Ik lees dat ze gek is op ballen. Dat is wel al wat. Wat je dus kan doen is als ze op haar dwangmatige gedragingen over gaat haar afleiden met de bal. Zeggen dat je straks gaat ballen. Bal pakken, laten zien. Want daar schort het denk ik echt aan. Je gaat proberen een gemotiveerde hond te demotiveren. Wat je beter kan doen is de motivatie ombuigen. Ik denk dat je haar elke dag minstens 2 x een kwartier moet laten ballen. Dus lekker even raggen. En eigenlijk moet ze ook misschien een keer per dag even lekker fietsen? En liefst ook een keer per dag even los struinen. Dan heb je eigenlijk een paar zaken te doen die op zichzelf haalbaar zouden moeten zijn.
Eva was ook een gemotiveerde hond. Die kon wel eens rondjes gaan lopen als ze tekort kwam. Zig zag zig zag door het huis. Dan wist ik genoeg. Als je door omstandigheden dat soort gedragingen moest gaan negeren bij Cena ivm je gezondheid dan maak je per ongeluk zelf dat ze meer en meer richting dwangmatig gedrag gaat. En een huishond die langzaam minder en minder krijgt zal niet snel klagen. Tot je de grens over gaat met wat genoeg en wat te weinig is en dan begin je te merken dat de hond gekke dingen gaat doen. Het steeds en langdurig aan een deur krabben is echt dwangmatig gedrag. Het overgevoelige reageren ook. Een hond als een mechelaar reageert overal op. Als ze niet kunnen opspringen en eens lekker blaffen bij een hek, kunnen rondlopen op een terrein als ze de kriebels voelen en als ze niet dagelijks even helemaal op kunnen gaan in wat spel en sport dan gaan ze zelf wat doen.
De mechelaar van een kennis van mij woonde op een boerderij. Echter, hij deed te weinig. Beter gezegd, een cursus in de week en verder lag hij op het erf buiten. De hond begon met meerennen met auto's. Uiteindelijk draaide hij om zijn as als het terrein ophield. Dat was in het begin als een soort waaks afgedaan. Echter, na een jaar was er een diep spoor in het gras en een rondje aan het einde van het draaien. Daarbij begon de hond ook te gillen. Dus bij elke auto rende hij dezelfde route, draaide om zijn as, gilde alles bij elkaar en dat herhaalde zich een keer of 500 per dag....
Zij zijn ook symptoom bestrijding gaan doen. Blafband, TT, route onderbreken met hekwerken, corrigeren, in de kennel doen etc. Hond is uiteindelijk gaan bijten, vloog andere honden aan en is afgemaakt. Hond was gek geworden....
In mijn ogen is een mechelaar met stereotype gedragingen en een collie met geluidsgevoeligheid echt een tik van de rassen. Cena lijkt beide zaken te doen. Ik denk dus dat ze langzaam weg gegleden is in een huishond leven dat voor haar uiteindelijk onvoldoende blijkt te zijn.
Dus doorbreek het gedrag en biedt haar zaken aan die haar rastype aanspreken. Als dat op reden van gezondheid niet kan dan is dat wel heel lastig. Want ik denk dat er geen andere oplossing is. Denkspelletjes binnen gaan wat mij betreft niks oplossen. Even, maar ze geeft niet zoveel om voer schrijf je. Eva was tevreden na ballen, rennen, werken met de baas. Dan hing haar tong op haar polsen en viel ze tevreden in slaap. Heel even maar. Maar dan ging ze die dag in elk geval niet ijsberen oid. Wakker zijn is geen punt. Over gaan op gedrag dat zich gaat herhalen om endorfines vrij te maken is wel een punt. En dat moet weg want je krijgt anders een hond die meer en meer van dit soort gedrag gaat tonen tot je het niet meer aan kan.
Klinkt ernstig en dat is het ook wel.