Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puber gedrag, hoe gaan jullie ermee om?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Puber gedrag, hoe gaan jullie ermee om?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Vusi is nu 10 maanden... wat een feest :tong: :I:

Het ene moment is ze het lieve puppy :love: het andere moment kan ik haar achter het behang plakken :devil: (gelukkig voor haar heb ik geen behang :F: )
Gedraagt zich agressief, gaat ineens als een idioot tegen de auto staan te blaffen als die gestart wordt, met een dikke borstel :piew: Als ze losloopt heeft ze soms dikke bananen in haar oren wat resulteert in een hele tijd niet meer mogen loslopen :jank:

Welke "problemen" hebben jullie en wat doe je ermee?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Puber gedrag, hoe gaan jullie ermee om?

Ongelezen bericht door Miranda »

mosquito1980 schreef:en wat doe je ermee?
Een poos de teugels aantrekken en ultraconsequent zijn.
Waar ik met een volwassen hond die het aankan best wel eens toegeeflijk wil zijn ben ik dat met een opgroeiende hond die de grenzen aan het opzoeken is, beslist niet. Stalen vuist in fluwelen handschoen en af en toe een donderpreek waarvan de vacht een kwartier later nog na wappert ;)
Daar krijg je leuke volwassen honden van die precies weten waar ze aan toe zijn en dan kun je je af en toe wat toegeeflijkheid permitteren.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij voorgaande sprekers :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

bij mijn hond valt het gelukkig mee.
maar soms is hij pup en soms is hij puber.
als het te gek word dan gaan de regels weer strenger worden.
bv. als hij weer eens alles te pletter loopt.
ik kijk gewoon hoe hij is die dag, en pas me daaraan aan.
mosquito1980
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Serendipiiteit.
Brimi was tot nu toe (31-12 1jaar geworden) voor mij nog goed te doen; meneer is een ander verhaal, maar goed.

Maar vanochtend was het :boos: :tong: :gvd: :mep: bij de derde hond op meer dan 100 m afstand waar meneer in vliegende vaart heen moest met trossen bananen in de oren was ik het zat. De rest van de wandeling aan de 3-meterlijn, véél oefenen met onmiddellijk hierkomen, met inhalen van de lijn bij niet direct luisteren, en géén getrek! En zo gaan we dat voorlopig een tijdlang doen, met de 10-meterlijn eraan. Ik ben de leeftijd en de conditie al lang voorbij dat ik er achteraan ga lopen hijgen om het rotjoch op te halen. Dan maar ff niet spelen.
Lange lijnen, goed idee :ok: Ik heb er een van 3 meter, ga morgen even kijken of ik materiaal kan vinden voor een 10 meter lange lijn :idea:
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Dexter heeft met 9 maanden een 10 meter lijn cadeau gekregen van mij en die heb ik maanden gebruikt tot z'n gehoor verbeterde. :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hebben jullie geen dierenasiel .? :mann: Plaatjes en filmpjes laten zien van mishandelde hondjes wil ook helpen en dreigen met de hondjes :blah: :blah: in afrika ..ohnee daar zit je al. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Hebben jullie geen dierenasiel .? :mann: Plaatjes en filmpjes laten zien van mishandelde hondjes wil ook helpen en dreigen met de hondjes :blah: :blah: in afrika ..ohnee daar zit je al. :engel:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Geen idee, die puberteit moet nog komen denk ik? Izzy gaat richting de 2 jaar, maar ik heb nog niets gemerkt :denken:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ze lopen zelden los, maar wel veel aan de flexi (8m) of lange lijn (10m). Als ik iets zeg verwacht ik dat het uitgevoerd wordt, maar ik ben ze niet constant iets aan het vragen. Ze mutsen op het moment bij Zit buiten, dus bij stoplichten doe ik nu alleen Wacht. Dat is een onverbiddelijk commando. Lig en blijf is ook een commando waar ze op het moment schijt aan hebben dus dat vraag ik alleen als ik zin heb om er alert op te blijven.
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Inderdaad heel consequent zijn en desnoods aan de (lange) lijn doen. Dat was bij Joy ook een tijdje nodig toen eenden, ganzen, zwanen en andere watervogels zó interessant waren dat ze er steeds als een waar olympisch zwemkampioen achteraan ging - en dan vooral héél lang weg bleef en niet terug te roepen was. Zodra ik een watervogel spotte, ging de riem erom. Later werd dat haar er los langs loodsen, maar dan met de afleiding van de dummy waar ze helemaal gek van was/is. Langzamerhand merkte ik dat het appèl ook met de verleiding van vogels in de buurt verbeterde en heb ik expres de dummy in de buurt van een paar eenden in het water gegooid. Zonder aarzelen zwom ze naar dummy, zonder de eenden ook maar een blik waardig te keuren. Dat was echt een overwinning :cheer:
Ze is nu twee, maar in de buurt van vogels is het nog steeds opletten en haar onder appèl zetten. De aantrekkingskracht blijft, maar de bananen zijn gelukkig weg :wink:
juan-89
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door juan-89 »

Oscar begint er sinds een paar weken echt mee... Eerst was hij een vrolijke goedluisterende pup, maar op dagen dat hij pubert is hij recalcitrant, eigenwijs... En schrikachtig. Dat terwijl hij op andere dagen juist weer een heel open hond is en op iedereen en alles af durft te stappen.
Het ergst vind ik dat gedrag van hem waar hij me uittest! Momenten dat hij de bal tegen m'n benen aandrukt in de hoop dat ik met hem ga spelen, en de hele tijd voorin de lijn hangt tijdens het wandelen. Werd vandaag voor her eerst aangekeken alsof ik m'n hond niet onder controle had. Dit terwijl hij tot voor kort nog perfect meeliep. Ik denk idd gewoon heel consequent moeten zijn, en hopen dat het voorbij gaat!!!
bouvierpoedel
Zeer actief

Vaak is het meer gedrag wat al een poos speelt en bij het kwartje dat valt word het vaak weggecijferd als pubertijd. Sommige honden zijn dus altijd in de pubertijd.
bouvierpoedel
Zeer actief

Vaak is het meer gedrag wat al een poos speelt en bij het kwartje dat valt word het vaak weggecijferd als pubertijd. Sommige honden zijn dus altijd in de pubertijd.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

bouvierpoedel schreef:Vaak is het meer gedrag wat al een poos speelt en bij het kwartje dat valt word het vaak weggecijferd als pubertijd. Sommige honden zijn dus altijd in de pubertijd.
Dat zijn gewoon eeuwige laatbloeiers :pffff: :mrgreen: "Ooit gaat-ie luisteren, als-ie in z'n kop wat volwassener is."
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

In de puberteit ben ik consequent met de belangrijkste commando's.

De commando's die niet per definitie noodzakelijk zijn, die geef ik niet op de twijfelmomenten, gezien het risico dan toch te hoog is dat deze niet wordt opgevolgd en ik wil zoveel mogelijk kans hebben op succes in die periode.
Bepaalde commando's moeten hoe dan ook altijd worden opgevolgd en daar ga ik dan echt bovenop zitten en krijgen ze dan ook 0,0 ruimte in. Wanneer de bananen een bepaald moment te groot zijn, dan gaat de lijn erom en is het uit met de pret, dan maar niet loslopen.

Trainen doen we natuurlijk gewoon die tijd door, alleen wel aangepast aan het gedrag dat de hond laat zien.
Zoveel mogelijk leuk houden voor de hond, er samen een feestje van maken en hem de hemel inprijzen als hij het zo knap doet.

Zo doe ik dat :)
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Bente zit nu in de pubertijd, alleen commando's waarvan ik verwacht dat ze die opvolgt en dan ga ik net zo lang door totdat dit lukt. Met schapenhoeden trekt ze op een bepaald moment mega aan de lijn dus geef ik geen commando of heel veel afleiding of lekkers.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Consequent maar wel flexibel.
Bizzy is nu 8 maanden en ook volop aan het puberen. Enerzijds houd ik er rekening mee. Ze is enorm springerig, vrolijk en heeft nogal wat overtollige energie ondanks dat ze voldoende beweging en training krijgt. Alles wat ze doet gaat tegenwoordig gewoon met heel veel enthousiasme gepaard. Echt alles :mrgreen: Ze krijgt van mij dan de tijd om uit te razen, als ze dat niet krijgt kan ik ook geen gehoorzaamheid eisen want dan raakt ze enorm gefrustreerd en ontploft ze vanzelf een keer van al die spanning. Zo heb ik in de gang een fleecetouw liggen waar ze op kan los gaan als ik de honden ga aanlijnen voor een wandeling. Dit vindt ze zó leuk dat ze anders in de andere honden hangt of gaat gillen. Nu trekt ze dat fleecetouw aan gort maar laat de andere honden wel met rust en ze is stil, prima hoor :ok:

Ik ben wel extra consequent met commando's. Hier is nog steeds hier en als ze dat ondermijnt (heel zelden) krijgt ze wel een donderpreek.
mosquito1980
Zeer actief

Leuk om te lezen dat iedereen in grote lijnen de zelfde "problemen" (en oplossingen) heeft, en als je maar consequent ben gaat het (waarschijnlijke) allemaal vanzelf over :ok:
Ik kan me toch niet zoveel van de pubertijd van Alex herinneren, hij was ook samen met een hond die hem op zijn plaats zette als hij te ver ging, dat hielp een heel deel. :D
Wel weet ik dat hij toen hij 9 maanden was niet luisterde bij het loslopen en dat hij maanden alleen aan de riem heeft gewandeld.

Er zijn ook komische momenten, zo was Vusi ineens heel bang voor een droogrekje :O: , helemaal als er was aan hing :LOL: het ding stond er al toen ze kwam :piew:
Of in als het donker is heel hard tegen een emmer blaffen of een plastic zak :oeps: :F:
mosquito1980
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Hebben jullie geen dierenasiel .? :mann: Plaatjes en filmpjes laten zien van mishandelde hondjes wil ook helpen en dreigen met de hondjes :blah: :blah: in afrika ..ohnee daar zit je al. :engel:
Ik dacht hier vanmorgen nog aan, om 6 uur bracht ik mijn man naar het busstation, het regende heel hard (nog steeds) ik zag verschillende natte verkleumde hondjes rond de afval containers scharrelen :ugh: terwijl Vusi en Alex binnen nog lekker op hun warme bed liggen te slapen en als ze wakker worden krijgen ze hun eten :tongue: Ik dacht ook "ze kunnen op z'n minst een beetje dankbaarheid tonen" :J: :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

mosquito1980 schreef:Leuk om te lezen dat iedereen in grote lijnen de zelfde "problemen" (en oplossingen) heeft, en als je maar consequent ben gaat het (waarschijnlijke) allemaal vanzelf over :ok:
Ik kan me toch niet zoveel van de pubertijd van Alex herinneren, hij was ook samen met een hond die hem op zijn plaats zette als hij te ver ging, dat hielp een heel deel. :D
Wel weet ik dat hij toen hij 9 maanden was niet luisterde bij het loslopen en dat hij maanden alleen aan de riem heeft gewandeld.

Er zijn ook komische momenten, zo was Vusi ineens heel bang voor een droogrekje :O: , helemaal als er was aan hing :LOL: het ding stond er al toen ze kwam :piew:
Of in als het donker is heel hard tegen een emmer blaffen of een plastic zak :oeps: :F:
Hier hebben de volwassen honden de hoop opgegeven, ze negeren haar en leggen de opvoeding in mijn handen :ugh: :mrgreen:
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Lemuria schreef:
bouvierpoedel schreef:Vaak is het meer gedrag wat al een poos speelt en bij het kwartje dat valt word het vaak weggecijferd als pubertijd. Sommige honden zijn dus altijd in de pubertijd.
Dat zijn gewoon eeuwige laatbloeiers :pffff: :mrgreen: "Ooit gaat-ie luisteren, als-ie in z'n kop wat volwassener is."
Hé, zo één heb ik!! :idea:

Soms gaat het een tijdlang zo goed dat ik de touwtjes iets laat vieren. Maar daar wordt meteen misbruik van gemaakt.
Dus dan maar weer gewoon kort, dat gaat het best. :W:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:Wat wel bestaat is volwassenwording.
Exact.

Polly (14 maanden) is nu in de periode dat ze heeft ontdekt dat ze ook zelf iets kan verzinnen. Dat levert boevengedrag op maar is vooralsnog niet kwalijk, want ze luistert braaf en komt prima.
Ze smeert hem alleen soms via het kattenluik en gaat dan dansen met de kat, onder de carport. Die vindt dat goed, helaas, dus dat doet de zaak geen goed.

Jet (ook 14 maanden) is sinds vorige maand tot de conclusie gekomen dat ze Op moet Letten. Op Dingen.
Die zijn er niet maar het gaat blijkbaar om het idee en dus holt ze nu vooruit naar kruispunten van paden en blaft eens wat in alle richtingen.
Het is erg random dus aanlijnen doe ik haar er niet voor, bij me houden wel.
Het is vooral vermakelijk om de andere honden te zien als ze zoiets doet; die kijken haar na als ze vooruit sprint en zie je zo ongeveer op hun voorhoofd wijzen. Soms wisselen ze blikken en ik weet zeker dat ze voor zich uit mompelen: "Oh ja. Ze heeft het weer :roll: ".

Het gaat allemaal wel over. Ik bied zekerheid, stabiliteit, rust. Komt wel weer goed.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Dat volwassen worden merk ik ook wel ja. Charlie heeft ook eindelijk zijn hormonen ontvangen :P en daar moet ie mee om leren gaan. Dat is dus veel snuffelen en piesen overal. Of ineens ergens staan jengelen omdat er een teefje langs is gekomen (denk ik dan). Hij is eigenlijk nooit echt stout. Weleens een beetje ondeugend maar dat mag echt geen naam hebben, dat vind ik ook wel leuk. Moeilijker te bereiken, dat issie soms wel. Nouja, dat gaat ook wel weer over.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”