Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rani Bombarie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Rani Bombarie

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zit een beetje na te denken hoe ik het volgende het beste kan aanpakken, en ik hoor graag jullie advies.

Rani is een wild wief. Ze loopt over van de energie, houd van wild spelen en is ook nogal lomp. Binnen heeft ze zich vooral zichzelf daarmee, keihard haar harses stoten omdat ze onder de tafel wil duiken om haar kluif te pakken bijvoorbeeld, en dan niet snappen hoe dat nou gebeurde :mrgreen:

Buiten is Gollum de sjaak. En dat vind Gol niet zo leuk want die houd niet zo van wild spelen. Daarbij heeft ze ook artrose dus dat gebeuk is echt niks voor haar. En Gol is te zachtaardig om dat zelf duidelijk te maken aan Rani. Mika is wendbaarder en bijt van zich af als Rani te wild doet, Rani is daar van onder de indruk en doet het dus niet zo vaak bij Mika.
Ik probeer Gol buiten te beschermen tegen Rani door voor haar te gaan staan maar dat werkt niet altijd, Gol hobbelt meestal achteraan en Rani vooraan, ik loop ergens in het midden en ben niet altijd op tijd bij Gol om Rani te blokkeren.

Apart gaan wandelen had ik dus bedacht. Maar in welke combinaties?
Gol is eigenlijk de enige die goed alleen thuis kan blijven. Ik denk dat als ik haar alleen meeneem de andere twee het huis op z'n kop zetten.

Zou het schelen als ik bijvoorbeeld eerst de honden allemaal voor de deur even laat plassen en dan Rani eerst meeneem voor een fietstocht o.i.d zodat de ergste energie eruit is?
En daarna ze alledrie meenemen voor een wandeling?

Ik heb nog nooit zo'n energieke hond gehad, ik dacht dat Mika druk was :F:
JBK

Re: Rani Bombarie

Ongelezen bericht door JBK »

Ik los het op met het commando nee.
Truus houdt niet van gebeuk en Cody des te meer. Als Truus in een bui is dat ze echt niet wil, laat ze dat wel weten maar soms laat ze zich omver beuken. Dus ik zeg bij voorbaat, in zijn renbui richting Truus, cody; nee. Dan wijkt hij uit.
Gollum
Zeer actief

JBK schreef:Ik los het op met het commando nee.
Truus houdt niet van gebeuk en Cody des te meer. Als Truus in een bui is dat ze echt niet wil, laat ze dat wel weten maar soms laat ze zich omver beuken. Dus ik zeg bij voorbaat, in zijn renbui richting Truus, cody; nee. Dan wijkt hij uit.
Ik zeg ook heel hard NEE! maar dat heeft niet zoveel effect helaas.
JBK

Gollum schreef:
Kent ze het commando goed? Oftewel hoe heb je 'm aangeleerd?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Heel herkenbaar. Senghe heeft al 2 keer een blessure gehad door het gebeuk van Misty.
Ik krijg het er niet uit. Senghe doet ook niets terug.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

JBK schreef:
Gollum schreef:
Binnen weet ze wel wat nee betekent, wat eten betreft dan. Dat hebben we losjes aangeleerd door nee te zeggen als ze bij de tafel kwam en te belonen als ze een paar passen achteruit deed. En als ze in de mand ging dan 'goedzo, plaats' erbij.
Gollum
Zeer actief

Pemba schreef:Heel herkenbaar. Senghe heeft al 2 keer een blessure gehad door het gebeuk van Misty.
Ik krijg het er niet uit. Senghe doet ook niets terug.
Oh dat is wel heel rot, ik hoop dat wel te voorkomen voor Gol met haar oude lijf.
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jenn90 »

Rally wil nog wel eens klaar gaan liggen voor Lucky om de "aanval" op Lucky in te zetten, Lucky vond dit niet
altijd grappig dus heb ik Rally het commando klaar aangeleerd met de clicker dus nu als ik Rally weer zie liggen loeren op
Lucky hoef ik maar 1x klaar te roepen en Rally rent naar mij toe voor een koekje en gaat daarna weer zijn eigen gangetje zonder Lucky
daarbij te irriteren. Ik weet niet of je het ziet aankomen wanneer Rani gaat beuken bij Gollum?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

jenn90 schreef:Rally wil nog wel eens klaar gaan liggen voor Lucky om de "aanval" op Lucky in te zetten, Lucky vond dit niet
altijd grappig dus heb ik Rally het commando klaar aangeleerd met de clicker dus nu als ik Rally weer zie liggen loeren op
Lucky hoef ik maar 1x klaar te roepen en Rally rent naar mij toe voor een koekje en gaat daarna weer zijn eigen gangetje zonder Lucky
daarbij te irriteren. Ik weet niet of je het ziet aankomen wanneer Rani gaat beuken bij Gollum?
Ja ze krijgt dan zo'n onzin kop :Q: en komt keihard op Gol afgerend, het gaat alleen wel erg snel.
Misschien kan ik een lange lijn aan Rani hangen? Ik weet niet of dat veel uitmaakt qua controle, zo'n ding moet ik ook maar op tijd binnengehengeld hebben natuurlijk. Of een korthouder aan haar tuig zodat ik haar ergens aan kan vastpakken.
JBK

Gollum schreef:
JBK schreef:
Gollum schreef:
Binnen weet ze wel wat nee betekent, wat eten betreft dan. Dat hebben we losjes aangeleerd door nee te zeggen als ze bij de tafel kwam en te belonen als ze een paar passen achteruit deed. En als ze in de mand ging dan 'goedzo, plaats' erbij.
Nee bij ons is een aangeleerd commando waarbij ze leren dat ze moeten ophouden met het gedrag wat ze vertonen.
Op youtube staat vast een goede uitleg.
Gollum
Zeer actief

JBK schreef:
Nee bij ons is een aangeleerd commando waarbij ze leren dat ze moeten ophouden met het gedrag wat ze vertonen.
Op youtube staat vast een goede uitleg.
Misschien eens goed om naar te kijken dan inderdaad, bedankt!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hier ook heel herkenbaar. Kiwi is heel lichamelijk en bijterig in het spelen en vliegt Mayke regelmatig naar dr strot, want kleine korstjes in dr kraag oplevert. Mayke zegt dr nooit ècht wat van, ook al is ze zondermeer de baas - ze is ook heel tolerant en zelf ook erg speels. Maar hoe dan ook - die zucht van vermoeidheid die meiden voor hun jongere zusjes bewaren ontgaat mij niet.

Ik laat het vaak maar wat gebeuren en als ik er zat van ben, zeg ik er wat van. Ze is erg gevoelig dus dat scheelt. Maar in mijn hoofd blijft het altijd een punt van discussie - wanneer grijp ik in en wanneer ben ik t zeikwijf :engel:
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Wil Rani ook met jou spelen? Dat je dus bijvoorbeeld een bal of trekspeeltje meeneemt voor onderweg en haar daar mee af kan leiden als ze Gollum lastig valt?
Gollum
Zeer actief

RedPassion schreef:Wil Rani ook met jou spelen? Dat je dus bijvoorbeeld een bal of trekspeeltje meeneemt voor onderweg en haar daar mee af kan leiden als ze Gollum lastig valt?
Dat is ook een idee ja, nu speel ik met haar zonder speelgoed buiten omdat ik het altijd kwijtraak. Dat is ook leuk maar daar raakt ze zo enthousiast van dat ze Gol alsnog omver beukt :mrgreen:

Ik moet dan alleen even iets goeds bedenken, een tennisbal o.i.d vind ik echt niet meer terug in de blubberzooi dat het nu is. Ik heb wel een grotere bal maar die past weer niet in mijn tas.
Gollum
Zeer actief

Paisley schreef:Hier ook heel herkenbaar. Kiwi is heel lichamelijk en bijterig in het spelen en vliegt Mayke regelmatig naar dr strot, want kleine korstjes in dr kraag oplevert. Mayke zegt dr nooit ècht wat van, ook al is ze zondermeer de baas - ze is ook heel tolerant en zelf ook erg speels. Maar hoe dan ook - die zucht van vermoeidheid die meiden voor hun jongere zusjes bewaren ontgaat mij niet.

Ik laat het vaak maar wat gebeuren en als ik er zat van ben, zeg ik er wat van. Ze is erg gevoelig dus dat scheelt. Maar in mijn hoofd blijft het altijd een punt van discussie - wanneer grijp ik in en wanneer ben ik t zeikwijf :engel:
Rani is ook erg happerig ja, maar aan Gol zie ik niet altijd dat ze het echt vervelend vind. Ze wil wel spelen met Rani en ze ziet het ook als spel, ik ben alleen zo bang voor dat krakkemikkige lijf van Gol. Binnen spelen ze veel leuker met elkaar, daar heeft Rani natuurlijk ook geen aanloop :mrgreen:
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

Alsof je het over mijn hond hebt:) Die had had het dan op een oudje van twee turven hoog voorzien. Wat bij mij hielp was afleiden met een speeltje of blokken en een duidelijk NEE.

Luisterde ze dan niet, dan moest ze aan de lijn tot ze rustig was. Als ik haar dan weer los liet, was het onbenullige gedrag meestal afgelopen. Zo niet, dan weer aan de lijn en netjes naast lopen. Kwartje viel vrij snel!

Heb ook weleens een eind gefietst met haar voor ik met de rest ging lopen. Hielp ook wel.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gollum schreef:
RedPassion schreef:Wil Rani ook met jou spelen? Dat je dus bijvoorbeeld een bal of trekspeeltje meeneemt voor onderweg en haar daar mee af kan leiden als ze Gollum lastig valt?
Dat is ook een idee ja, nu speel ik met haar zonder speelgoed buiten omdat ik het altijd kwijtraak. Dat is ook leuk maar daar raakt ze zo enthousiast van dat ze Gol alsnog omver beukt :mrgreen:

Ik moet dan alleen even iets goeds bedenken, een tennisbal o.i.d vind ik echt niet meer terug in de blubberzooi dat het nu is. Ik heb wel een grotere bal maar die past weer niet in mijn tas.
Een bal aan een touwtje of een flos?
En dan misschien een lange sleeplijn eraan, zodat je haar kunt stoppen als ze Gollum omver wil beuken?

Ik had eens een opvanger (terriërkruising) die nogal fel was in het spel. Die kon ik met een lange lijn vrij goed leren om rustiger te spelen. Ik stopte hem dan als hij te fel werd. Dat had hij binnen een week door en daarna hoefde ik eigenlijk niet meer in te grijpen of kon ik hem uit het spel bij me roepen.
Misschien lukt het ook om Rani op die manier wat manieren bij te brengen?
Gollum
Zeer actief

Hakkene schreef:Alsof je het over mijn hond hebt:) Die had had het dan op een oudje van twee turven hoog voorzien. Wat bij mij hielp was afleiden met een speeltje of blokken en een duidelijk NEE.

Luisterde ze dan niet, dan moest ze aan de lijn tot ze rustig was. Als ik haar dan weer los liet, was het onbenullige gedrag meestal afgelopen. Zo niet, dan weer aan de lijn en netjes naast lopen. Kwartje viel vrij snel!

Heb ook weleens een eind gefietst met haar voor ik met de rest ging lopen. Hielp ook wel.
haha ook zo'n stevige hond, die zijn echt niet grappig als ze op volle snelheid op een ander knallen nee. En Rani gaat echt hard met dat grote lijf, ongelovelijk!

Dat fietsen zal ik wel gaan oppakken als het niet meer zo regent. Ik heb een bril en zie dan echt niks meer :lol1:
Gollum
Zeer actief

DeDiana schreef:
Gollum schreef:

Een bal aan een touwtje of een flos?
En dan misschien een lange sleeplijn eraan, zodat je haar kunt stoppen als ze Gollum omver wil beuken?

Ik had eens een opvanger (terriërkruising) die nogal fel was in het spel. Die kon ik met een lange lijn vrij goed leren om rustiger te spelen. Ik stopte hem dan als hij te fel werd. Dat had hij binnen een week door en daarna hoefde ik eigenlijk niet meer in te grijpen of kon ik hem uit het spel bij me roepen.
Misschien lukt het ook om Rani op die manier wat manieren bij te brengen?
Daar zat ik ook aan te denken, ik heb die lange lijn van Juul nog. Ik was daar alleen niet bijster handig mee :mann:
Ik zie me al buikschuiven door de modder of pootjes verstrikt raken in de lijn terwijl Rani op volle kracht rent :schrik:

Een korthouder lijkt me misschien ook wel wat. Dan kan ik haar beter vastgrijpen als ze langs me rent terwijl ik Gol blok.
Ik heb wel een bal aan een touw van flosmateriaal, die zou ik kunnen gebruiken. Die moet dan alleen niet in de sloot belanden.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

Timber wil Macho ook geregeld 'blocken', loopt dan te grommen, uit te dagen en Macho heeft daar lang niet altijd zin in en ik vaak nog veel minder :engel:
Wanneer ik Timber corrigeerde, voelde Macho zich ook aangesproken, hij is veel gevoeliger dan Timber.
Daarom heb ik ze het commando 'lopen' aangeleerd, dat houdt in, geen gedoe, gewoon doorlopen allebei.
Dat werkt echt prima, Timber zijn gedrag wordt doorbroken en Macho duikt niet in elkaar van het commando (doet hij wel als Timber een stem correctie krijgt.) :)
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Gollum schreef:

Ik heb voor Kai een "fluffel" Een strak gevlochten fleece vlecht..
Als hij Pixie gaat klieren ( hij is dan maar 5kg, maar ook hij is net een bulldozer als hij eenmaal begint ) dan laat ik 'm zn fluffel zien en gaan we een trekspelletje doen. Helpt 8 vd 10keer..
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Gollum
Zeer actief

Ik ben nu een paar dagen met de bal aan een touw bezig en het gaat al veel beter! Rani vind het erg leuk, mijn timing moet alleen af en toe nog wat beter. En het commando Los moeten we maar eens gaan leren :schrik: :mrgreen:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Gollum schreef:Ik ben nu een paar dagen met de bal aan een touw bezig en het gaat al veel beter! Rani vind het erg leuk, mijn timing moet alleen af en toe nog wat beter. En het commando Los moeten we maar eens gaan leren :schrik: :mrgreen:
los is makkelijk te leren door meteen een andere bal onder haar snufferd te douwen
Gollum
Zeer actief

Cindy52 schreef:
Gollum schreef:Ik ben nu een paar dagen met de bal aan een touw bezig en het gaat al veel beter! Rani vind het erg leuk, mijn timing moet alleen af en toe nog wat beter. En het commando Los moeten we maar eens gaan leren :schrik: :mrgreen:
los is makkelijk te leren door meteen een andere bal onder haar snufferd te douwen
Dat is ook een optie ja, nu doe ik het met snoepjes maar misschien is een bal wel effectiever.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”