Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen uit waakzaamheid als wij weg zijn in de avond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Evie en Yara
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder

Kruising Sint Bernard/Berner Senner
Aantal honden: 2

Blaffen uit waakzaamheid als wij weg zijn in de avond

Ongelezen bericht door Evie en Yara »

Hoi Hoi,

wij lopen nu tegen een probleempje op met onze mechelaar.
Yara is zo een lieve goed luisterende hond en blaft eigenlijk zelden.
Beter gezegd ik heb haar nog nooit echt horen blaffen tot kort want nu is het een ander verhaal.

Een tijdje terug hebben ze geprobeerd hier binnen te komen.
midden in de nacht om 04:00 uur. Yara blaft eigenlijk zelden maar die nacht hield het niet meer op.
Ik wist niet wat er aan de hand was op dat moment Yara was helemaal over haar toeren heen.
Als eerste ben ik bij haar geweest om haar rustig te krijgen maar dat lukte met geen mogelijkheid.
toen ben ik maar eens naar buiten gaan kijken via het raam ook daar zag ik niks.
Weer terug naar Yara die nog altijd hard heel hard aan het blaffen was en gewoon niet stil te krijgen was.
weer terug naar het raam waar ik nog steeds niks zag en even later kwam er iemand met bivak muts en handschoenen aan weg lopen bij de deur.
Toen snapte ik natuurlijk waarom Yara zo tekeer ging en gelijk had ze want er was echt een indringer.
Onze andere hond Evie reageerde totaal niet en bleef lekker liggen en sliep verder.

Als ik gewoon thuis ben meld Yara zich ook meer en wilt het liefste nu alles in de gaten houden door naar buiten te kijken en op de vensterbank te gaan liggen.
Dit mag ze niet en blok ik dus anders gaat ze blaffen op alles wat er niet hoort. (dit deed ze voorheen ook wel eens maar dan reageerde ze nergens op ook toen mocht ze het niet.)
Dit blaffen is dan maar kort om even te melden dat er iets is en is het weer goed.
Maar mevrouw reageert nu sneller en meer op dingen dan voorheen.
als ik zeg stil is ze ook gelijk weer stil maar dit geld alleen als ik thuis ben.

Maar als ik weg ben is dat een ander verhaal.
Dan blaft ze in een stuk soms door. Ze is wel rustig en stil als ik weg ga en overdag als het ligt is valt het ook wel mee dan reageert ze niet zo op alles.
Zodra het donker wordt begint het probleem.
Ik blijf vaker even voor de deur staan luisteren nu de buren beginnen met klagen. Als ik weg ga is het rustig en stil. Wanneer ik thuis kom dus niet meer en Evie gaat dan nu mee blaffen en Judy de hond die wij opvangen voor her plaatst te worden begint natuurlijk ook mee te doen.
Het maakt hierbij niet uit of ik even weg ben een uurtje weg ben of langer.
Net zo lang het daglicht is is het okj. zodra het donker wordt begint het probleem.
Radio/Tv aan of lampen aanlaten werkt in ieder geval niet.

Het wordt ook steeds erger en verder is er niks veranderd.
Enige wat gebeurd is dat er iemand binnen heeft proberen te komen (waar ik zelf natuurlijk ook van schrok). Ik ben zelf niet onzekerder geworden hierdoor wel nu met weg gaan in de avond omdat ze gaan blaffen. (helaas heb ik geen leuke begrip volle buren maar die vinden dat het dier mishandeld moet worden dat het stopt). Maar om verdere problemen te voorkomen wil ik dit wel zo snel mogelijk oplossen en ook omdat het voor de honden zelf prettiger is.

Het is echt waakzaamheid maar hoe kan ik er voor zorgen dat dit binnen bepaalde maten blijft?
Nog nooit eerder deze situatie gehad en het probleem doet zich voornamelijk voor als het buiten donker is (wat ik ook wel begrijp).

Yara
Afbeelding

Evie
Afbeelding

Judy
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Blaffen uit waakzaamheid als wij weg zijn in de avond

Ongelezen bericht door Yeufke »

Hallo Kelly,

Heb je je aanmelding toentertijd compleet doorgevoerd?
Zie onder 2 bij http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... =5&t=30911

Dan kun je overal in het forum een bericht starten.
Dit past bv. beter onder gedrag.
Daar kijken veel meer mensen dan bij het aanmeldtopic.
Het zou jammer zijn als je zo bruikbare tips gaat missen.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Je hebt dus mazzel gehad dat je hond zo aansloeg anders was misschien je huis leeg geroofd geweest. De buren weten dat ook?
Maar als je er niet bent is het erg lastig afleren. Het zit ook nogal in de aard van de mechelaars om huis en haard te verdedigen.
Die van mij doen dat ook als we niet thuis zijn. En eerlijk gezegd vind ik dat alleen maar erg prettig. Maar wij wonen niet in een woonwijk maar een stuk van de weg af in het buiten gebied. Dus als ik ze binnen heb dan hebben de buren er geen last van. Als ze buiten in de kennel zitten wel. Maar we zijn nooit lang van huis dus dan is dat geen probleem.
Misschien moet je oefenen met heel kort van huis gaan en dat zo een beetje uitbouwen?
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Misschien voorlopig even niet alleen laten 's avonds om het gedrag te doorbreken en te kijken of je haar weer zelfzekerder kunt krijgen?

Ik vind het niet sec klinken als waaksheid hoor, meer onzekerheid/angst/stress. Een waakse hond gaat niet aan een stuk door blijven blaffen zonder dat er nog een reden voor is. Ik denk dat het voor Yara heel belangrijk is om daar iets mee te doen.
Yara
Zeer actief

Die van mij blaffen niet aan een stuk door. Alleen als er wat is. En ze zitten zelden of nooit lang alleen want ik ben altijd thuis. Ik vind het prima als ze aanslaan als er wat is. Als we niet thuis zijn heeft er niemand iets te zoeken op ons erf. Er wordt hier ontzettend veel gestolen door Oostblokkers dus van mij mogen ze wel flink blaffen als we er niet zijn en er is wat op het erf. Daar hebben we ze eigenlijk ook voor om ongewenst volk van ons erf te houden. Dus ik doe daar niks mee.
Maar in een woonwijk zal dat problemen geven dat snap ik best.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Yara schreef:Die van mij blaffen niet aan een stuk door.
Ik weet niet of je dit schrijft nav mijn reactie? Ik bedoelde met 'Yara' in ieder geval niet jou, maar de hond van TS :D .
Yara
Zeer actief

Oh haha, sorry, ik dacht dat je mijn honden bedoelde. Maar de hond van de TS heet ook Yara. Sorry :wink:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Yara schreef:Oh haha, sorry, ik dacht dat je mijn honden bedoelde. Maar de hond van de TS heet ook Yara. Sorry :wink:
Haha, ik snap de misvatting :mrgreen: .
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Yara schreef:Je hebt dus mazzel gehad dat je hond zo aansloeg anders was misschien je huis leeg geroofd geweest. De buren weten dat ook?
Maar als je er niet bent is het erg lastig afleren. Het zit ook nogal in de aard van de mechelaars om huis en haard te verdedigen.
Die van mij doen dat ook als we niet thuis zijn. En eerlijk gezegd vind ik dat alleen maar erg prettig. Maar wij wonen niet in een woonwijk maar een stuk van de weg af in het buiten gebied. Dus als ik ze binnen heb dan hebben de buren er geen last van. Als ze buiten in de kennel zitten wel. Maar we zijn nooit lang van huis dus dan is dat geen probleem.
Misschien moet je oefenen met heel kort van huis gaan en dat zo een beetje uitbouwen?

Ja indd mazzel gehad en ja de buren weten dat ook maar dat maakt hun allemaal weinig uit helaas.
Het zijn totaal geen dierenvrienden dus blij dat de hond waakt zijn ze ook niet dit zien ze als vervelend overlast en ga zo maar door.

wij wonen in rijtjes woning zijn grote huizen hebben 3 etages maar daardoor wel sneller overlast met buren over het algemeen zijn wij ook niet vaak weg in de avond we hebben nog 3 kleine kinderen.
en meestal is maar een van ons weg ivm de trainingen van de honden.
of als de kinderen niet thuis zijn dan gaan we wel eens wat samen doen.
het kort weg blijven en terug komen heb ik ook al gedaan maar maakt geen verschil.
Yara is de aanstichter dat is duidelijk ik zelf denk doordat Yara begint de rest volgt.
Hierdoor krijg je een wisselwerking naar elkaar toe en blijven ze blaffen.

heb ook totaal niet het idee dat er angst stress of iets inzit en het is lastig iets te doen als je zelf niet aanwezig bent.

hopelijk is er iemand die hier ervaring in heeft en goed advies heeft. (mijn buren vinden dat ik blafbanden moet gaan aanschaffen :boos: :mep:)
ik heb voorheen altijd border collie's gehad en dat waren geen echte waakhonden haha. :wink:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik snap best dat je buren een oplossing willen zien. Ik zou er ook totaal niet blij van worden als m'n buurman opeens een blafherder aan zou schaffen die de godganse tijd zit te krijsen. En ik ben dan nog wél een dierenliefhebber. De buren van vrienden hebben 5 Markiesjes rondlopen die ook bijna non-stop lopen te blaffen als ze van huis zijn (wat váak is). Je krijgt er gewoon het schompes van als je daar een kwartier naar geluisterd hebt.

Film je honden eens, wie weet is er een trigger waardoor hij begint? Heb je gordijnen die je dicht kunt doen zodat ze in ieder geval niets van buiten zien?
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Zamunda schreef:Misschien voorlopig even niet alleen laten 's avonds om het gedrag te doorbreken en te kijken of je haar weer zelfzekerder kunt krijgen?

Ik vind het niet sec klinken als waaksheid hoor, meer onzekerheid/angst/stress. Een waakse hond gaat niet aan een stuk door blijven blaffen zonder dat er nog een reden voor is. Ik denk dat het voor Yara heel belangrijk is om daar iets mee te doen.
Zo heel veel alleen zijn ze niet met 3 jonge kinderen nog in huis.

Maar heb ook niet zo het idee dat ze onzeker is Yara kent wat dat betreft ook geen angst heb haar sinds ze bij ons is nog nooit bang mee gemaakt. Stress/angst is het ook niet naar mijn idee tenminste dat lees ik niet van haar/hun houding af. Evie zou wel nog iets onzekerder kunnen zijn maar dat is haar aard ook wel maar zij is niet de gene die begint. Evie begint te blaffen omdat Yara blaft en Judy volgt vanzelf.
Ik zelf heb meer het idee dat het blaffen ook juist daarmee te maken heeft omdat ze op elkaar reageren?

Natuurlijk kan ik het ook mis hebben en iets totaal ontzien. Maar ik heb totaal niet het idee dat het iets met onzekerheid/angst/ of stress te maken heeft. Yara is niet bang of onzeker aangelegd in tegendeel zelfs heb haar nog nooit bang onzeker meegemaakt sinds ze bij ons is. Heb eerder het idee dan dat het opwinding is. Wel is Yara een zorg miep en daarmee bedoel ik dat ze zorgzaam is als een van de kinderen valt gaat ze kijken en komt ze mij meteen halen. de kinderen mogen zich aan haar optrekken en likt ze de tranen weg en blijft ze wachten tot ze stoppen met huilen. Ook wast ze de hele dag de andere inc. de kat die vervolgens te lui is zichzelf nog te wassen en voor Yara gaat liggen zo van maak me even schoon dan kan ik weer verder. en met waken doet ze dat ook ze blaft en komt me halen om te kijken maar ze komt dan totaal niet onzeker over juist heel zelfverzekerd alleen dat blaffen en komen halen is wel begonnen sinds dat gebeurt is en dat ze goed waakt is nu wel duidelijk.
Ik zelf twijfelde daar aan of ze wel zou waken omdat ze nooit deed blaffen of een kick gaf om iets.
Nu weet ik tenminste wel dat ze waakt alleen wordt het nu overmatig waken.
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Heavy schreef:Misschien kan je proberen de blaffer op een plek te laten waar hij of zij niks kan zien en horen. Bijvoorbeeld in een ruimte die niet aan de straatkant ligt . Keuken of bijkeuken? En dan met een radio aan.
Heb ik ze zitten op de tussen gang dus kunnen niks zien van buiten en is niet aan de straat kant plus ze zitten een etage hoger. Radio heeft geen effect haar oren horen nog altijd wat er buiten gebeurt. als me vriend thuis komt en hij is nog een paar straten van of af zie ik al aan haar houding dat hij thuis komt oortjes doen het te goed geloof ik haha.

Maar goed dat lost ons probleem niet op en snap wel dat de buren het vervelend vinden maar ik kan weinig als ik niet thuis ben en als ik thuis ben doet ze dat niet zo dus kan ik in dat opzicht ook weinig.
En heb het gewoon zelf nog nooit eerder meegemaakt met mijn vorige honden die deden dat totaal niet waken.
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:Ik snap best dat je buren een oplossing willen zien. Ik zou er ook totaal niet blij van worden als m'n buurman opeens een blafherder aan zou schaffen die de godganse tijd zit te krijsen. En ik ben dan nog wél een dierenliefhebber. De buren van vrienden hebben 5 Markiesjes rondlopen die ook bijna non-stop lopen te blaffen als ze van huis zijn (wat váak is). Je krijgt er gewoon het schompes van als je daar een kwartier naar geluisterd hebt.

Film je honden eens, wie weet is er een trigger waardoor hij begint? Heb je gordijnen die je dicht kunt doen zodat ze in ieder geval niets van buiten zien?

Dat me buren het niet fijn vinden snap ik ook en zou ik zelf ook geen pretje vind. Maar heel vaak of lang zijn ze niet alleen. En hun reactie gaat gewoon iets te ver dat ze het komen zeggen prima en fijn want zo weet ik ook iets. als ik niet thuis ben kan ik het ook niet weten natuurlijk.

Ik heb ze in een tussen gang zitten dus kunnen niet naar buiten kijken en zitten een etage hoger.
Yara heeft gewoon hele goeie oren en hoort werkelijk alles radio heeft dus totaal geen zin want ze hoor het toch allemaal.
dat filmen is wel een idee al moet ik wel even bedenken hoe ik dat kan doen heb daar niks staan waar ik een camera op kan zetten. Dus even iets verzinnen daarop maar ga ik zeker doen.
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Reageerd ze echt op geluid of reageerd ze als ze iets ziet. Anders zou je kunnen proberen de gordijnen dicht te doen. Mijn hond reageerd ook erg waaks als er iemand te lang voor het raam staat te praten bij mijn ouders die doen nu het rolgordijn naar beneden.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Allereerst, wat een prachtige foto is die eerste foto zeg!

Ik zou gewoon een camera ophangen en die verbinden met je telefoon en dan in de gaten houden wat er precies gebeurd. Wellicht die beelden bijv aan een hondenschool/trainer laten zien of hier tonen? Want wellicht is het angst, of zenuwen of inderdaad waaks..
Elk geval een lastig probleem, hoop dat je wat kan met de tips in het topic :)
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Wat is je ritueel bij het weggaan van huis?
Volgt Yarah je veel?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Cleva schreef:Ik zou haar overigens wél tot de voordeur toegang verschaffen.
Ik denk dat het niet kunnen zien juist tot overdreven waaksheid leidt.
Precies. Als mijn herder niet kan zien wat er gaande is, maar ze heeft wél iets gehoord, blijft ze ook blaffen. Gewoon, voor de zekerheid :mrgreen:
Als ze kan zien dat er niks aan de hand is, wordt ze meteen weer stil.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik denk dat er al een aantal hele waardevolle tips zijn gegeven mbt het verminderen van blaffen.

Je zegt dat het niet komt door onzekerheid, daar zou ik niet zo zeker van zijn ;-). Van de mechels die ik heb( gehad) en ken(fokkers, van de knpv training enz) zijn het vaak de wat minder zelfverzekerde honden die om elk wissewasje aanslaan. Een zelfverzekerde hond slaat zeker aan, maar meer als er wat is of dat er iemand aan de deur staat.
Heb nu al meerdere 'tweedehandsjes' gehad, vooral in het begin moeten ze nog aan geluiden wennen en slaan ze vrij veel aan. Binnen een paar weken is afgenomen tot af en toe aanslaan bij 'onraad'.
Mijn eerste mechel zat in de kennel in de tuin(rijtjeswoning). Bij de buren probeerde ze toen in te breken bij de aanbouw, nou hij ging werkelijk helemaal uit zijn plaat! Ik keek uit het raam om te zien wat er aan de hand was en toen zag ik nog 2 inbrekers het hazepad kiezen. De buren waren maar wat blij dat hij had aangeslagen, ze hadden nu alleen braaksporen maar verder geen schade. Na dat incident is hij niet meer gaan blaffen.
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Ik zou vooral de buren vertellen dat je bezig bent een goed waakse hond aan te leren het verschil tussen onraad en gewone geluiden te kennen.
Daar hebben ze zelf namelijk ook baat bij.

Mechelaars snappen een heleboel.
Je kunt haar makkelijk aanleren dat als de buren een brokje door de brievenbus gooien (pas op je vingers!) de kust veilig is.
Dan geef je ze invloed en maak je het voor haar ook duidelijker.

De buren zullen het misschien/waarschijnlijk niet willen doen maar dan hebben ze zelf geen zin en dat is al iets heel anders dan het ongevraagd aanhoren van geblaf.

Mocht je toch een buur kunnen strikken die ook geen behoefte heeft aan bivakmutsen dan ben je spekkoper.
Blaffen is dan prima tot de buur een koekje komt brengen en dan is het klaar.
Whatsapp biedt uitkomst.
Je zou zover kunnen gaan om dan per telefoon het commando "vrij" uit de stereo te laten klinken.

Mijn Eva hoorde een auto die voor het huis stopte altijd. Ook als ze diep sliep.
Zodra de eerste voet het grind raakte vloog ze vanuit haar diepe slaap naar de voordeur (nog voor ze zelf wist wat ze deed) en bewaakte de ingang dan met verve.
Ik vind dat een heel mooie en enorm bruikbare eigenschap maar het vraagt wel om duidelijke kaders.
Waken is leuk maar klaar is ook klaar.

Ik zou haar overigens wél tot de voordeur toegang verschaffen.
Wat doe je zelf als je denkt dat er een inbreker is? Dan wordt je toch pas rustig als je weet dat het niet zo is?

Ik zou ook niets te lui zijn om figuranten een inbraakscneario te laten opvoeren.
Het kost je wat knaken en weken maar dan heb je 10 jaar een geweldige inbraakpreventiehond.
Zie het als een gehoorzaamheidscursus die maakt dat je een goed opgeleide beveiligingshond in huis hebt.

Helaas me buren zien dat allemaal niet zo en vinden het prima als mensen met bivakmutsen op komen want ja hun hebben het hele huis op en top beveiligt.
Ze zien huisdieren als overlast zelfs mijn kat maakt voor hun al te veel herrie.
Het zijn van die mensen die je het beste op een onbewoond eiland kunt zetten en zelfs daar zal nog te veel lawaai voor ze zijn.

Het nadeel is dat ik ze niet in de gang zelf kan zetten dat is te klein en daar ziet ze helemaal niks zit ze letterlijk in het donker en zal ze proberen de voordeur open te maken want dat kan ze en vind ze nogal leuk om te doen. Yara krijgt alles open waar menig mens moeite mee heeft het open te krijgen maakt Yara zonder moeite in een keer open. vandaar dat ze in de tussen gang zitten wel met het idee als ooit iemand binnen weet te komen staan er sowieso 2 honden klaar nu 3 honden. Haar in de keuken zetten zodat ze wel iets kan zien nog niet veel want we zitten 1 etage hoger is ook geen optie.
Dan maakt mevrouw de ijskast/vriezer en de kasten open. :neenee:
Yara is ook een her plaaster geweest.

Nu kreeg ik wel van een andere buur te horen dat 2 deuren verder van mij (die ook een hondje hebben) ook gaat blaffen als Yara aanslaat als wij weg zijn. Die mensen hebben het beestje totaal niet onder controle en gehoorzaamd ook helemaal niet kan niet alleen blijven dan blaft hij alles bij elkaar. En dat blijkbaar iemand op de verwarming aan het tikken is als wij niet thuis zijn (ik vermoed de buren zelf). wellicht dat dat ook een oorzaak kan zijn op het blaf gedrag? maar is natuurlijk lastig oordelen als ik er niet ben.
Als ik thuis ben is klaar ook klaar en eigenlijk als ze blaft is het maar heel kort.
De enige kamer waar ze wel wat naar buiten kan kijken is de tuinkamer onder dat zou ik wel kunnen proberen. maar daar ziet ze alleen alles achterom en niets van voor en achterom is niks te zien behalve de tuin en het geluid van voren blijft ze horen.

Ik denk dat ik eerst eens iets ga verzinnen zodat ik ze kan filmen als ik weg ben in de avond want dan doet zich het probleem juist voor overdag blaft ze even als ze iets hoort maar stopt dan ook snel weer. Dat heb ik ook vernomen van een buur paar deuren verder.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kirra »

Een zelfverzekerde hond kan, denk ik, ook onzeker gedrag vertonen.
En onzeker kan van alles zijn, eigenlijk alles was niet zeker is. :tongue:
Bij een herder bijvoorbeeld, die hebben soms de neiging om te regelen. Ik kan me dat in deze situatie ook voorstellen.
Er is wat gebeurd waardoor de situatie onzekerder is geworden (niet zozeer de hond) en daar reageert ze misschien op door het juist extra in de gaten te houden/regelen.

Tips vind ik lastig.
Ik zou juist, denk ik, de mogelijkheid geven om het wel goed in de gaten te houden.
Haar het vertrouwen terug te geven dat de situatie wel weer veilig is.
Dus als je thuis bent gewoon naar buiten laten kijken of als ze iets "gespot" heeft en daar op reageert, het samen gaan onderzoeken/bekijken (zonder te bevestigen dat het "gevaarlijk" is, maar juist aangeven dat het "ok" is door rust).
Als dat werkt, dit ook doorzetten met alleen thuis blijven.

Maar ik vind het lastig hoor, want het is zo subtiel allemaal en zeker met nog 2 honden erbij die reageren wordt het lastig.
Filmen lijkt me een goede stap om meer te weten te komen.

Veel succes in ieder geval.
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Miranda schreef:
Cleva schreef:Ik zou haar overigens wél tot de voordeur toegang verschaffen.
Precies. Als mijn herder niet kan zien wat er gaande is, maar ze heeft wél iets gehoord, blijft ze ook blaffen. Gewoon, voor de zekerheid :mrgreen:
Als ze kan zien dat er niks aan de hand is, wordt ze meteen weer stil.

Het nadeel is dat dat niet gaat hier is te klein en zit ze juist in het donker daar kan ze helemaal niks zien van buiten vandaar dat ze in de tussen gang zitten. Ook met het idee als ooit iemand binnen zou komen dat ze eerst langs 2 honden moeten nouja op dit moment 3 honden. De woningen zijn groot maar gewoon rot ingedeeld in ieder geval voor dit probleem rot ingedeeld. Daarbij leven we een etage hoger dus ze kan zo niet direct zien wat zich voor het huis afspeelt wel horen natuurlijk. Ze reageert wel als ze iets ziet vanuit het raam als ik thuis ben maar dat is maar kort. Verder oogt ze gewoon relax niet gespannen of iets.

Wel heb ik van een andere buur te horen gekregen dat het hondje 2 deuren verder aanslaat als ik weg ben en Yara blaft. Dat hondje kan niet alleen zijn en is ook totaal niet onder controle. Ook heeft die laten weten dat er waarschijnlijk iemand op de verwarming tikt als wij niet thuis zijn wellicht komt ook daar het blaffen vandaan? Alleen is dat voor mij lastig oordelen wanneer ik er niet ben. Dus denk toch maar eens iets bedenken dat ik in de avond wanneer het probleem zich echt voor doet ze kan filmen zodat ik hun reactie zie en misschien iets anders kan horen.
En helaas zijn beide kanten geen dierenvrienden en vinden al snel iets tot last ofja in hun geval tot overlast zelfs de kat maakt voor hun te veel lawaai. mensen die op een onbewoond eiland moeten gaan leven en zelfs daar zal er nog te veel lawaai voor hun zijn. Hierdoor wordt het ook lastig begrip te krijgen en te zeggen dat je eraan werkt. :ugh:
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Kirra schreef:Een zelfverzekerde hond kan, denk ik, ook onzeker gedrag vertonen.
En onzeker kan van alles zijn, eigenlijk alles was niet zeker is. :tongue:
Bij een herder bijvoorbeeld, die hebben soms de neiging om te regelen. Ik kan me dat in deze situatie ook voorstellen.
Er is wat gebeurd waardoor de situatie onzekerder is geworden (niet zozeer de hond) en daar reageert ze misschien op door het juist extra in de gaten te houden/regelen.

Tips vind ik lastig.
Ik zou juist, denk ik, de mogelijkheid geven om het wel goed in de gaten te houden.
Haar het vertrouwen terug te geven dat de situatie wel weer veilig is.
Dus als je thuis bent gewoon naar buiten laten kijken of als ze iets "gespot" heeft en daar op reageert, het samen gaan onderzoeken/bekijken (zonder te bevestigen dat het "gevaarlijk" is, maar juist aangeven dat het "ok" is door rust).
Als dat werkt, dit ook doorzetten met alleen thuis blijven.

Maar ik vind het lastig hoor, want het is zo subtiel allemaal en zeker met nog 2 honden erbij die reageren wordt het lastig.
Filmen lijkt me een goede stap om meer te weten te komen.

Veel succes in ieder geval.

Ja dat klopt wel ze is zelf niet onzeker in tegendeel zelfs maar de situatie is wel onzeker geworden door dat iemand geprobeerd heeft binnen te komen. En ja herders zijn regelaars dat merk ik ook wel bij haar als ze los loopt met een hoop honden erbij wilt ze de regels uitmaken. Ze doet niks en is ook heel sociaal met andere maar vind het wel leuk te bepalen hoe en wat en waar en als ze niet doen wat ze wilt blaft ze even meer doet ze niet (gelukkig). En als ik zeg dat het klaar is is het ook klaar en stopt ze ermee en gaat gewoon spelen. Ze reageert niet op honden die naar haar uit vliegen die negeert ze compleet en gaat ook geen gevecht aan. Wel maakt ze duidelijk dat ze er niet van gediend is wanneer ze losloopt en een andere hond op haar springt daarna negeert ze de andere hond gewoon en aan de riem loopt ze ook gewoon verder zonder daar aandacht aan te geven.
In het begin toen ze hier kwam deed ze dat ook bij ons waar ze vandaan kwam kon ze de regels uitmaken en was ze de prinses op de erwt. ze heeft het daar nooit slecht gehad maar was wel door en door verwent. Regels en commando's kon ze niet ze kon doen en laten wat ze wou en hoe ze wou.
dat heeft in het begin wel een behoorlijk gevecht opgeleverd om haar duidelijk te maken dat wij de regels uitmaken en de commando's gaven toen dat eenmaal goed zat was het ook goed. Toen ze bij ons kwam kon ze niet meer dan zitten nu doet ze en kan ze alles en is ze gehoorzaam en werkt ze graag voor je. Ze is ook heel leergierig en leert ontzettend snel wat een voordeel is maar ook een nadeel kan zijn.

Als ik haar aandacht geef als ze op iets reageert wordt ze wel opgewonden dan niet uit angst ofzo maar meer als spel ooh ik krijg hier aandacht voor dus doe ik het nog een keertje wat is dit leuk. Ik denk dus zelf dat dat misschien niet zo goed idee is omdat met haar te doen. :denken:

Dus denk dat ik maar eens ga kijken voor iets van een camera waarmee ik in het donker kan filmen en dan kan zien hoe ze reageert en hoe ook de andere reageren.
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Heavy schreef:Het kan ook door de andere honden komen ik lees dat je een opvangen hebt? Misschien heeft dat er iets mee te maken.
Klopt eentje hebben we opgevangen. maar het probleem ligt niet daar dat weten we zeker.
Waar het misschien wel aan zou kunnen liggen wat ik van een van de buren vernomen heb is dat een ander hondje in de straat ook aanslaat als Yara aanslaat. En dat een van de buren schijnbaar op de verwarming gaat tikken als wij niet thuis zijn.
Dat maakt het nog lastiger als het zo is want kunnen niet veel als we niet thuis zijn en met die buren valt helaas ook niet te praten dus schiet ook niet op. :U:

Ik denk dat ik maar eens voor een camera ga kijken die ook in de avond kan filmen zodat ik kan zien wat er gebeurt zonder dat hier iets veranderd. En dan hopen dat we daarvan uit iets kunnen doen als we al eens zien en misschien kunnen horen wat er dan gebeurt. en dan weg gaan maar toch dichtbij genoeg zijn om misschien toch te kunnen reageren of met een mobieltje ofzo in de buurt te leggen op handsfree dat ik kan reageren om het weer onder controle te krijgen?
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Hippo schreef:Ik denk dat er al een aantal hele waardevolle tips zijn gegeven mbt het verminderen van blaffen.

Je zegt dat het niet komt door onzekerheid, daar zou ik niet zo zeker van zijn ;-). Van de mechels die ik heb( gehad) en ken(fokkers, van de knpv training enz) zijn het vaak de wat minder zelfverzekerde honden die om elk wissewasje aanslaan. Een zelfverzekerde hond slaat zeker aan, maar meer als er wat is of dat er iemand aan de deur staat.
Heb nu al meerdere 'tweedehandsjes' gehad, vooral in het begin moeten ze nog aan geluiden wennen en slaan ze vrij veel aan. Binnen een paar weken is afgenomen tot af en toe aanslaan bij 'onraad'.
Mijn eerste mechel zat in de kennel in de tuin(rijtjeswoning). Bij de buren probeerde ze toen in te breken bij de aanbouw, nou hij ging werkelijk helemaal uit zijn plaat! Ik keek uit het raam om te zien wat er aan de hand was en toen zag ik nog 2 inbrekers het hazepad kiezen. De buren waren maar wat blij dat hij had aangeslagen, ze hadden nu alleen braaksporen maar verder geen schade. Na dat incident is hij niet meer gaan blaffen.

Als allereerste wauw wat een mooie honden!!

Helaas zijn mijn buren daar niet blij mee dus dat is al een min puntje ook valt met die mensen totaal niet te praten.
En ja klopt ik ken ook mechelse die onzeker zijn maar dat is Yara eigenlijk nooit (politie wilt haar heel graag overkopen van ons maar helaas ze blijft mooi bij ons) Yara is eigenlijk niet snel voor/van iets onder de indruk en heeft voorheen ook nooit op iets gereageerd je kunt hier ook rustig 100x aanbellen brieven door de bus gooien verzin het maar Yara reageert daar allemaal niet op. Wat ze nu wel doet zijn geluiden die hier bekent zijn voor haar daar reageert ze wel op de rest niet. Dat is begonnen na dat ze hier geprobeerd hebben binnen te komen.

maar heb van een van de buren vernomen dat van 2 deuren verder het hondje aanslaat als Yara aanslaat als wij weg zijn (dat hondje is totaal niet onder controle weet niet eens wat gehoorzaamheid is en kan ook niet alleen zijn) en dat er blijkbaar een van de buren op de verwarming zit te tikken als wij weg zijn wellicht dat het daar ook wat mee te maken heeft?
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Heavy schreef:
Evie en Yara schreef:
Heavy schreef:Het kan ook door de andere honden komen ik lees dat je een opvangen hebt? Misschien heeft dat er iets mee te maken.
Klopt eentje hebben we opgevangen. maar het probleem ligt niet daar dat weten we zeker.
Waar het misschien wel aan zou kunnen liggen wat ik van een van de buren vernomen heb is dat een ander hondje in de straat ook aanslaat als Yara aanslaat. En dat een van de buren schijnbaar op de verwarming gaat tikken als wij niet thuis zijn.
Dat maakt het nog lastiger als het zo is want kunnen niet veel als we niet thuis zijn en met die buren valt helaas ook niet te praten dus schiet ook niet op. :U:

Ik denk dat ik maar eens voor een camera ga kijken die ook in de avond kan filmen zodat ik kan zien wat er gebeurt zonder dat hier iets veranderd. En dan hopen dat we daarvan uit iets kunnen doen als we al eens zien en misschien kunnen horen wat er dan gebeurt. en dan weg gaan maar toch dichtbij genoeg zijn om misschien toch te kunnen reageren of met een mobieltje ofzo in de buurt te leggen op handsfree dat ik kan reageren om het weer onder controle te krijgen?
Ik bedoel niet dat de opvanger begint met blaffen of uitlokt ofzo maar het kan zijn dat ze onzeker is en Yara daardoor juist waakser wordt . Als je een tuinkamer hebt waar ze geen mensen of honden kunnen zien lopen zou ik dat zeker proberen.

Ik heb ook een hond naast me wonen die overal op blaft en dan beginnen mijn twee honden ook te blaffen :ugh: maar mijn buren klagen niet want die zijn dan zelf niet thuis dus horen niks .
Nee de opvang hond is ook niet bang of angstig. ze is wel even in het begin onrustig geweest maar dat kwam meer door de hele situatie wat ook verklaarbaar was en duidelijk was. Haar baasje ligt op sterven en de vrouw zelf kan door haar ziekte ook niet voor de hond zorgen. Daardoor heeft ze in een heel stressvolle situatie gezeten. Daar is nu niks meer van te merken en voelt zich hier thuis en veilig.
Natuurlijk kan het wel zo zijn dat als we weg zijn ze wel iets onzekerder is maar dat kan ik zo niet zeggen van haar.
Ook overwegen we om haar misschien toch zelf te houden zodat me vriend ook een hond heeft waar hij verder mee kan en kan door groeien.
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Nikkielvis schreef:Reageerd ze echt op geluid of reageerd ze als ze iets ziet. Anders zou je kunnen proberen de gordijnen dicht te doen. Mijn hond reageerd ook erg waaks als er iemand te lang voor het raam staat te praten bij mijn ouders die doen nu het rolgordijn naar beneden.
Ze reageert het meeste op geluid alleen als ze echt naar buiten zit te kijken reageert ze op iets van buiten.
als ze iets hoort wat hier niet normaal is of standaard is in de omgeving dan reageert. en dat haar oortjes het goed doen is ook duidelijk want ze heeft de auto van me vriend al gehoord als hij nog paar straten van ons af is en hij komt nooit op de zelfde tijden thuis.

En waar ze zitten kunnen ze niet naar buiten kijken wel kunnen ze via het raam in de deur in de keuken kijken maar zien ze niks van buiten.

Denk dat we het maar eens gaan opnemen met een goeie camera dat ook in het donker kan filmen dan zien we de reacties van ze alle 3 misschien brengt dit meer duidelijkheid en tot de juiste oplossing.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Evie en Yara schreef: Als allereerste wauw wat een mooie honden!!

Helaas zijn mijn buren daar niet blij mee dus dat is al een min puntje ook valt met die mensen totaal niet te praten.
En ja klopt ik ken ook mechelse die onzeker zijn maar dat is Yara eigenlijk nooit (politie wilt haar heel graag overkopen van ons maar helaas ze blijft mooi bij ons) Yara is eigenlijk niet snel voor/van iets onder de indruk en heeft voorheen ook nooit op iets gereageerd je kunt hier ook rustig 100x aanbellen brieven door de bus gooien verzin het maar Yara reageert daar allemaal niet op. Wat ze nu wel doet zijn geluiden die hier bekent zijn voor haar daar reageert ze wel op de rest niet. Dat is begonnen na dat ze hier geprobeerd hebben binnen te komen.

maar heb van een van de buren vernomen dat van 2 deuren verder het hondje aanslaat als Yara aanslaat als wij weg zijn (dat hondje is totaal niet onder controle weet niet eens wat gehoorzaamheid is en kan ook niet alleen zijn) en dat er blijkbaar een van de buren op de verwarming zit te tikken als wij weg zijn wellicht dat het daar ook wat mee te maken heeft?
Dankjewel :wink:
Dat het hondje verderop ook nog mee gaat zitten blaffen helpt in elk geval ook niet mee. Ik zou toch kijken of je zo'n camera kunt scoren waarbij een microfoon zit, dan kan je in elk geval nog wat tegen haar zeggen als ze blaft om haar gerust te stellen.

Cleva schreef:
Hippo schreef: Je zegt dat het niet komt door onzekerheid, daar zou ik niet zo zeker van zijn ;-).
Waaksheid/bescherming is per definitie ongerustheid. Je kunt dat ook angst of onzekerheid noemen.
Een hond die nergens een risico in ziet waakt niet. Waarom zou hij?
Precies, daarom vaak hoe onzekerder des te meer blafferig of onrustig in huis.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Hippo schreef: Dat het hondje verderop ook nog mee gaat zitten blaffen helpt in elk geval ook niet mee. Ik zou toch kijken of je zo'n camera kunt scoren waarbij een microfoon zit, dan kan je in elk geval nog wat tegen haar zeggen als ze blaft om haar gerust te stellen.
Ze krijgt de hond al niet rustig als ze er naast staat, laat staan via een microfoontje ;)
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Hippo schreef: Dat het hondje verderop ook nog mee gaat zitten blaffen helpt in elk geval ook niet mee. Ik zou toch kijken of je zo'n camera kunt scoren waarbij een microfoon zit, dan kan je in elk geval nog wat tegen haar zeggen als ze blaft om haar gerust te stellen.
Ze krijgt de hond al niet rustig als ze er naast staat, laat staan via een microfoontje ;)
Dat gaat over de hond ofja hondje van 2 deuren verder die is niet onder controle te krijgen heeft nooit geen opvoeding gehad.! de mijne wel en zijn gehoorzaam.
Evie en Yara
Vaste gebruiker

Hippo schreef:
Evie en Yara schreef: Als allereerste wauw wat een mooie honden!!

Dankjewel :wink:
Dat het hondje verderop ook nog mee gaat zitten blaffen helpt in elk geval ook niet mee. Ik zou toch kijken of je zo'n camera kunt scoren waarbij een microfoon zit, dan kan je in elk geval nog wat tegen haar zeggen als ze blaft om haar gerust te stellen.

Cleva schreef:
Hippo schreef: Je zegt dat het niet komt door onzekerheid, daar zou ik niet zo zeker van zijn ;-).
Waaksheid/bescherming is per definitie ongerustheid. Je kunt dat ook angst of onzekerheid noemen.
Een hond die nergens een risico in ziet waakt niet. Waarom zou hij?
Precies, daarom vaak hoe onzekerder des te meer blafferig of onrustig in huis.
Ik zeg dat het niet zo oogt zo komt ze niet over. En ja wellicht zit ik er naast ook ik ben maar een mens van vlees en bloed net als jullie.
Daarbij zou ik het zo zeker weten dan zou ik het hier niet neer zetten en het zelf wel beter weten en weten hoe ermee om te gaan. Nogmaals ik heb voorheen gewoon nooit honden gehad die waakzaam waren dus ja ik kan het indd mis hebben daarom deze topic.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”