Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup 11 weken samen met 8 jr oude volwassen hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maaike_O
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog
Aantal honden: 1

Pup 11 weken samen met 8 jr oude volwassen hond

Ongelezen bericht door Maaike_O »

Hallo,

Graag stel ik mij even aan jullie voor.
Maaike is de naam, 28 jaar oud, woonachtig in Zeeland, alleenstaand en fulltime (onregelmatig) werkend.
Ik ben de trotse eigenaar van een 8 jaar oude Franse Bulldog en sinds precies een week ook van een 11 weken jonge Old English Bulldog. Mijn Franse Bull luistert naar de naam Paso, de Old English Bull poogt ;-) te luisteren naar de naam Conan.
Paso is een herplaatser die 5 maanden oud was toen hij bij mij kwam wonen. Bijzonder lieve hond, luistert binnenskamers erg goed, maar de belangrijkste periode met hem heb ik niet mee kunnen maken. Op medisch vlak kan ik een boek schrijven;
- Operatie nekhernia
- Tweemaal rughernia
- Maag/ darmproblematiek
- Huidproblemen
- Terugkerende hoornvliesontstekingen
- Kaak/ kauwspiermyositis (permanent prednison)
- Incontinent (permanent medicatie)
En zo nog veel meer.

Conan woont bij mij vanaf 10 januari j.l. en vanaf dat moment had ik dan ook 5 1/2 week vakantie.
Paso, mijn Franse bulldog van 8 jr oud, accepteert nagenoeg alles van drukke Conan. Conan maakt er een sport van naar Paso te springen, te happen in zijn oren, nek, poten en alles wat maar bungelt.
Nu probeer ik hen dit zoveel mogelijk zelf uit te laten zoeken, maar het lijkt wel of Paso niet kan corrigeren. Dit is nog maar tweemaal gelukt, Conan deinst dan even terug of gaat op zijn rug liggen, maar na 3 seconden begint het hele spel weer van voor af aan.
Nu nog laat ik ze zoveel mogelijk apart uit. Behalve de eerste en laatste uitlaatronde. Buiten laat Conan Paso met rust. Gisteren heb ik met stukjes gekookte kip geoefend en Conan beloond op het reageren op zijn naam. Hij komt dan ook braaf naar me toe. Doel= als Conan te wild doet bij Paso wil ik hem kunnen roepen om het, op dat moment voor Paso en indirect ook voor mij negatieve gedrag van Conan, om te buigen naar iets positiefs. Echter is de spanningsboog van een pup niet zo hoog dus dit trucje werkt maar kort.
Conan heeft een rustig plekje in zijn bench. Hij eet hierin en gaat er ook zelf naar toe als ik zijn bakje vul. Conan zit overdag niet zomaar in de bench. Alleen als ik ga douchen en begin avond een uurtje of twee wegens de broodnodige rust en om een overprikkelde pup te voorkomen. Ik gebruik de bench ook 's nachts. Reden = als ik werk gaan de honden in maatwerk kooien (formaat klein kalf). Nu overdag ligt Conan in een donutmandje welke naast de mand van Paso staat. Ik probeer Conan aan te leren dat dit zijn plaats is. Ook als hij te druk is zet ik hem hierin. Paso accepteert Conan nog niet in zijn mand. Paso loopt dan weg en gaat in het mandje van Conan liggen. Ik wil dit voorkomen.

Vanaf gisteren ben ik gestart met Conan corrigeren als hij Paso lastigvalt en dit gaat redelijk tot goed. Vorige week heeft Conan meer in de bench gezeten wegens heftige diarree die 4 dagen aanhield. Nu is hij het overgrote deel van de dag los en sta ik zo'n beetje ieder uur buiten voor een plasje.
Ik ben zoekende naar tips en handreikingen van mensen die meer ervaring hebben met een pup en oudere hond dan ik. De vraag daarbij is of ik op de goede weg ben en wat ik beter zou kunnen doen de komende tijd? Daarnaast kan ik op het gebied van het zindelijk maken van Conan nog best een hoop leren. Ik heb nogal de neiging als een hyperactieve stresskip achter die hond aan te banjeren en hem maar meteen op te tillen wanneer ik ook maar denk dat er wat zal 'vloeien'. Er zijn tevens vast genoeg dingen die ik fout doe. Ik heb wel nog 4 weken de tijd om te werken aan een stabiele basis die ik mijn honden wil bieden. Daarnaast is Conan natuurlijk niet zindelijk wanneer ik ga werken, dus voor die fase heb ik een hondenoppas die mij een 24-uursservice biedt. Aanstaande donderdag starten wij met puppycursus. Gisteren kon deze wegens de diarree van Conan helaas niet doorgaan.
Laatst gewijzigd door Maaike_O op 19 jan 2016 12:36, 5 keer totaal gewijzigd.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Re: Pup 11 weken samen met 8 jr oude volwassen hond

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Welkom :flower:
Sorry ik heb het hele verhaal (nog) niet gelezen....
Ik heb een jonge DH die sinds pup bij mijn 10 jaar oude Lab Alex "zit". Alex is sinds de komst van Vusi 9 jaar jonger. :cheer:
Maaike_O
Vaste gebruiker

Het is ook een flinke lap tekst ;)
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik vind je verhaal wel erg lang en onoverzichtelijk. Heb het niet helemaal tot elke detail gelezen.

Bij mijn ouders wonen Sally (bijna 8 jaar) en Noortje (10 maanden). Sally is een heel kleintje (2,6 kg) en kwetsbaar. Nadat ze een gruwelijke aanval van een andere hond, maar net, heeft overleefd is ze nog eens gepakt door een roofvogel en niet kort daarna heeft ze een hernia gehad. Ze kan inmiddels weer rennen en spelen, maar ze staat enorm wiebelig op haar pootjes en haar ruggetje is krom nu. Een zorgenkind wat dat betreft.

Noortje is een middelgrote lomperd (schapendoes). We hebben het in het begin een beetje laten gaan toen we erbij waren. Soms leek het alsof Noortje allang te ver ging maar blijkbaar was dit niet zo. Sally pakte Noortje flink aan wanneer ze wel te ver ging en dan was het meteen klaar. Toen Noortje zo klein was konden wij haar corrigeren wat we wilden maar ze ging gewoon door met druk doen en Sally uitdagen. Maar Sally zelf hoefde maar 1x te snauwen als ze er klaar mee was en dan wás het ook klaar.

We hebben Noortje overdag eigenlijk nooit in de bench gedaan, want als ze uit de bench kwam was het helemaal feest.

Toen Noortje en Sally bij ons thuis waren, dus bij Sammy en Isa, en Noortje nog erg jong was was het een drama. Noortje was vreselijk druk en bijterig. Corrigeren hielp niet, je kon er niks mee.
Maar doordat wij de hele tijd aan het opletten waren of het wel goed ging, of Noortje niet iets deed wat niet mocht etc. waren wij ook erg gespannen en hier reageerden ze allemaal heel sterk op.
De volgende dag heb ik het een beetje genegeerd en met een schuin oog toegekeken of het niet echt mis ging (Noortje en Sammy speelden nogal ruig, maar Sammy was destijds nog geen 2 kg) ging het een stuk beter. Ze merken het zó aan jou als baas, of jij gespannen bent.

Natuurlijk laten we ze het niet helemaal zelf uitzoeken. Wij beschermen onze kleintjes ook, ze zijn nu eenmaal kwetsbaar. Maar sommige correcties kan de hond gewoon beter zelf uitvoeren naar de pup.
Laatst gewijzigd door sjm op 19 jan 2016 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Zou je nog even kórt willen samenvatten wat je van ons verwacht? Het is echt een onnoemelijk lange lap tekst. Ben er aan begonnen maar er staat zoveel info dat de kern niet te vinden is.

Ik zou wel je pup heel rap afleren dat ruw spelen met je hernia-hondje NOT done is. Nou is hij nog klein, maar als er dalijk 35 kilo Bull op je Fransje knalt, zie ik het somber in :schrik:
mosquito1980
Zeer actief

Lemuria schreef:Zou je nog even kórt willen samenvatten wat je van ons verwacht? Het is echt een onnoemelijk lange lap tekst. Ben er aan begonnen maar er staat zoveel info dat de kern niet te vinden is.

Ik zou wel je pup heel rap afleren dat ruw spelen met je hernia-hondje NOT done is. Nou is hij nog klein, maar als er dalijk 35 kilo Bull op je Fransje knalt, zie ik het somber in :schrik:
Zover had ik het nog niet eens gelezen :tongue: maar daar ben ik het wel mee eens. :ok:
Die 2 van mij zijn wel (bijna) gelijke grote
Maaike_O
Vaste gebruiker

Beginpost op verzoek aangepast.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik vond het een duidelij verhaal hoor, ik heb alles gelezen. Je doet het hartstikke goed zo. Je Fransje moet je in bescherming nemen tegenover de pup, ik zou ze het niet zelf uit laten zoeken. Ik had er denk ik nog geen pup bijgezet maar hij is er nou eenmaal dus dan zou ik zoveel mogelijk je andere hond ontlasten.
Maaike_O
Vaste gebruiker

Gollum schreef:Ik vond het een duidelij verhaal hoor, ik heb alles gelezen. Je doet het hartstikke goed zo. Je Fransje moet je in bescherming nemen tegenover de pup, ik zou ze het niet zelf uit laten zoeken. Ik had er denk ik nog geen pup bijgezet maar hij is er nou eenmaal dus dan zou ik zoveel mogelijk je andere hond ontlasten.

Het verhaal was wel echt serieus te lang. Dat was vooral omdat ik graag tot in detail wilde uitleggen hoe ons leven eruit ziet, hoe belangrijk de honden voor me zijn en in hoeverre mijn leven om de honden draait. Mocht er iemand zijn die vragen heeft n.a.v. bovenstaande, dan geef ik daar graag antwoord op. Dat houdt het overzichtelijker.
Je laatste zin.... mee eens. Volledig. Toen ik me inschreef voor dit nestje, was de kans 90% dat Paso er nu niet meer zou zijn. Klinkt best lullig besef ik me. Maar ik ben zoooo vreselijk blij dat ik mijn maatje nog bij me heb. Het is overigens niet zo dat Paso zich ziek gedraagt hoor! Het is een echte bull die niets aangeeft en vreselijk lief is... ook voor Conan. Alleen hij kijkt de kat nog wat uit de boom denk ik.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zou om te beginnen niet toestaan ruw te spelen met je hernia patiëntje wat anderen ook al schrijven, nu misschien nog leuk en grappig maar straks als de jongste beduidend groter is natuurlijk niet meer met alle nadelige gevolgen voor je oudje zijn nek en rug.

qua zindelijkheid geven ze het hier heel snel aan, maar natuurlijk een heel ander ras, zou in elkgeval de tijd in de gaten houden en voorlopig iedere 2 uur naar buiten en na het eten, spelen en slapen, niet er continue op als een havik als je denkt dat hij gaat zitten.

straks naar je werk gaan ze dan gelijk mee of werk je met een hondenoppas, dit omdat je beide benoemd ;) als je op je werk de mogelijkheid hebt om hem omdat het een pup is iedere 2 uur uit te laten en even kort wat te doen dan zou ik dat verkiezen boven een hondenoppas.

Vorige week met zijn diarree zat hij in de bench schrijf je, was hij toen wel zuiver in de bench of moest hij zijn diarree daar laten gaan. Bij dat laatste zal het namelijk geen positief effect gehad hebben op je zindelijkheidstraining helaas
binkebobbel
Actief
Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door binkebobbel »

Hier heb ik gebruik gemaakt van een puppy-ren om onze oudjes te beschermen tegen ons overactieve bijtmonstertje Sterre.
De bench was een groot drama volgens Sterre. Gillen krijsen en zich enorm druk maken. Maar de bench met het deurtje open
gekoppeld aan een puppy-ren was een prima oplossing. Daarin alles wat ze nodig had, water, kleedje, kluifje en een berg speelgoed.
Ik ben een lui baasje (als in, er zijn momenten dat je niet meteen kunt opspringen om de pup naar buiten te laten)dus er lag in het begin ook altijd een puppy-pad daar had de fokster de pups ook op dus een plasje deed ze dan op de puppy-pad.
Als ik even druk bezig was en madame vond het nodig om de oudjes te terroriseren ging ze in de ren. Meestal was ze dan nog 5 minuten aan het protesteren en aan het gooien met dr speeltjes om vervolgens in slaap te vallen. Ze had al snel door dat ze de oudste beter met rust liet
denk dat we in totaal zo'n 2 maanden gebruik hebben gemaakt van de puppy-ren.

Sommige honden zijn enorm tolerant naar pups zo ook onze Bucka*
Daar waar ik af en toe dacht "nou zal ik ingrijpen of ga je zelf wat zeggen"
Hij had op een gegeven moment overal wondjes door die scherpe tandjes van Sterre, maar corrigeren deed ie niet.
Nooit.. tenminste dat dacht ik ze had gewoon enorm veel puppenkrediet bij hem. Dus ik nam het voor hem op. Hij corrigeerde Sterre
pas toen ze een maand of 7 was tot die tijd maakte hij gebruik van andere dingen B.v. als ze hem in de nek klapte of in zijn oren hing
dan pakte hij zijn bal of flos en daagde haar uit om die te pakken.
Cindy onze york beet wel van zich af die hoefde al snel maar een lipje op te trekken of een bepaalde blik en dat was genoeg voor Sterre
om wat anders te gaan doen.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
Maaike_O
Vaste gebruiker

crutz schreef: straks naar je werk gaan ze dan gelijk mee of werk je met een hondenoppas, dit omdat je beide benoemd ;) als je op je werk de mogelijkheid hebt om hem omdat het een pup is iedere 2 uur uit te laten en even kort wat te doen dan zou ik dat verkiezen boven een hondenoppas.
Sorry voor de verwarring. Mee naar het werk dat zal er niet inzitten of er moet echt sprake zijn van een onhebbelijke situatie. Mede hierdoor heb ik gekozen voor een oppas die overigens ook al kennis met de honden gemaakt heeft. Die maatwerkkooien staan op een slaapkamer in huis welke ik heb opgeofferd voor de honden. Dit is de hondenkamer.
crutz schreef: Vorige week met zijn diarree zat hij in de bench schrijf je, was hij toen wel zuiver in de bench of moest hij zijn diarree daar laten gaan. Bij dat laatste zal het namelijk geen positief effect gehad hebben op je zindelijkheidstraining helaas
Volledig schoon en droog. Ik liet hem toen om het anderhalf uur maximaal uit. We hebben tot nu toe twee ongelukjes in de bench gehad:
- Tijdens of na het stofzuigen overdag een beetje geplast. Dit was op de tweede of derde dag dat hij hier was.
- Afgelopen nacht (ik hoorde niet dat Conan onrustig werd. Ik hoorde het te laat en toen ik snel wat kleding aantrok was ik al te laat en was er in de bench geplast). Ongelukje gelaten voor wat het was. Naar buiten. Behoeftes laten doen. Beneden in de gang laten zitten. Snel de dekentjes eruit gehaald en in de biotex gezet. Schoon erin en verder laten slapen. Mede door dit ongelukje van afgelopen nacht heb ik besloten om de wekker om 02:30 zetten en Conan uit te laten. Als dit goed gaat dan wil ik het steeds met een kwartiertje verder opbouwen.
Laatst gewijzigd door Maaike_O op 19 jan 2016 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Maaike_O
Vaste gebruiker

binkebobbel schreef:Hier heb ik gebruik gemaakt van een puppy-ren om onze oudjes te beschermen tegen ons overactieve bijtmonstertje Sterre.
De bench was een groot drama volgens Sterre. Gillen krijsen en zich enorm druk maken.
Dat is ook een goed idee. Ik neem het mee in de overwegingen mocht Conan de komende dagen niet te corrigeren blijken.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen, dat terwijl ik nu op mijn gemak eet en ik dit typ, Paso als een prins in zijn mand ligt en Conan zwaar ligt te snurken in zijn mand. Vandaag heb ik ze nog maar drie keer uit elkaar gehaald en op hun eigen plekje gelegd. Dit sinds 08:00 uur vanochtend ongeveer.
Conan ervaart de bench als prettig, want daar krijgt hij zijn eten in. Echt joh, dat mini staartje kwispelt fanatiek op en neer en hij speert zo die bench in. Hij vindt het leuker om in zijn mandje in de buurt van Paso te liggen (ligt naast de rotan mand van Paso) dan in zijn bench op 3 meter afstand. Ik vind het wat dat betreft prima zo. Alleen als ik even ga douchen moet hij dus in de bench, maar dit bouw ik rustig op. In de bench, belonen, dan nog even wat opruimen in kamer en keuken en als hij dan ligt ga ik naar boven. Die paar keer die hij dan blaft durf ik voor lief te nemen. Binnen een half uur ben ik meestal wel terug, dan is het volledig stil. Als ik de kamer binnenkom zeg ik hardop: Zo, daar ben ik weer! Dan loop ik even door naar de bijkeuken en als het dan stil en rustig blijft gaat de bench open.
mosquito1980
Zeer actief

Vusi zat ook in de puppy ren, als wij niet thuis waren, de eerste 6 maanden.
Eerst een kleine uitneembaar een (8 panelen), toen ze 4 maanden was in de "grote" ren/speeltuin buiten (10 x 3 meter). Met zandbak, en veel speelgoed en een houten hok.
Op die manier hadden oud ( :slaap2: ) en jong hun rust :ok: En ik kon rustig werken zonder dat ik me zorgen hoefde te maken wat die kleine zou uitspoken :F:
Maaike_O
Vaste gebruiker

Een buitenruimte is sowieso een serieuze optie, echter nu met de kou vind ik dat niets. Probeer om zoveel mogelijk te zelf eea te ondervangen. En dat kan.... Met vrienden en familie (die de honden goed kennen) en in uiterste nood de oppas. Hoewel de optie werk steeds aantrekkelijker wordt. Moet ik echter wel toestemming voor aanvragen, wellicht dat ik de vraag gewoon eens ga stellen. Nee heb je, ja kun je krijgen
Maaike_O
Vaste gebruiker

Het leek me wel zo leuk hier even een update te plaatsen over hoe inmiddels gaat.
Conan werd afgelopen zondag 12 weekjes oud.
De afgelopen drie nachten zijn enorm goed gegaan. Ik laat Conan nu wat later uit voor de laatste ronde zo rond 22:30. Hierna leg ik hem in zijn bench waar hij zonder mopperen ingaat en waarin hij vervolgens lekker tot 07:00 uur in de ochtend doorslaapt. Ik hoef er sinds drie nachten 's nachts niet meer uit. Qua zindelijkheid mag ik niet echt mopperen. In de nachten gaat het super. Overdag ook, eens in de twee a drie dagen hebben we nog een incidenteel ongelukje binnen, wat dan gewoon aan mij als baas te wijten is. Na het eten kan Conan inmiddels anderhalf uur rustig op zijn kauwspeeltjes knagen en wat soezen alvorens hij moet plassen. Over de dag genomen is het ritme nu zo om de twee tot drie uur even naar buiten.
Conan luistert eigenlijk best wel goed en begint steeds meer te snappen dat hij Paso met rust moet laten. Er wordt dan ook gespeeld wanneer ik daar bij ben. Dit om alles in goed banen te leiden. Ik bepaal de regels. Rust is rust en zeker na het eten.
Alleen de eerste week heeft hij in het kader van benchtraining eten in zijn bench gehad. Nu eet hij gewoon netjes in de keuken. Hij moet hierbij van mij wachten tot hij rustig zit en op commando mag hij dan gaan eten. Paso eet hier altijd eerst. Geen strijd, geen baknijd, dit gaat allemaal super rustig.
Conan luistert inmiddels prima naar zijn naam, echter, soms zijn bepaalde dingen zo interessant (stofzuiger bijvoorbeeld) dat het luisteren wat lastiger wordt. Kan ik me goed voorstellen ook overigens.
Het alleen zijn heb ik rustig opgebouwd. Conan vindt het niet leuk wanneer ik hem alleen laat, zo ook van de week bij mijn ouders niet. Er wordt een paar keer gepiept, even geblaft en dan is het ook over. In de bench heeft hij vorige week incidenteel drie uurtjes alleen gezeten en dit is buiten de verwachting om enorm goed gegaan! Alles droog, ik trof hem slapend aan. Ik had een geluidsrecorder app laten draaien waarop te horen was dat er enkel de eerste drie minuten een beetje geblaft wordt. Daarna is het stil en hoor je wat gesnuif en gesnurk,

In de eerste week hier woog Conan 9 kilo, vandaag bij de dierenarts 10.3. De twaalfweekse enting heeft hij vandaag ook weer gehad.
Conan eet erg goed, 4 dagen brok, 3 dagen KVV. Dit ben ik zo gaan doen op advies van de fokker. Paso heeft ooit op Naturis en Carnibest gestaan, echter doet hij het hier totaal niet goed op. Conan eet nu Kivo en daar ben ik erg tevreden over.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”