Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bepaalt de kleur van de hond het karakter???

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rossi
Zeer actief

Bepaalt de kleur van de hond het karakter???

Ongelezen bericht door Rossi »

Laatst vertelde iemand mij dat kleur wel degelijk invloed heeft op het gedrag. Wij hebben dan een golden retriever die mooi goudbruin is en behoorlijk wat pit heeft. Jaaaah, zei diegene, echte witte golden retrievers zijn veeeeel rustiger. Het zou dan ook voor andere soorten gelden.

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens en denk dat er veel meer factoren mee spelen wat voor karakter de hond heeft.

Wat is jullie mening?
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

er bestaan wel beruchte genetische combinaties, denk maar aan de duitse doggen met teveel wit, die meer problemen hebben met gehoor en zicht.

maar uiterlijke kleur aan gedrag linken? misschien dat honden zelf reageren op de kleur van de andere hond.
jidde

Re: Bepaalt de kleur van de hond het karakter???

Ongelezen bericht door jidde »

Rossi schreef:Laatst vertelde iemand mij dat kleur wel degelijk invloed heeft op het gedrag. Wij hebben dan een golden retriever die mooi goudbruin is en behoorlijk wat pit heeft. Jaaaah, zei diegene, echte witte golden retrievers zijn veeeeel rustiger. Het zou dan ook voor andere soorten gelden.

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens en denk dat er veel meer factoren mee spelen wat voor karakter de hond heeft.

Wat is jullie mening?
donkere goldens komen vaak uit de jachtlijnen, zijn dus echte werkhonden. De wittere goldens zijn showlijnen, dus gefokt op uiterlijk.
Dus bij de golden KAN het gelden, maar dat komt niet door de kleur, maar de manier van fokken
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik heb gemerkt dat van hetzelfde nest de brindle pups sterker qua karakter waren, en dat heb ik ook van meerdere BM fokkers gehoord.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Hutsje schreef:Ik heb gemerkt dat van hetzelfde nest de brindle pups sterker qua karakter waren, en dat heb ik ook van meerdere BM fokkers gehoord.
Haha, ja ik wilde net zoiets opschrijven ! :-D
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.
En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen. Dus als ik een bruine lab tegenkom is het altijd een gespannen situatie tussen Scooby en de labreu terwijl het met de andere "kleurtjes" altijd goed gaat. Tja toeval? Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Lijkt me sterk dat het alleen maar aan de kleur kan liggen :?
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

scoobydoo schreef:hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.
En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen. Dus als ik een bruine lab tegenkom is het altijd een gespannen situatie tussen Scooby en de labreu terwijl het met de andere "kleurtjes" altijd goed gaat. Tja toeval? Ik weet het eerlijk gezegd niet.
goh, dat heb ik dus laatst ook gehoord.
De bruine zijn het temperamentvolst, en de gele zouden de rustigste zijn.
Zwart daar tussen in.

Nou, wie weet hoe het zit.

.
Terra

Ongelezen bericht door Terra »

Over die labjes... Terra is wel nieuwsgierig naar andere honden toe, maar zal er niet gelijk op af rennen en zich opdringen. Zij is ook niet dominant, verre van zou ik zeggen, maar als ze de hond eenmaal kent kan ze wel opdringerig zijn. Ik weet echter niet of zij juist een uitzondering op de regel is, zij blijkt wat meer dingen betreft vaak geen standaard labje. ;)
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Een interessant onderwerp.

Ik denk niet dat de kleur het karakter bepaalt. Mocht er al een samenhang bestaan tussen karakter en kleur dan zal het eerder zo zijn dat karakter en kleur gewoon samengaan. Maar niet in de zin van: Hij heeft dit karakter omdat hij zwart is.

Iedereen heeft wel eens van het Rode Cocker Syndroom gehoord. Een gedragsafwijking die hoofdzakelijk bij Rode Cockers voorkwam (voorkomt). Een duidelijk voorbeeld van het samengaan van een bepaald karakter met een kleur haar. Deze Cockers hadden deze afwijking niet vanwege hun haarkleur. Het kwam gewoon voor bij Cockers van die kleur.

Waarom???
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hutsje schreef:Ik heb gemerkt dat van hetzelfde nest de brindle pups sterker qua karakter waren, en dat heb ik ook van meerdere BM fokkers gehoord.
Ik had de ervaring dat de gestroomde boxers ook wat feller van karakter waren en heb de vraag voorgelegd op het boxerforum een tijd geleden, maar daar werd dat ontkend :?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

bij dobers gaat het verhaal rond dat alle andere kleuren dan black and tan (bruin/blauw/isabella en in amerika helaas zelfs albino)
liever zouden zijn. :?
broodje aap of niet, heb geen flauw idee
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Het is bij dobers bekent dat Bruin, blauw en isabella veel sneller huidproblemen kunnen krijgen. En mijn vriend zegt Bruine dobers zijn veel beter maar dat is een vooroordeel want hij heeft een bruine gehad.
Hoe het met de witte dober zit weet ik niet want die komen alleen in Amerika voor ze zijn daar erkent. In nederland alleen bruin/zwart, bruin en blauw.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

heb ik ook wel eens van gehoord...met name bij duitse doggen en bij labradors..of het waar is ? geen flauw idee
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Blonde bouviers schijnen ook wat zachter van karakter te zijn dan de zwarte of gestroomde.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ja, het is zo dat het gen voor de witte kleur nauw verbonden is met doofheid en het gen voor zwart is nauw verbonden met aanleg voor agressie. Van verdere kleuren en hun combinaties weet ik niks.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

scoobydoo schreef:hier in de buurt lopen vrij veel labjes, waaronder bruine, blonde en zwarte.
Wij hadden 2 bruine labjes bij de flyball, de ene was heel lomp maar niet echt druk en de andere was echt heel sloom en ook zeker niet dominant. Zo ken ik nog wel een paar niet zo'n hele actieve bruine labjes (en dat is niet omdat de baas er niks mee doet en dat ze dus te dik zijn :mrgreen: )
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

dobervriendin schreef:Het is bij dobers bekent dat Bruin, blauw en isabella veel sneller huidproblemen kunnen krijgen. En mijn vriend zegt Bruine dobers zijn veel beter maar dat is een vooroordeel want hij heeft een bruine gehad.
Hoe het met de witte dober zit weet ik niet want die komen alleen in Amerika voor ze zijn daar erkent. In nederland alleen bruin/zwart, bruin en blauw.
blauw is in nederland toch ook niet erkend en krijgen toch geen stamboom.?
althans, dacht ik :?
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Of het echt door de kleur komt weet ik niet,maar de witte boxers die ik allemaal gekend heb zijn allemaal iets drukker en gestoorder en meer adhd-gerelateerd dan de gekleurde.
Daartegen is mijn gestroomde teefje weer wat feller en pittiger!Maar dat verschilt weer van eigenaar tot eigenaar.
Maar de witte boxers zijn zeker gek in de koppie :piew :mrgreen:
barbara+pepe
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door barbara+pepe »

Mijn zwarte labje is superactief, ik heb ook wel eens gedacht dat het met kleur te maken zou kunnen hebben, maar als je naar de genetica kijkt is daar denk ik geen verklaring voor. Wel denk ik dat vaak het soort persoon dat een bepaalde hond koopt veel invloed heeft op de activiteit van de hond. En als nou toevallig over het algemeen wat rustiger en minder geinteresseerde mensen een bepaalde kleur van een ras nemen, dan kan het lijken dat die ook slomer zijn. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.... En dat verklaart meteen de uitzonderingen...

Dit is mijn gedachtegang erover, verder weet ik het ook niet...
Groetjes, Barbara, Pepe en Mika
Afbeelding
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Toevallig heb ik deze vraag vorige week nog gesteld aan labrador eigenaars. Omdat ik ook wel eens gehoord had over verschil in karakter en kleur. Hun hebben de blonde, de bruine en de zwarte labrador. Maar hun merkte geen enkel verschil.
groetjes monique
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

bulletjebe schreef:
Haha, ja ik wilde net zoiets opschrijven ! :-D
Ja, zie je wel. Jij hebt die ervaring dus ook? Toevallig? Denk het niet.
Afbeelding
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Sinds kort ben ik aan het opletten geslagen over de stelling dat kleur inderdaad bepalend is.
In de gevallen die ik van afstand bestudeerd heb (klinkt heel wat ;) ) is het wel zo dat de donkere goldens dominanter zijn dan Rossi.
Een cognac kleurig exemplaar heeft over Rossi heen geplast :cry: (zie andere topic).
Witte goldens van 1 jaar oud lopen heel rustig met de baas mee en zit ogenschijnlijk 'geen jonge hond enthousiasme' in.
Hetzelfde is mij opgevallen bij kleinere hondjes en ook bij een paar labbies en enkele kruisingen.
Toeval???
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ben ik deels met je eens. Kijk maar eens de verschillende lijnen na van div. 'witte' Goldens. Die hebben toch echt behoorlijke jachtpredikaten in huis en worden omschreven als het type werkhond/jachthond (met name de reuen). De 'witte' lijnen komen uit Scandinavië en waren van oorsprong al jachtgeorienteerd maar schijnen een 'rustiger' karakter te bezitten. Wat is 'rustig'? Ik denk stabiel, niet van hun stuk te brengen.
Ik denk dat de combinatie van ouderhonden karakterbepalend zal zijn.
Bv. het kruisen van 2 jachttypes (donker) vererven als dominante factor het jachtinstinct en will to please. Zet je dit door in de witte lijnen, dan zal het jachttypische en de werklust niet veranderen, maar daarnaast kan het 'rustige' karakter van een showhond wel in die lijn worden doorgezet.
Maar ook een showhond moet aan zijn jacht u-tjes voldoen.
Wel is bekend dat een goudkleur jachttype pas in z'n element is als hij doet waar hij voor gefokt is, uren achtereen z'n 'beroep' uitoefenen.
Maarja, welke jachthond wil dat eigenlijk niet? Dat houdt niet in dat een roomkleur zijn werklust kwijt is, allerminst zou ik zo zeggen.

Het blijven te allen tijde werkhonden. En die moeten getraind worden, bv. ook op het volgen. Daar heb ik toch echt voor moeten ploeteren hoor, om Stanley met zo'n 10 mnd. normaal aan mijn riem te laten volgen. :mrgreen: Zijn 'jonge honden enthousiasme' leren te onderdrukken aan de lijn en pas toe te passen op het moment dat het mij uitkomt en niet andersom. Zal denk ik voor alle Golden-eigenaren gelden. Althans, ik kan me niet voorstellen dat er een roomkleur te vinden is, die lekker meegaand in 1x alles opvolgt wat zijn baas van hem verlangt. Als ik mijn hond neem, dan wil hij echt ontzettend graag leren en voor je werken, maar daarnaast bezit hij nog steeds de bekende Golden-streken. Vooral als dingen te saai voor hem worden. Ik denk niet dat je dat eruit krijgt, maar vindt dit toch wel lekker karakteristiek.

Zo, weer een heel verhaal, maar dat is wat ik zo bij elkaar fantaseer.

Groetjes van
Sandra en
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Volgens mij is er op het forum een keer een vraag geweest om mee te werken aan een onderzoek naar het verband tussen kleur en karakter en hebben de forummers daar redelijk enthousiast aan meegedaan. Ik kan me alleen niet herinneren of we er ooit een uitslag van hebben gezien....

In ieder geval wordt van blauwe Beardies gezegd dat ze een pittiger karakter hebben dan andere kleuren. Niks van gemerkt bij Tjeu.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Hester
Actief

Ongelezen bericht door Hester »

Kan er geen zinnig woord over zeggen. Mijn zwartjoekeltje was actief, een stoere lummel...Past dus niet in 'een hokje'.
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...

Afbeelding
Nelsons site!
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen.
Ik heb met de uitlaatdienst nogal wat labjes mee (jaaa, ze zijn erg populair :mrgreen: )
Ik heb ik totaal 3 bruine labs en ze zijn allemaal vreselijk druk en de reuen behoorlijk dominant.
De zwarte labs vind ik vaak erg hyper, het lijkt wel of ze geen grenzen kennen en ze gaan maar door en dooooor en doooorrr met spelen ook na de 100e correctie die ze krijgen van een andere hond.
Ze botsen tegen je aan, springen naar je gezicht en aan de lijn is het helemaal bagger.
Ik heb 2 blonde labs mee en die vind ik meer neurotisch eigelijk, ze moeten altijd wat te doen hebben,....stok in de bek...oh nee toch maar even snuffelen....oh neeee ik wil spelen........nee ik ga stront eten of toch maar een stok pakken blablabla :mrgreen: :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

qyan schreef:
dobervriendin schreef:Het is bij dobers bekent dat Bruin, blauw en isabella veel sneller huidproblemen kunnen krijgen. En mijn vriend zegt Bruine dobers zijn veel beter maar dat is een vooroordeel want hij heeft een bruine gehad.
blauw is in nederland toch ook niet erkend en krijgen toch geen stamboom.?
althans, dacht ik :?
Zins een paar jaar zijn ze erkent. Alleen zijn ze er niet veel.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
barbara+pepe
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door barbara+pepe »

Sandro schreef:
En nu ervaar ik dat de bruine labjes (reuen in dit geval) veeel drukker en "dominanter" zijn dan de blonde en de zwarte reuen.
Ik heb met de uitlaatdienst nogal wat labjes mee (jaaa, ze zijn erg populair :mrgreen: )
Ik heb ik totaal 3 bruine labs en ze zijn allemaal vreselijk druk en de reuen behoorlijk dominant.
De zwarte labs vind ik vaak erg hyper, het lijkt wel of ze geen grenzen kennen en ze gaan maar door en dooooor en doooorrr met spelen ook na de 100e correctie die ze krijgen van een andere hond.
Ze botsen tegen je aan, springen naar je gezicht en aan de lijn is het helemaal bagger.
Ik heb 2 blonde labs mee en die vind ik meer neurotisch eigelijk, ze moeten altijd wat te doen hebben,....stok in de bek...oh nee toch maar even snuffelen....oh neeee ik wil spelen........nee ik ga stront eten of toch maar een stok pakken blablabla :mrgreen: :mrgreen:
dit is allemaal heeeeeel herkenbaar!! :mrgreen: mijn reu is nu ook (door een verandering in het gezin) behoorlijk dominant aan het doen. Hij rent soms ook de wereld uit, weet soms ff niet meer wat ik daarmee aanmoet!! :?

Hij lijkt wel een combi van wat je beschrijft! Maar hij is inderdaad altijd bezig en kent zijn eigen grenzen niet!! :mrgreen:
Groetjes, Barbara, Pepe en Mika
Afbeelding
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Sandro schreef:
dus het kleurtje maakt niet uit, alle labjes zijn gestoord :mrgreen:
Afbeelding
Bliss
Actief

Ongelezen bericht door Bliss »

nee hoor, lang niet alle labjes zijn gestoord. ;)
jammer genoeg zijn er wel veel labjes die aangeschaft zijn omdat ze zulke makkelijke honden zijn en gehoorzaam geboren worden :?
dit alles helpt natuurlijk niet mee aan het al erg negatieve beeld wat veel mensen hebben van de Labrador.
Caro.
Caro.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”