Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

20 minuten los of 60 minuten aan de lijn

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: 20 minuten los of 60 minuten aan de lijn

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Manuma schreef:Ik laat Uma en Cody ook wel eens zitten met schijtweer hoor.
Uma haat regen, wind, kou, alles wat met winter te maken heeft en ze kan niet meer naast de fiets mee omdat ze een wondje op haar zool heeft. Cody heeft al gauw teveel prikkels en raakt dan wat over de kook. Dus we lopen dan een half uurtje en dan vind ik het gescheten. Na de wandeling mogen ze dan lekker naast me komen op de bank. Uma onder een kleedje :engel:

Manu moet wel echt aan de bak. Ik heb ook wel eens een hangdag, eerlijk, ik heb dan geen zin. Maar die dag moet ik heel bewust plannen.

Alledrie lopen weinig los. Manu mag naast de fiets 10 minuten los mee rennen doordeweeks maar anders komt hij niet of nauwelijks los.
Soms, als ik 's avonds toch nog naar het strand ga of als mijn vriend hem in het park besluit los te laten na een uitvoerige check of er eenden, zwanen of katten zitten. Ik ga met hem geen teletac doen, Uma al helemáál niet en Cody is niet van mij dus die gaat alleen binnen goede hekken van de riem.
Uma kan nog het beste loslopen, ze luistert alleen totaal niet. Ze volgt vooral mijn benen, doet maar wat en toevallig past dat vaak bij wat ik wil. Vaak ja.
Laatst deden we het laatste avondrondje en mocht ze los mee door het park. Ze zat rustig te kakken tot er een enorme hagelbui los barstte en voor ik met mijn ogen kon knipperen rende Uma naar huis :schrik: Dus nee, die houd ik ook maar aan de riem :F:
Dat je haar nog 's nachts los durft te laten na de hele vermissing :schrik:
Ik zou het nooit meer durven denk ik.

@lucie, ik heb zelf altijd honden gehad die geen problemen hebben met slecht weer, Apple is juist gek van regen.
Kan me niet voorstellen hoe het is om een hond te hebben die daar niet van houdt. Maar als je merkt dat je hond zich dan niet prettig voelt buiten kan ik me voorstellen dat je denkt, laat maar. Als je een hond er geen plezier mee doet op zo'n moment is meenemen voor niemand leuk.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

lucie schreef:ik wil helemaal niemand veroordelen, al helemaal niet zonder de betrokkenen en situatie te kennen. Maar ik kan mij er enorm over verbazen dat met slecht weer blijkbaar alleen mijn honden nog naar buiten willen en gewoon even energie kwijt moeten. Natuurlijk zullen er honden zijn die het ècht niet zien zitten. Alleen ik denk zomaar dat het meestal de baasjes zijn die het dan niet zien zitten (niet persoonlijk bedoeld).
Ook heb ik mijn honden, noch mijn opvanghonden, er ooit op kunnen betrappen dat ze het naar hun zin hadden enkel en alleen door mijn aanwezigheid. Dat ze zo heerlijk moe worden van kijken naar wat ik doe...
In mijn beleving zijn honden vooral geinteresseerd in het doen en laten van hun baas omdat er eventueel iets leuks voor hun zou kunnen gebeuren, niet omdat wat jij doet nou zo boeiend is.
Het feit dat honden zich meestal wel aanpassen aan de situatie wil nog helemaal niets zeggen over hun welzijn of 'geluk'.
Sorry TS, een beetje off topic, even een frustratietje van mij...
Ik loop geregeld bewust in de regen. Dan js het lekker rustig buiten en kan Maylo makkelijker los. Dus regen geen probleem, Izzy moest er wel aan wennen die is dus letterlijk een keer naar huis gerend omdat ze er klaar mee was. Inmiddels doet ze doet ze doet ze dit niet meer.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ken t ook niet... ik loop altijd ook dus... ziek, storm, wolkbreuk gewoon altijd. Ze willen ook gewoon altijd en hebben t ook zeker nodig. Wordt gillend gek als ze door een blessure bijv tijdelijk aangelijnd uit moesten..
Oh en pups hadden soms best geen zin met regen das dan jammer want de rest gaat ook dus je gaat lekker mee... dat was 2 x en t interesseerde ze niet meer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Nou hier toch ook echt een die regen haat. Hij kan als die nat is zichzelf ook niet goed warm houden en ligt dan soms echt een half uur lang te rillen terwijl we al binnen zijn. Dus als het echt rotweer is dan gaan we hier ook geen grote rondes hoor. Behalve als het zoals in de winter constant rotweer is maar dan liever wel als het een beetje droog is.

Laatst liepen we in het bos. Het goot echt en Snoopy had als hij het had gekund echt lopen vloeken. Hij was boos, bleef achter ons lopen en het ging ook echt in een slakkentempo.
Yin maakt het niet uit maar die haat dan weer harde wind dus als het hard waait wilt Yindi weer liever niet naar buiten. Dan loopt ze met dr ogen half dicht en oren plat naar achter. En denk maar niet dat ze er dan maar een beetje lol in heeft.

Snoop heeft wel een jas voor kou en regen maar liever lopen we gewoon als het droog is.
Afbeelding
Mieke-Navajo
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mieke-Navajo »

Navajo gaat absoluut voor de 20 minuten los, hij moet gewoon zijn blije ei sprongen kwijt en zijn debiele loopje. Het is een typische springende springer. En na een x aantal minuten hangt zijn tong op de grond en kijkt die heel droog uit zijn ogen dat hij toch een zware rit achter de rug heeft maar gaat vervolgens de andere helft van de wandeling nog springend verder.
Het is gewoon een lomp kalf, totaal onbezonnen lomp over hekjes heen springen en heen en weer en laten zien dat hij de beste is om in het park mij tegemoet te komen met een flinke bom in de sloot en dat meerdere malen toe zelfs kopje onder.
Nee ik lag dubbel toen er een kind zei: Jij hebt zeker gezegd nog zo zeggen geen bommetje. :F:

Maar als ik een periode heb waarin mijn gezondheid mij laat vallen dan is het ook de meest slome slapende springer die ik ken en ook absoluut niet in beweging komt. Rondje uitlaatstrook is voldoende en daarna snurken, hard snurken!

Al vaker gezegd dat het een lot uit de loterij is maar dat is hij echt! :I:
Het uitzicht op de berg is net zo mooi als de weg er naar toe. :zwaai
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Apple schreef: Dat je haar nog 's nachts los durft te laten na de hele vermissing :schrik:
Ik zou het nooit meer durven denk ik.
Ik wel, gelukkig voor Uma want ze doet het heel goed.
De situatie was toen heel veel anders en ik heb haar i.p.v. 3 maanden nu 13 maanden. Loop anders eens mee ;)

Ik laat haar soms los tijdens het laatste rondje omdat ze dan fijner kan plassen en poepen. Anders zitten die twee kerels met hun neus er bovenop. Als ze klaar is komt ze weer naar me toe gehuppeld en lopen we terug naar huis. Maar nu kwam er dus een enorme hagelbui op ons dak :schrik:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

malinois schreef:Ik ken t ook niet... ik loop altijd ook dus... ziek, storm, wolkbreuk gewoon altijd. Ze willen ook gewoon altijd en hebben t ook zeker nodig. Wordt gillend gek als ze door een blessure bijv tijdelijk aangelijnd uit moesten..
Oh en pups hadden soms best geen zin met regen das dan jammer want de rest gaat ook dus je gaat lekker mee... dat was 2 x en t interesseerde ze niet meer.
Met Manu ook hoor, ik moet altijd en die heeft ook helemaal niks van het weer buiten. Behalve hitte, maar dan sta ik eerder op of blijf tot laat op zodat we toch nog wat kunnen gaan doen.
Maar Uma is gewoon koud tot op het bot, die blijft rillen. Het duurt echt een uur voordat ze weer wat op warmt. En dan ligt ze onder kleedjes :mann:
Ze heeft wel jasjes maar het gaat denk ik vooral om die oren. Ze vindt het echt vre-se-lijk.
Blijft het slecht weer is het een ander verhaal, dan gaan we alsnog en pak ik haar dik in. Maar als ik een wandeling in heb gepland en het begint te storten besluit ik Uma thuis te laten.
Maar zoals gezegd, die heeft een heel ander energielevel dan Manu.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lucie schreef:ik wil helemaal niemand veroordelen, al helemaal niet zonder de betrokkenen en situatie te kennen. Maar ik kan mij er enorm over verbazen dat met slecht weer blijkbaar alleen mijn honden nog naar buiten willen en gewoon even energie kwijt moeten. Natuurlijk zullen er honden zijn die het ècht niet zien zitten. Alleen ik denk zomaar dat het meestal de baasjes zijn die het dan niet zien zitten (niet persoonlijk bedoeld).
Ook heb ik mijn honden, noch mijn opvanghonden, er ooit op kunnen betrappen dat ze het naar hun zin hadden enkel en alleen door mijn aanwezigheid. Dat ze zo heerlijk moe worden van kijken naar wat ik doe...
In mijn beleving zijn honden vooral geinteresseerd in het doen en laten van hun baas omdat er eventueel iets leuks voor hun zou kunnen gebeuren, niet omdat wat jij doet nou zo boeiend is.
Het feit dat honden zich meestal wel aanpassen aan de situatie wil nog helemaal niets zeggen over hun welzijn of 'geluk'.
Sorry TS, een beetje off topic, even een frustratietje van mij...

Ik heb het (na jaren) opgegeven. Maar de twee regenhatende couch potatoes moeten niet per se energie kwijt.
Nu is het wel zo dat ik chronisch ziek ben met betere en mindere periodes. Dus ze zijn er aan gewend dat geen dag hetzelfde is en verwachten niets.
Charlie en Tibbe mogen dan achterom. Voor Charlie moet ik de achterdeur half open houden, zodat ze beschut kan plassen tussen deur en drempel in :mrgreen:
Zelf vind ik in de regen wandelen wel lekker en de twee groterds ook. Dus tibbe en charlie duiken nog na niesend, schuddend en rillend samen onder hun dekbed en ik ga er fijn op uit met pjotr en niko.
Was het wel zat 20 kilo hond naar buiten te moeten tillen, meeslepen en meegesleept te worden naar huis zodra ze had gepoept en plast.
Tibbe loopt alsof je hem slaat.
Nou ja, dan niet hoor, veel plezier samen.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 10 mar 2016 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn honden geven helemaal niets om regen. Maar als ze er zo'n hekel aan hadden, zou ik ze ook een lange wandeling besparen. Ik zou niet weten waarom ik ze daartoe zou dwingen als ze er zelf helemaal niet op zitten te wachten. Dan doen we binnen wel wat spelletjes en hersenwerkjes.
Mijn Spanjaarden passen zich heel makkelijk aan aan een dag wat minder, Mila heeft daar iets meer moeite mee - ik moet het dan wel echt compenseren door spelen etc.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Luna háát regen ook.. Maar aangezien ik dagelijks lange wandelingen maak, heeft zij pech. Want 2 uur lang extra alleen zijn door zo'n wandeling vind ik ook niks ( als mijn man thuis is, laat ik haar trouwens wel thuis).. En daarnaast wil ik niet dat zij meer aankomt. Ze krijgt wel een jas aan.
Sultan en Suus vinden regen niet boeiend. Die lopen net zo vrolijk mee. Ik wandel minimaal 8km met de langste wandeling per dag, dus als het regent kan je ons uitknijpen :D Ik maak mijn rondjes niet korter als het regent, ik trek zelf ook gewoon een regenpak aan.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb 3 honden waarvan 1 een hekel aan regen heeft. Dus aan mij zal het niet liggen :mrgreen:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Soms zou ik wel willen dat ze een hekel aan regen hadden :mrgreen:
Mika vind regen niks maar wil ook niet alleen thuisblijven. Dus die loopt mopperend mee :lol1:
Die andere twee interesseert het niks, al vond Rani laatst de hagel wel eng.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

lucie schreef:een hond af en toe een dagje rust gunnen na een drukke week is natuurlijk heel wat anders dan gewoon maar activiteiten overslaan omdat het je niet uitkomt of het rotweer is. wat ik helaas maar al te vaak lees en hoor. hond wordt al moe van toe te kijken hoe de baas de cavia kooi verschoont :piew:
en nee, ik denk dat veel mensen helemaal niet goed in kunnen schatten waar hun hond behoefte aan heeft. dat ze niet het verschil zien tussen een hond die tevreden ligt te slapen en één die zich te pletter verveelt (ik bedoel niet TS)
het gaat mij vreselijk aan het hart dat er zo makkelijk met de behoeftes van honden wordt omgesprongen, alsof ze genoeg zouden hebben aan 'een warme mand' en een aai over de bol :(:
Ben het helemaal met je eens en ik ben stom verbaast over bepaalde reakties !
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als het echt een hele dag mega takkeweer is dan doen wij ook een dagje relax aan hoor, ga echt niet uren lopen dan... gelukkig vind Bowie dat ook geen feest dus die loopt voor me uit terug naar huis, badjas aan en lekker met een flinke kluif in de mand cocoonen :E:
Als het gewoon een beetje regent lopen we wel, dat maakt niet uit, voor mij niet en dan vind Bowie het ook prima en loopt gewoon lekker mee, ik doe dan rondje dijk zodat ze los kan en ik lekker de pas erin kan houden en zij sprint het wel bij.
De combi regen en flinke wind is hier gewoon een no go..dan is het plassen en poepen en naar huis, hebben we beide een mega hekel aan.
Gelukkig komen dat soort dagen heel weinig voor, als het s'morgens tijdens de ochtend wandeling slecht weer is houden we die kort om zodra het weer droog is rap weer naar buiten tegaan en lekker te lopen... moet eerlijk zeggen dat echt slechte dagen dat we niet flink kunnen lopen zelden voorkomen, hooguit 5 dagen per jaar ofzo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”