Zo, het was even flink druk de afgelopen dagen dus het HF was even naar de achtergrond verdwenen. Eerst maar eens even een korte(?) update hier en dan even lekker bijlezen op het forum. Ik heb ook foto's gemaakt, dus die komen er ook echt aan, maar dat wordt later.
Tja, hoe gaat het? Nou heel goed eigenlijk. Natuurlijk wisselt het wel per dag/situatie en is het geen rechte stijgende lijn, maar met (de te verwachten) pieken en dalen gaat de lijn wél gestaag omhoog. Hij is hier nu ruim twee maanden trouwens.
Willem heeft nog best een tijd met een jachtlijntje om gelopen in de tuin, omdat hij toch nog wel erg moeilijk bij me kwam en nog steeds niet zelf naar binnen durfde. Inmiddels is dat vrijwel verleden tijd, afgezien van een enkele keer dat ik voel dat het die keer misschien toch wel handig is. Hij komt sinds een week of twee bijna altijd zelf (mee) naar binnen

! Nog wel met zichtbare moeite, maar hij doet het! Als de honden uitgegeten zijn en ik laat ze naar binnen dan komt hij dus vaak zelf naar binnen (soms moet ik nog even 'helpen') en als ik samen met de honden buiten ben en met het hele spul naar de deur loop loopt hij ook meestal mee. Inmiddels zelfs als ik het niet wil haha. Dan wil ik eigenlijk alleen die zwarte naar binnen laten zodat die andere twee zonder getetter even verder kunnen spelen, maar vraag je er één.... krijg je er drie

. Dan ga ik hem natuurlijk niet tegenhouden, want het is hartstikke knap dat hij meedurft!
Hij maakt inmiddels veel meer onderscheid tussen eigen mensen en bezoek. Het lijkt net alsof bezoek nu enger is dan in het begin, maar volgens mij is dat toch schijn en is het meer dat hij nu bij ons twee zóveel meer durft en zoveel meer thuis is dat het gewoon erg opvalt wanneer hij zich weer een heel stuk schichtiger gedraagt. Natuurlijk is hij bij ons ook nog geregeld schichtig, maar het komt véél minder vaak voor, is meestal een stuk minder heftig én het duurt minder lang eer hij herstelt.
Herstellen duurt trouwens wel best lang, dat is weleens jammer maar goed, dat zal ook steeds meer verbeteren. Begin van de wandeling per ongeluk op zijn tenen stappen maakt dat hij de rest van de wandeling met een afhangende staart loopt ipv recht naar achteren, dat komt dan die wandeling niet meer goed. Maar hé, zijn staart
hangt dan
af! De eerste tijd dat hij hier was liep hij áltijd met de staart tegen de buik...
Hij durft steeds meer aanwezig te zijn, heerlijk om wat geluid uit dat ventje te horen. Beetje gekreun als hij lekker ligt, geregeld een heerlijk diepe zucht, 'herrie' maken met wassen. Blaffen heb ik hem nog niet horen doen (oh, zo vervelend

), maar hij heeft wel een keer wat geblafd in zijn dromen haha, dus ergens zit het er wel in

. Als hij lekker ligt en je gaat hem aaien dan gaan zijn poten een beetje wijd: lekker vrouwtje, hier aaien graag! *smelt*

.
De afgelopen maand mocht hij geregeld even bij ons op bed liggen en lag hij er overdag ook nog weleens (met of zonder Laissah), vooral tijdens bezoek in huis. Eerst moest ik hem altijd aan de riem meenemen naar de slaapkamer, waarbij ik zei dat we naar 'bed' gingen. Zo af en toe ging hij helemaal zelf als de deur openstond en sinds afgelopen weekend loopt hij zowaar zonder riem mee naar 'bed'

. "Willem, ga je mee naar
bed", al wijzend naar de slaapkamer... en ja hoor, Willem wil wel mee naar bed

.
Gisteravond was het echt bedtijd en voor het slapen gaan gaan ze alledrie omstebeurt nog even een plas doen. Vervolgens krijgt Lais haar pyjama aan en gaat zij mee naar bed. Ik doe de deur dicht, kruip in bed en even later hoor ik de baas aanlopen. Hmm, ik hoor niet alleen de baas lopen, ik hoor ook Willem-pootjes

. De baas zegt helemaal niets, maar terwijl hij de deur van de slaapkamer opendoet schiet er een Willem naar binnen en op bed. Zo, ik zit

. Eeeeh, dat is niet de bedoeling hè baas en Willem

. Baas speelt de vermoorde onschuld dat hij Willem niet geroepen heeft (zie hier twinkeloogjes en een aureool boven het hoofd), waarop ik aangeef dat dat natuurlijk niets uitmaakt en dat hij Willem gewoon bij Mister moet laten.
Baas zegt dat Willem er helemaal op gebrand was en gewoon zijn moment zat af te wachten om de slaapkamer in te kunnen komen en dat Willem er best bij kan. Tja...
Ondertussen zit Lais nog
iets verstoorder te kijken dan ik: 'wat moet dat in míjn bed

! 's nachts is dit óns domein

'.
Goed. Tot zover de opvoeding, regels etc... Baas en Willem spannen samen en de dames vinden het stiekum wel gezellig en leggen zich er maar bij neer

. En zo hebben ik dus de nacht doorgebracht met Willem

. Hij heeft zich als een ware gentleman gedragen, keurig rustig gelegen en vanmorgen lag hij nog precies waar hij gisteravond neergeploft was (alleen die haren

!).
Nouja, ik ben benieuwd waar het rode mormel vannacht slaapt

.
To be continued...
alinelaila schreef:Maar zo te lezen gaat het eigenlijk heel goed bij jullie thuis. Hij gaat goed met de katten, met de andere honden, met jullie, gaat goed vooruit in zijn gedrag en voelt zich duidelijk thuis. En je gaf zelf eerder aan dat je 3 honden toch wel weer heel prettig vond. Is er dan een speciale reden dat je er toch (nog?) niet definitief voor kiest hem te houden? De angst dat hij er een keer tussenuit glipt en dan onbereikbaar wordt en je hem nooit meer te pakken krijgt?
Niet om je te pushen hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het klinkt eigenlijk of hij er gewoon goed bij past.
En ja, nieuwe foto's!
Hij past ook echt heel erg goed. Maar er zijn wel lichte redenen tot twijfel, om Willem en zijn herkomst, maar ook omdat we overwogen om dit jaar voor een pup te gaan van een bepaald ras. Nou waren we daar nog niet over uit, maar waar gaan we voor? Voor Willem (die heel fijn past) en dan geen pup, voor een pup en dan geen Willem, of misschien wel voor Willem én een pup (

)? Nouja, daarnaast speelt mee dat er ook gewoon de tijd/mogelijkheid
is om te twijfelen. Hij zit hier goed en ik denk dat áls hij nog moet verhuizen het voor hem sowieso goed is om eerst nog wat door te groeien hier zodat zijn basis een stuk stabieler is.