Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wil geen beloning na poep/plas

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dave
nieuw lid

Wil geen beloning na poep/plas

Ongelezen bericht door dave »

Hallo,

Onze Gorki (Field spaniel, 10 wk) wil plots, sinds een week, niet meer beloond worden voor het buiten plassen/poepen. Aanvankelijk ging het redelijk, ze begon al een beetje door te krijgen wat de bedoeling was maar in een keer probeert ze net niets te doen buiten en binnen juist als ik me even omdraai, of haar even alleen laat. Als ze het echt niet kan ophouden dan doet ze het wel, maar loopt ze tijdens het poepen al een beetje weg en duikt ook weg bij het belonen, dus het belonen helpt eigenlijk niet (of werkt misschien zelfs averechs?). Binnen ontlasten straffen we (uiteraard) niet, wel riepen we weleens iets bij een heterdaad, maar dat doen we uit voorzichtigheid maar niet meer te veel.

Ik ga dus regelmatig naar buiten (tuin), maar ik sta 'uren' te kijken hoe Gorki leuk speelt. Ook bij wandelingen doet ze meestal niks, zelfs niet na het eten, terwijl ik zeker weet dat ze moet.

Wel heb ik het idee dat het bij mij erger is dan bij mijn vriendin, dan doet ze ook wel wat vreemd maar DOET in ieder geval wel een plasje/poepje.

Helllluuup! wat moeten we :? . De adviezen van uitbundig belonen klinken leuk, maar....

Groetjes,
Dave
Pootje van Gorki

Trefwoord: zindelijk, zindelijkheidstraining
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Hoe beloonde je je pup dan?
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Naar mijn idee wordt er vaak té uitbundig beloond.

Is ook nergens voor nodig, een beloning dient juist gedosificeerd te worden, aangepast aan de individuele hond.
dave
nieuw lid

Ik beloon nog steeds hoor, voor zover mogelijk. Met een snoepje (klein stukje Frolic) en een dikke knuffel en 'goed zo' en soms even oppakken, maar zoals gezegd lijkt de hond het ineens niet meer te waarderen en doet het plasje verder achter in de tuin.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik zeg ook niet dat je niet, of niet altijd, moet belonen, maar je moet er ook geen spektakel van maken.

Misschien vind je hondje wat jullie als beloning bedoelen helemaal niet zo leuk?
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Heb je misschien een zware stem? Als je je hondje met een zware stem beloont en dan ook nog over haar heen buigt om haar te aaien of op te pakken is het misschien allemaal een beetje bedreigend voor haar en ziet ze het eerder als straf dan als beloning. Probeer eens alleen het frolicje en met een lichte stem 'goed zo', zonder al te veel drukte.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
dave
nieuw lid

Het kan inderdaad wel door de beloning zelf komen, maar es proberen wat 'normaler' te reageren, voel ik mezelf ook beter bij denk ik. Wordt het wel moeilijker om onderscheid te maken tussen binnen (fout) en buiten (goed), maar we zullen zien. Bedankt voor de suggestie.

Overigens de knuffel en aandacht wordt verder wel goed gewaardeerd, dus we blijven knuffelen tussen de plasjes door :-D

Groet,
Dave
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Met een pup van 10 weken denk ik dat je nog niet moet straffen als hij binnen iets doet. Beter is het om "ongelukjes" te voorkomen, en uitsluitend goed gedrag in de hand te werken en dat te belonen.

Hoe? Door hem volgens een heel strak schema uit te laten, en te voorkomen dat hij binnen iets moet doen doordat er te veel tijd tussen uitje en uitje ligt.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 29 jan 2004 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
DebbieK
Actief

Ongelezen bericht door DebbieK »

Misschien houdt ie wel niet van Frolic en moet je eens wat anders proberen :mrgreen:
Groetjes Debbie en een poot van MAX!
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

je moet de beste beloning voor JOU hond vinden,
1 van mijn honden vind koekjes maar niks, en het is ok ik beloon haar met een knuffel of mijn stem en daar doetze het voor.
Als jou hond genoeg neemt met een knuffel moet je blij zijn, dat is tenminste een hond die niet alleen op koekjes loopt :ok:
Probeer te belonen met je stem of een knuf en laat even de koekjes weg, ik denk dat jou pup meer op jou gericgt is dan op de stomme koekjes :mrgreen:
Iedere pup heeft soms een teruig val wat zindelijkheid betreft, dat is nu met je hondje aan de hand, het geef niet gewoon door gaan mischin even allerter zijn, nog 1 week een je hond is zindelijk.
gewoon vaak naar buiten, even doorzetten, gelegenheid niet geven om hgte binnen te doen, bv je weet dat jou hond nu niks buiten doet ok je loopt weer naar binnen maar je blijft je pup in de gaten houden hoe lang dat ook mag duren(volgens jou gebeurd dat vrij snel dat hij binnen plst) en vlak daarvoor hups in een snelle ruk optillen (dat hij door de schrik zijn rem opzet) als hij een staart heeft staart onder zetten(hebben dan minder de neiging om te plassen terwijl je ze draagt) en naar buiten gaan
succes
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Dit is een hond die gesteld is op privacy. :mrgreen:
Dus even omdraaien als ze haar behoefte moet doen, niet kijken. :mrgreen:

Ik begrijp de hond volkomen. ;)
Afbeelding
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agnes »

Ik beloon Indy ook als ze buiten wat doet, meestal met een beetje van haar eigen voer. Maar dat betekent dat als ze net heeft gegeten dat ze niet hoeft en dan "moet" ze het doen met een aai, braaf, goedzo enz. enz. en dat gaat ook prima.

Als ze binnen wat doet doe ik niets tenzij het op heterdaad is dan pak ik haar op en zeg één keertje foei en zet haar buiten neer.

Indy is nu bijna 13 wkn. en nog niet echt zindelijk. Ze geeft niet aan of ze moet. En omdat ze zo klein is zie je vaak het verschil niet tussen zitten of plassen :?
Groetjes, Agnes & Indy
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door britty »

Wil de hond schreef:Naar mijn idee wordt er vaak té uitbundig beloond.

Is ook nergens voor nodig, een beloning dient juist gedosificeerd te worden, aangepast aan de individuele hond.
"gedosificeerd"? :mrgreen:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Estroe
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Estroe »

Ook mijn hond vind het niet leuk uitgebreid beloond te worden, ik laat de snoepjes nu achterwege, en zeg wel op normale toon "goed zo".dat lijkt voldoende te zijn.Ook hij kruipt weg, zoekt een beschut plekje om te poepen, het lijkt wel of ie zich doodschaamt.
Maar het schijnt dat meerder honden dat hebben.
Groetjes!
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

britty schreef:

Ja, misschien is gedoseerd beter? :mrgreen:

Niet elke hond heeft evenveel of even weinig beloning nodig. Er zijn honden die aan heel weinig al genoeg hebben, en anderen hebben met heel veel nog niet voldoende. Het is fout om elke hond huizenhoog de hemel in te prijzen, maximaal belonen is vaak nergens goed voor.

Het doel van een beloning is toch om een lustgevoel te koppelen aan een door de hond verrichtte handeling?
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Wil de hond schreef:
britty schreef:

toevallig 'dosificado' in het spaans, wil?? je begint toch niet een halve spanjool te worden :mrgreen: ??
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Wil de hond schreef:
britty schreef:

toevallig 'dosificado' in het spaans, wil?? je begint toch niet een halve spanjool te worden :mrgreen: ??
Bemoei je er niet mee joh!

Lin"Dikke Van Dale"lin! :tong: :tong: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”