Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bepaalt de kleur van de hond het karakter???
Moderator: moderatorteam
- Rossi
- Zeer actief
Bepaalt de kleur van de hond het karakter???
Laatst vertelde iemand mij dat kleur wel degelijk invloed heeft op het gedrag. Wij hebben dan een golden retriever die mooi goudbruin is en behoorlijk wat pit heeft. Jaaaah, zei diegene, echte witte golden retrievers zijn veeeeel rustiger. Het zou dan ook voor andere soorten gelden.
Persoonlijk ben ik het er niet mee eens en denk dat er veel meer factoren mee spelen wat voor karakter de hond heeft.
Wat is jullie mening?
Persoonlijk ben ik het er niet mee eens en denk dat er veel meer factoren mee spelen wat voor karakter de hond heeft.
Wat is jullie mening?
Groeten van Angel en Rossi.

Re: Bepaalt de kleur van de hond het karakter???
donkere goldens komen vaak uit de jachtlijnen, zijn dus echte werkhonden. De wittere goldens zijn showlijnen, dus gefokt op uiterlijk.Rossi schreef:Laatst vertelde iemand mij dat kleur wel degelijk invloed heeft op het gedrag. Wij hebben dan een golden retriever die mooi goudbruin is en behoorlijk wat pit heeft. Jaaaah, zei diegene, echte witte golden retrievers zijn veeeeel rustiger. Het zou dan ook voor andere soorten gelden.
Wat is jullie mening?
Dus bij de golden KAN het gelden, maar dat komt niet door de kleur, maar de manier van fokken
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
- Roos
- Zeer actief
hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.
En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen. Dus als ik een bruine lab tegenkom is het altijd een gespannen situatie tussen Scooby en de labreu terwijl het met de andere "kleurtjes" altijd goed gaat. Tja toeval? Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Lijkt me sterk dat het alleen maar aan de kleur kan liggen
En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen. Dus als ik een bruine lab tegenkom is het altijd een gespannen situatie tussen Scooby en de labreu terwijl het met de andere "kleurtjes" altijd goed gaat. Tja toeval? Ik weet het eerlijk gezegd niet.

goh, dat heb ik dus laatst ook gehoord.scoobydoo schreef:hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.
De bruine zijn het temperamentvolst, en de gele zouden de rustigste zijn.
Zwart daar tussen in.
Nou, wie weet hoe het zit.
.
Over die labjes... Terra is wel nieuwsgierig naar andere honden toe, maar zal er niet gelijk op af rennen en zich opdringen. Zij is ook niet dominant, verre van zou ik zeggen, maar als ze de hond eenmaal kent kan ze wel opdringerig zijn. Ik weet echter niet of zij juist een uitzondering op de regel is, zij blijkt wat meer dingen betreft vaak geen standaard labje. 

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Een interessant onderwerp.
Ik denk niet dat de kleur het karakter bepaalt. Mocht er al een samenhang bestaan tussen karakter en kleur dan zal het eerder zo zijn dat karakter en kleur gewoon samengaan. Maar niet in de zin van: Hij heeft dit karakter omdat hij zwart is.
Iedereen heeft wel eens van het Rode Cocker Syndroom gehoord. Een gedragsafwijking die hoofdzakelijk bij Rode Cockers voorkwam (voorkomt). Een duidelijk voorbeeld van het samengaan van een bepaald karakter met een kleur haar. Deze Cockers hadden deze afwijking niet vanwege hun haarkleur. Het kwam gewoon voor bij Cockers van die kleur.
Waarom???
Ik denk niet dat de kleur het karakter bepaalt. Mocht er al een samenhang bestaan tussen karakter en kleur dan zal het eerder zo zijn dat karakter en kleur gewoon samengaan. Maar niet in de zin van: Hij heeft dit karakter omdat hij zwart is.
Iedereen heeft wel eens van het Rode Cocker Syndroom gehoord. Een gedragsafwijking die hoofdzakelijk bij Rode Cockers voorkwam (voorkomt). Een duidelijk voorbeeld van het samengaan van een bepaald karakter met een kleur haar. Deze Cockers hadden deze afwijking niet vanwege hun haarkleur. Het kwam gewoon voor bij Cockers van die kleur.
Waarom???
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik had de ervaring dat de gestroomde boxers ook wat feller van karakter waren en heb de vraag voorgelegd op het boxerforum een tijd geleden, maar daar werd dat ontkendHutsje schreef:Ik heb gemerkt dat van hetzelfde nest de brindle pups sterker qua karakter waren, en dat heb ik ook van meerdere BM fokkers gehoord.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- dobervriendin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dobers en hollanders
- Contacteer:
Het is bij dobers bekent dat Bruin, blauw en isabella veel sneller huidproblemen kunnen krijgen. En mijn vriend zegt Bruine dobers zijn veel beter maar dat is een vooroordeel want hij heeft een bruine gehad.
Hoe het met de witte dober zit weet ik niet want die komen alleen in Amerika voor ze zijn daar erkent. In nederland alleen bruin/zwart, bruin en blauw.
Hoe het met de witte dober zit weet ik niet want die komen alleen in Amerika voor ze zijn daar erkent. In nederland alleen bruin/zwart, bruin en blauw.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
-
- Zeer actief
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij hadden 2 bruine labjes bij de flyball, de ene was heel lomp maar niet echt druk en de andere was echt heel sloom en ook zeker niet dominant. Zo ken ik nog wel een paar niet zo'n hele actieve bruine labjes (en dat is niet omdat de baas er niks mee doet en dat ze dus te dik zijnscoobydoo schreef:hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
blauw is in nederland toch ook niet erkend en krijgen toch geen stamboom.?dobervriendin schreef:Het is bij dobers bekent dat Bruin, blauw en isabella veel sneller huidproblemen kunnen krijgen. En mijn vriend zegt Bruine dobers zijn veel beter maar dat is een vooroordeel want hij heeft een bruine gehad.
althans, dacht ik

-
- Zeer actief
Of het echt door de kleur komt weet ik niet,maar de witte boxers die ik allemaal gekend heb zijn allemaal iets drukker en gestoorder en meer adhd-gerelateerd dan de gekleurde.
Daartegen is mijn gestroomde teefje weer wat feller en pittiger!Maar dat verschilt weer van eigenaar tot eigenaar.
Maar de witte boxers zijn zeker gek in de koppie :piew
Daartegen is mijn gestroomde teefje weer wat feller en pittiger!Maar dat verschilt weer van eigenaar tot eigenaar.
Maar de witte boxers zijn zeker gek in de koppie :piew

- barbara+pepe
- Vaste gebruiker
Mijn zwarte labje is superactief, ik heb ook wel eens gedacht dat het met kleur te maken zou kunnen hebben, maar als je naar de genetica kijkt is daar denk ik geen verklaring voor. Wel denk ik dat vaak het soort persoon dat een bepaalde hond koopt veel invloed heeft op de activiteit van de hond. En als nou toevallig over het algemeen wat rustiger en minder geinteresseerde mensen een bepaalde kleur van een ras nemen, dan kan het lijken dat die ook slomer zijn. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.... En dat verklaart meteen de uitzonderingen...
Dit is mijn gedachtegang erover, verder weet ik het ook niet...
Dit is mijn gedachtegang erover, verder weet ik het ook niet...
Groetjes, Barbara, Pepe en Mika

- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
- Aantal honden: 4
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Rossi
- Zeer actief
Sinds kort ben ik aan het opletten geslagen over de stelling dat kleur inderdaad bepalend is.
In de gevallen die ik van afstand bestudeerd heb (klinkt heel wat
) is het wel zo dat de donkere goldens dominanter zijn dan Rossi.
Een cognac kleurig exemplaar heeft over Rossi heen geplast
(zie andere topic).
Witte goldens van 1 jaar oud lopen heel rustig met de baas mee en zit ogenschijnlijk 'geen jonge hond enthousiasme' in.
Hetzelfde is mij opgevallen bij kleinere hondjes en ook bij een paar labbies en enkele kruisingen.
Toeval???
In de gevallen die ik van afstand bestudeerd heb (klinkt heel wat

Een cognac kleurig exemplaar heeft over Rossi heen geplast

Witte goldens van 1 jaar oud lopen heel rustig met de baas mee en zit ogenschijnlijk 'geen jonge hond enthousiasme' in.
Hetzelfde is mij opgevallen bij kleinere hondjes en ook bij een paar labbies en enkele kruisingen.
Toeval???
Groeten van Angel en Rossi.

Ben ik deels met je eens. Kijk maar eens de verschillende lijnen na van div. 'witte' Goldens. Die hebben toch echt behoorlijke jachtpredikaten in huis en worden omschreven als het type werkhond/jachthond (met name de reuen). De 'witte' lijnen komen uit Scandinavië en waren van oorsprong al jachtgeorienteerd maar schijnen een 'rustiger' karakter te bezitten. Wat is 'rustig'? Ik denk stabiel, niet van hun stuk te brengen.
Ik denk dat de combinatie van ouderhonden karakterbepalend zal zijn.
Bv. het kruisen van 2 jachttypes (donker) vererven als dominante factor het jachtinstinct en will to please. Zet je dit door in de witte lijnen, dan zal het jachttypische en de werklust niet veranderen, maar daarnaast kan het 'rustige' karakter van een showhond wel in die lijn worden doorgezet.
Maar ook een showhond moet aan zijn jacht u-tjes voldoen.
Wel is bekend dat een goudkleur jachttype pas in z'n element is als hij doet waar hij voor gefokt is, uren achtereen z'n 'beroep' uitoefenen.
Maarja, welke jachthond wil dat eigenlijk niet? Dat houdt niet in dat een roomkleur zijn werklust kwijt is, allerminst zou ik zo zeggen.
Het blijven te allen tijde werkhonden. En die moeten getraind worden, bv. ook op het volgen. Daar heb ik toch echt voor moeten ploeteren hoor, om Stanley met zo'n 10 mnd. normaal aan mijn riem te laten volgen.
Zijn 'jonge honden enthousiasme' leren te onderdrukken aan de lijn en pas toe te passen op het moment dat het mij uitkomt en niet andersom. Zal denk ik voor alle Golden-eigenaren gelden. Althans, ik kan me niet voorstellen dat er een roomkleur te vinden is, die lekker meegaand in 1x alles opvolgt wat zijn baas van hem verlangt. Als ik mijn hond neem, dan wil hij echt ontzettend graag leren en voor je werken, maar daarnaast bezit hij nog steeds de bekende Golden-streken. Vooral als dingen te saai voor hem worden. Ik denk niet dat je dat eruit krijgt, maar vindt dit toch wel lekker karakteristiek.
Zo, weer een heel verhaal, maar dat is wat ik zo bij elkaar fantaseer.
Groetjes van
Sandra en
Ik denk dat de combinatie van ouderhonden karakterbepalend zal zijn.
Bv. het kruisen van 2 jachttypes (donker) vererven als dominante factor het jachtinstinct en will to please. Zet je dit door in de witte lijnen, dan zal het jachttypische en de werklust niet veranderen, maar daarnaast kan het 'rustige' karakter van een showhond wel in die lijn worden doorgezet.
Maar ook een showhond moet aan zijn jacht u-tjes voldoen.
Wel is bekend dat een goudkleur jachttype pas in z'n element is als hij doet waar hij voor gefokt is, uren achtereen z'n 'beroep' uitoefenen.
Maarja, welke jachthond wil dat eigenlijk niet? Dat houdt niet in dat een roomkleur zijn werklust kwijt is, allerminst zou ik zo zeggen.
Het blijven te allen tijde werkhonden. En die moeten getraind worden, bv. ook op het volgen. Daar heb ik toch echt voor moeten ploeteren hoor, om Stanley met zo'n 10 mnd. normaal aan mijn riem te laten volgen.

Zo, weer een heel verhaal, maar dat is wat ik zo bij elkaar fantaseer.
Groetjes van
Sandra en
- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
- Aantal honden: 1
Volgens mij is er op het forum een keer een vraag geweest om mee te werken aan een onderzoek naar het verband tussen kleur en karakter en hebben de forummers daar redelijk enthousiast aan meegedaan. Ik kan me alleen niet herinneren of we er ooit een uitslag van hebben gezien....
In ieder geval wordt van blauwe Beardies gezegd dat ze een pittiger karakter hebben dan andere kleuren. Niks van gemerkt bij Tjeu.
In ieder geval wordt van blauwe Beardies gezegd dat ze een pittiger karakter hebben dan andere kleuren. Niks van gemerkt bij Tjeu.
Groetjes,
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
-
- Actief
Kan er geen zinnig woord over zeggen. Mijn zwartjoekeltje was actief, een stoere lummel...Past dus niet in 'een hokje'.
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...
Nelsons site!
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Nelsons site!
-
- Zeer actief
Ik heb met de uitlaatdienst nogal wat labjes mee (jaaa, ze zijn erg populairscoobydoo schreef:hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.
En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen.

Ik heb ik totaal 3 bruine labs en ze zijn allemaal vreselijk druk en de reuen behoorlijk dominant.
De zwarte labs vind ik vaak erg hyper, het lijkt wel of ze geen grenzen kennen en ze gaan maar door en dooooor en doooorrr met spelen ook na de 100e correctie die ze krijgen van een andere hond.
Ze botsen tegen je aan, springen naar je gezicht en aan de lijn is het helemaal bagger.
Ik heb 2 blonde labs mee en die vind ik meer neurotisch eigelijk, ze moeten altijd wat te doen hebben,....stok in de bek...oh nee toch maar even snuffelen....oh neeee ik wil spelen........nee ik ga stront eten of toch maar een stok pakken blablabla

- dobervriendin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dobers en hollanders
- Contacteer:
Zins een paar jaar zijn ze erkent. Alleen zijn ze er niet veel.qyan schreef:blauw is in nederland toch ook niet erkend en krijgen toch geen stamboom.?dobervriendin schreef:Het is bij dobers bekent dat Bruin, blauw en isabella veel sneller huidproblemen kunnen krijgen. En mijn vriend zegt Bruine dobers zijn veel beter maar dat is een vooroordeel want hij heeft een bruine gehad.
althans, dacht ik
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
- barbara+pepe
- Vaste gebruiker
dit is allemaal heeeeeel herkenbaar!!Sandro schreef:Ik heb met de uitlaatdienst nogal wat labjes mee (jaaa, ze zijn erg populairscoobydoo schreef:hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.
En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen.)
Ik heb ik totaal 3 bruine labs en ze zijn allemaal vreselijk druk en de reuen behoorlijk dominant.
De zwarte labs vind ik vaak erg hyper, het lijkt wel of ze geen grenzen kennen en ze gaan maar door en dooooor en doooorrr met spelen ook na de 100e correctie die ze krijgen van een andere hond.
Ze botsen tegen je aan, springen naar je gezicht en aan de lijn is het helemaal bagger.
Ik heb 2 blonde labs mee en die vind ik meer neurotisch eigelijk, ze moeten altijd wat te doen hebben,....stok in de bek...oh nee toch maar even snuffelen....oh neeee ik wil spelen........nee ik ga stront eten of toch maar een stok pakken blablabla![]()

Hij lijkt wel een combi van wat je beschrijft! Maar hij is inderdaad altijd bezig en kent zijn eigen grenzen niet!!

Groetjes, Barbara, Pepe en Mika

- Roos
- Zeer actief
dus het kleurtje maakt niet uit, alle labjes zijn gestoordSandro schreef:Ik heb met de uitlaatdienst nogal wat labjes mee (jaaa, ze zijn erg populairscoobydoo schreef:hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.
En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen.)
Ik heb 2 blonde labs mee en die vind ik meer neurotisch eigelijk, ze moeten altijd wat te doen hebben,....stok in de bek...oh nee toch maar even snuffelen....oh neeee ik wil spelen........nee ik ga stront eten of toch maar een stok pakken blablabla![]()

-
- Actief