Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bepaalde rassen agressiever naar honden?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Shivaya
Vaste gebruiker

Re: Bepaalde rassen agressiever naar honden?

Ongelezen bericht door Shivaya »

Laura84 schreef:Knap dat je zo bewust bezig bent!

Mocht je toch nog meer suggesties willen, hollander ruwhaar.
Suggesties zijn altijd van harte welkom! Bedoel je een hollandse herder? Ik zal binnenkort even een brainstorm topic openen want ik ben héél benieuwd welke rassen aangeraden gaan worden. Maar ik denk dat het in dit topic anders ook een tikkeltje offtopic wordt:p

@Thom: Dat lijkt me ook enorm schrikken en naar om je hond op die manier te verliezen:( Ik hoor inderdaad wel vaker over die agressie naar hetzelfde geslacht. Maar dit kwam dus geheel onverwacht? Hebben jullie haar daarna helemaal niet meer bij honden gelaten of gewoon selectief kijken welke honden goed gaan en welke niet?
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Nanna schreef:
Shivaya schreef:
@Thom: Dat lijkt me ook enorm schrikken en naar om je hond op die manier te verliezen:( Ik hoor inderdaad wel vaker over die agressie naar hetzelfde geslacht. Maar dit kwam dus geheel onverwacht? Hebben jullie haar daarna helemaal niet meer bij honden gelaten of gewoon selectief kijken welke honden goed gaan en welke niet?
Ehm...de hond werd vermoord. Is dus doodgebeten.
Helaas wel. Dat is wel vaker het geval na een moord.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Shivaya schreef:(Ik vind rottweilers trouwens geweldig, de kracht die ze uitstralen, de kalmte maar ook het (meestal) lieve karakter (mits goede opvoeding ;), maar ook daar moet ik me nog in verdiepen).

Omdat mijn vriend de stafford zo leuk vind, ben ik me er voor hem verder in gaan verdiepen.
Rechts boven in de hoek zit een zoekfunctie. Type daar eens klapkaak in. Er gaat ongetwijfeld een wereld voor je open. Doe dat ook eens met Rottweiler en gevaarlijke honden.
En hondjes tot een kilo of zeven zijn ook erg leuk.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Shivaya
Vaste gebruiker

thom schreef:
Nanna schreef:
Shivaya schreef:
Ik snap jullie punt niet helemaal? Hij zegt toch dat zijn hond agressief werd en dáárna vermoord werd...Ik heb het over het stukje dat hij zegt dat zijn rottweiler agressief werd, niet over de stafford, ik vroeg me af hoe ze daarmee om gingen. Dat hij daarna vermoord is lijkt me duidelijk. Lees ik nou niet goed of lezen jullie nou niet goed?:)
Shivaya
Vaste gebruiker

Wolfsblut schreef:
Shivaya schreef:(Ik vind rottweilers trouwens geweldig, de kracht die ze uitstralen, de kalmte maar ook het (meestal) lieve karakter (mits goede opvoeding ;), maar ook daar moet ik me nog in verdiepen).

Omdat mijn vriend de stafford zo leuk vind, ben ik me er voor hem verder in gaan verdiepen.
Rechts boven in de hoek zit een zoekfunctie. Type daar eens klapkaak in. Er gaat ongetwijfeld een wereld voor je open. Doe dat ook eens met Rottweiler en gevaarlijke honden.
En hondjes tot een kilo of zeven zijn ook erg leuk.
Ik wil niet vervelend overkomen maar hondjes tot een kilo van zeven zijn geen optie voor mij. Ik vind kleine honden 9/10 keer vreselijk als ik heel eerlijk ben. En ik wil niemand daar mee beledigen, want ze kunnen heel schattig zijn hoor (als het baasje ze tenminste opvoed), echt! Maar als ik iets kleins en schattigs wil, dan heb ik mijn konijnen :). Dit is puur een kwestie van smaak, ik ben opgegroeid met grote honden en ik wil gewoon een grote hond hebben weer, minstens labrador formaat.
thom
Zeer actief
Contacteer:

Shivaya schreef:
thom schreef:
Nanna schreef:
Shivaya schreef:
Ik snap jullie punt niet helemaal? Hij zegt toch dat zijn hond agressief werd en dáárna vermoord werd...Ik heb het over het stukje dat hij zegt dat zijn rottweiler agressief werd, niet over de stafford, ik vroeg me af hoe ze daarmee om gingen. Dat hij daarna vermoord is lijkt me duidelijk. Lees ik nou niet goed of lezen jullie nou niet goed?:)
Oké dan. Onze oma Rottweiler werd rond haar 3e hondagressief, speciaal naar teven van haar formaat, vanaf die tijd liep ze dus vast want wij wilden geen narigheid, heel erg soms mocht ze los op dagen dat het heel slecht weer was, maar alleen in een overzichtelijk gebied. De nacht dat ze vermoord werd, ging mijn vrouw rond 02.45 uur nog even het plasrondje doen, ze was nog geen 2 stappen buiten de deut of die klotehond (sorry) vloog haar aan, deze liep namelijk wel los en heeft onze hond, die dus vast zat omdat wij geen narigheid wilde zo gesloopt, dat we haar moesten laten inslapen. Nu kan ik er zo over schrijven, maar geloof me, dat duurde bijna 2 jaar. Volgens mij is het nu wel duidelijk ?
We hebben haar dus nog 7 jaar gehad na het ontstaan van de agressie, juist omdat ze altijd vastliep en we ogen in ons voor- en achterhoofd hadden.
Afbeelding
Shivaya
Vaste gebruiker

thom schreef:
Oké dan. Onze oma Rottweiler werd rond haar 3e hondagressief, speciaal naar teven van haar formaat, vanaf die tijd liep ze dus vast want wij wilden geen narigheid, heel erg soms mocht ze los op dagen dat het heel slecht weer was, maar alleen in een overzichtelijk gebied. De nacht dat ze vermoord werd, ging mijn vrouw rond 02.45 uur nog even het plasrondje doen, ze was nog geen 2 stappen buiten de deut of die klotehond (sorry) vloog haar aan, deze liep namelijk wel los en heeft onze hond, die dus vast zat omdat wij geen narigheid wilde zo gesloopt, dat we haar moesten laten inslapen. Nu kan ik er zo over schrijven, maar geloof me, dat duurde bijna 2 jaar. Volgens mij is het nu wel duidelijk ?
Ik snap dat het moeilijk is om daar over te schrijven, sorry als ik een gevoelige snaar geraakt heb, dat was absoluut niet mijn bedoeling. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe ongelofelijk rot het is om een hond op die manier te verliezen, vooral als het komt omdat een ander zijn verantwoordelijkheid eigenlijk niet genomen heeft. Bedankt voor je uitleg in ieder geval, ik heb je écht niet willen irriteren of ongevoelig met je verhaal om willen gaan, ergens heb ik het gevoel dat ik dat onbewust wel gedaan heb vandaar dat ik het zo benadruk. Ik was echt alleen geïnteresseerd in hoe je met zo'n situatie om ging waarin een hond agressief werd naar andere honden.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Hoe sterk een hond is ligt niet alleen aan grootte, dat ligt ook aan bouw en spieren. Mijn staffordteef heeft een stuk meer kracht dan mijn akitareu, ondanks ze zo onder hem door kan lopen.
De enige hond waar ik letterlijk voor wegren is een rottweilerreu. Als zo'n hond tekeer gaat dan wil ik daar niet bij in de buurt zijn.
Dit zijn honden die je beter kunt kopen als je achteraf woont en verder niet in contact komt met andere honden. Anders zou ik toch echt een ander type hond aanraden. (dit gaat op voor alle krachtige rassen die van huis uit niet zo sociaal zijn)
Laatst gewijzigd door Valerie op 31 jan 2016 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Shivaya
Vaste gebruiker

Valerie schreef:Hoe sterk een hond is ligt niet alleen aan grote, dat ligt ook aan bouw en spieren. Mijn staffordteef heeft een stuk meer kracht dan mijn akitareu, ondanks ze zo onder hem door kan lopen.
De enige hond waar ik letterlijk voor wegren is een rottweilerreu. Als zo'n hond tekeer gaat dan wil ik daar niet bij in de buurt zijn.
Dit zijn honden die je beter kunt kopen als je achteraf woont en verder niet in contact komt met andere honden. Anders zou ik toch echt een ander type hond aanraden. (dit gaat op voor alle krachtige rassen die van huis uit niet zo sociaal zijn)
Goed punt inderdaad. Ik ben de rottweiler zeker aan het heroverwegen want ik begin me te beseffen dat ik aan een rottweiler niet perse een socialere hond dan een stafford ga hebben. Pff het lijkt een onmogelijke klus om een hond te vinden, letterlijk op elk ras heb ik wel wat aan te merken:p
Valerie
Zeer actief

Gewoon voor een leuke kruising gaan :wink: er zijn genoeg leuke, kortharige, gespierde honden te vinden die wel sociaal zijn. Ik ga ook voor wat anders hoor :wink: 24/7 opletten kan best vermoeiend worden op den duur.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Hier op het forum zijn meerdere mensen die honden hebben met hondagressie en daar dus veel ervaring mee hebben. Die kunnen je uitleggen hoe het is om met zo'n hond te leven.

Overigens, ik heb mijn hele leven collies gehad. Je weet wel, van die mensenreddende Lassies :F: . En ik heb één hond ertussen gehad die hond- en mensagressief was. Heel, heel naar.
Dat betekende dat je altijd ogen en oren op steeltjes moest hebben, regelmatig jolige puberhonden of nieuwsgierige pupjes moest redden door mijn been er tussen te houden. Het vervelende was dat mijn hond er dus niet gevaarlijk uitzag maar het wel was. En andere mensen het maar knap overdreven vonden. Bij bezoek hem altijd wegsluiten. Mijn toen-nog-jonge-zoon instrueren nooit door de kamer te dansen of te springen of vriendjes zonder afspraak mee naar binnen te nemen.

Maar, hoe verschrikkelijk goed je ook oppast, een ongelukje zit in een heel klein hoekje. Zoals het buurpupje die in een onbewaakt ogenblik via een minigaatje aan hun kant van de schutting kans zag om in onze (omheinde) tuin te komen. Waarop ik het stumperdje met veel moeite uit de bek van mijn hond kon peuteren.
En uiteindelijk de reden dat dat ik hem herplaatst had was dat mijn zoon een keer zijn fiets in de schuur wilde zetten en een paar vriendjes liepen mee en de hond zag kans om één van de vriendjes een paar gaten in de hand te bijten.

Lette je altijd op en gebeurde het verdorie in je eigen tuin. Dus wees je ervan bewust dat je altijd en overal alert moet zijn en dat het dan toch nog een keer fout kan gaan.
Ook dus met rassen die als buitengewoon lief en kindvriendelijk bekend staan. :wink:
Afbeelding
Shivaya
Vaste gebruiker

Valerie schreef:Gewoon voor een leuke kruising gaan :wink: er zijn genoeg leuke, kortharige, gespierde honden te vinden die wel sociaal zijn. Ik ga ook voor wat anders hoor :wink: 24/7 opletten kan best vermoeiend worden op den duur.
Ja dat kan ik me heel goed voorstellen. Dat is ook de reden dat ik een stafford eigenlijk niet meer wilde, ik zou die hond nooit durven vertrouwen juist om wát ik gelezen heb, dus dan zou ik heel gestrest gaan fixeren op 'straks gaat het mis' en dat is gewoon een ideale manier om met honden om te gaan :).

Het lastige met kruisingen vind ik alleen van: Straks kies ik een kruising rottweiler met labrador bij wijze van, dan hoop ik natuurlijk dat de rottweiler wat vriendelijker wordt door de labrador kant..maar je loopt ook risico dat hij alleen de slechte eigenschappen overneemt. Maarja een onherleidbare kruising is ook een optie, maar dan kan je beter een al volwassen hond kiezen waarvan het karakter al bekend is (of juist niet, dat het een verassing is hoe hij wordt).
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Wat goed dat je zo bezig bent je te verdiepen in de rassen!
Kun je niet eens meelopen met iemand die een stafford of rottweiler heeft? Kun je eens zien of je het wat vind.
Afbeelding
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Als je een pup kiest, van willekeurig welk ras, weet je nooit precies wat het karakter is (op specifieke rastypische eigenschappen na, dan). Wil je weten wat voor vlees je in de kuip hebt, kies dan voor een leuke herplaatser.
Er zijn genoeg leuke, sociale herplaatsers te vinden. Via rasverenigingen, stichtingen, asiels, marktplaats of het plaatselijke sufferdje. Ik heb al jaren herplaatsers en ik moet zeggen, ik heb de leukste honden er aan gehad.
Kan precies die hond kiezen die bij mij (en de roedel) past. Weet of ze kat- en kindvriendelijk zijn en of het karakter me bevalt. En daarnaast heb ik niet de vermoeiende klus van het opvoeden van een pup maar heb een kant-en-klare hond.
Ideaal. :F:
Afbeelding
Shivaya
Vaste gebruiker

@Lieke Absoluut! Zo kan de labrador kruisnig van mijn ouders goed met honden en mensen maar geiten, daar heeft ze een hekel aan en dat was ook redelijk onverwachts. Rot zeg dat je dan zo je best doet en dat het toch mis gaat. Ik ken inderdaad ook wel mensen met een valse labrador. En ik ken ook wel een overbeschermende lassie die zijn baasje niet met haar vriend wilde delen. Dus wat dat betreft zegt een ras ook niet alles.

Hoe kan ik die mensen benaderen? Ik ben daar heel benieuwd naar maar ik kan moeilijk iemand een berichtje sturen van: Hee, jou hond is agressief, vertel me meer:). En over de pup of herplaatser: Ik weet écht nog niet wat ik ga doen, een herplaatser lijkt me de meest praktische optie maar mijn vriend heeft enorm slechte ervaringen met asielhonden en we hebben allebei hele goede ervaringen met pups opvoeden..Dat is denk ik iets wat we tegen die tijd moeten bekijken en inderdaad ik zal het karakter nooit precies weten..Het gaat me dan ook op de rastypische eigenschappen, dus als ik niet wil dat mijn hond andere honden verscheurd dat ik dan geen stafford neem want dan neem ik onnodig risico:).

@Nanna: Zeg ik ergens dat ik een agressieve hond wil? Waar haal je het vandaan dat ik het oké vind om een hond te hebben die andere honden vermoord? Is dit gewoon jou hekel aan het ras die spreekt en dat je het me daarom heel hard wil afraden, of haal je écht uit mijn woorden dat ik het risico wil lopen dat mijn hond andere honden verscheurd? Het enige wat ik erkén is dat je met elk hond het risico loopt dat hij vals wordt naar andere honden en daar zal je dan mee moeten leven. Een pagina terug kan je mijn lijstje zien van eisen aan een hond en daar staat toch heel duidelijk dat ik wil dat een hond neutraal is naar andere honden. Maar inderdaad mijn overweging is dat ik een hond lekker wil kunnen laten rennen en als dat niet kan dan is het geen optie. Wél ben ik benieuwd naar de ervaringen met bepaalde rassen, alleen al met als reden dat ik bepaalde rassen dan van mijn lijstje kan schrappen, zoals de rottweiler eventueel.

@Hylos: dat is zeker een goed idee, ik denk er ook aan om binnenkort bij iemand te gaan kijken die een groep rottweilers heeft.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Shivaya schreef:Hoe kan ik die mensen benaderen? Ik ben daar heel benieuwd naar maar ik kan moeilijk iemand een berichtje sturen van: Hee, jou hond is agressief, vertel me meer:). En over de pup of herplaatser: Ik weet écht nog niet wat ik ga doen, een herplaatser lijkt me de meest praktische optie maar mijn vriend heeft enorm slechte ervaringen met asielhonden en we hebben allebei hele goede ervaringen met pups opvoeden..Dat is denk ik iets wat we tegen die tijd moeten bekijken en inderdaad ik zal het karakter nooit precies weten..Het gaat me dan ook op de rastypische eigenschappen, dus als ik niet wil dat mijn hond andere honden verscheurd dat ik dan geen stafford neem want dan neem ik onnodig risico:).
Gewoon een topic openen met als titel 'hoe is het leven met een hondagressieve hond' o.i.d.
:mrgreen:
Afbeelding
Shivaya
Vaste gebruiker

lieke schreef:
Shivaya schreef:Hoe kan ik die mensen benaderen? Ik ben daar heel benieuwd naar maar ik kan moeilijk iemand een berichtje sturen van: Hee, jou hond is agressief, vertel me meer:). En over de pup of herplaatser: Ik weet écht nog niet wat ik ga doen, een herplaatser lijkt me de meest praktische optie maar mijn vriend heeft enorm slechte ervaringen met asielhonden en we hebben allebei hele goede ervaringen met pups opvoeden..Dat is denk ik iets wat we tegen die tijd moeten bekijken en inderdaad ik zal het karakter nooit precies weten..Het gaat me dan ook op de rastypische eigenschappen, dus als ik niet wil dat mijn hond andere honden verscheurd dat ik dan geen stafford neem want dan neem ik onnodig risico:).
Gewoon een topic openen met als titel 'hoe is het leven met een hondagressieve hond' o.i.d.
:mrgreen:
Ahja goed plan! Zodra ik daar mentaal aan toe ben :D Ik wil het forum ook niet te veel volspammen dus ik ga eerst een topic openen voor rassuggesties. Ik vind het namelijk heel leuk om me in de verschillende rassen te verdiepen (nadeel is dat ik inmiddels al meer dan 10 rassen op het lijstje van mogelijke leuke rassen heb staan).
Shivaya
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Ik las dat je vriend een Stafford wil en de ervaring op dit forum leert mij dat vriend meestal zijn zin krijgt :roll:
Als je nou graag een sociale hond wilt die leuk los kan rondlopen is mijn tip je poot stijf te houden. Doe het niet. De asiels zitten vol met dit type hond en dat is niet voor niets.
Als je er niet echt voor wilt gaan met alle restricties en verantwoordelijkheden die er bij horen, plus dat je een hond hebt die in veel pensions en hondensportverenigingen niet welkom is, en in veel buitenlanden niet welkom is, doe het dan niet.
Hahaha echt? Een vriend die zijn zin krijgt :goeie:. Nee hij heeft zich er al bij neergelegd dat de stafford niet doorgaat, tuurlijk vindt hij het jammer. We hebben so far nog nooit onze zin bij elkaar door moeten drammen (ik hoef mijn zin ook niet door te drammen :D). Mijn veto is uitgesproken, tenzij er ineens een zwaar vermagerde zielige stafford bij mij op de stoep ligt die ik écht niet kan laten liggen, komt er geen stafford in huis.

Ik ben bereid de verantwoordelijkheden te nemen, maar inderdaad de restricties..Ik wil nog wel welkom zijn met mijn hond. Ik wil ontspannen met mijn hond om kunnen gaan zonder nagestaard te worden. Ik bedoel, ik had met de labrador x berner sennen kruising die heel fors is al dat mensen geintimideerd waren en heel eerlijk: Ik vond het geen fijn gevoel dat mensen je zo aankijken en eigenlijk wachten tot het mis gaat. Maar ik wil me ook veilig voelen bij mijn hond en zoals bij Bentley voel ik me dat niet.
Valerie
Zeer actief

Shivaya schreef:@Lieke Absoluut! Zo kan de labrador kruisnig van mijn ouders goed met honden en mensen maar geiten, daar heeft ze een hekel aan en dat was ook redelijk onverwachts. Rot zeg dat je dan zo je best doet en dat het toch mis gaat. Ik ken inderdaad ook wel mensen met een valse labrador. En ik ken ook wel een overbeschermende lassie die zijn baasje niet met haar vriend wilde delen. Dus wat dat betreft zegt een ras ook niet alles.

Hoe kan ik die mensen benaderen? Ik ben daar heel benieuwd naar maar ik kan moeilijk iemand een berichtje sturen van: Hee, jou hond is agressief, vertel me meer:). En over de pup of herplaatser: Ik weet écht nog niet wat ik ga doen, een herplaatser lijkt me de meest praktische optie maar mijn vriend heeft enorm slechte ervaringen met asielhonden en we hebben allebei hele goede ervaringen met pups opvoeden..Dat is denk ik iets wat we tegen die tijd moeten bekijken en inderdaad ik zal het karakter nooit precies weten..Het gaat me dan ook op de rastypische eigenschappen, dus als ik niet wil dat mijn hond andere honden verscheurd dat ik dan geen stafford neem want dan neem ik onnodig risico:).

@Nanna: Zeg ik ergens dat ik een agressieve hond wil? Waar haal je het vandaan dat ik het oké vind om een hond te hebben die andere honden vermoord? Is dit gewoon jou hekel aan het ras die spreekt en dat je het me daarom heel hard wil afraden, of haal je écht uit mijn woorden dat ik het risico wil lopen dat mijn hond andere honden verscheurd? Het enige wat ik erkén is dat je met elk hond het risico loopt dat hij vals wordt naar andere honden en daar zal je dan mee moeten leven. Een pagina terug kan je mijn lijstje zien van eisen aan een hond en daar staat toch heel duidelijk dat ik wil dat een hond neutraal is naar andere honden. Maar inderdaad mijn overweging is dat ik een hond lekker wil kunnen laten rennen en als dat niet kan dan is het geen optie. Wél ben ik benieuwd naar de ervaringen met bepaalde rassen, alleen al met als reden dat ik bepaalde rassen dan van mijn lijstje kan schrappen, zoals de rottweiler eventueel.

@Hylos: dat is zeker een goed idee, ik denk er ook aan om binnenkort bij iemand te gaan kijken die een groep rottweilers heeft.

Nanna kun je beter negeren als er het woord stafford ergens genoemd wordt :wink:

Mijn SBT is goed opgevoed en alsnog hondagressief. Je mag haar best zien hoor. Haar karakter heeft verder niets te maken met een gebrek aan socialisatie of opvoeding. Kun je meteen het contrast zien met mijn andere hond die wel makkelijk is.
thom
Zeer actief
Contacteer:

Uit ervaring kan ik je vertellen, dat een hondagressieve hond binnen de leukste/liefste hond kan zijn die je maar kunt bedenken. Eenmaal buiten heb je een soort van monster bij je, dus loslaten of ontspannen wandelen is er echt nooit bij, dan heb ik het nog niet over ogen en oren overal hebben, of 'gezellige' honden die even komen buurten, terwijl je dat juist uit alle macht probeert te voorkomen, spreek je een eigenaar erop aan, dan is het antwoord meestal, hij/zij doet niks hoor....grrrrrrr. Dus ontspannen buiten zijn met hond gaat echt nooit.
Afbeelding
Shivaya
Vaste gebruiker

@Valerie, dat zou wel heel interessant zijn ja..om dat contrast te zien. Het is ook denk ik voor een groot deel nieuwsgierigheid: ik kan me bijna niet voorstellen hoe een hond agressieve hond zich gedraagt omdat ik altijd allemansvrienden gehad heb, dus ik ben dan benieuwd hoe dat zich uit en inderdaad in hoeverre het aan de opvoeding ligt (waarvan ik nu dus weet dat het daar niet perse aan ligt).

@thom, dat hoor ik vaker inderdaad. Dat is wel een groot nadeel en een risico aan bepaalde rassen. Heel eerlijk: ik heb er ook nooit eerder zo op die manier bij stilgestaan dus ik heb waarschijnlijk ook bij het irritante baasje gestaan dat riep 'hij doet niks hoor' puur omdat hondagressie niet in mij op kwam. Namens die baasjes dus sorry daarvoor, ik wist destijds niet beter. Pas de laatste jaren sinds ik uit huis ben, ben ik mijn ogen meer gaan openen en op een andere manier naar honden gaan kijken. Ik was al heel gestructureerd met honden vergeleken met mijn ouders (die vonden het belachelijk hoe streng ik was:p) maar veel dingen wist ik ook niet. Nu als ik in het losloopgebied loop en ik zie een hond aangelijnd dan roep ik Bentley altijd even bij me zodat ze rustig kunnen passeren en besef ik me dat er ook honden zijn die gewoon niet van andere honden houden.

@Nanna; die tactiek begrijp ik ook en daarom was ik huiverig dit topic te openen. Het beleid bij sterke rassen is over het algemeen toch: bezint eer ge begint (en terecht) en heel terecht worden deze rassen eerder afgeraden. Natuurlijk moet je er niet in doorslaan, staffords zijn in mijn ogen nog steeds hele leuke honden, máár liever een baasje die zich bewust is van de risico's en die keuze maakt dan eentje die zo'n hond neemt omdat ze er wel leuk uitzien.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Valerie schreef:
Shivaya schreef:@Lieke Absoluut! Zo kan de labrador kruisnig van mijn ouders goed met honden en mensen maar geiten, daar heeft ze een hekel aan en dat was ook redelijk onverwachts. Rot zeg dat je dan zo je best doet en dat het toch mis gaat. Ik ken inderdaad ook wel mensen met een valse labrador. En ik ken ook wel een overbeschermende lassie die zijn baasje niet met haar vriend wilde delen. Dus wat dat betreft zegt een ras ook niet alles.

Nanna kun je beter negeren als er het woord stafford ergens genoemd wordt :wink:

Mijn SBT is goed opgevoed en alsnog hondagressief. Je mag haar best zien hoor. Haar karakter heeft verder niets te maken met een gebrek aan socialisatie of opvoeding. Kun je meteen het contrast zien met mijn andere hond die wel makkelijk is.
Waarom Nanna negeren? Het is toch gewoon de waarheid? De reden dat veel mensen deze honden het liefst ontwijken is niet omdat het zo'n lieverdjes zijn. Bijna de meeste mensen die je erop aanspreekt kent wel een geval met dodelijke afloop. Zelfs hier op het forum zijn er. En het is dàt grote risico dat wordt vermeden, samen met het feit dat 9 van de 10 keer er een grote oen mee loopt omdat het zo stoer is. Verklaar mij dan maar eens waarom er een hier loopt die altijd zijn hond los heeft, niet eens een lijn bij zich heeft.

Enig idee hoe mensen hun volgende hond uitlaten nadat er een hond van hun is dood gebeten door een staffordachtige pitt, zal me worst zijn wat het is, klapkaap dus. Met angst, heel veel angst en alles wat maar wat groter is vermijdend. Als je hond onder je neus wordt dood gebeten, verlaat dat nooit meer je netvlies.
Shivaya
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Shivaya schreef: staffords zijn in mijn ogen nog steeds hele leuke honden, máár liever een baasje die zich bewust is van de risico's en die keuze maakt dan eentje die zo'n hond neemt omdat ze er wel leuk uitzien.
Ik vind Staffords ook leuk hoor, mits bij de verantwoordelijke baas. En daar ontbreekt het vaak aan. Of mensen hebben zich er zwaar op verkeken en denken dat je met soosjalisasie de boel wel rechttrekt. Nee, dus.
Bij veel van dit soort honden zit agressie naar soortgenoten net zo ingebakken als bij Whippets de drang om achter een konijn aan te vliegen.
Ja helemaal met je eens. Ik vind staffords geweldig mooie honden met een mooie kop, wat dat betreft is het héél jammer dat ze voor zo'n verkeerd gebruiksdoel gefokt zijn. Whippets zijn voor mij dus ook geen optie want ik heb konijnen:)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Shivaya schreef:
Nanna schreef:
Shivaya schreef: staffords zijn in mijn ogen nog steeds hele leuke honden, máár liever een baasje die zich bewust is van de risico's en die keuze maakt dan eentje die zo'n hond neemt omdat ze er wel leuk uitzien.
Ik vind Staffords ook leuk hoor, mits bij de verantwoordelijke baas. En daar ontbreekt het vaak aan. Of mensen hebben zich er zwaar op verkeken en denken dat je met soosjalisasie de boel wel rechttrekt. Nee, dus.
Bij veel van dit soort honden zit agressie naar soortgenoten net zo ingebakken als bij Whippets de drang om achter een konijn aan te vliegen.
Ja helemaal met je eens. Ik vind staffords geweldig mooie honden met een mooie kop, wat dat betreft is het héél jammer dat ze voor zo'n verkeerd gebruiksdoel gefokt zijn. Whippets zijn voor mij dus ook geen optie want ik heb konijnen:)

Het is eerder jammer dat ze zo vaak bij verkeerde bazen belanden die ze om verkeerde redenen aanschaffen :wink:
Ik hoop dat je goed gaat slagen in je zoektocht :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ingding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ingding »

Ik heb bijna 11 jaar lang een Rottweiler teef gehad. Ze was niet agressief naar andere honden, al heeft ze in haar puberteit wel een periode gehad dat ze met alles wilde vechten. Toen ze volwassen was, was dit voorbij en kon ze met de meeste honden wel, mits die onderdanig waren naar haar toe. Wilde een andere hond een punt komen maken, dan vond ze het ook geen enkel probleem om even te laten zien hoe sterk ze was. Het was wat dat betreft dus altijd opletten als ze andere honden ontmoette en meestal liet ik haar ook niet met vreemde honden spelen. Als een andere hond groter was dan zij zelf, dan deed ze net alsof ze ze niet zag, want ze had wel genoeg zelfkennis om te weten dat ze het daar tegen ging afleggen. Vooral de twee American Akitas uit de buurt :engel: .

Qua karakter was ze voor eigen ontzettend lief en buiten haar terrein was ze ook benaderbaar, ook al wilde ze vrij weinig weten van andere mensen (tenzij ze een koekje hadden). Als vreemde op het terrein zonder dat er een van ons bij was dat moest je niet willen. Nu is dit natuurlijk maar 1 exemplaar, maar je moet er rekening mee houden dat het merendeel waarschijnlijk geen doetjes zijn.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Shivaya schreef:
Ik vind het belangrijk dat een hond bij andere honden kan want mijn ouders hebben twee honden en regelmatig logeerhonden over de vloer. Daar wil ik wel op bezoek kunnen of als we op vakantie zijn dat hij daar kan blijven.
je weet het antwoord eigenlijk al :ok:
Afbeelding
Shivaya
Vaste gebruiker

marian* schreef:
Het is eerder jammer dat ze zo vaak bij verkeerde bazen belanden die ze om verkeerde redenen aanschaffen :wink:
Je hebt gelijk, correctie: het is jammer voor mij dat ze voor het verkeerde gebruiksdoel gefokt zijn (want ik wil geen hond die met andere honden vecht) en het is jammer voor het ras dat ze om de verkeerde reden aangeschaft worden:) Dankje!

@ingding: Haha slim, die zelfkennis. Bedankt voor je reactie, dat geeft me wel echt meer inzicht bij wat ik ook kan verwachten. Klinkt als een ideale hond:).

@marco88: Eigenlijk wel, van de stafford in ieder geval..over de rottweiler heb ik nog héle lichte twijfel.
thom
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb ook totaal geen hekel aan Staffords of Pitjes, vind ze best mooi en ontzettend vriendelijk en lief. Maar buiten blijken het toch andere honden, dus ik bedank voor de eer.
Heb eigenlijk meer een hekel aan de eigenaren die totaal niet begrijpen wat voor hond ze eigenlijk hebben. Nee hoor, met socialiseren komt alles goed en meer van dat soort gelul.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Shivaya schreef:
marian* schreef:
Je hebt gelijk, correctie: het is jammer voor mij dat ze voor het verkeerde gebruiksdoel gefokt zijn (want ik wil geen hond die met andere honden vecht) en het is jammer voor het ras dat ze om de verkeerde reden aangeschaft worden:) Dankje!
Nou nee hoor, je hoeft jezelf m.i. niet te corrigeren want je hebt een prima punt dat het jammer is dat ze voor een het vechten zijn gefokt :ok: . Dat is namelijk toch ook ontzettend jammer?! Vele honden die hebben moeten vechten ter vermaak van de mens, en helaas gebeurt het zo her en der nog steeds. Ik vind het verschrikkelijk. Dus ik zou zeggen héél jammer dat er honden/rassen zijn die gefokt zijn om als vechthond te dienen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Shivaya schreef:
Valerie schreef:Hoe sterk een hond is ligt niet alleen aan grote, dat ligt ook aan bouw en spieren. Mijn staffordteef heeft een stuk meer kracht dan mijn akitareu, ondanks ze zo onder hem door kan lopen.
Goed punt inderdaad. Ik ben de rottweiler zeker aan het heroverwegen want ik begin me te beseffen dat ik aan een rottweiler niet perse een socialere hond dan een stafford ga hebben. Pff het lijkt een onmogelijke klus om een hond te vinden, letterlijk op elk ras heb ik wel wat aan te merken:p
Ik ben een Rottweiler liefhebber, al heb ik op dit moment geen Rottweiler meer (overleden 2014). Ik vind het een geweldig ras: trouw, kalm, waaks, beschermend, lief, gehoorzaam en een grote 'will to please'.
Maarrr... je moet er inderdaad van te voren rekening mee houden dat de hond wellicht niet met andere honden kan. Het hoeft niet bij een Rottweiler, ik ken
er zat die gewoon overal tussen lopen, maar ik ken er net zoveel waarbij dit niet kan.
De kans dat het niet kan, is nu eenmaal groter dan bij een Labrador of Poedel en dit is iets wat je van te voren in moet calculeren.

Er zit wel een verschil tussen reu en teef: ik ken geen enkele Rottweilerreu die overal tussendoor kan lopen, wel teven. Over het algemeen zijn
Rottweiler teven socialer dan de reuen.

Mijn Rottweiler - Kaya - was redelijk sociaal totdat we haar moesten laten steriliseren. Ze was wel wat pinnig hoor, maar niets 'over the top' en
ik kon haar (met een oplettend oog) gewoon meenemen naar wandelingen met meerdere honden.
Ze was zo'n 5 jaar oud toen we haar moesten laten steriliseren en toen ging de 'zachtheid' er vanaf en werd ze té pinnig.
Wel luisterde ze enorm goed en ging ze nooit zelf op andere honden af (ze moest alleen geen honden hebben in haar persoonlijke cirkel) en
kon ik haar over het algemeen gewoon los laten lopen.

Mocht je een Rottweiler overwegen, dan zou ik dus zeker voor een teefje gaan én - heel belangrijk - een goede fokker!! maar ook dan moet
je er rekening mee houden dat ze mogelijk bij volwassen leeftijd niet bij andere honden kan.
Overigens voor is voor mij de mogelijke hondagressie ook een grote twijfel of ik ooit weer een Rottweiler zal nemen, al vind ik het ras op
zich helemaal geweldig.
Laatst gewijzigd door Caro. op 01 feb 2016 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”