Wat ben ik blij dat ik me daar niet meer druk over hoeft te maken. Apple reageert zelf niet anders aan de lijn, of de andere hond nou los of vast zit.
Maar als je minder sociale honden hebt is het bloedirritant.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aangelijnd vs loslopende hond
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Re: Aangelijnd vs loslopende hond
En daarom vind ik flexlijnen onmogelijke ondingen. Al slaat het natuurlijk nergens op dat de eigenaar van de witte herder geen actie ondernam. Zou ik ook bloed irritant vinden.
Maar goed. Ik laat Duke dan ook los (mits het kan en veilig is). Kan het niet zal ik de ander verzoeken zijn hond weg te halen. Ik laat wat ik doe afhangen van wat de ander doet. Lijnt de ander aan, doe ik het ook. Ben ik aangelijnd en is de ander los, dan laat ik los. Zijn ze beide los en doet de ander niks, dan laat ik Duke ook los. (Ik loop vaak langs het kanaal waar honden los mogen, maar zeker de helft van de mensen dat niet doet). Zijn ze beide aangelijnd dan zorg ik dat ze geen contact kunnen maken en gebruik ik de gelegenheid om Duke te leren andere honden te negeren als hij aangelijnd is. Duke is sociaal maar jong en kan behoorlijk springerig uitdagen. Krijgt hij een snauw dan is hij weg. Hem weghouden (geen contact laten maken) bij een loslopende hond als hij zelf ook los is, is echt nog geen doen. Het blijft een puber en hoewel het alsmaar beter gaat, is dat echt nog te moeilijk. Bovendien kan ik van een afstand niet weten of de andere hond wel naar Duke gaat als ik aanlijn en ik heb geen zin in loslopende honden bij Duke als hij aangelijnd is. Wil de ander dat zijn hond met rust gelaten moet worden, dan lijn hem aan, dan doe ik het ook. Ik ga echt niet van afstand naar een ander lopen schreeuwen of contact maken ok is. Ik ga er vanuit dat als de andere hond los is en niet aangelijnd wordt dat het een sociale hond is, of de ander op zijn minst vind dat zijn hond zijn eigen boontjes wel kan doppen.
Maar goed. Ik laat Duke dan ook los (mits het kan en veilig is). Kan het niet zal ik de ander verzoeken zijn hond weg te halen. Ik laat wat ik doe afhangen van wat de ander doet. Lijnt de ander aan, doe ik het ook. Ben ik aangelijnd en is de ander los, dan laat ik los. Zijn ze beide los en doet de ander niks, dan laat ik Duke ook los. (Ik loop vaak langs het kanaal waar honden los mogen, maar zeker de helft van de mensen dat niet doet). Zijn ze beide aangelijnd dan zorg ik dat ze geen contact kunnen maken en gebruik ik de gelegenheid om Duke te leren andere honden te negeren als hij aangelijnd is. Duke is sociaal maar jong en kan behoorlijk springerig uitdagen. Krijgt hij een snauw dan is hij weg. Hem weghouden (geen contact laten maken) bij een loslopende hond als hij zelf ook los is, is echt nog geen doen. Het blijft een puber en hoewel het alsmaar beter gaat, is dat echt nog te moeilijk. Bovendien kan ik van een afstand niet weten of de andere hond wel naar Duke gaat als ik aanlijn en ik heb geen zin in loslopende honden bij Duke als hij aangelijnd is. Wil de ander dat zijn hond met rust gelaten moet worden, dan lijn hem aan, dan doe ik het ook. Ik ga echt niet van afstand naar een ander lopen schreeuwen of contact maken ok is. Ik ga er vanuit dat als de andere hond los is en niet aangelijnd wordt dat het een sociale hond is, of de ander op zijn minst vind dat zijn hond zijn eigen boontjes wel kan doppen.

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
En ik ook haha al een pas naar Aak toe, maar met mijn rug naar die andere hond. Had gewoon niet verwacht dat de man de hond zou laten komen omdat hij via een ander paadje aankwam en het pad dat hij volgde de andere richting uit was dan daar waar ik stond met de honden aan de lijn.Manuma schreef:Juist als ie poept staat ie fijn stil toch?
En wegbrullen en blokken doe ik eigenlijk ook niet meer op voorhand eerlijk gezegd.
Hoe raar dat misschien ook mag klinken, juist omdat ik dat in het verleden wel deed met het andere stel, en dat ik dat dus geen succes vond. Mijn beide vorige honden konden voor mijn gevoel door mijn gedrag niet meer normaal op een loslopende hond die kwam buurten reageren omdat ik alles maar blokkeerde, mensen ging vragen honden bij zich te roepen e.d.
Ben er even heel eerlijk in nu dat ik dat niet meer wil doen als dat niet nodig is. Ik schoot nu ook niet in de stress of zo, het was gewoon heel erg onhandig, zeker omdat die riemen over elkaar heen schoten.
Los klikken doe ik gewoon niet snel. Jol had ik los kunnen klikken, maar die stond te ver weg met die hond om haar heen. En Aki los klikken op het moment dat de hond uitdaagde was gewoon ook niet echt een ding gok ik zo. Dat tikte ik al eerder hier.
Zou ik destijds met Bluf ook niet gedaan hebben, veel honden vonden het leuk om met haar te dollen als ze aan de lijn was. Eenmaal los was het vaak wat te overweldigend.
"ah joh, kijk nou, gaat toch hartstikke goed, ze vinden elkaar hartstikke leuk!" en dan zou ze gaan dollen en dan renden ze met kaikai het is niet leuk baas weg.
De draak vind ik net zo een type, leuk en ok, maar eenmaal in zijn element is hij nogal wat overweldigend. Of niet, en dan zal hij op zijn rug liggen, maar zover wil ik het gewoon nooit laten komen. Voor de goede orde van beide kanten niet.
Je hebt honden die spelen om het spelen, maar in mijn achterhoofd heb ik dat type hond gewoon niet. Zeker niet met reuen onderling niet. Daarom zal ik in dit soort situaties nooit snel los klikken.
Had alles losgelopen en dezelfde situatie gehad dan had ik even erbij gestaan, zijn bal opgepakt en mijn pad vervolgd met "Aak, vangen!"
Al blijf ik het strontvervelend vinden mensen die eigen honden maar op allerlei andere honden laten afgaan, zeker op aanlijnstukken. Jol is ook nog niet geholpen en als zij straks loops is en je loopt bewust stukken waar honden niet los mogen, dan kan ik daar behoorlijk giftig om worden als een loslopende reu achter Jol aan gaat.
En dan kun je denken Relax. Maar ja, relax enerzijds en anderzijds niet. Ga verdorie dan op strand lopen of op een plek vlakbij waar de honden los mogen. En hou ze bij je of vast als je ze niet bij je kunt houden op plekken waar ze niet los mogen officieel.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik gooi meestal Kay ook los in zo'n situatie, maar kan niet altijd. Met Norah is het een vervelende situatie die ik even kan afleiden met de bal, maar het moet niet al te lang duren. Ik word er dus echt niet blij van en schiet soms dus wel uit mijn slof. Ik kan Norah zo dusdanig afleiden dat je geen agressieve hond ziet. Wel een drukke hond. Dat dat enorm veel stress is, zien anderen dan weer niet Mensen geloven dan ook niet dat deze hond serieus agressief is en lachen mij gewoon uit. Dat ik mijn stinkende best doe zien ze niet. Dat dit echt heel veel werk kost, zien ze niet. Dat ze keer op keer de boel voor mij en Norah verstieren zien ze niet. Dat ik dus elke keer weer opnieuw moet beginnen, zien ze niet. Ze ziet er ook nog eens te schattig uit. En tja je kan een border collie toch alles leren? Tja, maar leuk vinden is volgens mij geen optie die ik erbij heb gekregen. Dat ik eigenlijk al heel maatschappelijk sociaal gedrag van deze hond verkrijg zien ze schijnbaar niet. Dat Norah loslopend echt niet leuker met de andere hond zal doen omgaan (wat gewoon de dood een keer van een andere hond gaat betekenen) dat is al helemaal niet mogelijk. Ook Kay is overigens aan de lijn vaak vriendelijker dan los. Mijn honden zijn socialer aan de lijn dan los. Zijn ze nu a-sociaal 

- Aedema
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Megan is een straathondje uit Oekraïne. Ze word geschat rond de anderhalf jaar.
- Aantal honden: 1
Mijn hond wil eerder uithalen naar honden wanneer ze aan de lijn zit dan wanneer ik haar los heb. Met riem om vertrouw ik het vaak niet met andere honden, even snuffen kan wel als ik zie dat die andere hond rustig is en anders loop ik er omheen. Zonder riem om (bijvoorbeeld hondenstrand of losloop park) is het alleen maar spelen en als ze een hond niet leuk vind komt ze naar me toe of ontloopt ze die hond.
Als ik al zie dat de andere hondeneigenaar niet wil dat ik bij ze kom ga ik erom heen, als deze mij het idee geeft wel de honden bij elkaar te willen laten vind ik het prima. Beetje inschatten wat de ander doet en dan worden veel vervelende situaties voorkomen lijkt mij.
Als ik al zie dat de andere hondeneigenaar niet wil dat ik bij ze kom ga ik erom heen, als deze mij het idee geeft wel de honden bij elkaar te willen laten vind ik het prima. Beetje inschatten wat de ander doet en dan worden veel vervelende situaties voorkomen lijkt mij.