Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over elektronische trainingsband

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Re: Vraag over elektronische trainingsband

Ongelezen bericht door *Wolf* »

mosquito1980 schreef:Ik zou toch niet zo snel naar en el band grijpen als je het hebt over weg lopen bij het wandelen.
Gewoon terug naar af en de hond aanlijnen, Alex kon als pup fijn loslopen toen hij ongeveer een jaar was begon hij ook z'n eigen dingen te bedenken en niet terug komen als ik hem riep.
Pech voor hem maar hij is bijna 6 maanden niet los geweest, toen weer langzaam opgebouwd. Vanaf 2 jaar heb ik geen enkel probleem meer met hem gehad.
Verschilt natuurlijk van hond tot hond.
Snel naar een trainingsband grijpen doe ik zeker niet :wink:

Onze oudste heeft in elk geval veel husky én een flinke scheut podenco in zich en dat maakt het elke dag weer tot een uitdaging om haar d'r beweging te geven. Op trilling reageert zij niet erg, maar verder ga ik niet, zou ik ook niet eerlijk vinden want dat is een hond die haar ruimte neemt en moeilijk constant te controleren is. Daarbij woon ik niet op het platteland of zoals jij in een land met veel ruimte, maar in een drukke stad met al z'n belemmeringen voor honden. Een trilband zie ik als een stukje verlenging van de training: rustiger want je hoeft niet te gaan lopen schreeuwen of kwaad te worden en duidelijker want het signaal is altijd gelijk. En ik merk dat de jongste met trilband om meer rust heeft, minder uitvallen naar honden, minder fel reageren op katten en buiten beter in de buurt blijven en sneller reageren op roepen. Een halfjaar aan de lijn houden is daarbij geen optie want dan zou ie onhanteerbaar worden. Hij heeft dagelijks erg veel beweging nodig namelijk, het is een echte high-energy hond.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

crutz schreef:
Hippo schreef:Mijn jongste mechel reageert helemaal niet op vibratie
je jongste al mee an het werk met stroom met pas 8 maanden? vroeg zat ;)
Klopt, hij heeft hem om gehad, niet met de training maar met wandelen. We kregen hem met 5,5 maanden en vloog alles aan(en hapte/beet :hmmm: ), honden, eigenlijk alle dieren, fietsers, hardlopers auto's enz enz. Je hebt hier geen afgezette stukken waar je hem veilig kunt laten uitrazen en voor fietsen was hij nog te jong.

Dus eerst aan de lange lijn geoefend tot dat goed ging, erna met correctieband om los gelaten. Zijn veiligheid en die van de omgeving gaat voor. Hij barst van de energie, nu kon hij na 3 weken lekker los lopen. Slechts enkele keren op laag niveau hoeven te corrigeren en nu loopt hij meestal zonder rond(wel in duingebied) volledig in de overtuiging dat wij zowel met als zonder riem wat over hem hebben te zeggen. Daarnaast ontloop je hier een boete in het duingebied als je hond met een teletac om loopt. Dus als het mij ook nog €90 scheelt dan is de keus makkelijk gemaakt.
Het spreekt voor zich dat als we hem vanaf pup hadden gehad, het uiteraard niet nodig was geweest.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Werken die vibratiebanden dan ook als correctiemiddel? Ervaart de hond het als correctie? Ik ben al langere tijd op zoek naar een hulpmiddel om ongewenst vreetgedrag af te leren. Ik dacht echter dat deze banden identiek waren aan stroombamden, maar dat is niet zo, begrijp ik nu?
*Wolf*
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Werken die vibratiebanden dan ook als correctiemiddel? Ervaart de hond het als correctie? Ik ben al langere tijd op zoek naar een hulpmiddel om ongewenst vreetgedrag af te leren. Ik dacht echter dat deze banden identiek waren aan stroombamden, maar dat is niet zo, begrijp ik nu?
Tuurlijk is het een correctiemiddel, tenminste, als de trilling niet al te zacht is, anders is het meer voor contact met dove honden. Maar een goed voelbare trilling vinden de gevoeliger types ook niet prettig en die doet ze stoppen met wat ze van plan waren uit te gaan vreten, of om te luisteren naar het commando. Dus gelijk aan stroom, alleen dan veel minder heftig. Je hebt trouwens ook trainingsbanden met (geurloze) sprays, ook te gebruiken voor ongewenste zaken als vreetgedrag. Dan krijgen ze als correctie een pufje lucht in de neus gespoten. Heb ik ook ervaring mee en dat kan ook heel goed werken.
Anne&Taar
Zeer actief

Nee, de spray is helaas niet afdoende. Ben jij er al uit welk merk het voor jouw hond gaat worden nu? Ik heb ook wel interesse in een goede band...
*Wolf*
Zeer actief

Mmmh, als de spray niet werkt zal een lichte trilling waarschijnlijk ook niet voldoende zijn. Misschien is dan bovengenoemde vibratieband wat, maar dan besteld in de Duitse shop?

Ik twijfel nog, ik doe het nu nog een met mijn goedkope trilband, maar die is niet waterdicht dus er komt een dag dat ie niet meer werkt. Maar ik neem de tijd en blijf rondkijken tot ik ergens zeker van ben.

Ik twijfel nog over de trilband waar mijn voorkeur naar uitging, misschien toch maar een PayPall-account aanmaken of iemand met creditcard vragen hem te bestellen voor me. Of anders lijkt deze me ook wel wat, niet te duur, goede recensies. Maar dan zit ik nog met die pinnen voor de statische correctie, er zullen hier geen plastic beschermkapjes bij zitten. Dan moet je die zelf gaan afplakken. Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit.
Anne&Taar
Zeer actief

Waterdicht is hier een absolute vereiste met retrievers...ik heb de mensen van dogtra eens gemaild. Ben toch benieuwd.
*Wolf*
Zeer actief

Naar welke band van Dogtra ben je benieuwd dan? De meeste duurdere banden (tegen de 100 euro en daarboven) zijn trouwens wel waterdicht).
Anne&Taar
Zeer actief

Ik wordt überhaupt niets wijzer van hun website, zie nergens een duidelijke beschrijving van de functies van de banden!
*Wolf*
Zeer actief

Dogtra heeft geen banden met alleen trilfunctie, ik heb daar vandaag nog over gebeld met een leverancier van Dogtra. Op bijvoorbeeld Agrishop vind je diverse Dogtrabanden met uitgebreide beschrijving.

Wel kwam ik vandaag een Dogtraband tegen waarbij vermeld stond dat er ook losse banden bij verkrijgbaar waren met enkel trilfunctie (dus zonder zender). Maar die kan ik niet meer terugvinden. Maar ja, dan heb je dus geen zender erbij.

Ben benieuwd wat Dogtra zelf antwoord.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De Dogtra IQ is een hele prettige halsband voor niet al te harde honden. Waterdicht, veilig in gebruik, je kunt je nooit vergissen door op het verkeerde knopje te drukken, want het stroomlevel kun je naar nul draaien en dan gebeurt er bij het indrukken dus niets
En het fijne is ook dat hij met een adapter oplaadbaar is en de accu best lang mee gaan. Ik heb tijdens de gehele training maar enkele keren hoeven opladen

Ze zijn rond de 200 euro maar als je met dit soort trainingsmiddelen werkt, vind ik kwaliteit onontbeerlijk. Ze zijn tweedehands goed te verkopen. Heb ik ook gedaan dus het hele feest heeft me maar 50 euro gekost

Veel goedkope halsbanden reageren ook te traag, waardoor je kwa timing structureel naast de pot pist. En iedere keer dat je verkeert timet, ben je niet bezig met corrigeren maar desensibiliseren
En het bereik is ook belangrijk. Niemand heeft wat aan een trainingshalsband die stopt met werken zodra je hond een sprintje heeft getrokken.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ik had vandaag inderdaad naar de IQ gekeken. Zojuist de video gezien. Maar hij heeft slechts één vibratiestand. En dan vind ik het wel weer zonde om zo'n dure band te kopen waar je alleen maar één trillingstand van gebruikt en het eigenlijke doel (stroom) uitdraait.

Ben het wel met je eens dat je niet moet bezuinigen op zo'n band. Ik zal nog eens informeren bij Dogtra naar hun banden met enkel vibratie.
Paisley
Zeer actief

*Wolf* schreef:Ik had vandaag inderdaad naar de IQ gekeken. Zojuist de video gezien. Maar hij heeft slechts één vibratiestand. En dan vind ik het wel weer zonde om zo'n dure band te kopen waar je alleen maar één trillingstand van gebruikt en het eigenlijke doel (stroom) uitdraait.

Ben het wel met je eens dat je niet moet bezuinigen op zo'n band. Ik zal nog eens informeren bij Dogtra naar hun banden met enkel vibratie.
Ik denk dat 1 vibratiestand genoeg is. Vibratie kun je namelijk alleen bereiken door een gewichtje aan een motortje te laten ronddraaien. Als je meer vibratie wil, krijg je dus ook meer gewicht in die band. En ik denk dat meer vibratie weinig invloed heeft. Als je hond gedesensibiliseerd is op trilling, zal t m een worst wezen hoe hard hij trilt want echt vervelend is het natuurlijk toch niet.

Hóe je voorkomt dat je hond desensibiliseert, dat is een hele belangrijke. En daar ligt echt de crux van de training of het nu om stroom of om vibratie gaat. En ik heb eerder al voor dit topic een heel verhaal getypt maar weer verwijderd :LOL: Omdat ik het altijd lastig vind om verwikkeld te raken in TT-discussies
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Dat is een hele goede, ik zal dit meenemen in mijn overwegingen. Ik zie nu dat alle Dogtra-banden maar 1 vibratiestand hebben.

Jammer van dat hele verhaal dat je niet geplaatst hebt. Ik zou het in elk geval alleen maar verwelkomd hebben, zonder discussie :D
Paisley
Zeer actief

Ja snap ik maar het is een onderwerp waar ik niet makkelijk over discussieer omdat ik daarna overal op wil reageren :)
Ik lees bijvoorbeeld hier veel over de TT als correctie, maar het mag (wat mij betreft) NOOIT afstraffen zijn. De schok komt voor de hond ook nooit als verrassing want hij weet wat hij doet, kiest er zelf voor en weet wat er komen gaat als hij het gedrag niet ombuigt. Dit is zorgvuldig voorbereid en hoe ik dat heb gedaan, is een te ingewikkeld verhaal om via een forum de wereld in te willen slingeren.
Bij Mayke was het, terugkijkend, altijd 'fair play' en we kregen zelfs echt plezier in het spelletje, want het was onwijs grappig dat ik in een discussie met Mayke voor de verandering per definitie het laatste woord had en dat was Mayke ook net gewend :LOL: En ze nam haar 'verlies' met goede zin en het fanatisme waarmee ze me steeds de loer draaide, werd nu omgezet in fanatisme in samenwerking.

Het is uit eindelijk een leerproces die iedereen die met een TT wil werken ondergaat en als je er achter komt dat vibratie niet werkt (als je het gaat gebruiken als 'afstraffen' dan heb je je hond binnen no-time gedesensibiliseerd, want geen enkele intens jaagse hond laat een ree lopen omdat zn halsband zoemt, iets waarvan hij al snel door heeft dat het geen betekenis heeft) en dat je stroom wil gaan gebruiken, raad ik je echt aan om er een cursus in te volgen en goede begeleiding te krijgen. En dan niet van de school "geef hem een keer een goede klap stroom en hij doet t nooit weer"
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Paisley schreef:Ja snap ik maar het is een onderwerp waar ik niet makkelijk over discussieer omdat ik daarna overal op wil reageren :)
Ik lees bijvoorbeeld hier veel over de TT als correctie, maar het mag (wat mij betreft) NOOIT afstraffen zijn. De schok komt voor de hond ook nooit als verrassing want hij weet wat hij doet, kiest er zelf voor en weet wat er komen gaat als hij het gedrag niet ombuigt. Dit is zorgvuldig voorbereid en hoe ik dat heb gedaan, is een te ingewikkeld verhaal om via een forum de wereld in te willen slingeren.
Bij Mayke was het, terugkijkend, altijd 'fair play' en we kregen zelfs echt plezier in het spelletje, want het was onwijs grappig dat ik in een discussie met Mayke voor de verandering per definitie het laatste woord had en dat was Mayke ook net gewend :LOL: En ze nam haar 'verlies' met goede zin en het fanatisme waarmee ze me steeds de loer draaide, werd nu omgezet in fanatisme in samenwerking.
"
Toch klinkt deze insteek erg interessant en zou ik daar oprecht meer over willen lezen!!
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Paisley schreef:Ja snap ik maar het is een onderwerp waar ik niet makkelijk over discussieer omdat ik daarna overal op wil reageren :)

Het is uit eindelijk een leerproces die iedereen die met een TT wil werken ondergaat en als je er achter komt dat vibratie niet werkt (als je het gaat gebruiken als 'afstraffen' dan heb je je hond binnen no-time gedesensibiliseerd, want geen enkele intens jaagse hond laat een ree lopen omdat zn halsband zoemt, iets waarvan hij al snel door heeft dat het geen betekenis heeft) en dat je stroom wil gaan gebruiken, raad ik je echt aan om er een cursus in te volgen en goede begeleiding te krijgen. En dan niet van de school "geef hem een keer een goede klap stroom en hij doet t nooit weer"
Wat een goede uitleg en insteek, bedankt. Het sterkt mij in mijn overtuiging ver weg van stroom te blijven. Met vibratie kun je nog enigszins experimenteren, met stroom kan je dat niet!

Ik heb de trilband weer in gebruik genomen nadat mijn hond wat te vrij werd en een drukke weg overstak omdat ie aan de andere kant eerder wat geroken had. Ik zette de band in bij de gehoorzaamheidstraining. Lange lijn eraan en band om. En dat werkte erg goed. In korte tijd luisterde hij ook los beter naar 'hier' (met erg lekkere beloningen als gevolg). Ook werkte de band goed onder moeilijkere omstandigheden, maar wel steeds op korte afstand. Zoals opdringerig doen bij een castratenreu, zelfs bij een loopse teef. 'Hier' negeren = trilling. En daar was ie dan al (beloning!).

Maar op afstand wordt het moeilijker. Zodra hij is weggerend en bijvoorbeeld honden achternaloopt lijkt ie niet meer te reageren op de vibratie. Of wanneer bezig met spannende geurtjes. Ik had al besloten dat dit niet het juiste gebruik was van de band, en lees nu hier ook over 'desensibiliseren'. Dus heel gericht de band gebruiken en inderdaad niet als correctie maar als hulp bij het aanleren van het commando 'hier' onder niet te spannende omstandigheden. Niet te veel willen, het ding niet als oplossing voor alles zien. Dat vereist best wat inzicht en zelfdiscipline, maar het kan, mits de hond gevoelig genoeg is, wel enorm bijdragen aan de training, op een milde manier.
Anne&Taar
Zeer actief

Ervaring van Dogtra was dat 98% van de honden enkel de vibratie niet als correctie ervaren. Ik zie dus af van enkel een vibratie-band, en denk nog even verder.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Cleva schreef:
Paisley schreef: geen enkele intens jaagse hond laat een ree lopen omdat zn halsband zoemt
Dat ligt aan de hond en zijn manier van jagen.

Bij veel honden kun je wonderen verrichten door sámen te jagen zodat je over de manier van jagen kunt communiceren.
Honden jagen naast alleen ook samen.

Met Cleo jaagde ik samen. We zochten samen de prooien op. Ik zei haar wanneer ze de eindsprint mocht inzetten.
Dat ik die te vroeg liet gebeuren en riep zodat de rustende meerkoeten tijd hadden om te vluchten wist ze niet.
Als ik het alleen maar verboden had was ik onmiddellijk achtergrondgeluid geworden. Die passie krijg je toch niet weg. Je moet zorgen dat je aansluit om het contact te bewaren.

Het zal niet voor alle honden werken maar Cleo was een husky/podenco. Niet het meest samenwerkende type, of zo en bij haar werkte het wel.
Het bleef altijd heel precair maar ik kon haar overtuigen wat te doen en wat te laten door met haar samen te werken.
Als ik een beroep op discipline of gezag had gedaan had ze (weliswaar met een baalbek) toch alleen gejaagd.

Jagen moest. Juist om haar te kunnen laten luisteren.
Als je die zoemende halsband niet "en nu stoppen we ermee" laat betekenen kan het wel degelijk werken.
Zou je uit kunnen leggen hoe je dat hebt aangeleerd? Of ontstaat zoiets vanzelf op gegeven moment. En hoe bereik je een hond die gefixeerd is op die meerkoeten.
*Wolf*
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Ervaring van Dogtra was dat 98% van de honden enkel de vibratie niet als correctie ervaren. Ik zie dus af van enkel een vibratie-band, en denk nog even verder.
En dat zou ik dus weer helemaal niet serieus nemen. Want de doelgroep van Dogtra zijn juist sporthonden, profs. Niet de gevoeliger huishondjes. Dus logisch dat zij dat zeggen, want hoeveel ervaring zullen ze hebben met een doorsnee gezelschapshond? Waarschijnlijk hebben zij een heel ander beeld voor ogen als ze het hebben over 'honden zien enkel vibratie niet als een correctie' (zoals een IPO-hond die de mouw niet wil lossen).

Alleen jij weet, of kunt inschatten, of je hond gevoelig zal zijn voor een correctie met een trilband bij eten van de straat. Ik zou in jouw geval gewoon een goedkoop trilbandje proberen, die ik ook heb, prima ding, wel erg simpel en je moet steeds de batterijen eruit schroeven anders lopen ze snel leeg. Maar werkt verder zoals het hoort: http://www.online-dierenwinkel.eu/train ... ratie.html Voor 25 euro kun je het risico nog wel nemen dat je hond er ongevoelig voor is.

Op de mijne zat dus trouwens toch een schokstand ipv het beloofde geluidssignaal. Mocht de trilling niet werken, kun je altijd nog upgraden voor dit specifieke probleem.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

*Wolf* schreef:
Anne&Taar schreef:Ervaring van Dogtra was dat 98% van de honden enkel de vibratie niet als correctie ervaren. Ik zie dus af van enkel een vibratie-band, en denk nog even verder.
En dat zou ik dus weer helemaal niet serieus nemen. Want de doelgroep van Dogtra zijn juist sporthonden, profs. Niet de gevoeliger huishondjes. Dus logisch dat zij dat zeggen, want hoeveel ervaring zullen ze hebben met een doorsnee gezelschapshond? Waarschijnlijk hebben zij een heel ander beeld voor ogen als ze het hebben over 'honden zien enkel vibratie niet als een correctie' (zoals een IPO-hond die de mouw niet wil lossen).
Omdat de tt niet alleen voor correctie gebruikt wordt maar ook voor de 'afwerking' puntjes op de i. En heb je dus geen zware correcties nodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Paisley
Zeer actief

lucie schreef: Toch klinkt deze insteek erg interessant en zou ik daar oprecht meer over willen lezen!!
Het voelt voor mij niet verstandig om tekst wat lijkt op een een how-to op het forum te zetten. Ik vind dat iedereen die met een TT wil trainen begeleiding moet krijgen of al weten wat hij doet.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Cleva schreef:
Ri@ schreef:
Zou je uit kunnen leggen hoe je dat hebt aangeleerd? Of ontstaat zoiets vanzelf op gegeven moment. En hoe bereik je een hond die gefixeerd is op die meerkoeten.

Door het zo te laten zijn en er samen mee te spelen.

Ik kwam daar wonen en swinters zat er een groep van 50-60 meerkoeten te overwinteren.
Dat was pal bij mijn huis. 200 meter verderop maar dat is in een open gebied hetzelfde als voor de deur.
Cleo ging er dus op jagen. Ook weleens met succes als het manke of versufte exemplaren betrof.
Dat vond ik ook niet erg want die dieren zouden toch doodgaan dus liever nu dan over een maand.

Samen kijken, samen naderen.
Het is niet eens "doen alsof" je bij het jagen helpt maar echt helpen.
Als je aansluit bij de fixatie van je hond kun je daar over blijven communiceren. Als je dwars gaat liggen ontstaat er een conflict.
Er is niet zozeer iets mis met een conflict maar als je een hond hebt die niet goed op gezag reageert (en dat is bij de oertypes zoals Cleo zo) dan helpt een conflict niet. Die hond laat je lachend achter met je hele conflict.

Cleo was een husky/podenco die al ruim volwassen was toen ze überhaupt een baas kreeg. Binnen de soort hond was ze minimaal gedomesticeerd. Binnen het individuele kader ook. Volstrekt eigenzinnig en altijd haar eigen baas.
Als je met zo'n hond iets wil moet je zuinig zijn op het contact want anders is dat contact gewoon weg.
Ze vond het vreselijk om gecorrigeerd te worden maar ze ging er nooit van luisteren.

Ik kan niet exact uitleggen hoe ik het gedaan heb want dat weet ik ook niet precies maar het heeft veel te maken met eerst aansluiten zodat je in ieder geval geen buitenstaander bent. Daarna kun je sturen maar niet eerder.
Daarnaast is het sturen een factor maar moet je vooral niet te doelgericht worden. De hond is ook iemand. Wat hem beweegt weegt ook mee. Je moet zijn eigen motivatie niet uit het oog verliezen.

Daarnaast geloof ik niet in corrigeren vanuit twijfel.
Ik corrigeer heus maar alleen als ik het meen. Daarmee bedoel ik niet dat ik een idee of een regel heb en boos wordt als het gedrag niet conform het psalmenboek is. Ik corrigeer vanuit mijn gevoel. Als de hond me stoort. In feite hetzelfde als lullig doen tegen familieleden of vrienden die me irriteren.
Ik ben geen dominee maar een chagrijnige vriend.

Het klinkt heel bizar, daar ben ik me bewust van maar het kan zomaar zijn dat ik Hein tijdens een wandeling een schop geef (passend bij zijn maatje hoor) en niet eens exact weet waarom. Omdat hij stom doet. Omdat mijn gevoel "stomme Hein" zegt.
In zijn geval is dat bij bewust voor mijn voeten lopen of achterlijk voor zich uit krijsen.
Er wordt verder ook niet over gepraat. Hij is er om mij een plezier te doen en niet andersom.
Dat klinkt alsof ik vreselijk streng ben maar dat is helemaal niet zo. Er gaan weken en weken voorbij zonder correctie. De situatie is juist enorm harmonieus.
Maar soms zijn er situaties buiten het dagelijkse geluk en dan moet er paal en perk zijn.
Ik voel niet de behoefte om na te denken over, of uit te leggen waarom ik dan iets niet wil hebben. Ik wil het gewoon niet. Punt.

Het werkt als een gek.
Baas is weleens boos en dan moet je dimmen. Hij legt zelfstandig verbanden tussen situaties en leert hoe IK in elkaar zit in plaats van andersom.
Dat is denk ik de essentie van "baas zijn". Dat je het werk om er chocola van te maken bij de hond laat.

Enerzijds dus heel veel interesse in wat de hond beweegt en interesseert maar anderzijds ook kurkdroog neer kunnen zetten waar je geen geduld voor hebt.
De Vrije Schoolmethode in combinatie met "Omdat ik het zeg."
Willen begrijpen maar ook verwachten onmiddellijk begrepen te worden. Ik denk dat honden in hun intelligentie en leervermogen schandalig onderschat worden.
Dat is iets waar je bijna blind op kunt vertrouwen. Ze snappen je veel beter dan je zelf denkt.

Beter kan ik het geloof ik niet uitleggen.
Het is geen methodiek.
Ik geloof dat het er om gaat dat je echt met je hond leeft in plaats van dat hij er een project voor erbij is.

Het klinkt allemaal heel vaag maar ik heb er geen duidelijkere omschrijving voor.
Bedankt voor je uitleg :D

Zo vaag vind ik het niet, ik kan er genoeg van opsteken denk ik. Wat betreft het soort hond zijn zoals het op me over komt, er overeenkomsten tussen Laila en Cleo . De zelfstandigheid die ze op heeft gedaan in de jaren dat Laila geen baas had, maakt haar een hond die zelf kiest. En zo komt Cleo ook een beetje op me over uit jouw beschrijving.

De andere manier van benaderen, samen jagen, zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik had het idee dat ik het haar af moest leren om nog leuk los te kunnen lopen. Maar het gaat er mij eigenlijk alleen om dat het beheersbaar wordt. En het spreekt me wel aan op de manier zoals jij uitlegt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”