Gollum schreef:Sterre schreef:Maar zoals ik het las liep Gol naar haar eigen mand waar Luna niet in lag en niet naar Luna toe. En dat vond Luna niet goed. Maar misschien lees ik het verkeerd hoor. (mijn reactie was op Laeken).
KLopt, de mand lag helemaal niet in de buurt van Luna, Luna kwam echt op Gol af. En Luna ging pas weg van Gol toen ik haar wilde pakken.
Vannacht geeft Gol gewoon beneden geslapen, ze wilde niet mee naar boven. Toen Luna wakker werd is Gol op de deurmat gaan liggen, ze ontwijkt haar actief.
Luna en Rani is wel een erg leuke match, ze spelen op dezelfde wilde manier.
En Luna is opeens ook helemaal wild van mij, ik werd heel enthousiast begroet vanochtend :lol1:
Altijd enorm leuk als een hond je erg leuk vindt

, wel opletten dat ze dan weer niet wil gaan zorgen dat jouw eigen honden niet bij je in de buurt kunnen komen.
Toen Jolly van mijn vriend in huis werd geïntroduceerd was er de eerste keer een stabiele factor in de vorm van Finn de reu. Jol deed lelijk naar Bluf en op een bepaald moment was Finn dat dus blijkbaar goed zat en gaf beide dames een reprimande en ging vervolgens tussen hen in liggen. Was erg mooi om te zien. Helaas overleed Finn en na een akkefietje tussen de dames buiten waren we erg voorzichtig geworden. Toch kwam het moment dat Jol toch met haar baas bij ons kwam wonen. Buiten ging het inmiddels weer goed tussen de dames.
Binnen echter was het niet leuk. Jol vond dat alles van haar was en Bluf kon eigenlijk weinig doen. Jol was ook gek op mij, maar ging mij dus ook claimen, en haar baas, en een kussen, de stoel etc. etc..
Ik heb daar destijds ook eens een topic over geopend want de spanning in huis was gewoon niet leuk, en ik wist niet geheel wat te doen. Ik verplaatste mijzelf telkens bij Jol weg om escalatie te voorkomen.
Maar dat was niet de oplossing natuurlijk

hier werkte het beter op het moment dat Jol van de baas en van mij te horen kreeg dat we dat gedrag niet goedkeurden. Tijdje wat privileges afnemen in de zin van niet op de stoel, niet ingaan op het opeisen van de aandacht (daar had ze ook een handje van). Kluifjes, speeltjes e.d. werden opgeruimd zodat er niets te claimen viel of een reden voor haar om uit te vallen naar Bluf. Toen de regels strakker gehanteerd werden was het duidelijk voor iedereen en vloeide ook de spanning weg.
Wat ik er van geleerd heb is dat we in aanvang veel te krampachtig bezig waren en aan het omzeilen, proberen te voorkomen van een conflict. Pas op het moment dat we grenzen stelden aan
beide honden ging het beter. Ik zeg bewust beide honden omdat Bluf bijvoorbeeld wel graag met Jol op wilde trekken, maar dat Jol dat niet wilde. Ook Bluf moest ik vertellen dat ze Jol met rust moest laten als Jol dat aangaf.