Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
20 minuten los of 60 minuten aan de lijn
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
- Aantal honden: 1
Re: 20 minuten los of 60 minuten aan de lijn
Los, ze trekt graag een sprintje, staat op haar gemakkie de boel te bekijken. Aangelijnd vind ze er geen bal aan. De rottweiler maakt het niets uit.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Die van mij zouden liever een uur aan de flex dan 20 minuten los lopen.
De mannen lopen vaker aan de flex dan los omdat ze enorm jagen
En csiva mag niet verder dan een meter of 10 bij me weg, dus dan liever n uur lopen.
De mannen lopen vaker aan de flex dan los omdat ze enorm jagen

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Zeker weten los, dan kunnen ze hun energie tenminste kwijt 

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Toen ik nog drie loslopende Tatra's had, kon ik me niet voorstellen dat mensen altijd hun hond aan de lijn hielden.
Nu heb ik er zelf eentje die ik nog geen 10 seconden los durf te laten. Hij loopt dus altijd aan de (lange) lijn of flex, ook die heb ik in lange en kortere maten. Zijn sprintjes trekt hij in de tuin. Het omheinde deel is 35 meter lang en dat wordt ook door hem benut.
Ik vind het jammer maar het is niet anders.
Nu heb ik er zelf eentje die ik nog geen 10 seconden los durf te laten. Hij loopt dus altijd aan de (lange) lijn of flex, ook die heb ik in lange en kortere maten. Zijn sprintjes trekt hij in de tuin. Het omheinde deel is 35 meter lang en dat wordt ook door hem benut.
Ik vind het jammer maar het is niet anders.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- xTessa
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Beau kan normaal over straat niet los lopen. Alles is interessant en hij wilt het liefst iedereen gedag zeggen. In het bos gaat hij wel los en op het grote uitlaatveld. Ik zie dat hij daar meer lol in heeft, dus meestal als ik kan en de tijd heb, ga ik naar het uitlaatveld waar hij 20 min zichzelf in zijn eentje kan vermaken of drie kwartier tot een uur als er andere honden zijn waarmee hij kan spelen (en ook dan zondert hij zich af en toe af om even zijn eigen ding te doen)
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik weet niet wat mijn honden liever hebben. Ik kan het ze niet vragen
Ook hangt het af waar je aangelijnd loopt. Ik woonde vroeger in de stad en Mayke was het ideale maatje om te window-shoppen, een ijsje te halen, kijken of er nog wat te vreten ligt onder de viskraam, een praatje te maken met een bekende die je tegen komt etc. Dan kwam ze voldaan thuis.
Maar een uur lopen langs een lange saaie weg waar niets te zien is, daar heeft ze in 60 minuten alleen maar alle tijd om zich te frustreren omdat ze dr poten wil strekken.

Maar een uur lopen langs een lange saaie weg waar niets te zien is, daar heeft ze in 60 minuten alleen maar alle tijd om zich te frustreren omdat ze dr poten wil strekken.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Apple vindt loslopen leuker, maar ze wordt er niet zozeer meer moe van. Tenzij ik andere honden tegenkom, dan is het spelen/rennen. (of als ik een bal meeneem)
Ze loopt wel altijd los in principe.
Ze loopt wel altijd los in principe.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ligt aan de locatie. Hier in het dorp een uur aan de flex (niét de korte riem), in een groot park of bos de 20 minuten los.
Als ze loops is, of nu in de wintermaanden, lopen we vaak langere wandelingen aan de flex. Snuffelen, nog meer snuffelen, af en toe oefening tussendoor. Vind ze prima.
Maar langer dan een paar dagen lukt dat niet, dan moet ze uitrazen.
En terecht natuurlijk.
Als ze loops is, of nu in de wintermaanden, lopen we vaak langere wandelingen aan de flex. Snuffelen, nog meer snuffelen, af en toe oefening tussendoor. Vind ze prima.
Maar langer dan een paar dagen lukt dat niet, dan moet ze uitrazen.

- Hanneke2
- Zeer actief
Los.
Toto moet gewoon kunnen rennen en rauzen, en hoewel Lilo op haar ouwe dag vaak netjes bij me in de buurt blijft trippelen, mot ze zo af en toe toch wel de struiken in of een sprintje trekken of ergens fanatiek graven of op een enorme afstand een vriendje zien en daar dan heen mogen en kunnen racen.
Toto moet gewoon kunnen rennen en rauzen, en hoewel Lilo op haar ouwe dag vaak netjes bij me in de buurt blijft trippelen, mot ze zo af en toe toch wel de struiken in of een sprintje trekken of ergens fanatiek graven of op een enorme afstand een vriendje zien en daar dan heen mogen en kunnen racen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier lopen ze altijd los op de poep en piesrondjes door de wijk na.
Wel was het zo toen Rio op hogere leeftijd kwam hij een uitgebreide aangelijnde snuffelronde door het bejaardenbos (hoe toepasselijk ) of Leyduin heerlijk vond.
Hij kon dan echt een uur doen over een betrekkelijk klein rondje omdat hij overal moest snuffen en ruiken.
Wel was het zo toen Rio op hogere leeftijd kwam hij een uitgebreide aangelijnde snuffelronde door het bejaardenbos (hoe toepasselijk ) of Leyduin heerlijk vond.
Hij kon dan echt een uur doen over een betrekkelijk klein rondje omdat hij overal moest snuffen en ruiken.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ligt eraan waar we heen gaan. Als ze kunnen kiezen tussen 60min aan de flexiriem in een (redelijk)onbekend natuurgebied of 20min los hierachter in het duingebied, dan kiezen ze veel liever optie 1. Al die nieuwe geurtjes vinden ze uiterst interessant en dan maakt het ze weinig uit als ze een keer aan de flexilijn zitten.
Het liefst lopen ze los, maar in sommige gebieden waar we niet weten hoe er gecontroleerd wordt, lopen ze wel eens aan de flexilijn. Aan een normale lijn van bijv 1,5m lopen vinden ze maar saai.
Het liefst lopen ze los, maar in sommige gebieden waar we niet weten hoe er gecontroleerd wordt, lopen ze wel eens aan de flexilijn. Aan een normale lijn van bijv 1,5m lopen vinden ze maar saai.
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
20 minuten los is te weinig voor kenji en nisha, ik wandel nooit zo kort en zijn ze niet gewend
dan verkiezen ze 1 uur aan de lijn, aan de lijn wandel ik in dorp of stad, dat vinden ze heel leuk e snuffelen
enorm veel, zijn dan ook erg moe daarna van alle indrukken en geuren, in bos of aan de vaart lopen ze altijd los
dan verkiezen ze 1 uur aan de lijn, aan de lijn wandel ik in dorp of stad, dat vinden ze heel leuk e snuffelen
enorm veel, zijn dan ook erg moe daarna van alle indrukken en geuren, in bos of aan de vaart lopen ze altijd los
-
- Zeer actief
LOS, Lekker je eigen gang kunnen gaan geen last van muren en hekken maar lekker snuffelen en en een flinke spurt trekken wanneer het haar eigen keuze is vind ze erg fijn. Ze volgt me dan ook veel beter. voelt meer als samen wandelen.
- chinanooksyekona
- Actief
- Mijn ras(sen): Malamute
Ligt denk ik echt aan de hond, als mijn honden los zijn gaan ze meestal spelen en als een dolle rennen, dan zou ik voor 20 minuten los gaan.
Als je hond een beetje met je mee loopt en op z'n gemakkie ruikt etc zou ik 60 minuten aan de lijn doen.
Als je hond een beetje met je mee loopt en op z'n gemakkie ruikt etc zou ik 60 minuten aan de lijn doen.
Chinanooks Hailey & Yekona 

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Vlo gaat voor wandelen aan de lijn en Dol voor de losse wandeling.Met Vlo loop ik weleens richting de haven vind hij hartstikke leuk...dol een keer meegenomen en die denkt alleen maar..wat een omweg zeg richting het park 

- MirjamV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Liever los. Ik probeer ook altijd ergens naar toe te gaan waar hij los kan lopen. Als hij los loopt doet hij ook beter zijn behoeften als aan de lijn.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Beide is prima hier... loslopen vind ze heerlijk maar lekker een uur aan de lijn lopen in een lekker tempo en snuffelen en af en toe een snaaierij krijgen ook prima.. het is de afwisseling die het doet.
Overigens in de schemering loslopen mag ze niet...jagertje
Overigens in de schemering loslopen mag ze niet...jagertje

- Frederique
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Contacteer:
Ik kan alleen maar voor mijn eigen hond(en) spreken en die zijn (of waren) allemaal liever 20 minuten los dan 60 minuten aan de lijn.
Mijn honden lopen eigenlijk altijd los, wanneer er iets of iemand aankomt roep ik ze bij me.
Vorige week liep ik met Vinou een rondje door een vreemd park aangelijnd (ze was buddy voor een Bouvier met een geamputeerd pootje die niet los mocht).
Daar vindt Vinou dus echt niets aan
en ik nog minder 
Mijn honden lopen eigenlijk altijd los, wanneer er iets of iemand aankomt roep ik ze bij me.
Vorige week liep ik met Vinou een rondje door een vreemd park aangelijnd (ze was buddy voor een Bouvier met een geamputeerd pootje die niet los mocht).
Daar vindt Vinou dus echt niets aan

Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Absoluut los voor Murdock. Hij is niet moe te krijgen aan de lijn.
- krullie
- Zeer actief
hier ook liever los.
dan kan hij lekker uitrauzen hetzij met een andere hond maar
ook in zijn eentje kan hij zich prima vermaken.
aan de lijn is niet zo zijn hobby al is het dan een flex.
dan kan hij lekker uitrauzen hetzij met een andere hond maar
ook in zijn eentje kan hij zich prima vermaken.
aan de lijn is niet zo zijn hobby al is het dan een flex.
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Los.
Sprintje trekken, elkaar beuken, zwemmen, graven..
Luna loopt aan de lijn sowieso alsof zij dood gaat, die háát aangelijnd lopen ( ook aan een flex) en ook Sultan is aangelijnd rustiger. Hij weet dat hij dan tot een bepaald stuk kan rennen en houdt zich dan dus in.
Dus mijne zouden voor die 20min los kiezen.
Luna loopt aan de lijn sowieso alsof zij dood gaat, die háát aangelijnd lopen ( ook aan een flex) en ook Sultan is aangelijnd rustiger. Hij weet dat hij dan tot een bepaald stuk kan rennen en houdt zich dan dus in.
- Hylos
- Zeer actief
Aan Xavi zijn pretbek te zien als hij los (in de tuin!) aan het heen en weer scheuren is met zn speeltjes.. kiest hij voor los.
Helaas voor hem doen we dat maar niet. Toen hij nog pup/puber was kon het prima. Alles en iedereen was leuk en als ik riep en met een stok zwaaide kwam hij wel terug.
Nu is niet alles en iedereen leuk en ik kan met biefstukken zwaaien tot ik een ons weeg, bij mij komen doet ie niet.
Voeg daar een jacht en drijfinstinct aan toe en meneer blijft mooi aan de riem.
Helaas voor hem doen we dat maar niet. Toen hij nog pup/puber was kon het prima. Alles en iedereen was leuk en als ik riep en met een stok zwaaide kwam hij wel terug.
Nu is niet alles en iedereen leuk en ik kan met biefstukken zwaaien tot ik een ons weeg, bij mij komen doet ie niet.

Voeg daar een jacht en drijfinstinct aan toe en meneer blijft mooi aan de riem.

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Mitzi kan niet los dus die heeft niks te kiezen, helaas pindakaas.
Wel jammer want in de tuin raust ze soms heerlijk rond, zou leuk voor haar zijn als ze dat eens op een groter veld kon doen. Helaas geen goed omheinde gebieden hier.
Binnenkort gaan we naar het Witte Huisje dus kan ze daar rauzen.

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Maylo maakt het niet zo veel uit. Die is van zich zelf nou niet bepaald actief, gewoon rustig beetje rond wandelen en snuffelen is voor hem al voldoende. Dit doet hij ook als hij los is, soms laat hij zich gek maken door Izzy of zijn vriendjes en vriendinnetjes maar meestal is alles gewoon relaxed. Hij loopt los ook uit zich zelf al veel naast me, is meestal niet verder dan een meter of 2 a 3 uit me buurt. Tenzij ik voor zijn idee te snel loop.
Izzy die heeft altijd haast als druk bezette vrouw, alles moet snel, sneller snelst. Dus die loop los ook van hot naar her te rennen(liefst aangelijnd ook, staat altijd spanning op de riem als het aan haar ligt). Als ze niet los kan en ik niet voldoende tijd heb dan gaat ze aangelijnd naast de fiets, kan ze in elk geval haar energie kwijt.
Bij Izzy merk ik het ook echt als we een paar dagen niet veel zijn wezen wandelen en ze niet heeft kunnen rennen(dan gaat ze in huis alles en iedereen uitdagen). Maylo merk je niks van die rot gewoon weg in de bank als je hem niet mee naar buiten sleurt.
Izzy die heeft altijd haast als druk bezette vrouw, alles moet snel, sneller snelst. Dus die loop los ook van hot naar her te rennen(liefst aangelijnd ook, staat altijd spanning op de riem als het aan haar ligt). Als ze niet los kan en ik niet voldoende tijd heb dan gaat ze aangelijnd naast de fiets, kan ze in elk geval haar energie kwijt.
Bij Izzy merk ik het ook echt als we een paar dagen niet veel zijn wezen wandelen en ze niet heeft kunnen rennen(dan gaat ze in huis alles en iedereen uitdagen). Maylo merk je niks van die rot gewoon weg in de bank als je hem niet mee naar buiten sleurt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Apple is ook altijd een beetje beledigd als ze vast moetSulluna schreef:Los.

Soms heb ik zin in een flinke wandeling in de omgeving, maar dan wil ik ook wel eens een beetje doorstappen. Dan kan je echt meters maken. Dus dan gaat ze aan de flex. Als ze dan moet plassen of poepen, wat ze dan echt uitstelt, kijkt ze me eerst zwaar beledigd aan, hoe ik het in mijn hoofd kan halen haar te laten plassen/poepen terwijl ze aan de flex zit

- Fox2001
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Boerenfox
Mijn hond liep vroeger altijd los maar sinds een paar jaar gaat ie aan de riem omdat ie behoorlijk doof aan het worden is (hij is 15).
In het weekend ga ik wel altijd met hem naar het bos en dan mag ie lekker los.
En als ie dan weet dat we gaan is ie altijd (op z'n ouwe dag) door het dolle heen!
In het weekend ga ik wel altijd met hem naar het bos en dan mag ie lekker los.
En als ie dan weet dat we gaan is ie altijd (op z'n ouwe dag) door het dolle heen!

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
20 minuten bij wijze van lange wandeling
nee, dat vind ik toch echt geen optie, daar maak ik die van mijn never nooit niet moe mee. dan misschien nog liever een uur aan de lijn mits er voldoende te beleven valt. Maar dat is theorie, ik zou het daar echt niet bij kunnen/willen laten 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
nee ik liever ook niet, maar het kan helaas niet iedere dag een feest zijnlucie schreef:20 minuten bij wijze van lange wandelingnee, dat vind ik toch echt geen optie, daar maak ik die van mijn never nooit niet moe mee. dan misschien nog liever een uur aan de lijn mits er voldoende te beleven valt. Maar dat is theorie, ik zou het daar echt niet bij kunnen/willen laten

- Feather__
- Zeer actief
Snoopy? 20 minuten vast
Hij loopt trouwens bijna nooit los aangezien hij overal 100x wil piesen en overal wil likken. Als hij wel los loopt loopt hij meestal tussen ons in of net een meter voor ons. Met het balletje kunnen we hem wel flink laten rennen maar dan bepaalt meneer ook wanneer het klaar is
Hij vind een lange wandeling niet echt leuk maar hij hobbelt wel mee. Al kiest hij er liever voor om 2-3x een plasrondje te doen en de rest van de dag lekker op de bank te liggen slapen. Maar hij is 12.. Dus dat mag.
Yindi loopt in de buurt altijd vast (wat trouwens niet helemaal waar is want op het plasrondje hier in de buurt gaat ze ook los als we daar zijn omdat mevrouw niet wil poepen bij het pad maar heel ver weg waar niemand erin kan staan, gelukkig is het hier voornamelijk geen opruimplicht want Yin zit meestal in de bosjes
) en op uitlaatplekken (zoals parken, bos, strand) los. Ze gaat wel vast als we een andere hond passeren. Voor de rest loopt ze constant het baasje uit te dagen om te spelen, rent ze vaak vooruit en weer naar ons, ze loopt meestal wel voor ons maar houd ons wel altijd 100% in de gaten en als wij stil staan dan staat zij ook stil.
Het aller aller leukste is met Toto of Khyra of Diesel gaan lopen en dan lekker rennen

Hij loopt trouwens bijna nooit los aangezien hij overal 100x wil piesen en overal wil likken. Als hij wel los loopt loopt hij meestal tussen ons in of net een meter voor ons. Met het balletje kunnen we hem wel flink laten rennen maar dan bepaalt meneer ook wanneer het klaar is

Hij vind een lange wandeling niet echt leuk maar hij hobbelt wel mee. Al kiest hij er liever voor om 2-3x een plasrondje te doen en de rest van de dag lekker op de bank te liggen slapen. Maar hij is 12.. Dus dat mag.
Yindi loopt in de buurt altijd vast (wat trouwens niet helemaal waar is want op het plasrondje hier in de buurt gaat ze ook los als we daar zijn omdat mevrouw niet wil poepen bij het pad maar heel ver weg waar niemand erin kan staan, gelukkig is het hier voornamelijk geen opruimplicht want Yin zit meestal in de bosjes

Het aller aller leukste is met Toto of Khyra of Diesel gaan lopen en dan lekker rennen

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Echt niet? In huize Paisley wel. Mijn 'saaie' poep&plas rondje duurt al 25 minuten. Daarvan lopen ze het grootste deel los. En die tijd weet ik heel precies, want als ik moet werken is mijn ochtendschema soms kritisch strak gepland omdat ik mn bed niet op tijd wilde verlatensbientje schreef:nee ik liever ook niet, maar het kan helaas niet iedere dag een feest zijnlucie schreef:20 minuten bij wijze van lange wandelingnee, dat vind ik toch echt geen optie, daar maak ik die van mijn never nooit niet moe mee. dan misschien nog liever een uur aan de lijn mits er voldoende te beleven valt. Maar dat is theorie, ik zou het daar echt niet bij kunnen/willen laten

De grote wandeling zomaar overslaan, dat doen we hier echt niet. Zelfs toen de dagen zo kort waren en ik in het donker thuis kwam van mn werk, gingen we altijd nog een uurtje de deur uit om te fietsen of naar t bos.