Ik woon nu zo'n 2 jaar hier, niet een heel groot appartement maar groot genoeg en de honden kennen de regel dat ze in huis gewoon rustig zijn. Geen gespeel, geblaf of wat dan ook. We wandelen dagelijks minimaal een uur waarbij ze helemaal los kunnen gaan, dus thuis is er rust. Dit gaat eigenlijk altijd goed, ik heb de buren meteen toen ik hier kwam wonen verteld dat ik overlast echt wil voorkomen dus als ze last hebben van de honden moeten ze dat laten weten. Was nooit een probleem, zelfs toen het nest hier lag kwamen ze daar pas achter toen ze de pups toevallig een keer zagen, die waren toen al een week of 6 oud. Toen weer gevraagd of ze geen last hebben van ze, maar daar was absoluut geen sprake van!
Nu sinds een paar weken hebben ze wel klachten. Volgens hen gaan de honden enorm tekeer, zowel overdag als 's nachts. Eerst bleek inderdaad dat Coda wel eens wilde jammeren als zij thuis was en ik Bizzy mee had naar training bijvoorbeeld. Dat hebben we toen opgelost door Coda naar mijn ouders te brengen als ik met Bizzy op pad moet. Daarna nog regelmatig in de gaten gehouden maar sindsdien zijn de honden stil thuis. Toch kreeg ik onlangs weer een smsje van ze. Ze hadden nog geen verbetering gezien en zijn van mening dat de problemen zijn begonnen sinds de "aanschaf" van Bizzy. Ze hinten er dus ook naar dat Biz maar weer weg moet, maar dat gaan we natuurlijk niet doen
Maar goed, er is nu dus een zero tolerance dingetje aan de gang. Ik vermoed dat ze de honden van mijn onderburen horen, die hebben een husseltje en een Stafford pup die beide wel flinke verlatingsangst hebben en uren achtereen kunnen blaffen en janken. Ik heb nu dan ook gefilmd dat die honden te horen zijn terwijl mijn drietal gewoon ligt te slapen, mocht het echt tot een officiële klacht komen. Maar goed, ondertussen moet ik hier ook zoveel mogelijk aanpassen want met drie honden ben ik sowieso de schuldige in hun ogen vrees ik. En iets wat ze zouden kunnen horen is als we naar buiten gaan. Zodra ik de deur naar de hal open worden de honden enthousiast en rennen met z'n drieën tegelijk naar het halletje. De hal grenst aan de gezamenlijke hal dus ik kan me voorstellen dat ze zoiets wel horen. Maar hoe ga ik dat gedrag ombuigen? Ze worden blij zodra ik naar de hal loop want dan ga ik ergens naartoe en vaak mogen ze mee. Ik kan ze wel stoppen op dat moment, maar het vermindert het enthousiasme niet dus zodra ik ze weer vrijgeef vliegen ze alsnog blij richting de hal. Ze zijn alledrie het werken met de clicker gewend dus daarmee zou ik het gedrag willen ombuigen naar rustig naar buiten lopen, maar het ontbreekt me een beetje aan een plan over hoe ik dat gedrag dan moet uitlokken.