Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gt gezocht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Gt gezocht

Ongelezen bericht door SannePP »

Wie is of kent een goede GT die eens met mij mee zou willen kijken naar het gedrag van Cena?
Ze drijft me tot waanzin en ik krijg het niet doorbroken dus het zou fijn zijn als er iemand is die er verstand van heeft en mee wil kijken hier thuis.

Ze blijft hangen in haar angst. Eerst was er niks. Toen werd ze bang voor vuurwerk. Daarna voor onweer. Toen voor storm. En inmiddels is ze bang voor ALLES wat een onverwacht geluid geeft: een deur die kraakt, de vriezer die aanslaat, een container die aan straat wordt gezet enz. Ze breekt nacht na nacht de gang af en het duurt nu al zo lang. Ik kan alleen die geluiden niet voor haar wegnemen.

Wat er nu gebeurt is dat ze iets engs hoort, een angstreactie heeft, en daar vervolgens niet meer uitkomt. Zo heeft ze net twee uur lang aan de deur lopen krabben, non stop, na 1 vuurwerkknal. Haar dan geruststellen, toespreken, belonen als ze stopt e.d. Werkt allemaal niet meer.
Het enige dat nu voor haar werkt is haar op de slaapkamer langs mijn bed leggen. Maar... Dan doe ik zelf geen oog dicht. Madame hijgt en zucht en draait en kreunt en smakt. Ze is zo onrustig en ik hoor alles. Ik kan niet meer. En ik weet het echt niet meer :'( als er geen oplossing komt dan kan ik niet anders dan haar herplaatsen. Maar dat wil ik echt niet want het is een gouden hond en ik kan haar niet missen :jank:

Met andere woorden: wie kan me helpen?
RIP Cena :roos:
    Perle
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
    Aantal honden: 5

Re: Gt gezocht

Ongelezen bericht door Perle »

Even heel kort door de bocht, hoor. Maar in afwachting van een afspraak met een GT, zou medicatie niet even een optie zijn? Want ik lees zoveel uitputting en radeloosheid uit je verhaal, dat ik denk dat acute hulp (rust!) voor jullie beiden best fijn zou zijn.
    Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
    Just like the moon, you're always there, watching.
    runninggirl
    Zeer actief
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou bijna zeggen kan je haar niet even een koptelefoon opzetten ofzo, dat ze even niks meer hoort. Sneu hoor. :(

Heel veel sterkte er mee, en inderdaad misschien tijdelijk even medicatie zodat ze in ieder geval even tot rust komt lijkt me geen gek idee. De hele tijd stress/angst is zeker niet goed en ze komt er duidelijk niet zo even vanaf.
    gonnie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik zou haar Zylkene geven, dat haalt de scherpe randjes weg van angst.
    Het gaat niet helemaal over, tenminste bij Tama niet.
    Heb gehoord van de dierenarts dat je er, volgens de fabrikant, drie keer de aangeraden dosis van mag geven.
    Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
    Groetjes Gonnie.
    Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
    Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik weet niet of Eindhoven te ver weg is, anders kan ik Very Important Dogs aanraden als gt. Daar heeft Izzy ook baat bij gehad. En ondertussen wens ik je heel veel sterkte, want ik kan me zo voorstellen dat je er gillend gek van wordt :knuffel:
    Nerazi
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik ga met Perle mee - ik zou ook kijken of je geen medicatie voor haar kunt krijgen om de cirkel even te doorbreken en jullie beiden even rust hebben. Verder hoop ik dat iemand hier de gouden tip heeft wat betreft een GT.
    Zamunda
    Zeer actief
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Jeetje, wat heftig hoe het er nu aan toe gaat. Heb je Cena ook medisch laten onderzoeken? Pijn zou namelijk best een onderliggende reden kunnen zijn (om daar wat meer duidelijkheid over te krijgen zou je, als een algemeen onderzoek geen aanwijzingen geeft, een week pijnstilling kunnen geven - in overleg met de DA - ).

Verder lijkt het me voor jou en Cena ook wel heel fijn als er even een onderbreking van de stress is. Want door een continu hoog stressniveau (speciaal voor Cleva geen stresslevel) is het lichaam continu in de hoogste staat van paraatheid, daardoor schrikt Cena steeds sneller en duurt herstel steeds langer. Een neerwaartse spiraal. Dus een paar dagen diazepam oid lijkt me ook geen overbodige luxe.

Hoelang is dit nu aan de gang? Hoe is ze op andere plekken dan thuis? Is er een verschil tussen 's nachts en overdag?
    laeken
    Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Cena is toch een merle bordercollie x mechelaar? Dat is wel een tik van deze rassen hoor. Dat extreem geluidgevoelige is een bordercollie trekje. Schijnt tenminste zo te zijn. Collie trekje in het algemeen. Dan heb je de mechel die dus vreselijk gemotiveerd kan zijn en nooit stopt als ze eenmaal iets in hun hoofd hebben wat dit soort zaken aangaat.

Wat in mij opkomt is wat doe je met haar? Krijgt ze oprecht wat ze nodig heeft? Want ik kan mij voorstellen dat Cena teveel huishond is geworden voor wat haar genen tegen haar zeggen? Ze is op en top werkhond.
    De enige andere twee mechelse herder x bordercollies die ik ken zijn vreselijk lastig geweest. Een van die honden was doods en doodsbang voor andere honden geworden. Echt piepen, stijgeren, vluchtgedrag en weet ik welke gedragingen. De andere was ook heel erg bang voor geluiden. Beide honden draaiden als huishond. Ik denk dat ze ook allebei herplaatst zijn uiteindelijk.

Waar het om gaat is dat je dit gedrag zal moeten doorbreken en met haar aan het werk moet. Het geven van medicatie zal wel even helpen en vooral een goede basis zijn maar ik ben bang dat je met haar aan de slag moet. Trainen. Trainen op geluid. De deur uit als het stormt. Geen idee waarom collies dit hebben maar ik ken het echt als een collie-tik. Hypergevoeligheid ontwikkelen voor geluid. En ook extreem gevoelig voor wat jij als baas doet en hoe je reageert. En dat is ook de mechelaar. Je kan je op dit vlak dus geen enkele fout permitteren en misschien heb je ooit verkeerd gereageerd. Dat houdt dan de mechelaar in Cena weer vast en die gaat daar weer op reageren. Wat dat betreft is collie x herder echt een hele lastige miks.
    Afbeelding
    Sanne!!
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Desiree Lievens van Kwispeltijd Kynologisch Adviesbureau.

Ze werkt in jou omgeving Sanne.

Wat vervelend dat het zo slecht met haar gaat :(
    Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heavy schreef:Ik zou zo snel mogelijk iets gaan geven van medicijnen als ondersteuning .
    Mee eens :ok:
    Dat is het eerste dat moet gebeuren.
    Van daar uit kan je verder werken.

Dus naar de DA en goede medicatie halen.
    En dan eventueel met hulp van een GT verder trainen.
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    alm@
    moderator
    Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

laeken schreef:Cena is toch een merle bordercollie x mechelaar? Dat is wel een tik van deze rassen hoor. Dat extreem geluidgevoelige is een bordercollie trekje. Schijnt tenminste zo te zijn. Collie trekje in het algemeen. Dan heb je de mechel die dus vreselijk gemotiveerd kan zijn en nooit stopt als ze eenmaal iets in hun hoofd hebben wat dit soort zaken aangaat.

Wat in mij opkomt is wat doe je met haar? Krijgt ze oprecht wat ze nodig heeft? Want ik kan mij voorstellen dat Cena teveel huishond is geworden voor wat haar genen tegen haar zeggen? Ze is op en top werkhond.
    De enige andere twee mechelse herder x bordercollies die ik ken zijn vreselijk lastig geweest. Een van die honden was doods en doodsbang voor andere honden geworden. Echt piepen, stijgeren, vluchtgedrag en weet ik welke gedragingen. De andere was ook heel erg bang voor geluiden. Beide honden draaiden als huishond. Ik denk dat ze ook allebei herplaatst zijn uiteindelijk.

Waar het om gaat is dat je dit gedrag zal moeten doorbreken en met haar aan het werk moet. Het geven van medicatie zal wel even helpen en vooral een goede basis zijn maar ik ben bang dat je met haar aan de slag moet. Trainen. Trainen op geluid. De deur uit als het stormt. Geen idee waarom collies dit hebben maar ik ken het echt als een collie-tik. Hypergevoeligheid ontwikkelen voor geluid. En ook extreem gevoelig voor wat jij als baas doet en hoe je reageert. En dat is ook de mechelaar. Je kan je op dit vlak dus geen enkele fout permitteren en misschien heb je ooit verkeerd gereageerd. Dat houdt dan de mechelaar in Cena weer vast en die gaat daar weer op reageren. Wat dat betreft is collie x herder echt een hele lastige miks.
    Wat ik eruit begrijp is dat dit ineens is ontstaan. Volgens mij is Cena nu een jaar of 6/7? en uit de verhalen door de jaren heen van sannePP is Cena volgens mij altijd een heel makkelijke hond geweest. Dus ik kan het niet helemaal rijmen.
    Afbeelding
    Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Het enige dat nu voor haar werkt is haar op de slaapkamer langs mijn bed leggen. Maar... Dan doe ik zelf geen oog dicht. Madame hijgt en zucht en draait en kreunt en smakt. Ze is zo onrustig en ik hoor alles. Ik kan niet meer. (Quote SannePP).

Maar is dat tijdelijk niet toch iets rustiger voor jou? Want als ze de gang afbreekt doe je toch ook geen oog dicht? Ik hoop dat je snel een goede GT vindt en natuurlijk een oplossing. Sterkte.
    Brindlecardi
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe is dat gedrag buiten? En kan ze buiten haar ei verder wel kwijt?
    Een GT is hoe dan ook geen slecht idee. Mocht je toch nog eerst zelf willen proberen, zou ik wel iets geven qua medicatie, maar geen zware middelen.
    Wat bij Apple in ieder geval met oudjaar goed heeft gewerkt was het geven van koekjes als ze zich maar heel even ontspande (niet blaffen).
    Maar daarnaast heeft Apple ook met vlagen angst voor bepaalde geluiden, zoals de wind of het druppelen van water.
    Dan is ze in zo'n zenuwachtige modus dat je haar met koekjes eigenlijk niet echt bereikt. Moeilijk gedrag hoor!
    sbientje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Labrador Retriever
    Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

alm@ schreef:
    laeken schreef:Cena is toch een merle bordercollie x mechelaar? Dat is wel een tik van deze rassen hoor. Dat extreem geluidgevoelige is een bordercollie trekje. Schijnt tenminste zo te zijn. Collie trekje in het algemeen. Dan heb je de mechel die dus vreselijk gemotiveerd kan zijn en nooit stopt als ze eenmaal iets in hun hoofd hebben wat dit soort zaken aangaat.

Wat ik eruit begrijp is dat dit ineens is ontstaan. Volgens mij is Cena nu een jaar of 6/7? en uit de verhalen door de jaren heen van sannePP is Cena volgens mij altijd een heel makkelijke hond geweest. Dus ik kan het niet helemaal rijmen.
    nou een tijd geleden speelde er toch ook al zoiets met de bijkeuken/droger en angstig gedrag? ik ben te lui om het na te zoeken..
    alm@
    moderator
    Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

sbientje schreef:
    alm@ schreef:

nou een tijd geleden speelde er toch ook al zoiets met de bijkeuken/droger en angstig gedrag? ik ben te lui om het na te zoeken..
    Kan goed hoor. Dat heb ik dan niet gelezen :wink:
    Afbeelding
    Laura84
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Yvette van Veldhuijsen maar die zit wel erg ver weg voor je.

Ik snap je helemaal, ik zou er ook echt knettergek van worden.
    Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
    Afbeelding
    Ingrid48
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

wij hebben met de stichting goede ervaringen met hondentrainer Rens van Heesen ([url]http://www.dogsbestfriend.eu)[/url]

HIj heeft veel ervaring en hij is niet duur...
    Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
    Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
    www.takisshelter.org
    bellabeest
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
    1x kruising labrador border collie
    1x kruising erdelyi kopó
    1x spaans markiesje

Ongelezen bericht door bellabeest »

arvid van putten heeft ons heel goed bij de angst van bella geholpen
    en idd tot dat er een gt langs geweest is medicijnen, ik zelf zou voor Puur rust icm Puur nervositeit gaan
    Afbeelding
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties!

Het gedrag speelt al een tijdje en is langzaam steeds erger geworden.
    We hebben al eens zylkene gegeven een poos maar dat deed niks had ik het idee. Het lijkt ook echt erop dat het bij wijze van begint op maandag met een schrikreactie van iets en dat ze dan de tien opeenvolgende nachten daar in door gaat...
    Ze is ongevoelig voor eten als beloning. Knuffelen werkt beter :)
    We hebben de afgelopen dagen diazepam gegeven maar zelfs dan gaat ze door met aan de deur krabben...

Ik denk dat ze inderdaad te weinig uitgedaagd wordt. Door mijn gezondheid doen we al een poos geen cursus ofzo meer. Het zou wel goed voor haar zijn.
      laeken
      Zeer actief

SannePP schreef:Bedankt voor jullie reacties!

We hebben al eens zylkene gegeven een poos maar dat deed niks had ik het idee. Het lijkt ook echt erop dat het bij wijze van begint op maandag met een schrikreactie van iets en dat ze dan de tien opeenvolgende nachten daar in door gaat...
      We hebben de afgelopen dagen diazepam gegeven maar zelfs dan gaat ze door met aan de deur krabben...

Ik denk dat ze inderdaad te weinig uitgedaagd wordt. Door mijn gezondheid doen we al een poos geen cursus ofzo meer. Het zou wel goed voor haar zijn.

Dan denk ik dat je moet stoppen met medicijnen en moet gaan kijken dat je haar geestelijk in balans krijgt. Ik vind het overigens echt schokkend om te lezen dat iedereen meteen naar medicijnen grijpt zonder te vragen wat de hond op dit moment doet. Een hond die mentaal niet in balans is omdat er geen uitdagingen zijn of een hond die fysiek tekort komt kan dat heel gemakkelijk gaan uitten in raar gedrag. Dat een hond schrikt is prima. Maar dat een hond uur na uur de drang voelt om aan een deur te krabben is een teken dat er iets mis gaat met de hond. Kun je hem wel gaan kalmeren met medicijnen maar dat gaat niks helpen aan het probleem.

Kun je wat voor haar doen ivm je gezondheid? Want ik denk dat je moet gaan zorgen dat ze elke dag even een uur helemaal los kan gaan buiten. Geen park maar balans vinden in de natuur. Dus echt naar een strand, bos of polder. Natuur. En daarnaast moet ze eigenlijk ook de kans krijgen iets te gaan doen met al haar genen. Iets van cursus inderdaad of beter nog een lichamelijke en geestelijke uitdaging gecombineerd.

Balen zeg. Je moet echt zorgen dat je dit snel in grip krijgt want met dat genenpakket heb je wel een recept voor dwangmatige gedragingen als je geen kans hebt haar echt bezig te houden. :ugh:
      Afbeelding
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Heavy schreef:Ik schreef Bach druppels ter ondersteuning niet om te drogeren. Het is een combinatie je vermindert de angst maar je moet er natuurlijk wel mee aan het werk . Als een hond heel erg angstig is kan je er weinig mee denk ik.

Ik kon in die tijd ook niet veel met mijn voet in het gips maar ik fietste naar een veldje om Jip te laten rennen. Cena haalt ook ballen op volgens mij ? En ik fietste naar een meertje om hem te laten poedelen in het water of zwemmen. En ik liet hem muizen en mollen opspeuren.

Ik ben die drie momenten van een half uur blijven vasthouden per dag . Een wandeling van een uur of anderhalf uur doen we ook nog wel eens maar hij lijkt drie keer per dag wat leuks doen en dan verschillende activiteiten op verschillende plekken beter te verwerken. Dan is hij gewoon lekker moe en voldaan en na een lange wandeling is hij onrustig .
      Cena speurt niet maar is wel gek op ballen. Denk je dat dat meer voor haar doet dan een lange wandeling? Want met een bal gooien kan ik wél drie of vier keer per dag opbrengen. Een echt goede boswandeling is op t moment geen doen. We gaan wel op pad, maar t zijn maar korte wandelingen. Ze lijkt het fysiek wel prima te vinden (ze wordt acht) maar mentaal denk ik wel dat ze tekort komt.
      Ik had die samenhang erin nog niet echt herkend. Dank jullie wel
        Jeannettebo
        Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

En als ze moet speuren naar haar bal?
        Afbeelding
        Tenmashi
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Daarnaast kunnen hersenwerkjes ook wat geestelijke uitdaging bieden en dat vraagt fysiek ook niet zo veel van jou. :) Een snuffelmat of een Kong Wobbler zijn makkelijk om mee te beginnen, of wat wc rollen en zo in een kartonnen doos en daarin wat brokjes/snoepjes. Mitzi laat ik ook wel eens brokjes uit een eierdoos lepelen, haar neus past niet in die kuiltjes dus ze moet echt wel even moeite doen. :P Met wat oefening kun je ook een handdoek laten uitrollen waarin brokjes/snoepjes verstopt zitten.
        Brindlecardi
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Is het anders misschien mogelijk met haar te gaan fietsen, naast ballenwerpen, korte 'denkspelletjes' of trainingmomentjes?
        Perle
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): MH - Chihuahua

Ongelezen bericht door Perle »

laeken schreef:
        SannePP schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Dan denk ik dat je moet stoppen met medicijnen en moet gaan kijken dat je haar geestelijk in balans krijgt. Ik vind het overigens echt schokkend om te lezen dat iedereen meteen naar medicijnen grijpt zonder te vragen wat de hond op dit moment doet.
        Dat heb ik alvast niet gedaan :wink: :
        Perle schreef:Even heel kort door de bocht, hoor. Maar in afwachting van een afspraak met een GT, zou medicatie niet even een optie zijn? Want ik lees zoveel uitputting en radeloosheid uit je verhaal, dat ik denk dat acute hulp (rust!) voor jullie beiden best fijn zou zijn.
        SannePP, ik zie dat door jouw gezondheid er minder mogelijkheden zijn (geweest) om met haar bezig te zijn. Is er iemand in de buurt die misschien wel wat meer uitdagende dingen met haar kan doen, zodat de scherpe randen er af zijn? Ondertussen kan jij nog altijd de voor jou haalbare dingen doen.
        Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
        Just like the moon, you're always there, watching.
        bouvierpoedel
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dat zie je vaker en geloof ook wel dat het de basis van het probleem is. Heb ze ook gezien wat valse krengen werden , schaduw en staarten jagers en zenuwlijers eerste klas die bij een scheet al in de paniek en stress schieten.
        Vreselijk doorslaan in hun gedrag gewoon omdat het in hun zit maar op een " gewone manier " niet naar buiten kan .
        Wie zou graag een border mechel xsing willen zijn. :ugh:
        Net een zware autist met aanverwante stoornissen die de overhand krijgen omdat de orde, regelmaat , dwang en regeltjes niet gehandhaaft worden.
        Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
        Odi
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Border collie
        Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

SannePP schreef:
        Heavy schreef:Ik schreef Bach druppels ter ondersteuning niet om te drogeren. Het is een combinatie je vermindert de angst maar je moet er natuurlijk wel mee aan het werk . Als een hond heel erg angstig is kan je er weinig mee denk ik.

Ik kon in die tijd ook niet veel met mijn voet in het gips maar ik fietste naar een veldje om Jip te laten rennen. Cena haalt ook ballen op volgens mij ? En ik fietste naar een meertje om hem te laten poedelen in het water of zwemmen. En ik liet hem muizen en mollen opspeuren.

Ik ben die drie momenten van een half uur blijven vasthouden per dag . Een wandeling van een uur of anderhalf uur doen we ook nog wel eens maar hij lijkt drie keer per dag wat leuks doen en dan verschillende activiteiten op verschillende plekken beter te verwerken. Dan is hij gewoon lekker moe en voldaan en na een lange wandeling is hij onrustig .
        Cena speurt niet maar is wel gek op ballen. Denk je dat dat meer voor haar doet dan een lange wandeling? Want met een bal gooien kan ik wél drie of vier keer per dag opbrengen. Een echt goede boswandeling is op t moment geen doen. We gaan wel op pad, maar t zijn maar korte wandelingen. Ze lijkt het fysiek wel prima te vinden (ze wordt acht) maar mentaal denk ik wel dat ze tekort komt.
        Ik had die samenhang erin nog niet echt herkend. Dank jullie wel
        Ik merk heel goed verschil tussen een wandeling van 2 uur of 10 minuten (of langer) werken bij de schapen.
        Na die 10 minuten zijn ze echt moe, na een hele lange wandeling kunnen ze direct weer zo'n wandeling maken.
        Misschien ook eens wat denkspellen in huis met haar doen?

Moeilijk om het gedrag te doorbreken.
        Heb je al eens aan schapendrijven gedacht?
        Afbeelding
        Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
        laeken
        Zeer actief

Ik lees dat ze gek is op ballen. Dat is wel al wat. Wat je dus kan doen is als ze op haar dwangmatige gedragingen over gaat haar afleiden met de bal. Zeggen dat je straks gaat ballen. Bal pakken, laten zien. Want daar schort het denk ik echt aan. Je gaat proberen een gemotiveerde hond te demotiveren. Wat je beter kan doen is de motivatie ombuigen. Ik denk dat je haar elke dag minstens 2 x een kwartier moet laten ballen. Dus lekker even raggen. En eigenlijk moet ze ook misschien een keer per dag even lekker fietsen? En liefst ook een keer per dag even los struinen. Dan heb je eigenlijk een paar zaken te doen die op zichzelf haalbaar zouden moeten zijn.

Eva was ook een gemotiveerde hond. Die kon wel eens rondjes gaan lopen als ze tekort kwam. Zig zag zig zag door het huis. Dan wist ik genoeg. Als je door omstandigheden dat soort gedragingen moest gaan negeren bij Cena ivm je gezondheid dan maak je per ongeluk zelf dat ze meer en meer richting dwangmatig gedrag gaat. En een huishond die langzaam minder en minder krijgt zal niet snel klagen. Tot je de grens over gaat met wat genoeg en wat te weinig is en dan begin je te merken dat de hond gekke dingen gaat doen. Het steeds en langdurig aan een deur krabben is echt dwangmatig gedrag. Het overgevoelige reageren ook. Een hond als een mechelaar reageert overal op. Als ze niet kunnen opspringen en eens lekker blaffen bij een hek, kunnen rondlopen op een terrein als ze de kriebels voelen en als ze niet dagelijks even helemaal op kunnen gaan in wat spel en sport dan gaan ze zelf wat doen.

De mechelaar van een kennis van mij woonde op een boerderij. Echter, hij deed te weinig. Beter gezegd, een cursus in de week en verder lag hij op het erf buiten. De hond begon met meerennen met auto's. Uiteindelijk draaide hij om zijn as als het terrein ophield. Dat was in het begin als een soort waaks afgedaan. Echter, na een jaar was er een diep spoor in het gras en een rondje aan het einde van het draaien. Daarbij begon de hond ook te gillen. Dus bij elke auto rende hij dezelfde route, draaide om zijn as, gilde alles bij elkaar en dat herhaalde zich een keer of 500 per dag....

Zij zijn ook symptoom bestrijding gaan doen. Blafband, TT, route onderbreken met hekwerken, corrigeren, in de kennel doen etc. Hond is uiteindelijk gaan bijten, vloog andere honden aan en is afgemaakt. Hond was gek geworden.... :cry:

In mijn ogen is een mechelaar met stereotype gedragingen en een collie met geluidsgevoeligheid echt een tik van de rassen. Cena lijkt beide zaken te doen. Ik denk dus dat ze langzaam weg gegleden is in een huishond leven dat voor haar uiteindelijk onvoldoende blijkt te zijn.

Dus doorbreek het gedrag en biedt haar zaken aan die haar rastype aanspreken. Als dat op reden van gezondheid niet kan dan is dat wel heel lastig. Want ik denk dat er geen andere oplossing is. Denkspelletjes binnen gaan wat mij betreft niks oplossen. Even, maar ze geeft niet zoveel om voer schrijf je. Eva was tevreden na ballen, rennen, werken met de baas. Dan hing haar tong op haar polsen en viel ze tevreden in slaap. Heel even maar. Maar dan ging ze die dag in elk geval niet ijsberen oid. Wakker zijn is geen punt. Over gaan op gedrag dat zich gaat herhalen om endorfines vrij te maken is wel een punt. En dat moet weg want je krijgt anders een hond die meer en meer van dit soort gedrag gaat tonen tot je het niet meer aan kan.

Klinkt ernstig en dat is het ook wel.
        Afbeelding
        ranetje
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heavy schreef:Het zit hem niet in het afstand maken denk ik hoor . Ik zag eerste kerstdag een ouder stel met een Border Collie . Ik zag ze lopen en dacht nog : zo die durven .

Ze liepen een berg op waar aan de onderkant een ronde vijver lag .
        De man gooide een bal met ballenwerper in het water en stuurde de border links of rechts de vijver om.
        Ik heb een tijdje staan kijken en dacht tja dat kan natuurlijk ook
        :idea:

Die hond had de tijd van zijn leven werd links en rechtsom gestuurd en rende de vijver vele keren helemaal om en de baasjes werden niet moe . Misschien kan je haar zoiets ook leren een soort cirkeltraining .
        Dat vinden ze nog vaak machtig mooi ook :ok:
        Cirkeltraining is zeker ook een optie denk ik, dat kan je gebruiken om vervolgens zulke spelletjes te doen zoals die mensen uit het verhaal van Heavy doen.
        Afbeelding
        "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
        Time bestows the gift and steals it in the process."
        (citaat van George Evans)
        lieke
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
        Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

In ons herfstnummer van de Schotse Herder Vrienden Vereniging, hebben we een stuk over Britse herdershonden (border collie, bearded collie, schotse herdershond, etc.) gepubliceerd van tweetal Zwitserse universiteiten en hun (over-)gevoeligheid voor geluiden. Interessant genoeg wordt in dit onderzoek hierbij een link gelegd tussen overbelasting van het cortisolsysteem, een eventuele traag werkende schildklier en het MDR1-gen-defect.
        In het artikel wordt ook gerefereerd aan een recente studie aan de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van München die heeft aangetoond dat bij Bearded Collies, zelfs zonder dat deze een door medisch onderzoek aantoonbaar laagwerkende schildklierfunctie hadden, de toediening van een lage dosering van schildklierhormoon aanzienlijk hielp om geluidsangst en overmatige gevoeligheid voor lawaai te onderdrukken.

Als je mij je emailadres pb't, dan stuur ik je het artikel wel even toe.
        Afbeelding
        Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”