Graag stel ik mij even aan jullie voor.
Maaike is de naam, 28 jaar oud, woonachtig in Zeeland, alleenstaand en fulltime (onregelmatig) werkend.
Ik ben de trotse eigenaar van een 8 jaar oude Franse Bulldog en sinds precies een week ook van een 11 weken jonge Old English Bulldog. Mijn Franse Bull luistert naar de naam Paso, de Old English Bull poogt
Paso is een herplaatser die 5 maanden oud was toen hij bij mij kwam wonen. Bijzonder lieve hond, luistert binnenskamers erg goed, maar de belangrijkste periode met hem heb ik niet mee kunnen maken. Op medisch vlak kan ik een boek schrijven;
- Operatie nekhernia
- Tweemaal rughernia
- Maag/ darmproblematiek
- Huidproblemen
- Terugkerende hoornvliesontstekingen
- Kaak/ kauwspiermyositis (permanent prednison)
- Incontinent (permanent medicatie)
En zo nog veel meer.
Conan woont bij mij vanaf 10 januari j.l. en vanaf dat moment had ik dan ook 5 1/2 week vakantie.
Paso, mijn Franse bulldog van 8 jr oud, accepteert nagenoeg alles van drukke Conan. Conan maakt er een sport van naar Paso te springen, te happen in zijn oren, nek, poten en alles wat maar bungelt.
Nu probeer ik hen dit zoveel mogelijk zelf uit te laten zoeken, maar het lijkt wel of Paso niet kan corrigeren. Dit is nog maar tweemaal gelukt, Conan deinst dan even terug of gaat op zijn rug liggen, maar na 3 seconden begint het hele spel weer van voor af aan.
Nu nog laat ik ze zoveel mogelijk apart uit. Behalve de eerste en laatste uitlaatronde. Buiten laat Conan Paso met rust. Gisteren heb ik met stukjes gekookte kip geoefend en Conan beloond op het reageren op zijn naam. Hij komt dan ook braaf naar me toe. Doel= als Conan te wild doet bij Paso wil ik hem kunnen roepen om het, op dat moment voor Paso en indirect ook voor mij negatieve gedrag van Conan, om te buigen naar iets positiefs. Echter is de spanningsboog van een pup niet zo hoog dus dit trucje werkt maar kort.
Conan heeft een rustig plekje in zijn bench. Hij eet hierin en gaat er ook zelf naar toe als ik zijn bakje vul. Conan zit overdag niet zomaar in de bench. Alleen als ik ga douchen en begin avond een uurtje of twee wegens de broodnodige rust en om een overprikkelde pup te voorkomen. Ik gebruik de bench ook 's nachts. Reden = als ik werk gaan de honden in maatwerk kooien (formaat klein kalf). Nu overdag ligt Conan in een donutmandje welke naast de mand van Paso staat. Ik probeer Conan aan te leren dat dit zijn plaats is. Ook als hij te druk is zet ik hem hierin. Paso accepteert Conan nog niet in zijn mand. Paso loopt dan weg en gaat in het mandje van Conan liggen. Ik wil dit voorkomen.
Vanaf gisteren ben ik gestart met Conan corrigeren als hij Paso lastigvalt en dit gaat redelijk tot goed. Vorige week heeft Conan meer in de bench gezeten wegens heftige diarree die 4 dagen aanhield. Nu is hij het overgrote deel van de dag los en sta ik zo'n beetje ieder uur buiten voor een plasje.
Ik ben zoekende naar tips en handreikingen van mensen die meer ervaring hebben met een pup en oudere hond dan ik. De vraag daarbij is of ik op de goede weg ben en wat ik beter zou kunnen doen de komende tijd? Daarnaast kan ik op het gebied van het zindelijk maken van Conan nog best een hoop leren. Ik heb nogal de neiging als een hyperactieve stresskip achter die hond aan te banjeren en hem maar meteen op te tillen wanneer ik ook maar denk dat er wat zal 'vloeien'. Er zijn tevens vast genoeg dingen die ik fout doe. Ik heb wel nog 4 weken de tijd om te werken aan een stabiele basis die ik mijn honden wil bieden. Daarnaast is Conan natuurlijk niet zindelijk wanneer ik ga werken, dus voor die fase heb ik een hondenoppas die mij een 24-uursservice biedt. Aanstaande donderdag starten wij met puppycursus. Gisteren kon deze wegens de diarree van Conan helaas niet doorgaan.