Alleen moet je die 'methode' wel in je hebben om die goed uit te voerenWolfsblut schreef:Een goede methode als alle andere mogelijkheden falen. En niet alleen bij honden.laeken schreef:Herkenbaar. Vriend van mij had 3 pitbullachtige hondjes. Hij was een strenge baas. Zodanig dat de hondjes altijd vrolijk waren maar als hij zijn stem verhief ze ook echt bang werden in de zin van kruiperig. Als we dan ergens wandelde en er ontwaarde een hond dan stoven die drie pitbulletjes er op af. Staarten als een antenne in de lucht. Hij brulde dan waarop alledrie de staarten omlaag gingen en de honden meteen terugkwamen. Ook kon hij als er een hond op ons af kwam de honden tot rust brullen. Hij zei, waag het! En dan deden ze niks.Nakisha schreef: Ik ben totaal niet geweldadig, maar in de loop der jaren heb ik ook wel geleerd dat honden met volstrekt onacceptabel en/of gevaarlijk gedrag (bijvoorbeeld dus zo'n aanvallende hond) soms wel degelijk gebaat zijn bij zo'n ''in 1x goed en volledig duidelijk'' correctie... Ik denk soms zelfs dat dat diervriendelijker is dan eindeloos gesteggel, gecorrigeer, gepiel en geschreeuw, jaar in jaar uit. Ik heb er méér dan één dier van zien opknappen. In één keer goed, hard en helder. Nooit onnodig of langdurig; kort en krachtig. Dat het de hond volstrekt glashelder is waarom hij op z'n sodemieter krijgt, en de correctie dusdanig is dat ze het voorgoed uit hun bolle koppen laten. Het kan dat soort honden zelfs het leven redden.
Ik hoop dat de hond die de rotschop kreeg er ook bij gebaat was. Laten we het hopen.Ze wisten dat ze een gigantische klap of trap kregen als ze gingen vechten. Niet mijn ding, ik kan dat niet. Maar het hielp wel.
![]()
Die honden hebben daar dus echt wel een paar keer een flinke uitbrander voor gehad om zo te worden. De pup greep bv een berner sennenhond met 8 maanden. Ze stoof op eigen initiatief door de voordeur en door de voortuin. Hij heeft die pup er in 1 brul afgesmeten en loeihard een lel gegeven en de tuin weer in gesmeten. Zo hard dat ze kruipend door de tuin liep en snel weer naar binnen stoof. Die pup had op dat moment iets heel wezenlijks geleerd. Ik zou dat zo niet zo goed kunnen. Maar dat het werkt heb ik met eigen ogen gezien. Die honden waren dol op hun baas maar wisten wel precies waar de grens lag. Hij kon ze verbaal echt mannen want als hij zijn stem verhief wisten die honden dat het menens was.

Lang niet iedereen heeft het in zich om heel duidelijke grenzen, op het juiste moment, te stellen. Als je moet gaan nadenken over het punt waarop je in gaat grijpen, ben 99 van de 100 keer te laat.
Iemand die dat niet in zich heeft zal niet op hét moment ingrijpen en dan mist zo'n 'methode' compleet het doel. Vandaar dat ik het ook geen methode zou willen noemen, maar meer instinctief ingrijpen.