Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dux en BAT training

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Dux en BAT training

Ongelezen bericht door Judith »

ranetje schreef:
Judith schreef:
ranetje schreef:Hoe bedoel je dat Sonja het over nam?
Nam ze de lijn van de hond over?

Was het een "probleem" dat Dux jullie opzocht in plaats van te gaan snuffelen (snuffelen aan die hond of zomaar ergens?)?

Het is inderdaad fijn om bij andere honden te kunnen kijken.
Misschien heb je daar wel meer gezien dan bij Dux?
Heb je al kleine gedragingen gezien die je kunnen helpen om beter/anders te reageren?
Op het moment dat de nep hond neer gezet was, kwam je weer naar binnen en nam Sonja de lijn over, zij wilde kijken op welke afstand de honden gingen reageren. 1 hond reageerde al bij de deur. Bij Dux duurde het een eeuwigheid omdat hij het gewoon niet zag :mrgreen:

Dat kijken naar anderen was wel heel fijn ook omdat je dan de minieme gedragingen zit bij de andere honden. 1 hond die echt heel erg bewust naar de nephond keek en vervolgens weer weg keek en ging snuffelen.

Het was in principe geen probleem dat hij met ons bezig was, maar hij moet leren op zichzelf te zijn. Hij voerde nu het trucje uit wat hij bij de prive training had geleerd. En zoals zij zegt is de prive training die wij hebben gedaan een truc leren en BAT training is zelfstandig keuzes maken. Zo leert een hond ook uiteindelijk zonder baas het gedrag te vertonen terwijl bij een truc je altijd als begeleider fungeert. Is de begeleider er niet bij, dan zal de hond het gedrag ook niet gaan vertonen (ja na heeel lang trainen).

Het was wel mooi om te zien dat hij niet naar de hond keek, hij was echt bezig met iets anders. En bij hem zie je dat hij heel snel gespannen raakt. Dus echt stijf gaat staan
Dat klinkt heel mooi, maar als je die BAT training doet ben je bij hem, neem ik aan? :denken:
Ik weet niet precies hoe ik mijn hond kan trainen zonder dat ik er bij ben?

Dussssss ik ben heel benieuwd naar de volgende les :D
Dat snap ik, misschien heb ik het niet goed uitgelegd.

Als een hond een trucje leert bij een cursus, ben jij als begeleider altijd diegene die het commando geeft. Bijv. zit
Als je een reactieve hond heb en je leert de hond te negeren door steeds te belonen met koekjes. Dan ben jij bij het negeren van de hond wederom te begeleider.
Bij Dux is het zo dat hij ook niet los kan omdat hij op andere honden afvliegt omdat de spanning te hoog is en dat zijn enige manier is om iets te doen.
Bij BAT is het zo dat de hond bepaalt, je bent er bij, maar door het tuig en de lange lijn geef je de hond het gevoel dat hij losloopt, dus zelf controle heeft. Door de hond zelf het moment te laten kiezen dat hij wegloopt leert hij dat de trigger (hond/kat/mens) niet eng is en zelf mag bepalen dat hij weggaat. Terwijl als je bij een trucje kijkt, "dwing" je een hond een trucje te doen om te negeren.

Snap je het nu? :Q:
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Hylos schreef:Wat leuk, les van Sonja! Daar heb ik laatst een BAT workshop van gehad. Ze doet het erg leuk en kan het goed uitleggen en laten zien vind ik.

Wij beginnen vandaag met de eerste les van een cursus reactieve honden. Vind het wel erg spannend ook al zijn er naar 4 honden. Het zijn alle 4 wel reactieve.

Succes! Leuk dat we het mogen volgen :ok:
Bij ons was het echt om en om, de honden hebben elkaar niet gezien
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Leuk om te lezen. Met Dumas kan het niet, die loopt altijd aan het einde van de lijn. Of hij nu 2 of 10 meter heeft ;)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Judith schreef:
ranetje schreef:
Judith schreef:

Was het een "probleem" dat Dux jullie opzocht in plaats van te gaan snuffelen (snuffelen aan die hond of zomaar ergens?)?

Heb je al kleine gedragingen gezien die je kunnen helpen om beter/anders te reageren?
Op het moment dat de nep hond neer gezet was, kwam je weer naar binnen en nam Sonja de lijn over, zij wilde kijken op welke afstand de honden gingen reageren. 1 hond reageerde al bij de deur. Bij Dux duurde het een eeuwigheid omdat hij het gewoon niet zag :mrgreen:

Dat kijken naar anderen was wel heel fijn ook omdat je dan de minieme gedragingen zit bij de andere honden. 1 hond die echt heel erg bewust naar de nephond keek en vervolgens weer weg keek en ging snuffelen.

Het was in principe geen probleem dat hij met ons bezig was, maar hij moet leren op zichzelf te zijn. Hij voerde nu het trucje uit wat hij bij de prive training had geleerd. En zoals zij zegt is de prive training die wij hebben gedaan een truc leren en BAT training is zelfstandig keuzes maken. Zo leert een hond ook uiteindelijk zonder baas het gedrag te vertonen terwijl bij een truc je altijd als begeleider fungeert. Is de begeleider er niet bij, dan zal de hond het gedrag ook niet gaan vertonen (ja na heeel lang trainen).

Het was wel mooi om te zien dat hij niet naar de hond keek, hij was echt bezig met iets anders. En bij hem zie je dat hij heel snel gespannen raakt. Dus echt stijf gaat staan
Dat klinkt heel mooi, maar als je die BAT training doet ben je bij hem, neem ik aan? :denken:

Als een hond een trucje leert bij een cursus, ben jij als begeleider altijd diegene die het commando geeft. Bijv. zit
Als je een reactieve hond heb en je leert de hond te negeren door steeds te belonen met koekjes. Dan ben jij bij het negeren van de hond wederom te begeleider.
Bij Dux is het zo dat hij ook niet los kan omdat hij op andere honden afvliegt omdat de spanning te hoog is en dat zijn enige manier is om iets te doen.
Bij BAT is het zo dat de hond bepaalt, je bent er bij, maar door het tuig en de lange lijn geef je de hond het gevoel dat hij losloopt, dus zelf controle heeft. Door de hond zelf het moment te laten kiezen dat hij wegloopt leert hij dat de trigger (hond/kat/mens) niet eng is en zelf mag bepalen dat hij weggaat. Terwijl als je bij een trucje kijkt, "dwing" je een hond een trucje te doen om te negeren.

Ik snap het principe, heb er ook redelijk wat over gelezen en ik vind het een interessante methode. Een vriendin van mij heeft ook een BAT-cursus gevolgd met haar hond en is daar ook redelijk positief over.
Wat ik me wel afvraag: wat doe je op zo'n moment als de andere hond waarop gespannen gereageerd wordt wel nadert? Dat lijkt me in het dagelijks leven erg lastig, want dan zul je deze situaties wel geregeld meemaken (niet iedereen houdt zijn hond bij zich...).
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Judith schreef:
Hylos schreef:Wat leuk, les van Sonja! Daar heb ik laatst een BAT workshop van gehad. Ze doet het erg leuk en kan het goed uitleggen en laten zien vind ik.

Wij beginnen vandaag met de eerste les van een cursus reactieve honden. Vind het wel erg spannend ook al zijn er naar 4 honden. Het zijn alle 4 wel reactieve.

Succes! Leuk dat we het mogen volgen :ok:
Bij ons was het echt om en om, de honden hebben elkaar niet gezien
Dat deden we op de workshop idd ook. Maar wat ik ga doen is niet echt BAT. Daar doen we wel dingen van, maar we gaan ook proberen op (grote) afstand je hond te bereiken en iets te doen samen terwijl ze weten dat er een andere hond in de buurt is. Even de vraag of dat lukt met Xavi (die is heel moeilijk af te leiden/te motiveren), maar ik wil het gewoon doen en dan zien we wel.
Afbeelding
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Judith schreef:
*Wolf* schreef:Ik lees dit met interesse maar vraag me dit af. In de beginpost staat:

"behalve als hij in de gele/oranje/rode zone komt, dan moet je hem helpen om bij de prikkel (hond/kat/mens/dier) weg te gaan"

Als een hond dan de neiging heeft erheen te gaan om na te jagen/te blaffen/uit te vallen, dan zul je toch ook zijn aandacht moeten krijgen wil je hem niet mee moeten sleuren? En dan leert hij toch ook weer op de baas vertrouwen?

Of mag dat ook gewoon in het begin?
Zoals Jeannette ook al schrijft gaat het vooral om de kleine gedragingen. Bij iedere hond begint het met een beetje naar voren leunend met oren omhoog kijken (gespannen kijken). Dit is al een teken dat de hond gespannen is, maar kijk de hond weg is het goed. Zodra de hond langer blijft kijken, recht op de prikkel af wil lopen of uit gaat vallen ben je al veel te laat.

Bij BAT gaat het dus dat je leert de hele kleine gedragingen zien die vooraf gaan aan het uitvallen. Bij alle 3 de honden was het dat ze de hond zagen, gelijk rechtop gingen staan, naar voren leunend, bek gesloten en oren naar voren.

Ik heb even gezocht voor je, hier is de hand-out die wij ook hebben gekregen.
Hier kan je heel mooi zien wat de gedragingen zijn, en welke zone's er zijn.
http://empoweredanimals.com/wp-content/ ... ics_NL.pdf
Bedankt, ik ga het lezen :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Judith schreef:
ranetje schreef:
Judith schreef:

Ik wacht de volgende trainingen af want ik zie de logica nog niet helemaal :wink:

Hij mag een wat vrijer gevoel hebben vanwege tuig en lange lijn, maar als hij (in het begin) NIET zelf bepaalt dat hij weg gaat, maar de confrontatie aan gaat, kiest hij voor iets dat je juist niet wilt.
Je wilt niet in die "zone" terecht komen, dus je haalt hem weg.
Maar dat is jouw keuze, niet de zijne.

Of denk ik te ver door? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

TS gaat steeds uit van een hond die de confrontatie uit de weg wil gaan, maar dat is nu ook mijn probleem. Mijn hond wil de confrontatie bijvoorbeeld juist wel aangaan, als in uitvallen naar honden en rennende kinderen en katten najagen. Geef je hem dan te veel lijn, dan creëer je juist gevaarlijke situaties.

Voor nu gebruik ik een mix van een wat langere lijn (2 m), indien de situatie dit toelaat, en counter conditioning. En ook wat ABC-training (hond bij milde spanning zelf de keuze laten maken zich om te draaien om maar jou te kijken).

Honden trainen is soms net hogere wiskunde :tongue:
Hylos
Zeer actief

Als ze de confrontatie al aan willen gaan ben je eigenlijk te ver gegaan. Dat wordt ook bedoeld met die zones.
Zolang je hond in blauw en groen zit, zal hij gaan snuffelen, opkijken, snuffelen.. zijn ding doen. Hij is dan dus ook prima bereikbaar.
Ben je te dichtbij dan kunnen ze in de lijn gaan hangen en er op af willen gaan. Je bent dan dus te ver, je hond komt daar als je te lang door gaat niet zelfstandig uit.
In die situaties ga je hem dus helpen. Eerst door simpelweg eens te zuchten of je van je ene op je andere been te plaatsen.
Kijkt/draait je hond dan om, dan kun je de weg weer vervolgen (de andere kant op dus). Is je hond helemaal onbereikbaar dan moet je hem weghalen uit de situatie dat kan op verschillende manieren.. op de workshop deden we de "emergency U-turn".

Bij de lezingen wordt dat ook uitgelegd waarom de hond dan de confrontatie aan wil gaan, dat is vaak puur uit angst. Als je iets heel iets engs ziet ga je je niet verstoppen want dan weet je niet waar dat enge ding (als voorbeeld wordt dan een spin gebruikt) is. Liefst blijf je dat goed in de gaten houden zodat je weet waar het is en je daarop kunt reageren.
Afbeelding
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Hylos schreef:Als ze de confrontatie al aan willen gaan ben je eigenlijk te ver gegaan. Dat wordt ook bedoeld met die zones.
Zolang je hond in blauw en groen zit, zal hij gaan snuffelen, opkijken, snuffelen.. zijn ding doen. Hij is dan dus ook prima bereikbaar.
Ben je te dichtbij dan kunnen ze in de lijn gaan hangen en er op af willen gaan. Je bent dan dus te ver, je hond komt daar als je te lang door gaat niet zelfstandig uit.
In die situaties ga je hem dus helpen. Eerst door simpelweg eens te zuchten of je van je ene op je andere been te plaatsen.
Kijkt/draait je hond dan om, dan kun je de weg weer vervolgen (de andere kant op dus). Is je hond helemaal onbereikbaar dan moet je hem weghalen uit de situatie dat kan op verschillende manieren.. op de workshop deden we de "emergency U-turn".

Bij de lezingen wordt dat ook uitgelegd waarom de hond dan de confrontatie aan wil gaan, dat is vaak puur uit angst. Als je iets heel iets engs ziet ga je je niet verstoppen want dan weet je niet waar dat enge ding (als voorbeeld wordt dan een spin gebruikt) is. Liefst blijf je dat goed in de gaten houden zodat je weet waar het is en je daarop kunt reageren.
Dank je voor de super uitleg! Dit is inderdaad wat er met Bat gedaan wordt. Voordat de hond teveel gespannen raakt al weggaan
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Judith schreef:
Hylos schreef:Als ze de confrontatie al aan willen gaan ben je eigenlijk te ver gegaan. Dat wordt ook bedoeld met die zones.

Dank je voor de super uitleg! Dit is inderdaad wat er met Bat gedaan wordt. Voordat de hond teveel gespannen raakt al weggaan
Ik snap het nog steeds niet.

Misschien omdat ik vanuit een ander referentiekader denk. Ik ga er bij voorbaat van uit dat een (jonge) hond reageert op bijvoorbeeld een kat of iets anders dat de neiging heeft om weg te schieten. En dan zie je de reactie van de hond, op tijd daar op in spelen was en is mijn manier van met dit gedrag om te gaan.
Reageren op andere honden idem. En deels deed ik misschien ook wel wat in de BAT training wordt gedaan, het keren en weggaan van iets om de aandacht te verleggen, maar dat is dan een beslissing die ik zelf maak, niet de hond.
De ene hond zal ook eerder zelf geneigd zijn om als je de keuze geeft om te ontwijken, dit ook te doen. Maar er zijn volgens mij ook best veel honden die wel door willen stappen of achter iets aan zouden willen gaan.
In dat laatste geval moet je als baas dan toch voor de hond bepalen dat je hem niet verder zijn gang laat gaan?
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

*Wolf* schreef:Na een paar keer uitvallen van hond naar andere honden dacht ik vanochtend: ik zal het eens op de BAT-manier proberen. Lange lijn (4 meter) aan de hond, die de ruimte meteen gebruikte om her en der te gaan markeren (wat ie normaal niet mag). Na een minuutje of zo ineens een harde ruk aan de lijn: kat onder een auto gespot. Ik kon de lijn nog net vasthouden maar baalde erg want de kat rende weg en hond over de zeik want hij had hem bijna. Andere hond, die katten nog maar kort negeert, mede over de zeik. Ik ben weer een paar stappen terug.

Ik zal wel iets (een boel) fout doen, maar ik kan niet goed begrijpen hoe je een uitvallende hond in een drukke woonwijk zoveel ruimte kan geven. Vanuit het niets duiken honden en katten op en de stoepen zijn maar smal. En het zal toch niet alleen een methode voor honden in het buitengebied zijn?
dat zijn ook mijn twijfels
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

daarbij "lees ik" mijn hond ws niet duidelijk genoeg omdat zij stopt als ik het commando stop geef. Zij luistert erg goed dat komt niet door mij :engel: maar door het fokkersprogramma. De BAT methode daagt de eigenaar uit om naar de lichaamstaal van de hond te kijken en dat is er zo mooi van.
ranetje
Zeer actief

Ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar ik vind het wel bar interessant :ok:

Ik kan haast niet wachten op je volgende training Judith :D
Want ik hoop het toch echt uiteindelijk te snappen.
Die lezing ga ik ook nog volgen, maar dat duurt nog even tot er een plek is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Stapper schreef:
*Wolf* schreef:Na een paar keer uitvallen van hond naar andere honden dacht ik vanochtend: ik zal het eens op de BAT-manier proberen. Lange lijn (4 meter) aan de hond, die de ruimte meteen gebruikte om her en der te gaan markeren (wat ie normaal niet mag). Na een minuutje of zo ineens een harde ruk aan de lijn: kat onder een auto gespot. Ik kon de lijn nog net vasthouden maar baalde erg want de kat rende weg en hond over de zeik want hij had hem bijna. Andere hond, die katten nog maar kort negeert, mede over de zeik. Ik ben weer een paar stappen terug.

Ik zal wel iets (een boel) fout doen, maar ik kan niet goed begrijpen hoe je een uitvallende hond in een drukke woonwijk zoveel ruimte kan geven. Vanuit het niets duiken honden en katten op en de stoepen zijn maar smal. En het zal toch niet alleen een methode voor honden in het buitengebied zijn?
dat zijn ook mijn twijfels
Ik maak de 5 meter in de wijk zo nodig wat korter, maar alsnog mag Kai kijken, en aangeven waar hij heen wil. t Principe blijft hetzelfde maar dan aan een kortere lijn waar nodig ( denk ik. werkt bij ons goed )
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Judith schreef:

Interessant om te lezen. Mijn overleden Reina was ook een uitvaller (angstagressie). Overdag prima te behappen maar s'avonds soms wel een probleem want zij rook/voelde een hond aankomen die om de hoek liep en ik dat niet kon zien. Dus in die situaties was ik altijd te laat. Weet je hoe daar mee omgegaan wordt?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als ik het goed begrijp, reageer je in zo'n geval dus al omdat de hond erop reageert, ook al zie jij nog niet waarom de hond reageert. Het maakt niet uit wat de trigger is: de hond reageert gespannen, dus neem je afstand
Judith
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Als ik het goed begrijp, reageer je in zo'n geval dus al omdat de hond erop reageert, ook al zie jij nog niet waarom de hond reageert. Het maakt niet uit wat de trigger is: de hond reageert gespannen, dus neem je afstand
Juist

Ik merk nu dus ook dat Dux binnen de bebouwde kom ontzettend snel gespannen raakt. Van de wind, van auto's, mensen.
En hij doet verder niets, hij valt niet uit of als het voorbij is is er niets aan de hand. Maar je ziet wel dat hij "strak" gaat staan.

@ Alma, voor nu weet ik dat nog niet. Dat ook een vraag die ik ga stellen, omdat Dux binnen de bebouwde kom gespannen raakt
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Leuk dat je er een topic over aangemaakt hebt, interessant om te lezen en te volgen :ok: .
alm@
moderator

Judith schreef:
Fotogravinnetje schreef:Als ik het goed begrijp, reageer je in zo'n geval dus al omdat de hond erop reageert, ook al zie jij nog niet waarom de hond reageert. Het maakt niet uit wat de trigger is: de hond reageert gespannen, dus neem je afstand
Juist

Ik merk nu dus ook dat Dux binnen de bebouwde kom ontzettend snel gespannen raakt. Van de wind, van auto's, mensen.
En hij doet verder niets, hij valt niet uit of als het voorbij is is er niets aan de hand. Maar je ziet wel dat hij "strak" gaat staan.

@ Alma, voor nu weet ik dat nog niet. Dat ook een vraag die ik ga stellen, omdat Dux binnen de bebouwde kom gespannen raakt
Ik ben benieuwd wat het antwoord is. Het gebeurde altijd in de wijk met slecht overzicht (en met waarschijnlijk teveel prikkels o.a. van wegschietende katten), daarbuiten was er eigenlijk nooit iets aan de hand omdat je de omgeving ver kon scannen.
Afbeelding
alm@
moderator

Zamunda schreef:Leuk dat je er een topic over aangemaakt hebt, interessant om te lezen en te volgen :ok: .
Vind ik ook :ok:
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Re: Dux en BAT training * Les 2

Afgelopen vrijdag was de 2e les (ik heb niet zoveel tijd gehad om een update gegeven vandaar).

de 2e les was de eerst de hal in en weer richting de nep hond. Dit ging met Dux heel goed, de afstand word steeds minder. Hij reageert er amper op.

Daarna was het naar buiten, 1 van de 4 honden (de witte herder) werd als "uitlok" hond gebruikt, wel op een zodanige manier dat de hond niet zou reageren (dus met snoepjes op de grond met de kont naar de hond die aan het oefenen was).

Dux was als 3e aan de beurt, maar omdat we in een steegje zitten met bedrijven moesten we doorlopen om naar de plek te gaan om te oefenen. Dit was voor Dux al iets om heel erg gespannen van te raken.
Het oefenen met de uitlok hond ging goed, afstand qua reageren is wisselend. Maar je zag steeds heel mooi bij zowel Dux als bij de andere honden de gedragingen, dus stilstaan verstijven en staren, op dat moment omdraaien en weg gaan.

Omdat de witter herder ook moest oefenen hebben we gekeken welke hond het minst snel zou reageren, de andere 2 in de groep zijn een buitenlandertje die op grote afstand al op de witte herder reageerde en een flinke cane corso teef die al uitviel naar de nephond. Dus was Dux de hond die over gebleven was. Dus mijn man met Dux en een flinke hoeveelheid koekjes in het gras, en Dux maar zoeken, en zoeken en zoeken. En het interesseerde hem geen zak dat er een hond stond :mrgreen: (voor de volgende keer hebben we afgesproken dat ik Dana mee neem als uitlok hond en de mevrouw met de cane corso neemt haar reu mee (die is heel makkelijk).

Wij zijn er bij Dux inmiddels achter gekomen dat Dux heel snel gespannen is, en dan echt door alles. De wind, mensen, dieren (wild, vogels, katten, honden) auto's, fietsers enz. Het is hier in de wijk bijna niet mogelijk om met hem te lopen via de BAT methode omdat hij gewoon niet ontspant, het is gewoon heel sneu om te zien. Zodra we de deur uit stappen is hij gelijk gefocust, stijve poten, trillen op de poten, piepen. We hebben dus de keuze gemaakt om Puur Nervositeit te halen.
Hier ga ik morgen mee starten, het gaat puur om de scherpe kanten ervan af, puur leren dat hij niet om alles gestresst hoeft te raken.
Ook is bij Dux prikkelstappeling iets wat bij hem heel snel gebeurt, als hij teveel prikkels binnen korte tijd binnen krijgt (hond, kat, auto, vrachtwagen) dan is hij niet meer in staat om rustig te worden. Hij wil dan alleen maar trekken en zoeken naar alles waar je wat meer kan doen.
Voorheen dacht ik dat het een vorm was van niet willen luisteren en eigenwijze van een dalmaat. Maar ik zie hoe ontspannen hij is en hoe makkelijk hij bereikbaar is in het bos waar we oefenen. Daar is het een hele andere hond. Ik vind het nu gewoon triest om te zien dat hij zoveel stress heeft dat hij alleen maar strak loopt.
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Nog een filmpje van Dux

Dit is in een ander bosje, Dux denkt iets te zien. Maar er zit echt helemaal niets, waarschijnlijk ruikt hij wild.
Op deze manier loopt Dux in de wijk ook.

(let even niet op het staan van mijn man, hij wilde niet naar voren stappen). We hadden achteraf Dux hier eerder weg moeten halen (prikkel was veelste groot). Maar het geeft een beeld van hoe gespannen Dux is met wandelen.

klikken
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Wat fijn dat je dat filmpje ook wilt delen. Een beeld zegt zoveel meer!
Het lijkt best veel op wat Xavi doet tijdens het wandelen.
Het is idd erg veel spanning.. gewoon al om over straat te lopen. Niet gek dat ze dan soms reactief zijn. Neemt hij op zo'n moment wel voer aan?

Laat je weten of het Puur werkt? Anders is dat voor ons ook wel een idee.
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Het filmpje loopt niet goed op mijn computer, maar ik heb er wel een beetje beeld bij.
Een gespannen hond is moeilijk.
En wat je zegt, dat BAT zo moeilijk in te voegen is omdat er zo veel is zodra je de deur uit gaat in jullie eigen wijk kan ik me heel goed voorstellen.
Ik ben benieuwd of je de scherpe randjes een beetje weg kan halen met puur nerveus :ok:
Het is sneu als een hond steeds zo onder spanning staat.

Lijkt me verstandig om wat gemakkelijker honden te kunnen gebruiken bij oefeningen, dus goed idee om die mee te nemen.
Toen Dux in het gras naar zijn snoepjes aan het zoeken was, waar stond die andere hond toen?

Wat goed dat je steeds meer de signalen ziet waardoor je eerder aan de slag kunt :D
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Leuk om het topic te volgen. :E:
Ik ben zelf ook bezig met een 11 maand oude DH, ik haal verschillende dingetjes uit je topic die ik wel kan gebruiken :ok:
Judith
Zeer actief

ranetje schreef:Het filmpje loopt niet goed op mijn computer, maar ik heb er wel een beetje beeld bij.
Een gespannen hond is moeilijk.
En wat je zegt, dat BAT zo moeilijk in te voegen is omdat er zo veel is zodra je de deur uit gaat in jullie eigen wijk kan ik me heel goed voorstellen.
Ik ben benieuwd of je de scherpe randjes een beetje weg kan halen met puur nerveus :ok:
Het is sneu als een hond steeds zo onder spanning staat.

Lijkt me verstandig om wat gemakkelijker honden te kunnen gebruiken bij oefeningen, dus goed idee om die mee te nemen.
Toen Dux in het gras naar zijn snoepjes aan het zoeken was, waar stond die andere hond toen?

Wat goed dat je steeds meer de signalen ziet waardoor je eerder aan de slag kunt :D
Vooral het zien van de signalen merk ik dat ik veel meer duidelijkheid krijg over zijn gedrag. In het begin hebben we behoorlihk wat gecorrigeerd (want ja hij luisterde niet, eigenwijs, dalmatier enz.).
Nu ik zie hoe 'moeilijk' hij het buiten de deur vindt, zie ik in dat het niet uit onwil/slecht luisteren is. Tuurlijk moet hij nog steeds lyisteren maar zie ik ook wanneer ik hem niet meer kan bereiken en het dus geen zin heeft

Op het moment dat Dux de snoepjes aan het zoeken was stond de hond op 20 meter ongeveer.
Ik vond het wel spannend, het geeft wel aan dat het dus wel mogelijk is.
Ik hoop dat puur nervositeit hem een klein beetje gaat helpen in zijn rust
Binnen is het een hond die de hele dag slaapt. Dus rust vinden is wel mogelijk
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Hylos schreef:Wat fijn dat je dat filmpje ook wilt delen. Een beeld zegt zoveel meer!
Het lijkt best veel op wat Xavi doet tijdens het wandelen.
Het is idd erg veel spanning.. gewoon al om over straat te lopen. Niet gek dat ze dan soms reactief zijn. Neemt hij op zo'n moment wel voer aan?

Laat je weten of het Puur werkt? Anders is dat voor ons ook wel een idee.
Ja hij neemt wel voer aan, maar op een hele snelle gespanne en zenuwachtige manier. Dus hap en gelijk weer focus.

Uiteraard laat ik weten over hoe het gaat. Sonja vertelde ook dat ze van een andere collega er goede verhalen over had gehoord. Zij adviseerde het ook.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Kun je de voertjes niet inzetten zoals met het oefenen met de witte herder. Gewoon laten vallen dus, ook tijdens de wandeling? Voertjes zoeken is behalve leuk ook kalmerend
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het een interessant principe, die BAT training! Ik zie de meerwaarde wel in de hond zelf zijn keuze laten maken. Onder appél kan een hond iets makkelijker, maar het neemt de eigenlijke reactie niet weg. Het is voor de hond moeilijker om op eigen initiatief afstand te nemen van een hond, maar als hij dit onder de knie heeft lijkt het me dat hij dit ook beter toe kan passen in situaties zoals wandelingen in de wijk die stress veroorzaken?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”