vrijwel vanzelf.
Veel honden hebben helemaal geen leiderskwaliteiten en zijn daar niet op uit. De rollen veranderen dan per situatie.
Niet druk om maken dus, en niet mee gaan bemoeien.
Hier is het toevallig heel duidelijk en statisch, maar ik heb dan ook een rete dominante takketeef, een volle reu, een vrij stabiele vroegcastraat en een gecastreerde angsthaas.

Vóór het voor één van de twee niet meer leuk is gewoon ingrijpen.

Puppenkind naast het bed en Damy in z'n eigen bench 's nachts.
Plasjes goed schoonmaken met biotex groen, dat breekt de enzymen en geur af. Kennelreiniger kan natuurlijk ook.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Is de dominantie-theorie niet dat de alpha alles eerst mag? Met de theorie zelf ben ik het maar op zekere hoogte eens, want de honden mogen best op de bank bij me liggen, hihi. Maar voor de honden onderling snap ik er de logica wel van.
We gingen er nu van uit dat Damy hoger in de rangorde staat dan Noa, omdat hij hier eerst was en ouder is. We merken in hun gedrag wel dat Noa hogerop zal klimmen vroeg of laat. Dat mogen ze dan zelf uitzoeken (vermits er geen bloed vloeit), waarna wij ons ook weer aanpassen. De regels van luisteren blijven gelijk voor iedereen. Hier komen is NU HIER KOMEN, nee is nee voor iedereen.
Snoepjes zijn er alleen als beloning voor goed gedrag of bij training. Zomaar een bot om te knagen gaat niet, omdat ze uiteraard dat van de ander willen hebben. Die confrontaties voorkomen we liever nog even. Zo lang is ze hier nog niet immers.

We hebben een product van HG (nare geurtjes weg, zou door enzymen de eiwitten uit urine afbreken). Maar ik zal de biotex ook kopen, misschien werkt dat beter. En nog maar eens extra goed boenen en luchten. En beter opletten, maar we doen ons best :blauwoog:

Damy mocht in het begin ook een tijdje op de slaapkamer slapen. Maar zijn overgang naar beneden was makkelijker te realiseren, omdat zijn gepiep 0,0 reactie kreeg. Als Noa boven een tijdje piept, begint Damy beneden ook te blaffen. Hij is wel stil na een brul van ons, maar de buren zullen dat ook niet tof vinden :schrik:
In principe leg ik haar pas in de bench als ze rustig bij me ligt op bed. Een stuiterbal opsluiten is vragen om gejank. Eerst even knagen aan een speeltje, wat kroelen en dan valt ze in slaap. Dan pas leg ik haar in de bench. Ik deed hetzelfde bij Damy vroeger. Alleen kon ik dat dan beneden doen, zonder dat er een andere hond meekeek. Na een weekje of wat ging Damy dan zelf in z'n bench liggen om te slapen. Voor Damy zette ik m'n wekker een paar keer per nacht, Noa kan mij zelf wakker maken met wat onrustig gedrag. Maargoed, ook zij zal beneden komen te slapen. Haar ren moet ik nog bouwen :lees:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Fotogravinnetje schreef:Die dominantie-theorie kun je wel loslaten. Damy plast omdat het er naar plas ruikt. Goed blijven schoonmaken, goed blijven opletten dat je Noa op tijd buiten zet, want daar ben je blijkbaar regelmatig te laat mee.
Puppy's hebben nog best lang puppy-krediet. Daarom zet Damy correcties nog niet zo ver door. En je verwent een pup niet zo snel. Belangrijkste is dat je de pup leert dat ze op jou kan vertrouwen, dat jij haar veiligheid biedt. Met de huidige oplossing voor 's nachts die je het dus prima. Als het zo goed gaat, kun je de bench stukje bij beetje verder weg zetten, tot beneden slapen ook geen probleem meer is
Die kans is heel groot ja :ok:

Maak eens grondig schoon met Biotex groen?
Er wordt gezegd dat dat middel de eiwitten in de urine afbreekt waardoor de geur sterk vermindert.

En afgezien van bovenstaande .................
Al een plasje opgevangen en door de DA laten nakijken op blaasontsteking?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”