Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dagelijkse dosis niet altijd opeten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mockingjay

dagelijkse dosis niet altijd opeten

Ongelezen bericht door Mockingjay »

Onze hond is geen gulzige. Hij durft zijn eten even te laten staan, er niet van eten
Of slechts de helft ervan... we halen het na een poosje weg en geven dan bvb na de middag opnieuw.
Soms zijn er dagen dat hij meteen alles opeet. Soms laat hij het staan.
Als ik zijn kongbal vul, eet hij het wel meestal allemaal op..
Want dat vind hij leuk :-P maar kan het eig kwaad hij niet evenveel eet
Als op de zak staat? hij eet het anders wel graag denk ik...
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: dagelijkse dosis niet altijd opeten

Ongelezen bericht door Domor »

Liever is het zo dat hij minimaal 75% moet eten van wat er op de zak staat i.v.m. vitamines en mineralen, maar wat er niet in gaat gaat er niet in. Zolang hij niet te mager wordt vind ik het geen probleem. Mijn dames zijn ook mutsen met eten, daar staat ondertussen standaard een voerbak want ik was het gemiep zat, nu moeten ze zelf maar kijken of ze eten. Als hij leeg is vul ik hem bij mits het voor 20.00 is, anders vul ik hem de volgende ochtend weer. De afgelopen week hebben ze nauwelijks gegeten (lees: 1 bak gegeten over de week verspreid terwijl ze samen een halve bak per dag zouden moeten eten) maar vanmorgen kregen ze een nieuwe bak nadat ze gisteren toch maar waren begonnen met eten en aten ze opeens ¾ bak leeg.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Oef, als ik Habibi volgens de richtlijnen op de zak zou voeren, kon ik haar rollen denk ik....

Zolang de hond niet mager is/wordt, actief is, goed in zijn vacht zit etc zou ik me er geen zorgen over maken.

Als er wel dergelijke problemen zijn, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Afbeelding
Mockingjay

er zijn geen problemen, en mager is hij ook niet :-)
75% eet hij wel vaak op, soms is dit maar 50%
danku
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Het zijn dan ook richtlijnen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mockingjay schreef:Onze hond is geen gulzige. Hij durft zijn eten even te laten staan, er niet van eten
Of slechts de helft ervan... we halen het na een poosje weg en geven dan bvb na de middag opnieuw.
Soms zijn er dagen dat hij meteen alles opeet. Soms laat hij het staan.
Als ik zijn kongbal vul, eet hij het wel meestal allemaal op..
Want dat vind hij leuk :-P maar kan het eig kwaad hij niet evenveel eet
Als op de zak staat? hij eet het anders wel graag denk ik...

Zou ik niet doen. Weghalen en volgende keer weer. Dus je gewoon houden aan de twee? keer dat hij eet.
Of zelfs een maaltijd overslaan.
En geef hem standaard iets minder, waarschijnlijk is het voor hem gewoon te veel.
Geen voer of hoeveelheden aanbieden waarvan je weet dat het niet opgaat.

Wat bij mijn voormalig slechte eter enorm heeft geholpen is een lege bak belonen met een toetje, dus een heel lekker snoepje of van mijn part een toef slagroom.
Mockingjay

ja, ik weet het, ik zou het eigenlijk enkel 's morgens en 's avonds moeten geven,
ik maak de fout het 's middags opnieuw te geven als hij 's morgens niet gegeten heeft (ik doe dit niet als hij een halve kom op had bvb, enkel als hij niets gegeten heeft)
dan eet hij het na de middag wel op. ik vind het soms zo zielig om hem een hele dag geen eten te geven :o maar zo leert ie het natuurlijk nooit... :D
hij moet maar wachten tot 's avonds als hij het niet opeet 's morgens :D
zen standaardportie mss inderdaad wat aanpassen :-)
ook zeg ik altijd 'flinke hond!' als zen bak leeg is, maar belonen met iets extra zoals een snoepje zal mss meer effect hebben :P
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco at zoveel kvv als hij nodig had en ik kon op m'n hoofd gaan staan, maar er ging geen hap extra in. Tot ik hem ging belonen voor een lege bak met dingen als een kippennek, hertenrib, stuk pens, etc. Toen begon hij iets te veel aan te komen. Nu krijgt hij de helft van z'n eten in de vorm van barf en krijgt hij bij goed alles opeten de keuze uit verschillende snacks. Als ik dat vergeet, gaat hij me zitten aanstaren tot ik ze pak: kijk dan, m'n bak is leeg! Hier werkte belonen voor een lege bak dus erg goed :)
Ik pas nu de hoeveelheid voer aan aan wat hij nodig heeft: minder als hij weer iets dikker wordt, meer als hij afvalt en aangeeft dat hij nog echt honger heeft (gebeurt niet vaak, maar heel af en toe toch wel)
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik heb eea eens nagewogen.

Habibi zou volgens de verpakking ongeveer 120 gram moeten hebben.
Ze krijgt 90 gram.

(plus af en toe snacks en trainingssnoepjes)

Ik had overigens geen idee wat ze volgens de verpakking moest, en wat ze werkelijk krijgt. Heb het zojuist eens bekeken...

Op die 90 gram doet ze het prima.
Laatst gewijzigd door Habibi op 21 feb 2016 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marcel.s
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Gewoon alleen 's avond eten geven.
Onze oudste at op brok haar ontbijt vrijwel nooit toen ze overging naar kvv/ Barf liet ze nooit meer iets staan :-)
Maar nu krijgen ze alleen nog 's avonds eten en dat werkt super hier (Uiteraard alleen bij volwassen honden)
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
Mockingjay

Hij is nog maar 9 maand, ik ga dus nog even 2x blijven geven :-) vanaf welke leeftijd mag je 1x geven?
ik dacht 1,5-2jaar?
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Overstappen op ander voer?
Ik zou het zelf niet prettig vinden als mijn hond(en) hun voer niet graag zouden eten.
Hier zijn er bepaalde vlees varianten die ze niet graag eten. Die koop ik gewoon niet meer en dan krijgen ze iets anders.

Als het een 'fase' is zoals bij reuen wanneer een teef loops is, is het een ander verhaal.
Maar een hond die structureel zijn voer niet eet, nee, dat zou mij niet lekker zitten.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik geef altijd 2x ook nu nog (5,5 jaar)
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Met 9 maanden zou ik gerust overstappen op 1x voeren. Even opletten of ze geen gal gaan spugen, dat is het enige.
Mockingjay

ik verander nu momenteel ook van voeding,
acana meng ik nu met zijn ander, maar hij vind eten gewoon niet leuk tenzij het uit zijn balletje komt :D
als hij soms eens een dag niets eet, zei de dierenarts dat het idd hormonaal kon zijn, loopse teef in de buurt...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mockingjay schreef:ja, ik weet het, ik zou het eigenlijk enkel 's morgens en 's avonds moeten geven,
ik maak de fout het 's middags opnieuw te geven als hij 's morgens niet gegeten heeft (ik doe dit niet als hij een halve kom op had bvb, enkel als hij niets gegeten heeft)
dan eet hij het na de middag wel op. ik vind het soms zo zielig om hem een hele dag geen eten te geven :o maar zo leert ie het natuurlijk nooit... :D
hij moet maar wachten tot 's avonds als hij het niet opeet 's morgens :D
zen standaardportie mss inderdaad wat aanpassen :-)
ook zeg ik altijd 'flinke hond!' als zen bak leeg is, maar belonen met iets extra zoals een snoepje zal mss meer effect hebben :P

Dat geloof ik niet, maar je haalt de noodzaak om te eten weg en een te volle bak staat sommige honden zo tegen dat ze al geen zin meer hebben.
Alsof jij tegen anderhalve kilo biefstuk met friet op zit te kijken en het op moet.

Tibbe heeft heel slecht gegeten, echt net genoeg om niet op korte tijd dood neer te vallen.
Hem heb ik eerst helemaal niets gegeven, daarna drie brokjes (dat is wat hij uit zichzelf at) en zo steeds wat meer tot hij een gezonde hoeveelheid voer kreeg.
At hij z'n bak niet leeg, dan kreeg hij bij de volgende maaltijd weer minder. Als hij maar zo vaak mogelijk succes had met de bak leeg eten en een toetje kreeg.
Hij lust inmiddels heel veel en eet met smaak. Er wordt wel regelmatig afgewisseld van brokken en extraatjes en ze eten hier zowel brok als vers vlees.
Het is dus altijd een verrassing wat er in hun bak gaat zitten. Scheutje yoghurt, een heel rauw ei, groente, fruit, aardappel(puree), beetje blik etc.
Ik doe altijd wat heet water over de brokken, dan schrokken ze niet zo en het ruikt sterker/lekkerder.
Mockingjay

ja, ik ga in het vervolg minder geven,
maar wat ik bedoel met dat hij het anders nooit leert is, dat hij zoiets heeft van 'ach, maakt niet uit, over een uurtje of twee staat mijn bak er weer en ik eet hem dan wel op..' :D
ik wil hem 2x voeren, en het is de bedoeling hij dan eet :p
maar minder geven is een supergoede tip!
zoals je zegt als ik tegen anderhalve kilo biefstuk aankeek... :80:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik geef mijn hond ook gewoon 2x per dag eten hoor, anders komt ze overdag schooien dat ze trek heeft. Dus dat hongergevoel wil ik niet hebben.

Overigens zou zij volgens de richtlijnen 360 gram moeten hebben, maar ze krijgt 400gram plus snackjes (handvol). Ze verbruikt de energie toch wel.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”