Cleva schreef:Ri@ schreef:
Zou je uit kunnen leggen hoe je dat hebt aangeleerd? Of ontstaat zoiets vanzelf op gegeven moment. En hoe bereik je een hond die gefixeerd is op die meerkoeten.
Door het zo te laten zijn en er samen mee te spelen.
Ik kwam daar wonen en swinters zat er een groep van 50-60 meerkoeten te overwinteren.
Dat was pal bij mijn huis. 200 meter verderop maar dat is in een open gebied hetzelfde als voor de deur.
Cleo ging er dus op jagen. Ook weleens met succes als het manke of versufte exemplaren betrof.
Dat vond ik ook niet erg want die dieren zouden toch doodgaan dus liever nu dan over een maand.
Samen kijken, samen naderen.
Het is niet eens "doen alsof" je bij het jagen helpt maar echt helpen.
Als je aansluit bij de fixatie van je hond kun je daar over blijven communiceren. Als je dwars gaat liggen ontstaat er een conflict.
Er is niet zozeer iets mis met een conflict maar als je een hond hebt die niet goed op gezag reageert (en dat is bij de oertypes zoals Cleo zo) dan helpt een conflict niet. Die hond laat je lachend achter met je hele conflict.
Cleo was een husky/podenco die al ruim volwassen was toen ze überhaupt een baas kreeg. Binnen de soort hond was ze minimaal gedomesticeerd. Binnen het individuele kader ook. Volstrekt eigenzinnig en altijd haar eigen baas.
Als je met zo'n hond iets wil moet je zuinig zijn op het contact want anders is dat contact gewoon weg.
Ze vond het vreselijk om gecorrigeerd te worden maar ze ging er nooit van luisteren.
Ik kan niet exact uitleggen hoe ik het gedaan heb want dat weet ik ook niet precies maar het heeft veel te maken met eerst aansluiten zodat je in ieder geval geen buitenstaander bent. Daarna kun je sturen maar niet eerder.
Daarnaast is het sturen een factor maar moet je vooral niet te doelgericht worden. De hond is ook iemand. Wat hem beweegt weegt ook mee. Je moet zijn eigen motivatie niet uit het oog verliezen.
Daarnaast geloof ik niet in corrigeren vanuit twijfel.
Ik corrigeer heus maar alleen als ik het meen. Daarmee bedoel ik niet dat ik een idee of een regel heb en boos wordt als het gedrag niet conform het psalmenboek is. Ik corrigeer vanuit mijn gevoel. Als de hond me stoort. In feite hetzelfde als lullig doen tegen familieleden of vrienden die me irriteren.
Ik ben geen dominee maar een chagrijnige vriend.
Het klinkt heel bizar, daar ben ik me bewust van maar het kan zomaar zijn dat ik Hein tijdens een wandeling een schop geef (passend bij zijn maatje hoor) en niet eens exact weet waarom. Omdat hij stom doet. Omdat mijn gevoel "stomme Hein" zegt.
In zijn geval is dat bij bewust voor mijn voeten lopen of achterlijk voor zich uit krijsen.
Er wordt verder ook niet over gepraat. Hij is er om mij een plezier te doen en niet andersom.
Dat klinkt alsof ik vreselijk streng ben maar dat is helemaal niet zo. Er gaan weken en weken voorbij zonder correctie. De situatie is juist enorm harmonieus.
Maar soms zijn er situaties buiten het dagelijkse geluk en dan moet er paal en perk zijn.
Ik voel niet de behoefte om na te denken over, of uit te leggen waarom ik dan iets niet wil hebben. Ik wil het gewoon niet. Punt.
Het werkt als een gek.
Baas is weleens boos en dan moet je dimmen. Hij legt zelfstandig verbanden tussen situaties en leert hoe IK in elkaar zit in plaats van andersom.
Dat is denk ik de essentie van "baas zijn". Dat je het werk om er chocola van te maken bij de hond laat.
Enerzijds dus heel veel interesse in wat de hond beweegt en interesseert maar anderzijds ook kurkdroog neer kunnen zetten waar je geen geduld voor hebt.
De Vrije Schoolmethode in combinatie met "Omdat ik het zeg."
Willen begrijpen maar ook verwachten onmiddellijk begrepen te worden. Ik denk dat honden in hun intelligentie en leervermogen schandalig onderschat worden.
Dat is iets waar je bijna blind op kunt vertrouwen. Ze snappen je veel beter dan je zelf denkt.
Beter kan ik het geloof ik niet uitleggen.
Het is geen methodiek.
Ik geloof dat het er om gaat dat je echt met je hond leeft in plaats van dat hij er een project voor erbij is.
Het klinkt allemaal heel vaag maar ik heb er geen duidelijkere omschrijving voor.