Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Samenstelling (percentages!) Royal Canin medium junior

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)
Aantal honden: 1

Samenstelling (percentages!) Royal Canin medium junior

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Finna kreeg van de fokker RC Medium Junior mee. Bleek dat hij zelf de grotere balen voerde, en dat het dezelfde samenstelling is maar anders geperst: harder en andere vorm. Finna vreet 't dus nu met geen mogelijkheid, we hebben alles geprobeerd maar het gaat er niet in. Pas na helemaal fijn maken in de blender en met een scheut koud kraanwater gaat het er met moeite in, maar ze eet dus wel te weinig. Er is hier nu geen winkel open die verkoopt wat we wel willen geven. Ik heb zo'n graftakkehekel aan dat voer, maar dat is een ander verhaal. De fokker was ook not amused, blijkt al vaker gebeurd te zijn.

Gelukkig lust ze wel Greenheart Premiums, waar ik wèl over te spreken ben. Openheid, biologisch, geen toegevoegde troep, transparantie naar de klant, m.i. prima ingrediënten.

Royal Canin daarentegen, ik kan niks vinden over de samenstelling. Alleen maar lijstjes met wat erin zit, maar niet hoeveel. Alles verpakken in een sneu verkooppraatje.

Nu wil ik die troep sowieso niet geven, maar ik ben wel benieuwd of iemand toevallig weet waar ik de percentages kan vinden, zodat ik het eens kan vergelijken voor de grap. :engel:

Waarom is dat zo onvindbaar? Of kijk ik gewoon verkeerd?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Samenstelling (percentages!) Royal Canin medium junior

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Iris-Marie schreef:Finna kreeg van de fokker RC Medium Junior mee. Bleek dat hij zelf de grotere balen voerde, en dat het dezelfde samenstelling is maar anders geperst: harder en andere vorm. Finna vreet 't dus nu met geen mogelijkheid, we hebben alles geprobeerd maar het gaat er niet in. Pas na helemaal fijn maken in de blender en met een scheut koud kraanwater gaat het er met moeite in, maar ze eet dus wel te weinig. Er is hier nu geen winkel open die verkoopt wat we wel willen geven. Ik heb zo'n graftakkehekel aan dat voer, maar dat is een ander verhaal. De fokker was ook not amused, blijkt al vaker gebeurd te zijn.

Gelukkig lust ze wel Greenheart Premiums, waar ik wèl over te spreken ben. Openheid, biologisch, geen toegevoegde troep, transparantie naar de klant, m.i. prima ingrediënten.

Royal Canin daarentegen, ik kan niks vinden over de samenstelling. Alleen maar lijstjes met wat erin zit, maar niet hoeveel. Alles verpakken in een sneu verkooppraatje.

Nu wil ik die troep sowieso niet geven, maar ik ben wel benieuwd of iemand toevallig weet waar ik de percentages kan vinden, zodat ik het eens kan vergelijken voor de grap. :engel:

Waarom is dat zo onvindbaar? Of kijk ik gewoon verkeerd?
https://www.royalcanin.nl/assets/files/ ... junior.pdf

Omdat het helemaal niet gebruikelijk is procenten aan te duiden en je al een hoop af kunt leiden uit het eiwitgehalte en de volgorde waarop de ingrediënten zijn gedeclareerd.
Dat maakt het echt geen graftakkentroep. Gewoon, normaal en niks mis mee.
Je kunt van alles bedenken en zo hoog van de toren blazen als je wilt, maar toevallig is de ene hond de andere niet.
Er zullen er zijn die het prima doen op "jouw" merk en honden daar niet goed tegen kunnen en het beter doen op RC.
Ik heb ze het liefst op vers. En ja hoor, geen van de honden doen het het beste op alleen vers.

Als jij dat voer om welke reden dan ook niet wil geven doe je dat toch lekker niet? Verkoop de boel of doe er een ander een plezier mee.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Twee voormalige honden, Airedale Terriër en Foxterriër kregen ook Royal Canin. Beiden werden 9 jaar oud en overleden aan kanker.
De daarop volgende Foxterriër kreeg geen Royal Canin en werd 16 jaar oud.
Het kan toeval zijn, maar voor mij geen Royal Canin meer.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Iris-Marie
Zeer actief

dagmar88 schreef: https://www.royalcanin.nl/assets/files/ ... junior.pdf

Omdat het helemaal niet gebruikelijk is procenten aan te duiden en je al een hoop af kunt leiden uit het eiwitgehalte en de volgorde waarop de ingrediënten zijn gedeclareerd.
Dat maakt het echt geen graftakkentroep. Gewoon, normaal en niks mis mee.
Je kunt van alles bedenken en zo hoog van de toren blazen als je wilt, maar toevallig is de ene hond de andere niet.
Er zullen er zijn die het prima doen op "jouw" merk en honden daar niet goed tegen kunnen en het beter doen op RC.
Ik heb ze het liefst op vers. En ja hoor, geen van de honden doen het het beste op alleen vers.

Als jij dat voer om welke reden dan ook niet wil geven doe je dat toch lekker niet? Verkoop de boel of doe er een ander een plezier mee.
Bedankt, ik heb dus met m'n neus gekeken! Ik doe er ook zeker een ander plezier mee hoor, ik vind het zonde om weg te gooien. Het is alleen mijn ervaring en wat ik er allemaal over heb gelezen, als een andere hond het daar goed op doet is dat prima. :ok: Vers zie ik op den duur ook zitten, maar daar moet ik me even goed over inlezen.
Wolfsblut schreef:Twee voormalige honden, Airedale Terriër en Foxterriër kregen ook Royal Canin. Beiden werden 9 jaar oud en overleden aan kanker.
Dat inderdaad. En dan nog niet gesproken over tandproblemen. Het feit dat onze vogel zich nu aan het volvreten is met RC zegt al genoeg, vlees mot ze namelijk normaalgesproken echt niet.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik weet niet hoe het precies met deze brok zit, maar ik weet dat er in heel veel Royal Canin kippenveren(!) worden toegevoegd en dat dat onder 'kip' of 'dierlijk' wordt verstaan. Ze hebben gelijk, maar het is natuurlijk niet wat je verwacht (of wil :wink:). En in veel Royal Canin zitten kankerverwekkende stoffen. Beau heeft bij zijn vorige eigenaren 6 jaar lang op Royal Canin gestaan en zijn hele maag- en darmstelsel is slecht. Of het door de RC komt of door het eenzijdige eten of dat het nou eenmaal al slecht was? Geen idee. Maar voor mij geen Royal Canin.
Afbeelding
Iris-Marie
Zeer actief

Hilde schreef:Ik weet niet hoe het precies met deze brok zit, maar ik weet dat er in heel veel Royal Canin kippenveren(!) worden toegevoegd en dat dat onder 'kip' of 'dierlijk' wordt verstaan. Ze hebben gelijk, maar het is natuurlijk niet wat je verwacht (of wil :wink:). En in veel Royal Canin zitten kankerverwekkende stoffen. Beau heeft bij zijn vorige eigenaren 6 jaar lang op Royal Canin gestaan en zijn hele maag- en darmstelsel is slecht. Of het door de RC komt of door het eenzijdige eten of dat het nou eenmaal al slecht was? Geen idee. Maar voor mij geen Royal Canin.
O wow. Dat er kankerverwekkende stoffen in zitten heb ik nog nooit letterlijk gelezen. Waar heb je dat vandaan? Ik geloof je wel hoor, maar ik ben gewoon benieuwd naar de bron.

En kippenveren?! Vreemd. Puur afval dus. Was toen ook de conclusie van de keuringsdienst van waarden een tijdje terug, over hondenvoer.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Twee voormalige honden, Airedale Terriër en Foxterriër kregen ook Royal Canin. Beiden werden 9 jaar oud en overleden aan kanker.
Da's dus 20 + jaar geleden?
:19: Mijn vorige hond heeft altijd vers gegeten en zat met 18 maanden vol kanker.
Opa heeft van z'n 15e tot z'n 75e dag in dag uit de ene sigaret met de andere aangemaakt en mankeerde nooit wat.
Had daarnaast nog duiven en heeft veertig jaar in de stof gewerkt.
Conclusie. Vers is slecht en ik steek er nog een op.
Zal even lekker extra naar de honden blazen, leven ze geheid 5 jaar langer :roll:
Wolfsblut schreef:
Iris-Marie schreef: Bedankt, ik heb dus met m'n neus gekeken! Ik doe er ook zeker een ander plezier mee hoor, ik vind het zonde om weg te gooien. Het is alleen mijn ervaring en wat ik er allemaal over heb gelezen, als een andere hond het daar goed op doet is dat prima. :ok: Vers zie ik op den duur ook zitten, maar daar moet ik me even goed over inlezen.

Twee voormalige honden, Airedale Terriër en Foxterriër kregen ook Royal Canin. Beiden werden 9 jaar oud en overleden aan kanker.
Dat inderdaad. En dan nog niet gesproken over tandproblemen. Het feit dat onze vogel zich nu aan het volvreten is met RC zegt al genoeg, vlees mot ze namelijk normaalgesproken echt niet.
:wink: NP, had het toevallig gisteren voor m'n eigen honden opgezocht.

Jij denkt dat welke brok dan ook iets aan tandsteen gaat doen? Het blijven droge koekies hoor, doet allemaal precies niets.
Kwestie van aanleg vooral. Bij Charlie kan ik altijd tandsteen krabben. Brokken en kvv maken geen verschil.
Veel botwerk en lappen pens iets, maar niet genoeg.
Tibbe heeft het liefst lidl brokjes en heeft een stralend fris gebitje.
Hilde schreef:Ik weet niet hoe het precies met deze brok zit, maar ik weet dat er in heel veel Royal Canin kippenveren(!) worden toegevoegd en dat dat onder 'kip' of 'dierlijk' wordt verstaan. Ze hebben gelijk, maar het is natuurlijk niet wat je verwacht (of wil :wink:). En in veel Royal Canin zitten kankerverwekkende stoffen. Beau heeft bij zijn vorige eigenaren 6 jaar lang op Royal Canin gestaan en zijn hele maag- en darmstelsel is slecht. Of het door de RC komt of door het eenzijdige eten of dat het nou eenmaal al slecht was? Geen idee. Maar voor mij geen Royal Canin.
In zo veel brokken zitten bijproducten. "Kip" zegt net zo goed niets. Wat van die kip? Kan alles van vers (dus lager percentage in de brok) of gedehydrateerd kippenvlees tot snavels zijn.
:mrgreen: Bij purina stond er een hele tijd gewoon pluimveemest op het etiket. Werd ook veranderd naar dierlijke bijproducten.
Of de eiwitten uit karkasprut nu minderwaardig zijn aan die uit gedehydrateerde filetjes vraag ik me af hoor. Uiteindelijk hebben we het toch over verhitte papjes en poedertjes.
Hilde
Zeer actief

http://www.bol.com/nl/p/wat-zit-er-in-u ... 005600642/
Dit boekje zou ik kopen als je geïnteresseerd bent. Kun je allerlei etiketten uit gaan pluizen, echt heel leuk. Alle ingrediënten hebben in dit boekje een kleur, gesorteerd op wat gevaarlijk is. En er staat ook in wat het kan veroorzaken en zo :)
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Da's dus 20 + jaar geleden?
:19: Mijn vorige hond heeft altijd vers gegeten en zat met 18 maanden vol kanker.
Opa heeft van z'n 15e tot z'n 75e dag in dag uit de ene sigaret met de andere aangemaakt en mankeerde nooit wat.
Had daarnaast nog duiven en heeft veertig jaar in de stof gewerkt.
Conclusie. Vers is slecht en ik steek er nog een op.
Zal even lekker extra naar de honden blazen, leven ze geheid 5 jaar langer :roll:
Dat hele gedoe met brokken vind ik erg ondoorzichtig. Fabrikanten schrijven vaak halve waarheden met wat ze er allemaal instoppen. Als leek weet je het dan helemaal niet. Zoals ik al schreef, het kan toeval zijn, maar voor mij geen Royal Canin meer. Ik hoop met de iets duurdere brokken beter af te zijn. Maar bij iets waar geld aan verdiend wordt weet je het maar nooit. Ik heb bewust gekozen voor brokken waar rendier, waterbuffel of kangaroevlees in verwerkt is. Bij mijn weten wordt dat niet grootschalig door mensen gegeten. Althans, dat hoop ik. Maar zelfs bij de z.g. A-merken heb je die zekerheid niet dat erin zit wat ze schrijven. Vandaar dat ze met de pot mee eten als hoofdmaaltijd. Brokken staan er altijd maar die worden nog maar mondjesmaat gegeten.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
dagmar88
Zeer actief

Wolfsblut schreef: Dat hele gedoe met brokken vind ik erg ondoorzichtig. Fabrikanten schrijven vaak halve waarheden met wat ze er allemaal instoppen. Als leek weet je het dan helemaal niet. Zoals ik al schreef, het kan toeval zijn, maar voor mij geen Royal Canin meer. Ik hoop met de iets duurdere brokken beter af te zijn. Maar bij iets waar geld aan verdiend wordt weet je het maar nooit. Ik heb bewust gekozen voor brokken waar rendier, waterbuffel of kangaroevlees in verwerkt is. Bij mijn weten wordt dat niet grootschalig door mensen gegeten. Althans, dat hoop ik. Maar zelfs bij de z.g. A-merken heb je die zekerheid niet dat erin zit wat ze schrijven. Vandaar dat ze met de pot mee eten als hoofdmaaltijd. Brokken staan er altijd maar die worden nog maar mondjesmaat gegeten.

Want dan is het niet gewoon "afval"?
En die kangoeroe springt zelf in een rondje plakvlees in een kartonnetje bestemd voor de lidl vriezer? Kanga en Roe zijn van Winnie de Poeh.
Het wilde russische halal rendier rent zelf naar de Turk?
Die kangoeroe en waterbuffel worden gewoon massaal gehouden en geëxporteerd.
:mrgreen: Ik denk dat je je vooral niet te veel voor moet stellen van wat er in zo'n brok zit. Dat zijn geen keurige filetjes.
En maar goed ook, voor mijn dieren hoeven niet speciaal dieren gehouden en gedood te worden.
Wolfsblut
Zeer actief

Ik had al zo,n vermoeden.
Iets wat te mooi klinkt om waar te zijn is meestal niet waar.
Laat ze maar mee eten met de pot en hebben ze nog honger dan pakken ze maar wat brokken erbij.
dagmar88
Zeer actief

Hilde schreef:http://www.bol.com/nl/p/wat-zit-er-in-u ... 005600642/
Dit boekje zou ik kopen als je geïnteresseerd bent. Kun je allerlei etiketten uit gaan pluizen, echt heel leuk. Alle ingrediënten hebben in dit boekje een kleur, gesorteerd op wat gevaarlijk is. En er staat ook in wat het kan veroorzaken en zo :)

Is dat met instructie hoe je aluminium hoedjes vouwt of moet je die er apart bij kopen?
Hilde
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Is dat met instructie hoe je aluminium hoedjes vouwt of moet je die er apart bij kopen?
Ja, want complottheorieën. Nee, het is een heel nuchter boekje hoor. Interessant vind ik het sowieso.
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Hilde schreef:
dagmar88 schreef:

Ja, want complottheorieën. Nee, het is een heel nuchter boekje hoor. Interessant vind ik het sowieso.
Het is maar wat je nuchter noemt, alle inmiddels weerlegde bangmakerij over e-nummers komt hier weer voorbij.
dagmar88
Zeer actief

jvanringen schreef:Het is maar wat je nuchter noemt, alle inmiddels weerlegde bangmakerij over e-nummers komt hier weer voorbij.
:ok: Ken je bron.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”