Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Samengestelde roedel

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Samengestelde roedel

Ongelezen bericht door Gollum »

Zoals sommigen misschien wel weten heeft mijn zus sinds ongeveer een maand ook een hond, een teefje van 1,5 jaar genaamd Luna. Luna is best een pittig ding, iets angstig naar mensen maar totaal niet naar honden. Buiten gaat het prima met mijn honden en hebben ze veel lol maar binnen (in mijn huis) hebben ze nog wel eens een aanvaring. Mijn honden mogen dan bijvoorbeeld niet in de buurt van hun mand of de bank of mij komen van Luna. Ze laat dan haar tanden zien en gromt. Gol trekt zich niet zoveel aan van Luna en doet wat ze wil, Rani en Mika 'luisteren' naar Luna en gaan haar uit de weg.

Helaas is het vanavond geëscaleerd. Gol wilde naar haar mand lopen en Luna claimde de mand en vloog Gol aan. Luna heeft Gollum in haar neus gebeten, het bloedde flink. Ik probeerde Luna te pakken maar die glipte weg, ik heb toen het dichtsbijzijnde voorwerp (een leeg doosje) naar haar kont gegooid :schrik:
Mijn honden waren allemaal best wel onder de indruk van het gebeuren, ze liggen nu weer alledrie naast me. Gol lijkt nu wat bangig voor Luna, ze durft niet zo goed zelfstandig door het huis te lopen. Mijn zusje en ik zijn ook een beetje geschrokken. Het was wel bekend gedrag van Luna, dit deed ze ook bij de hond in haar vorige huis maar ze had nog nooit echt gebeten.

Mijn zusje en Luna blijven vanavond slapen, ik zit te denken om vanavond alledrie de honden mee naar boven te nemen. Normaal blijft Gol beneden slapen maar daar slapen mijn zusje en Luna ook. De vorige keer dat ze hier sliepen ging het prima maar ik kan me voorstellen dat Gol het prettiger vind om boven te slapen na vanavond.

Nou zijn we we allebei benieuwd hoe we het beste ermee om kunnen gaan. Ze hoeven niet altijd bij elkaar te zijn maar soms vinden we het wel gezellig om bij elkaar te logeren. Tot nu toe hebben we steeds het gedrag van Luna om weten te buigen door haar aandacht te vragen, deze keer waren we helaas beiden even niet dicht genoeg in de buurt.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Samengestelde roedel

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hmm lastig.
Komt er eigenlijk op neer dat Luna dus nogal claimt? Hoe reageert haar bazinnetje daar normaal op? Wat voor hond is Luna? (ras?)
Zelf zou ik in geen enkel opzicht gedonder tolereren als nu al blijkt dat het regelmatig gebeurd.
Dus geen gebrom of gedoe. Gewoon niet met elkaar bemoeien in huis.
En als je er niet bij bent, scheiden.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik zou Luna helemaal niets laten claimen. het is haar huis niet dus bij niet gedragen ga je maar aan de lijn.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou het claimgedrag veel eerder hebben aangepakt, want het is onredelijk en onnodig en veroorzaakt spanning. Jou honden zijn zo te horen heel tolerant maar een gast die de dienst uitmaakt is de omgekeerde wereld.
Ik herken dat het corrigeren lastig is, want het is de hond van je zus maar jou huis. Zo komt het ook wat vreemd over als ik de hond van mijn moeder corrigeer als die hier is, maar opzich werkt dat hier wel omdat ik meer overwicht heb.

Ik zou in vervolg bij claimgedrag de hond naar dr plaats sturen en heel duidelijk maken dat er even 0 privileges zijn.
Als ze wat is ingebonden, kan ze weer wat vrijheid terug krijgen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Apple schreef:Hmm lastig.
Komt er eigenlijk op neer dat Luna dus nogal claimt? Hoe reageert haar bazinnetje daar normaal op? Wat voor hond is Luna? (ras?)
Zelf zou ik in geen enkel opzicht gedonder tolereren als nu al blijkt dat het regelmatig gebeurd.
Omdat het geen permanente roedel is, zou ik dat ook doen. Ik zou dus Luna wegsturen als ze iemand of de bank gaat claimen en ze voor de zekerheid niet bij elkaar laten 's nachts.
Bij een permanente roedel vind ik het alweer iets anders liggen, maar ook dan kap ik extreem claimgedrag af.
Gollum
Zeer actief

Apple schreef:Hmm lastig.
Normaal heeft Luna niet zoveel te claimen, ze is thuis de enige hond samen met twee poezen. We zijn nog niet met z'n allen bij m'n zus thuis geweest en gaan dat ook niet doen omdat de ruimte te klein is.
Dit is de tweede keer dat ze hier logeren, de eerste keer dat ze Luna gromde (en claimde) corrigeerde mijn zus Luna verbaal en hield ze op en ging Gol gewoon in haar mand liggen.
Luna is een Grieks mixje, herplaatst vanuit een Nederlands adres.

Dat scheiden hadden we ook al bedacht idd, mijn honden slapen gewoon op mijn slaapkamer vanavond en Luna bij m'n zus.
Roompie schreef:Ik zou Luna helemaal niets laten claimen. het is haar huis niet dus bij niet gedragen ga je maar aan de lijn.
Paisley schreef:Ik zou het claimgedrag veel eerder hebben aangepakt, want het is onredelijk en onnodig en veroorzaakt spanning. Jou honden zijn zo te horen heel tolerant maar een gast die de dienst uitmaakt is de omgekeerde wereld.
Ik herken dat het corrigeren lastig is, want het is de hond van je zus maar jou huis. Zo komt het ook wat vreemd over als ik de hond van mijn moeder corrigeer als die hier is, maar opzich werkt dat hier wel omdat ik meer overwicht heb.

Ik zou in vervolg bij claimgedrag de hond naar dr plaats sturen en heel duidelijk maken dat er even 0 privileges zijn.
Als ze wat is ingebonden, kan ze weer wat vrijheid terug krijgen.
We hebben het inderdaad misschien wat te ver laten gaan. We kennen Luna nog niet zo goed en wisten niet in welke mate we moesten corrigeren.
M'n zus moet Luna ook leren om van de bank af te gaan als ze dat zegt.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Claimen is een no go hier. Csiva heeft er ook ernstig een handje van maar als ze claimt, dondert ze maar op. De reuen trekken zich er weinig van aan maar toch, ik wil het niet hebben.

Ik zou dus ook Luna niet meer laten claimen. Claimen = weg. Wekt het beste...
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Wat vervelend dat er gebeten is :blauwoog:

Mies zou hier ook graag de dienst uitmaken en als het aan haar ligt slaapt Diem op de deurmat :pffff:

Maar nu is het een teckel en ben ik teckels gewend :wink: Ook vers uit Polen mikte ik haar dus zo de bank af toen ze meende Diem weg te moeten sturen. En dat sturen ging heel subtiel hoor, met een mini grom en trillend lipje. Ze mag heus de baas zijn over Diem maar ze mag nimmer iets sturen in het contact tussen Diem en mij of andere mensen. Dus zich er niet tussen wringen bij knuffelen, Diem niet verhinderen naar mij toe te komen en geen speelgoed of lekkers afpakken wat ik aan Diem heb gegeven. Ik corrigeer dan met een 'nee' of zet haar een meter verderop neer en negeer haar een poosje.
Soms grijp ik overigens ook wel in als ze hem van een plek af wil hebben ofzo. In principe levert dat geen spanning op want Diem schikt zich keurig naar Mies' grillen zonder dat er spanning is maar ik vind het zo zielig :oeps: Maar in die situaties corrigeer ik haar niet maar roep haar bij me voor een knuffel ofzo. Ik zou haar wel corrigeren overigens als ze Diem van zijn eigen kussen zou sturen, maar dat doet ze dan weer nooit.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

pioenroos schreef:Wat vervelend dat er gebeten is :blauwoog:

Mies zou hier ook graag de dienst uitmaken en als het aan haar ligt slaapt Diem op de deurmat :pffff:

Maar nu is het een teckel en ben ik teckels gewend :wink: Ook vers uit Polen mikte ik haar dus zo de bank af toen ze meende Diem weg te moeten sturen. En dat sturen ging heel subtiel hoor, met een mini grom en trillend lipje. Ze mag heus de baas zijn over Diem maar ze mag nimmer iets sturen in het contact tussen Diem en mij of andere mensen. Dus zich er niet tussen wringen bij knuffelen, Diem niet verhinderen naar mij toe te komen en geen speelgoed of lekkers afpakken wat ik aan Diem heb gegeven. Ik corrigeer dan met een 'nee' of zet haar een meter verderop neer en negeer haar een poosje.
Soms grijp ik overigens ook wel in als ze hem van een plek af wil hebben ofzo. In principe levert dat geen spanning op want Diem schikt zich keurig naar Mies' grillen zonder dat er spanning is maar ik vind het zo zielig :oeps: Maar in die situaties corrigeer ik haar niet maar roep haar bij me voor een knuffel ofzo. Ik zou haar wel corrigeren overigens als ze Diem van zijn eigen kussen zou sturen, maar dat doet ze dan weer nooit.
Ja ik vind het ook rot dat er gebeten is. Het is een kras op haar neus, niet heel erg maar Gol is best een muts en reageert angstig. Dat vind ik vooral rot.
Misschien moeten we het logeren maar niet meer doen totdat we wat meer controle hebben.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Gollum schreef:

Ja ik vind het ook rot dat er gebeten is. Het is een kras op haar neus, niet heel erg maar Gol is best een muts en reageert angstig. Dat vind ik vooral rot.
Misschien moeten we het logeren maar niet meer doen totdat we wat meer controle hebben.
Zou het juist wel doen wat vaker bij elkaar over de vloer en hond van zus bij jou op de slaapkamer en die van jouw gewoon beneden bij zus.
Geef haar een eigen plaats op een kleed die zus mee neemt en die plaats is niet naast zus maar bij de rest van de honden..
En gelijk afkappen want meestal zie je het al van verre aankomen dat claimgedrag.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Gollum schreef:

Zou het juist wel doen wat vaker bij elkaar over de vloer en hond van zus bij jou op de slaapkamer en die van jouw gewoon beneden bij zus.
Geef haar een eigen plaats op een kleed die zus mee neemt en die plaats is niet naast zus maar bij de rest van de honden..
En gelijk afkappen want meestal zie je het al van verre aankomen dat claimgedrag.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura wil ook claimen. In het begin hebben we dus heel veel moeten sturen toen Mahru er bij kwam. En langzaamaan werd hun band natuurlijk beter dus nu claimt ze niet meer. Bij haar speelt het dus vooral bij honden die ze nog niet goed kent.
Zodra ik haar blik zag veranderen stuurde ik haar al weg. Dat werkte hier heel goed. En aan het begin ook alle speelgoed opruimen enzo.

Duidelijke regels dus, en bouwen aan vertrouwen aan elkaar. Als je tenminste wil dat het beter wordt. En anders voor het gemak gewoon scheiden inderdaad.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je moet niet vergeten dat het eigenlijk heel normaal is wat ze doet. Ze wil niet in een roedel teven zitten en ze is daarom heel erg op haar persoonlijke zone. Omdat een huis te klein is kan ze geen afstand nemen en moet ze dus afstand scheppen. Zelf. Hoe onredelijk of onnodig ook.

Dus ik denk dat hond Luna gewoon niet zo graag honden in haar persoonlijke zone heeft en dat ze dat heel duidelijk laat weten. Jouw hond negeert dat, dat is overigens willens en wetens dus het is niet zo dat ze niet door had dat Luna haar gedrag niet op prijs stelde.

Het is lastig, kan het claimen noemen en dan heeft het iets heel negatiefs. Je kan het ook bewaken van een persoonlijke zone noemen en dan is het minder negatief. Het hangt er echt vanaf wat ze precies doet en waarom. Cleo hield ook niet van honden in haar persoonlijke zone. Toch had ik niet het idee dat ze claimde. Ze claimde wel maar meer omdat ze als ze lag gewoon met rust gelaten wilde worden. Eva en ook Dapper mochten nooit op de bank als zij daar lag. Buiten mocht een hond nooit aan haar gezicht ruiken. Dat vond ze niks.

Bas "claimt" ook. Zowel naar honden als naar kinderen. Nu weet ik dat ze zowel naar honden als naar kinderen niet zo veel zelfvertrouwen heeft. Honden die ze heel erg graag mag en kent gaat veel beter overigens. Dus ze ligt ergens op een stoel of mandje en dan komt er een hond of kind. Dan gaat ze diep grommen soms en ze laat zelfs haar tanden zien. Bijten zal ze denk ik niet zo snel maar dat uitsluiten zou ontzettend dom zijn als ervaren hondenmens.... :wink: De signalen tonen immers, ik waarschuw je! :devil: :engel:

Dus claimt ze of is ze eigenlijk meer onzeker dan je denkt? En toen ze beet, hakte ze heel snel? Zo van grrrrr, hak hak hak! en weg? Want dan is het wel degelijk een bepaalde onzekerheid naar jouw honden toe ipv het negatief smakende claimen. Dus probeer dat eens te achterhalen. Ik denk dat ze onzeker is. Meer dan je denkt. En dat ze het dus eigenlijk gewoon helemaal niet trekt als er een hond op haar af komt in een benauwde beperkte ruimte als een huis. Zeker als ze ligt niet.

Want als ze onzeker is ligt de oplossing niet in straffen maar in helpen. Helpen in de zin van vaak en veel leuke dingen met je honden doen, veel samen zijn en leren dat jouw honden haar niet lastig vallen. Bas kan bv alles hebben van Hein omdat ze die goed kent. Als een vreemde hond hier binnen loopt en ze zit onder de tafel of ligt in haar mandje dan is ze echt afwijzend. Dat kan ik wel corrigeren maar beter helpt het als de tijd leert dat de andere hond 100% safe is. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je moet niet vergeten dat het eigenlijk heel normaal is wat ze doet. Ze wil niet in een roedel teven zitten en ze is daarom heel erg op haar persoonlijke zone. Omdat een huis te klein is kan ze geen afstand nemen en moet ze dus afstand scheppen. Zelf. Hoe onredelijk of onnodig ook.

Dus ik denk dat hond Luna gewoon niet zo graag honden in haar persoonlijke zone heeft en dat ze dat heel duidelijk laat weten. Jouw hond negeert dat, dat is overigens willens en wetens dus het is niet zo dat ze niet door had dat Luna haar gedrag niet op prijs stelde.

Het is lastig, kan het claimen noemen en dan heeft het iets heel negatiefs. Je kan het ook bewaken van een persoonlijke zone noemen en dan is het minder negatief. Het hangt er echt vanaf wat ze precies doet en waarom. Cleo hield ook niet van honden in haar persoonlijke zone. Toch had ik niet het idee dat ze claimde. Ze claimde wel maar meer omdat ze als ze lag gewoon met rust gelaten wilde worden. Eva en ook Dapper mochten nooit op de bank als zij daar lag. Buiten mocht een hond nooit aan haar gezicht ruiken. Dat vond ze niks.

Bas "claimt" ook. Zowel naar honden als naar kinderen. Nu weet ik dat ze zowel naar honden als naar kinderen niet zo veel zelfvertrouwen heeft. Honden die ze heel erg graag mag en kent gaat veel beter overigens. Dus ze ligt ergens op een stoel of mandje en dan komt er een hond of kind. Dan gaat ze diep grommen soms en ze laat zelfs haar tanden zien. Dat is overigens maar een keer of 3 gebeurd. Meestal gaat het wel prima. Maar hele drukke kinderen die erg gillen of rennen of bv drukke speelse honden, dat vindt ze toch engig. Bijten zal ze denk ik niet zo snel maar dat uitsluiten zou ontzettend dom zijn als ervaren hondenmens.... :wink: De signalen tonen immers, ik waarschuw je! :devil: :engel:

Dus claimt ze of is ze eigenlijk meer onzeker dan je denkt? En toen ze beet, hakte ze heel snel? Zo van grrrrr, hak hak hak! en weg? Want dan is het wel degelijk een bepaalde onzekerheid naar jouw honden toe ipv het negatief smakende claimen. Dus probeer dat eens te achterhalen. Ik denk dat ze onzeker is. Meer dan je denkt. En dat ze het dus eigenlijk gewoon helemaal niet trekt als er een hond op haar af komt in een benauwde beperkte ruimte als een huis. Zeker als ze ligt niet.

Want als ze onzeker is ligt de oplossing niet in straffen maar in helpen. Helpen in de zin van vaak en veel leuke dingen met je honden doen, veel samen zijn en leren dat jouw honden haar niet lastig vallen. Bas kan bv alles hebben van Hein omdat ze die goed kent. Als een vreemde hond hier binnen loopt en ze zit onder de tafel of ligt in haar mandje dan is ze echt afwijzend. Dat kan ik wel corrigeren maar beter helpt het als de tijd leert dat de andere hond 100% safe is. :ok:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft er ook een handje van om andere honden bij mij weg te houden. En gewoon door te kijken, bepaalde lichaamshouding. Komt geen lipje en geen grommetje aan te pas. Dat kap ik dus al af. Andere mensen hebben niet eens door dat hun hond afstand houdt omdat Elco op die bepaalde manier kijkt...
Als Luna zich niet van de bank af laat sturen, zou ik haar niet op de bank laten, tot ze zich wel laat sturen. Het klinkt alsof ze bij je zus in huis te veel de ruimte krijgt om dingen te claimen. Ook het zich niet van de bank laten sturen is claim-gedrag, wat je dus in de kiem moet smoren
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Maar zoals ik het las liep Gol naar haar eigen mand waar Luna niet in lag en niet naar Luna toe. En dat vond Luna niet goed. Maar misschien lees ik het verkeerd hoor. (mijn reactie was op Laeken).
Laatst gewijzigd door Sterre op 13 mar 2016 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Aangezien het een samengesteld roedel is en zij op jou en de manden van de daar wonende honden meent recht te hebben zie ik het wel als claimgedrag en minder als onzekerheid. Zeker ook omdat het buiten wel goed gaat.
Ik zou het claimen dus in de kiem smoren en in overleg met je zus daarin een lijn trekken.

Wij hadden het overigens ook op vakantie maar dan met Woody van mijn dochter die met ons mee was.
Dat ging ook escaleren met de fila's in huis terwijl het buiten prima ging.
We hebben wat bijgestuurd en toen ging het wel weer en voor ons is de situatie anders want volgende vakantie hoeven we hem tenslotte niet mee te nemen :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gollum
Zeer actief

Sterre schreef:Maar zoals ik het las liep Gol naar haar eigen mand waar Luna niet in lag en niet naar Luna toe. En dat vond Luna niet goed. Maar misschien lees ik het verkeerd hoor. (mijn reactie was op Laeken).
KLopt, de mand lag helemaal niet in de buurt van Luna, Luna kwam echt op Gol af. En Luna ging pas weg van Gol toen ik haar wilde pakken.
Vannacht geeft Gol gewoon beneden geslapen, ze wilde niet mee naar boven. Toen Luna wakker werd is Gol op de deurmat gaan liggen, ze ontwijkt haar actief.

Luna en Rani is wel een erg leuke match, ze spelen op dezelfde wilde manier. En Luna is opeens ook helemaal wild van mij, ik werd heel enthousiast begroet vanochtend :lol1:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Gollum schreef: M'n zus moet Luna ook leren om van de bank af te gaan als ze dat zegt.
Wat valt daaraan te leren? De hond weet wat claimen is, en in dit geval is het de eigenaar die de bank claimt en geen hond die dat niet snapt. De hond hoeft niets te leren, maar de baas moet t gewoond doen.

Ik heb de indruk dat de hond nog te weinig sturing krijgt. Ik denk dat het hele claimgedrag stopt als zn eigenaar eens begint met claimen :D
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Paisley schreef:
Gollum schreef: M'n zus moet Luna ook leren om van de bank af te gaan als ze dat zegt.
Wat valt daaraan te leren? De hond weet wat claimen is, en in dit geval is het de eigenaar die de bank claimt en geen hond die dat niet snapt. De hond hoeft niets te leren, maar de baas moet t gewoond doen.

Ik heb de indruk dat de hond nog te weinig sturing krijgt. Ik denk dat het hele claimgedrag stopt als zn eigenaar eens begint met claimen :D
Is ook een goede. Ze vertoont dat gedrag natuurlijk ook omdat het kan en de ruimte en de situatie er naar is.
Dus niet geoorloofd en kappen met die handel NU . :S:
Gollum
Zeer actief

Paisley schreef:

Ja inderdaad, dat zei ik gister ook. Zus gaat ermee aan de slag :ok:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Gollum schreef:Misschien moeten we het logeren maar niet meer doen totdat we wat meer controle hebben.
Kan ze niet voor een paar uurtjes in de bench ? en dan snachts Gollum boven en zij los bij je zus ?
Gollum
Zeer actief

Cindy52 schreef:
Gollum schreef:Misschien moeten we het logeren maar niet meer doen totdat we wat meer controle hebben.
Kan ze niet voor een paar uurtjes in de bench ? en dan snachts Gollum boven en zij los bij je zus ?
Luna bedoel je? Het is een idee ja.. Dan zouden we eerst een bench moeten aanschaffen en dat trainen.
Gol is ook een doos hoor, die wilde vannacht niet mee naar boven. Na ja, dan niet. Ik heb de slaapkamerdeur opengelaten voor het geval ze zich zou bedenken. Rani en Mika slapen sowieso meestal boven.
Het is allemaal goed gegaan en vandaag hebben we weer heerlijk gewandeld met z'n allen :D
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Gollum schreef:
Sterre schreef:Maar zoals ik het las liep Gol naar haar eigen mand waar Luna niet in lag en niet naar Luna toe. En dat vond Luna niet goed. Maar misschien lees ik het verkeerd hoor. (mijn reactie was op Laeken).
KLopt, de mand lag helemaal niet in de buurt van Luna, Luna kwam echt op Gol af. En Luna ging pas weg van Gol toen ik haar wilde pakken.
Vannacht geeft Gol gewoon beneden geslapen, ze wilde niet mee naar boven. Toen Luna wakker werd is Gol op de deurmat gaan liggen, ze ontwijkt haar actief.

Luna en Rani is wel een erg leuke match, ze spelen op dezelfde wilde manier. En Luna is opeens ook helemaal wild van mij, ik werd heel enthousiast begroet vanochtend :lol1:
Altijd enorm leuk als een hond je erg leuk vindt :mrgreen:, wel opletten dat ze dan weer niet wil gaan zorgen dat jouw eigen honden niet bij je in de buurt kunnen komen.
Toen Jolly van mijn vriend in huis werd geïntroduceerd was er de eerste keer een stabiele factor in de vorm van Finn de reu. Jol deed lelijk naar Bluf en op een bepaald moment was Finn dat dus blijkbaar goed zat en gaf beide dames een reprimande en ging vervolgens tussen hen in liggen. Was erg mooi om te zien. Helaas overleed Finn en na een akkefietje tussen de dames buiten waren we erg voorzichtig geworden. Toch kwam het moment dat Jol toch met haar baas bij ons kwam wonen. Buiten ging het inmiddels weer goed tussen de dames.
Binnen echter was het niet leuk. Jol vond dat alles van haar was en Bluf kon eigenlijk weinig doen. Jol was ook gek op mij, maar ging mij dus ook claimen, en haar baas, en een kussen, de stoel etc. etc..
Ik heb daar destijds ook eens een topic over geopend want de spanning in huis was gewoon niet leuk, en ik wist niet geheel wat te doen. Ik verplaatste mijzelf telkens bij Jol weg om escalatie te voorkomen.
Maar dat was niet de oplossing natuurlijk :engel: hier werkte het beter op het moment dat Jol van de baas en van mij te horen kreeg dat we dat gedrag niet goedkeurden. Tijdje wat privileges afnemen in de zin van niet op de stoel, niet ingaan op het opeisen van de aandacht (daar had ze ook een handje van). Kluifjes, speeltjes e.d. werden opgeruimd zodat er niets te claimen viel of een reden voor haar om uit te vallen naar Bluf. Toen de regels strakker gehanteerd werden was het duidelijk voor iedereen en vloeide ook de spanning weg.
Wat ik er van geleerd heb is dat we in aanvang veel te krampachtig bezig waren en aan het omzeilen, proberen te voorkomen van een conflict. Pas op het moment dat we grenzen stelden aan beide honden ging het beter. Ik zeg bewust beide honden omdat Bluf bijvoorbeeld wel graag met Jol op wilde trekken, maar dat Jol dat niet wilde. Ook Bluf moest ik vertellen dat ze Jol met rust moest laten als Jol dat aangaf.
Gollum
Zeer actief

blondie schreef:
Gollum schreef:

Altijd enorm leuk als een hond je erg leuk vindt :mrgreen:, wel opletten dat ze dan weer niet wil gaan zorgen dat jouw eigen honden niet bij je in de buurt kunnen komen.
Toen Jolly van mijn vriend in huis werd geïntroduceerd was er de eerste keer een stabiele factor in de vorm van Finn de reu. Jol deed lelijk naar Bluf en op een bepaald moment was Finn dat dus blijkbaar goed zat en gaf beide dames een reprimande en ging vervolgens tussen hen in liggen. Was erg mooi om te zien. Helaas overleed Finn en na een akkefietje tussen de dames buiten waren we erg voorzichtig geworden. Toch kwam het moment dat Jol toch met haar baas bij ons kwam wonen. Buiten ging het inmiddels weer goed tussen de dames.
Binnen echter was het niet leuk. Jol vond dat alles van haar was en Bluf kon eigenlijk weinig doen. Jol was ook gek op mij, maar ging mij dus ook claimen, en haar baas, en een kussen, de stoel etc. etc..
Ik heb daar destijds ook eens een topic over geopend want de spanning in huis was gewoon niet leuk, en ik wist niet geheel wat te doen. Ik verplaatste mijzelf telkens bij Jol weg om escalatie te voorkomen.
Maar dat was niet de oplossing natuurlijk :engel: hier werkte het beter op het moment dat Jol van de baas en van mij te horen kreeg dat we dat gedrag niet goedkeurden. Tijdje wat privileges afnemen in de zin van niet op de stoel, niet ingaan op het opeisen van de aandacht (daar had ze ook een handje van). Kluifjes, speeltjes e.d. werden opgeruimd zodat er niets te claimen viel of een reden voor haar om uit te vallen naar Bluf. Toen de regels strakker gehanteerd werden was het duidelijk voor iedereen en vloeide ook de spanning weg.
Wat ik er van geleerd heb is dat we in aanvang veel te krampachtig bezig waren en aan het omzeilen, proberen te voorkomen van een conflict. Pas op het moment dat we grenzen stelden aan beide honden ging het beter. Ik zeg bewust beide honden omdat Bluf bijvoorbeeld wel graag met Jol op wilde trekken, maar dat Jol dat niet wilde. Ook Bluf moest ik vertellen dat ze Jol met rust moest laten als Jol dat aangaf.
Dat heb ik toen een beetje gevolgd inderdaad!
Kluifjes en speeltjes ruimen we ook op en de volgende keer mag niemand op de bank. Ik zit dan alleen nog te bedenken hoe we het claimen van de mand kunnen voorkomen. Misschien moeten we inderdaad maar een bench kopen.
blondie
Zeer actief

Misschien een idee om Luna haar eigen plaats in jouw huis te geven, niet in de buurt van de mand van Gol? Een deken of kussen van haar thuis meenemen als ze komen logeren?
Dan kun je krijgen dat ze dat gaat bewaken, maar dan kun je je eigen honden vertellen haar met rust te laten op dat moment.
Het is soms een beetje aftasten, met Jol deden we dat op een bepaald moment dus wel. Waardoor ik dus af en toe wel tegen Bluf zei Jol met rust te laten.
Gollum
Zeer actief

blondie schreef:Misschien een idee om Luna haar eigen plaats in jouw huis te geven, niet in de buurt van de mand van Gol? Een deken of kussen van haar thuis meenemen als ze komen logeren?
Dan kun je krijgen dat ze dat gaat bewaken, maar dan kun je je eigen honden vertellen haar met rust te laten op dat moment.
Het is soms een beetje aftasten, met Jol deden we dat op een bepaald moment dus wel. Waardoor ik dus af en toe wel tegen Bluf zei Jol met rust te laten.
Dat is ook een idee :ok:
Gollum
Zeer actief

Gollum schreef:
blondie schreef:Misschien een idee om Luna haar eigen plaats in jouw huis te geven, niet in de buurt van de mand van Gol? Een deken of kussen van haar thuis meenemen als ze komen logeren?
Dat is ook een idee :ok:
Luna en mijn zus hebben inmiddels hier weer gelogeerd. Zus heeft een dekentje van thuis meegenomen en Luna een vaste plek (en meer grenzen) gegeven in ons huis. Dat werkte echt perfect! :cheer:

Ik heb vanmiddag voor het eerst alleen met alle vier de honden gelopen, dat ging zo goed! Luna moet alleen nog even leren om in een roedel aan de lijn te lopen :mann:
Gelukkig hoefden we maar een paar minuten aangelijnd te lopen voordat ze los konden :lol1:

Rani en Luna zijn echt geweldig samen, allebei zeer energieke types en dezelfde wilde manier van spelen. Heel even dacht ik dat het best leuk zou zijn om vier honden te hebben. Heel even maar hoor :LOL:
blondie
Zeer actief

Gollum schreef:
Luna en mijn zus hebben inmiddels hier weer gelogeerd. Zus heeft een dekentje van thuis meegenomen en Luna een vaste plek (en meer grenzen) gegeven in ons huis. Dat werkte echt perfect! :cheer:

Ik heb vanmiddag voor het eerst alleen met alle vier de honden gelopen, dat ging zo goed! Luna moet alleen nog even leren om in een roedel aan de lijn te lopen :mann:
Gelukkig hoefden we maar een paar minuten aangelijnd te lopen voordat ze los konden :lol1:

Rani en Luna zijn echt geweldig samen, allebei zeer energieke types en dezelfde wilde manier van spelen. Heel even dacht ik dat het best leuk zou zijn om vier honden te hebben. Heel even maar hoor :LOL:
Wat goed om te lezen! Fijn ook voor jullie allemaal.

Niet laten verslappen, dat op tijd iets signaleren :tongue: want in euforie stemming zie je soms ineens weer wat over het hoofd of door de vingers. (eigen ervaring).
Gollum
Zeer actief

blondie schreef:
Gollum schreef:

Wat goed om te lezen! Fijn ook voor jullie allemaal.

Niet laten verslappen, dat op tijd iets signaleren :tongue: want in euforie stemming zie je soms ineens weer wat over het hoofd of door de vingers. (eigen ervaring).
Nee inderdaad, ik zal elke keer dat ze hier zijn het nog even doornemen :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”