Mockingjay schreef:ja, ik weet het, ik zou het eigenlijk enkel 's morgens en 's avonds moeten geven,
ik maak de fout het 's middags opnieuw te geven als hij 's morgens niet gegeten heeft (ik doe dit niet als hij een halve kom op had bvb, enkel als hij niets gegeten heeft)
dan eet hij het na de middag wel op. ik vind het soms zo zielig om hem een hele dag geen eten te geven
maar zo leert ie het natuurlijk nooit...
hij moet maar wachten tot 's avonds als hij het niet opeet 's morgens
zen standaardportie mss inderdaad wat aanpassen

ook zeg ik altijd 'flinke hond!' als zen bak leeg is, maar belonen met iets extra zoals een snoepje zal mss meer effect hebben

Dat geloof ik niet, maar je haalt de noodzaak om te eten weg en een te volle bak staat sommige honden zo tegen dat ze al geen zin meer hebben.
Alsof jij tegen anderhalve kilo biefstuk met friet op zit te kijken en het op
moet.
Tibbe heeft heel slecht gegeten, echt net genoeg om niet op korte tijd dood neer te vallen.
Hem heb ik eerst helemaal niets gegeven, daarna drie brokjes (dat is wat hij uit zichzelf at) en zo steeds wat meer tot hij een gezonde hoeveelheid voer kreeg.
At hij z'n bak niet leeg, dan kreeg hij bij de volgende maaltijd weer minder. Als hij maar zo vaak mogelijk succes had met de bak leeg eten en een toetje kreeg.
Hij lust inmiddels heel veel en eet met smaak. Er wordt wel regelmatig afgewisseld van brokken en extraatjes en ze eten hier zowel brok als vers vlees.
Het is dus altijd een verrassing wat er in hun bak gaat zitten. Scheutje yoghurt, een heel rauw ei, groente, fruit, aardappel(puree), beetje blik etc.
Ik doe altijd wat heet water over de brokken, dan schrokken ze niet zo en het ruikt sterker/lekkerder.