Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loops of toch niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cipress
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese Stabij x Berner Sennen
Aantal honden: 1

Loops of toch niet?

Ongelezen bericht door Cipress »

Ons eerste teefje en een herplaatser van 2,5 jaar. We hebben wij haar een week en we willen haar volgende week laten steriliseren. Maar gisteren toen we buiten liepen, ging er een reutje achter haar aan en vroeg zijn eigenaar of ze loops was. Wij zeiden van niet en toen zei ze; 'oh, dan is ze heel aantrekkelijk.' Verder geen aanvaringen gehad met reutjes. Vanmorgen weer een hond die, na het spelen, haar weer wilde berijden, maar ze beet van zich af en ging steeds zitten. Haar Vulva is, denk we, wel opgezet, maar ze bloedt niet, likt niet steeds en haar gedrag is nog steeds zoals ze eerst. Dus wij vroegen ons af of er nou een loopsheid aan zit te komen of dat het toevallig is dat die 2 reutjes interesse in haar hadden?

Haar vorige eigenaar zegt dat ze nu pas over een maand loops wordt. Want dan al krijgen de mannetjes interesse in haar, een maand van te voren. Als ze echt loops is dan is ze heel onrustig, chagrijnig is, niet luistert en heel veel likt en doet, zegt zij. Dit zien wij nog niet bij haar, maar in hoeverre het dan nog een maand kan duren en dan nog gesteriliseerd kan worden? Ik vraag het mij allemaal af... Maandag sowieso naar de DA en kijken of het kan. Maar alsnog even vragen aan jullie. Zeker omdat ik haar veel beweging wil geven en dus los zou willen laten en als ze echt loops is, kan dit natuurlijk niet.

Misschien een vraag naar de bekende weg, maar dan weten wij ook hoe en wat. :)
Laatst gewijzigd door Cipress op 23 jan 2016 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"you don't always get the dog you want, you get the dog you need"
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Re: Loops of toch niet?

Ongelezen bericht door _Leonie »

Sommige reuen vinden teven het hele jaar door aantrekkelijk. Ik heb ook wel eens reuen achter Ayleen aan en dan is ze nog lang niet loops en ook nog niet loops geweest.
Als ze loops is merk je dat wel, was de eerste keer ook bang dat ik het zou missen maar gebeurd je niet snel. Zeker niet met de handige beschrijving van de vorige eigenaren.
Cipress
Vaste gebruiker

_Leonie schreef:Sommige reuen vinden teven het hele jaar door aantrekkelijk. Ik heb ook wel eens reuen achter Ayleen aan en dan is ze nog lang niet loops en ook nog niet loops geweest.
Als ze loops is merk je dat wel, was de eerste keer ook bang dat ik het zou missen maar gebeurd je niet snel. Zeker niet met de handige beschrijving van de vorige eigenaren.
Dank voor je reactie! Maar haar vulva is wel echt opgezwollen... Dit kan toch niet een maand voor de loopsheid komen? Ze is we gewoon rustig, lief en luistert goed.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Eerlijk gezegd zou ik wachten tot na haar loopsheid met de castratie. Teven die vlak voor hun loopsheid geholpen zijn, blijven erg lekker ruiken voor reuen, heb ik ontdekt. En als haar vulva al aan het opzwellen is, denk ik niet dat het nog een maand duurt voor ze daadwerkelijk loops wordt
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je wilt castreren moet je wachten inderdaad.
Maar weet je zeker dat je dat wilt? Het heeft ook nadelen he ;)

Klik hier maar even.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Cipress
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Als je wilt castreren moet je wachten inderdaad.

Klik hier maar even.
Mmm, daar heb je een punt. Wat zou jij dan adviseren?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Niet castreren heeft ook nadelen :19:
Het is maar net wat je zelf wilt.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Gollum schreef:Niet castreren heeft ook nadelen :19:
Beetje bloeden (broekje), eventueel wat humeuriger (kan met castratie ook nog het geval zijn), aantrekkelijker voor reuen, klein kansje op eventueel bmo (waar je in de meeste gevallen op tijd bij kunt zijn als je je hond kent).

Tja, voor mij was de keuze snel gemaakt :mrgreen: Maar ieder voor zich.
Cipress
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Gollum schreef:Niet castreren heeft ook nadelen :19:
Beetje bloeden (broekje), eventueel wat humeuriger (kan met castratie ook nog het geval zijn), aantrekkelijker voor reuen, klein kansje op eventueel bmo (waar je in de meeste gevallen op tijd bij kunt zijn als je je hond kent).

Tja, voor mij was de keuze snel gemaakt :mrgreen: Maar ieder voor zich.
Wat is bmo?
Afbeelding
Lemuria

Baarmoederontsteking ;)
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zou ook de loopsheid een keer aanzien. Weet je hoe hinderlijk je het vindt. :wink:

Bij mijn teef vind ik het absoluut niet hinderlijk en heb nooit last van reuen tijdens de loopsheid, nog nooit één achter haar aan gehad. Ook het bloeden valt enorm mee, misschien drie/vier druppels op de vloer en voor de rest houdt ze zichzelf schoon.
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Is het niet zo dat teefjes wel eens wat sneller loops worden door een verhuis? Dacht dat hier eens gelezen te hebben ;)
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Een baarmoederontsteking komt toch best regelmatig voor en de symptomen zijn lang niet altijd zo duidelijk. Bij Jamie was dat het pas toen ze doodziek was en de operatie dus een extra groot risico werd.
Voor mij heeft het wel laten steriliseren meer voordelen dan niet maar dat is ieders eigen keus. Zou nu in ieder geval wachten tot ze loops is en pas ongeveer 3 maanden daarna naar de dierenarts. Als je haar wel wilt laten helpen dan.

Sommige honden houden zichzelf zo schoon dat je er amper iets van merkt, even goed in de gaten houden dus en af en toe even een papiertje langs haar vulva halen.
Sanner
Zeer actief

Kells schreef:
Sanner schreef:Een baarmoederontsteking komt toch best regelmatig voor en de symptomen zijn lang niet altijd zo duidelijk. Bij Jamie was dat het pas toen ze doodziek was en de operatie dus een extra groot risico werd.
Voor mij heeft het wel laten steriliseren meer voordelen dan niet maar dat is ieders eigen keus. Zou nu in ieder geval wachten tot ze loops is en pas ongeveer 3 maanden daarna naar de dierenarts. Als je haar wel wilt laten helpen dan.

Sommige honden houden zichzelf zo schoon dat je er amper iets van merkt, even goed in de gaten houden dus en af en toe even een papiertje langs haar vulva halen.
Waar baseer je dat op? Symptomen zij er altijd wel als je maar oplet. Mijn eerste hond kreeg op latere leeftijd een bmo. Ik vermoedde het direct toen ze opvallend veel begon te drinken. Dat was op een zondag en we zijn toen direct naar de dierenarts gegaan. Pas op de woensdag er na is ze geopereerd en pas op die ochtend voor de operatie begon ze hevig te vloeien. Ze is trouwens knap oud geworden.
Op mijn omgeving, ik hoor het echt regelmatig. Jamie was alleen wat slomer, dat vond ik vreemd maar ze was pas 2,5, ik dacht niet gelijk aan een bmo. Toen ze ineens niet meer wilde eten wist ik pas dat het echt mis was maar toen was ze dus al doodziek.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollums zusje had vrij snel na de tweede loopsheid een gesloten baarmoederontsteking. Ze waren er net op tijd bij. Ik had Gol al na de eerste loopshieid laten castreren omdat ze er erg beroerd van was. Ik weet niet of ik toen al een gesloten bm zou hebben ontdekt.
Lemuria

Sanner schreef:Op mijn omgeving, ik hoor het echt regelmatig. Jamie was alleen wat slomer, dat vond ik vreemd maar ze was pas 2,5, ik dacht niet gelijk aan een bmo. Toen ze ineens niet meer wilde eten wist ik pas dat het echt mis was maar toen was ze dus al doodziek.
Ik ken in mijn omgeving maar 1 bmo'ertje, onze hond van vroeger. En dan praat ik over zo'n 20 jaar geleden...verder nog geen enkel geval in mijn omgeving gehoord, terwijl ik toch heel wat honden ken ;)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Sanner schreef:Een baarmoederontsteking komt toch best regelmatig voor en de symptomen zijn lang niet altijd zo duidelijk. Bij Jamie was dat het pas toen ze doodziek was en de operatie dus een extra groot risico werd.

Voor jou ja :wink: En dat bedoel ik niet lullig, een BMO is eng en ik snap wel dat je daarom misschien eerder kiest voor castratie. Maar als je de kansen op een BMO en de nadelen van een castratie op een rij zet is castreren nog steeds niet de meest gezonde optie. Kijk naar de verhoogde kansen op verschillende soorten kanker, schildklierafwijkingen, suikerziekte etc bij gecastreerde teven en zet dat af tegen de kans op een BMO en dan valt het best mee. Mensen vinden zo'n BMO eng omdat de symptomen soms vaag zijn en het daarom overvalt, maar als je er op tijd bij bent is er altijd iets aan te doen en herstelt je hond helemaal.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cipress schreef:
Marjoleine schreef:Als je wilt castreren moet je wachten inderdaad.

Klik hier maar even.
Mmm, daar heb je een punt. Wat zou jij dan adviseren?
Ik zou niet castreren.
Ik ben aan teef 19 geloof ik, ik ben de tel een beetje kwijt. Ik fok al bijna 30 jaar ;)
Maar hoe dan ook, ik heb nooit een teef met bm gehad en eenmaal, van al die teefjes hier, heb ik mammatumoren gehad.
Ik zou het dus gewoon niet doen.
Zo'n drama is die loopsheid niet en die hormonen hebben een doel, een behoorlijk belangrijk doel.
Als je castreert haal je 50% (!!!!) van de hormonen in het lichaam weg.
Dat is behoorlijk veel en ze doen echt meer dan alleen maar wat dingen met die voortplanting.

Afbeelding

Sanner
Zeer actief

Maeve schreef:

Voor jou ja :wink: En dat bedoel ik niet lullig, een BMO is eng en ik snap wel dat je daarom misschien eerder kiest voor castratie. Maar als je de kansen op een BMO en de nadelen van een castratie op een rij zet is castreren nog steeds niet de meest gezonde optie. Kijk naar de verhoogde kansen op verschillende soorten kanker, schildklierafwijkingen, suikerziekte etc bij gecastreerde teven en zet dat af tegen de kans op een BMO en dan valt het best mee. Mensen vinden zo'n BMO eng omdat de symptomen soms vaag zijn en het daarom overvalt, maar als je er op tijd bij bent is er altijd iets aan te doen en herstelt je hond helemaal.
Dat staat er ook toch, voor mij. Er zijn veel verschillende meningen over, ik denk er nou eenmaal zo over, ik laat alle teven die ik ooit ga hebben castreren. Dat vind ik prettig, wat een ander daar van vindt zal me een zorg zijn.
Het heeft beide voor en nadelen je moet die voor jezelf op een rijtje zetten en kijken wat voor jou belangrijk is.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sanner schreef:
Maeve schreef:

Dat staat er ook toch, voor mij. Er zijn veel verschillende meningen over, ik denk er nou eenmaal zo over, ik laat alle teven die ik ooit ga hebben castreren. Dat vind ik prettig, wat een ander daar van vindt zal me een zorg zijn.
Het heeft beide voor en nadelen je moet die voor jezelf op een rijtje zetten en kijken wat voor jou belangrijk is.
Dat dus is het enige dat belangrijk is. Ga even op internet zoeken wat er allemaal over te lezen is en baseer daar je beslissing op. Als ze nu vlak voor haar loopsheid zit, is het beter te wachten. Beste moment om te castreren is zo'n 3 maanden na de loopsheid.
Cipress
Vaste gebruiker

Neeltje schreef:
Sanner schreef:
Maeve schreef:

Dat dus is het enige dat belangrijk is. Ga even op internet zoeken wat er allemaal over te lezen is en baseer daar je beslissing op. Als ze nu vlak voor haar loopsheid zit, is het beter te wachten. Beste moment om te castreren is zo'n 3 maanden na de loopsheid.
Dankjewel! We hebben besloten om te wachten en deze loopsheid aan te kijken. Daarna nog genoeg tijd om informatie in te winnen. Dank allemaal voor de reacties en meningen!
Afbeelding
Cipress
Vaste gebruiker

Ze is nu officieel loops geworden, nu haar 3de dag. Wat ons erg opvalt is dat ze minder eet. Ze eet in de keuken, deur staat gewoon open, maar ze eet veel minder. Alleen als wij erbij gaan zitten, gaat ze eten of als we haar bak in de woonkamer zetten. Dat is opzich niet erg, maar kan het zijn, nu ze loops is, dat ze nog aanhankelijker wordt? We hebben haar nu anderhalve week. Het achtervolgen van ons werd minder, maar lijkt nu weer helemaal terug.

Verder loopt ze opeens heel gek met haar achterbenen. Heel erg waggelend, ofzo. Zou dit ook met de loopsheid te maken hebben? We hebben echt geen flauw idee, juist omdat we haar nog zo kort hebben en haar nog niet kennen...
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Cipress schreef:Ze is nu officieel loops geworden, nu haar 3de dag. Wat ons erg opvalt is dat ze minder eet. Ze eet in de keuken, deur staat gewoon open, maar ze eet veel minder. Alleen als wij erbij gaan zitten, gaat ze eten of als we haar bak in de woonkamer zetten. Dat is opzich niet erg, maar kan het zijn, nu ze loops is, dat ze nog aanhankelijker wordt? We hebben haar nu anderhalve week. Het achtervolgen van ons werd minder, maar lijkt nu weer helemaal terug.

Verder loopt ze opeens heel gek met haar achterbenen. Heel erg waggelend, ofzo. Zou dit ook met de loopsheid te maken hebben? We hebben echt geen flauw idee, juist omdat we haar nog zo kort hebben en haar nog niet kennen...
Ah, dus toch. Een verhuizing kan de loopsheid bespoedigen. De cyclus duurt ook lang niet altijd even lang.

Sommige teven eten inderdaad minder tijdens loopsheid en worden aanhankelijker. Het wijdbeens lopen hoort er ook een beetje bij. Soms kan t een heel apparaat worden, die vulva. Hoe mensen het doen met loopsheidbroekjes, is voor mij ook altijd een raadsel gebleven - de broekjes die ik kon vinden bij dierenwinkels bleken totaal ongeschikt omdat ze over de vulva schuren en aan 1 kant erlangs gaan zitten.
Ik heb nu 1 teef die niet gecastreerd is, en voor haar heb ik van kinder-boxershorts zelf broekjes op maat gemaakt. Dat zit stukken beter.

Succes met de loopsheid! Het hoeft lang niet altijd te betekenen dat je hond niet meer los kan - het ligt volkomen aan waar je loopt en hoe gehoorzaam je hond is. Mijn teef Kiwi loopt gewoon dr hele loopsheid los. Ik moet alleen wat rustigere plekken opzoeken en als ik mensen zie naderen, kan ik haar op tijd terug roepen.

Kwa castreren - er zijn heel veel voor en nadelen en afhankelijk van de ervaringen die mensen hebben, wordt je dit of dat aangeraden. Mijn stabij Mayke is gecastreerd en dit heeft een castratie incontinentie opgeleverd.
Grote rassen, overgewicht en op jonge leeftijd castreren zou de risico op incontinentie erg verhogen. Daarop had ik mezelf ingelezen. Alle drie waren niet van toepassing dus ik heb er totaal geen rekening ermee gehouden dat het ook bij mij raak kon zijn.
Gelukkig is de incontinentie na een half jaar vanzelf weer gestopt, maar ik houd er rekening mee dat het terug kan komen als ze ouder wordt.
Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik mijn andere teef Kiwi niet ga castreren.
Laatst gewijzigd door Paisley op 25 jan 2016 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cipress schreef:Ze is nu officieel loops geworden, nu haar 3de dag. Wat ons erg opvalt is dat ze minder eet. Ze eet in de keuken, deur staat gewoon open, maar ze eet veel minder. Alleen als wij erbij gaan zitten, gaat ze eten of als we haar bak in de woonkamer zetten. Dat is opzich niet erg, maar kan het zijn, nu ze loops is, dat ze nog aanhankelijker wordt? We hebben haar nu anderhalve week. Het achtervolgen van ons werd minder, maar lijkt nu weer helemaal terug.

Klef worden ze.
En ik heb een teef die op één bil zit als ze loops is. Als je zit wat er dan hangt snap ik dat best :engel:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”