Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondencontact: Forum vs de echte wereld

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Hondencontact: Forum vs de echte wereld

Ongelezen bericht door duitse herder »

Eigenlijk ben ik wel eens benieuwd of de dingen altijd zo gaan zoals de meeste mensen van het forum zouden willen zoals het gaat, met name in losloopgebieden.

Vandaag was ik wat later in de duinen, waardoor ik meerdere honden tegen kwam (normaal kom ik er hoogstens 2 tegen). Noah loopt dan los en heeft een balletje in haar bek. Bij het naderen van andere honden loopt ze meestal om de honden heen, mocht ik een hond tegen komen die ik niet vertrouw, laat ik Noah haar bal lossen en loopt ze bij mij.

In het begin kwam ik 2 reuen tegen, een Kangal en een soort Witte Herder. De Kangal kwam van de zijkant op Noah af, op een vriendelijke manier. Noah vond hem ietwat groot. Ze liet haar bal los en maakte zich wat klein en liet zich besnuffelen. De Witte Herder kwam ook snuffelen en dat vond Noah toch wel intimiderend. Wederom liet ze zich besnuffelen al straalde ze wel een beetje uit van "help" :mrgreen: . Ze wilde weg, ze gaf een kleine snauw, pakte haar bal en vervolgde de weg. De reuen moesten uiteraard even piesen.

Na meerdere honden tegen te zijn gekomen, kwam ik een Berner reu tegen. Nu is Noah angstig voor Berners, al zijn deze toch in het algemeen heel vriendelijk in de benadering. Ik liet de bal lossen en Noah liep bij mij. De Berner kwam in hoge versnelling fixerend op Noah af, al was het wel vriendelijk bedoelt. Noah bleef achter mijn benen lopen. De Berner rende op Noah af, Noah maakte zich weer wat klein, stond wat gespannen stil en liet zich besnuffelen, hond snuffelde aan Noah. Noah gaf nog een paar likken aan de bek en wilde weglopen. Berner kwam weer achter haar aan en Noah snauwde van zich af, echt zo een "laat me met rust ik vind jou eng"-snauw. Noah rende naar mij toe, Berner wilde wel gezellig mee rennen, die had geen kwaad in zich, alleen ietwat onnozel dat hij de hint niet begreep. Baas riep de Berner en we gingen weer verder met de wandeling.

Nu heeft Noah dus 2x gesnauwd, op een keurig en nette manier. Als ik het forum moet geloven, had ik dit moeten voorkomen en heb ik minimaal een enge herder. Hoe komt het dat in de praktijk dit zo anders werkt? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een eigenaar boos werd, in tegendeel, ik hoor ze soms zeggen: Ja moet je maar niet zo opdringerig doen of moet je maar luisteren.
Andersom maak ik het ook mee, dat een hond keffend achter Noah aan dendert. Ja, ik irriteer me daar mateloos aan, maar Noah interesseert het dan weer niks. En wonderwel leven ze nog steeds, blijkbaar komen ze er toch altijd mee weg :engel: .

Dus hoe zit het nou, zien jullie ook een verschil tussen hoe het volgens het forum moet/zal gaan en hoe het daadwerkelijk gaat?
Perry en Noah

Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hondencontact: Forum vs de echte wereld

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja daar zit wel degelijk verschil in , het gaat niet altijd zoals men meent alhier dat het zou moeten gaan en inderdaad verloopt het dan in de regel toch wonderwel goed.
Laatst gewijzigd door Tineke op 02 apr 2016 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Tja, Murdock dendert wel eens onbehouwen op een andere hond af. Niet met kwaad in de zin, maar wel lomp. Heb ik dan een lompe onopgevoede hond?
Ik denk het niet.
Ik denk dat ook op het forum mensen hun hond niet 100% perfect onder controle hebben, dat lijkt me normaal :)
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Totaal niet te vergelijken..en als iemand zijn hond bv aanlijn of een andere actie dan vraag ik verbaasd of zij misschien op een hondenforum zitten :LOL:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

wolvster schreef:Ik denk dat ook op het forum mensen hun hond niet 100% perfect onder controle hebben, dat lijkt me normaal :)
Mij lijkt dat ook ,en zolang dat geen ernstige zaken zijn kan ik daar ook best wel mee leven.
Het zijn tenslotte geen robotjes.
Afbeelding

Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

mijn honden doen het precies zoals het niet zou moeten meestal. Want ze luisteren gewoon lang niet zo goed als ik zou willen.Maar ze zijn niet vals, knokken niet, snauwen maar heel zelden en zijn 1 en al vriendelijkheid voor mens en dier.
Ik heb daar gelukkig ook nooit een geheim van gemaakt en wat het forum ervan vind ,tja, het is maar een forum.
Als je dat soort gedrag niet wil meekrijgen moet je vooral niet gaan wandelen waar ik wandel.Denk ik.
Het is natuurlijk niet zo dat ik het niet blijf proberen om ze wat bij te brengen he maar doorgaans gaat het allemaal gewoon prima en word er wel eens gesnauwd dan lopen we door, zo gaat dat tussen honden als ze erlkaar niet zo gezellig vinden.
Ik heb ook niet het idee dat ze overlast veroorzaken, ze zitten vast waar ze vast moeten en als er aangelijnde honden zijn moeten ze bij me blijven.

Jouw hond mag toch ook aangeven dat ze die berner niet moet? dan is het toch niet gelijk een enge herder of valse hond?
Riromi
Actief

Ongelezen bericht door Riromi »

duitse herder schreef:Eigenlijk ben ik wel eens benieuwd of de dingen altijd zo gaan zoals de meeste mensen van het forum zouden willen zoals het gaat, met name in losloopgebieden.

Vandaag was ik wat later in de duinen, waardoor ik meerdere honden tegen kwam (normaal kom ik er hoogstens 2 tegen). Noah loopt dan los en heeft een balletje in haar bek. Bij het naderen van andere honden loopt ze meestal om de honden heen, mocht ik een hond tegen komen die ik niet vertrouw, laat ik Noah haar bal lossen en loopt ze bij mij.

In het begin kwam ik 2 reuen tegen, een Kangal en een soort Witte Herder. De Kangal kwam van de zijkant op Noah af, op een vriendelijke manier. Noah vond hem ietwat groot. Ze liet haar bal los en maakte zich wat klein en liet zich besnuffelen. De Witte Herder kwam ook snuffelen en dat vond Noah toch wel intimiderend. Wederom liet ze zich besnuffelen al straalde ze wel een beetje uit van "help" :mrgreen: . Ze wilde weg, ze gaf een kleine snauw, pakte haar bal en vervolgde de weg. De reuen moesten uiteraard even piesen.

Na meerdere honden tegen te zijn gekomen, kwam ik een Berner reu tegen. Nu is Noah angstig voor Berners, al zijn deze toch in het algemeen heel vriendelijk in de benadering. Ik liet de bal lossen en Noah liep bij mij. De Berner kwam in hoge versnelling fixerend op Noah af, al was het wel vriendelijk bedoelt. Noah bleef achter mijn benen lopen. De Berner rende op Noah af, Noah maakte zich weer wat klein, stond wat gespannen stil en liet zich besnuffelen, hond snuffelde aan Noah. Noah gaf nog een paar likken aan de bek en wilde weglopen. Berner kwam weer achter haar aan en Noah snauwde van zich af, echt zo een "laat me met rust ik vind jou eng"-snauw. Noah rende naar mij toe, Berner wilde wel gezellig mee rennen, die had geen kwaad in zich, alleen ietwat onnozel dat hij de hint niet begreep. Baas riep de Berner en we gingen weer verder met de wandeling.

Nu heeft Noah dus 2x gesnauwd, op een keurig en nette manier. Als ik het forum moet geloven, had ik dit moeten voorkomen en heb ik minimaal een enge herder. Hoe komt het dat in de praktijk dit zo anders werkt? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een eigenaar boos werd, in tegendeel, ik hoor ze soms zeggen: Ja moet je maar niet zo opdringerig doen of moet je maar luisteren.
Andersom maak ik het ook mee, dat een hond keffend achter Noah aan dendert. Ja, ik irriteer me daar mateloos aan, maar Noah interesseert het dan weer niks. En wonderwel leven ze nog steeds, blijkbaar komen ze er toch altijd mee weg :engel: .

Dus hoe zit het nou, zien jullie ook een verschil tussen hoe het volgens het forum moet/zal gaan en hoe het daadwerkelijk gaat?
Wat gaat het relax bij jou.
Zou mijn hond zo'n ruimte gevende snauw geven, dan zou hij hier als vals worden bestempeld. Daarom mijd ik hier alle honden en losloopgelegenheden.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

haha hier gaat het ook niet zo perfect hoor :mrgreen:
Mika tettert tegen alle honden die groter zijn als zij, dat probeer ik te voorkomen maar dat lukt niet altijd. En Rani blaft wel eens tegen hardlopers en andere rare mensen. En ze snauwt naar honden die te opdringerig zijn. En als ze knappe reuen ziet word het een wild wijf :LOL:
Alleen Gollum is perfect :mann:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik ontwijk zelf bewust de drukste tijden en gebieden maar loop toch ook in losloopgebied omdat Mies wel los kan. Dus ik kom zo nu en dan loslopende honden tegen waarvan ik de reuen niet in de beurt van Diem wil hebben.
Ik kan inmiddels aardig met de juiste gezichtsuitdrukking Diem kort vastpakken zodat er bij de aankomende baas een belletje gaat rinkelen en er getracht wordt hun hond uit mijn buurt te houden. Ook als dat niet meteen lukt is dat niet erg want ik kan prima zelf voor een paar minuten voorkomen dat er contact komt tussen Diem en de andere reu en ik blijf gewoon vriendelijk en zeg bedankt als de hond tot doorlopen wordt gemaand.
De gebruikelijke "hij doet niks hoor" en "dat snap ik, maar die van mij is echt niet leuk / lief" uitwisseling gaat ook op de automatische piloot :wink:

Soms is er inderdaad een baas die weigert in te grijpen en/of een hond die wel erg voortvarend aankomt zeilen. Dát vind ik erg vervelend want Mies loopt wel loos en grijpt dan in. Dat gaat tot nu toe altijd goed maar ik vind het zelf een nare situatie. Ik kan haar niet helpen want dan heb ik Diem niet goed meer onder controle. Mies lijkt perfect te weten wat ze doet maar het is maar een kleine muppet natuurlijk :hmmm:
Laatste snauwde ze een halfwas intacte grote opdringerige reu weg. Hij bleef maar opdringerig terugkomen en onder haar staart willen ruiken. Uiteindelijk trok de baas hem mee hoor, maar ik knijp hem dan wel even én vind het echt heel vervelend dat zo'n hond haar grenzen niet respecteert en ik niet kan helpen omdat Diem zo'n reu dan wel even zal 'verhelpen'.

Even moeten snauwen vind ik inderdaad prima, maar een hond moet daar dan wel direct naar luisteren. Als een hond zo lomp is dat hij blijft klieren bij een hond die er niks van moet hebben dan moet een baas er meer bovenop zitten. En mijn ervaring is dat de meeste mensen dat ook prima doen en ook snappen dat een snauwende hond niet vals is. Wel vinden ze Mies vaak onaardig maar dat deert mij niet zo. Behalve met mooi weer in het weekend in een aantal drukbezochte bossen, dus daar kom ik dan maar gewoon niet :tongue:
Laatst gewijzigd door pioenroos op 02 apr 2016 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mijn honden mogen wel snauwen... zou niet weten waarom niet... maar niet uitvallen of knokken...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik krijg heel vaak te horen: 'Laat maar joh', 'Laat ze het zelf maar uitzoeken', 'Die van mij kan wel wat hebben' enzovoort als ik één van mijn honden bij me roep of aanlijn in het contact met andere honden als ik zie dat bijvoorbeeld een andere hond bang is, er niet op zit te wachten of het contact niet zo leuk verloopt. Mijn honden zijn ook geen perfecte robotjes en als hun gedrag mij niet bevalt, grijp ik dus in. Dat vinden veel mensen die ik op mijn dagelijkse wandelingen tegenkom blijkbaar overdreven, gezien hun opmerkingen. Ik vind dat zeker met mijn roedeltje wel nodig.
Snauwen vind ik in bijna alle gevallen geen probleem (ik houd alleen Mila weg bij pups omdat ze die nogal snel heel fel kan corrigeren), maar ik wil niet dat ze bijvoorbeeld met z'n allen op een hond af stormen of onzekere honden gaan najagen of aanblaffen. Als ik ze hun goddelijke gang liet gaan, is dat wel wat er zou gebeuren. Knokken doen ze niet, maar ze zijn - met name samen - ook niet altijd gezellig.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik moet zeggen sinds Tama er niet meer is zijn de andere twee meiden een stuk gezelliger buiten. Terwijl het eigenlijk Jarah was die een enkele keer op een andere hond afrent.
Tama ging alleen meedoen.

Alleen aan de lijn zijn ze nog steeds snauwerig naar enkele honden. Maar als ze los lopen is het toch een heel stuk minder.

Honden moeten alleen niet te lang onder hun staart snuffelen dan krijgen ze wel een snauw. Gelukkig vinden de meeste mensen hier dat normaal.
En ik maak er ook nooit een probleem van als een andere hond hen weg snauwt.

Toen ik vanmiddag het bos in kwam deed een man zijn Herder aan de lijn hij dacht geloof ik dat mijn honden vast liepen, maar dat was niet zo toen hij zag dat ze los waren liet hij zijn hond ook los, die knalde keihard tegen mijn knie was geen fijn gevoel.

Hij rende ook achter Jarah aan die begon te gillen en daardoor werd Nikkie weer geprikkeld en die wilde Jarah wel even grijpen. Leuk van je zus moet je het hebben, die gaat gewoon de tegenpartij helpen.
Nou deed die Herder verder niks, Jarah raakt gewoon in paniek als een hond achter haar aan rent.

Gelukkig luisterde Nikkie wel naar me toen ik zei dat ze moest stoppen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief

Nanna schreef:
gonnie schreef: Hij rende ook achter Jarah aan die begon te gillen en daardoor werd Nikkie weer geprikkeld en die wilde Jarah wel even grijpen. Leuk van je zus moet je het hebben, die gaat gewoon de tegenpartij helpen.
Help me even onthouden dat ik nooit een Duitse pinscher neem. Wat lijken mat chagrijnige hondjes.
Hahaha, niet allemaal hoor, Jarah is altijd vrolijk en lief.

Nikkie vroeger ook, maar sinds ze gebeten is door een Herder reageert ze zich af op Jarah.
Daarvoor was ze echt lief voor Tama en Bijou.

Mijn allereerste Pinscher Kelly hielp Bijou wel toen zij aangevallen werd door een Briard.
Laatst gewijzigd door gonnie op 02 apr 2016 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Mijn honden, op Luna na, luisteren ook niet perfect hoor. Doen ook wel eens dingen, waar ik niet blij mee ben. Als Sultan een andere hond ziet die aan het spelen/rennen is, rent hij als een idioot daarheen om mee te spelen. Sja, dat is dan ook geen begroeting volgens het boekje. Maar als hij een snauw krijgt loopt hij toch wel weg, dus het stoort mij niet en ik heb nog nooit iemand gehoord die dat vervelend vindt.
Suus is een beetje een dommige hond. ( sorry suus.. :roos: ) die loopt gerust een andere kant op dan ik en dan moet ik soms wel 6 keer roepen voordat het haar door dringt dat zij de verkeerde kant op loopt. Dat is wel eens lastig, als zij écht opeens moet luisteren in een "noodsituatie". Dus bijvoorbeeld paarden die langs komen galopperen en ik te laat door heb.. Dan kan zij echt wel in de weg lopen. Niet omdat er paarden lopen, dat boeit haar helemaal niks, maar gewoon omdat zij daar toevallig loopt en niet uit haar doppen kijkt.. :oohja:

Luna is wel echt een hond die enorm goed luistert. Ik heb met haar al die jaren nog nooit gehad, dat zij iets deed wat niet in het "forum-boekje" thuis zou passen.

Maar ik loop wel echt in losloop gebieden. Andere honden die aangelijnd zijn passeer ik ook wel netjes aangelijnd of ik ga aan de kant staan. Maar ik kom hier amper aangelijnde honden tegen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots kan perfect luisteren maar kan ook bananen in de oren hebben.
En daarstraks was hij daardoor twee treden van een trapje gelazerd. Ik til hem altijd de trap op maar meneer had geen geduld.
We gingen een ander hondje uitlaten en buiten luisterde het andere hondje perfect vandaag maar Toots. Ho maar.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
gonnie
Zeer actief

lor1_1984 schreef:
gonnie schreef:Ik moet zeggen sinds Tama er niet meer is zijn de andere twee meiden een stuk gezelliger buiten. Terwijl het eigenlijk Jarah was die een enkele keer op een andere hond afrent.
Tama ging alleen meedoen.

Alleen aan de lijn zijn ze nog steeds snauwerig naar enkele honden. Maar als ze los lopen is het toch een heel stuk minder.

Honden moeten alleen niet te lang onder hun staart snuffelen dan krijgen ze wel een snauw. Gelukkig vinden de meeste mensen hier dat normaal.
En ik maak er ook nooit een probleem van als een andere hond hen weg snauwt.

Toen ik vanmiddag het bos in kwam deed een man zijn Herder aan de lijn hij dacht geloof ik dat mijn honden vast liepen, maar dat was niet zo toen hij zag dat ze los waren liet hij zijn hond ook los, die knalde keihard tegen mijn knie was geen fijn gevoel.

Hij rende ook achter Jarah aan die begon te gillen en daardoor werd Nikkie weer geprikkeld en die wilde Jarah wel even grijpen. Leuk van je zus moet je het hebben, die gaat gewoon de tegenpartij helpen.
Nou deed die Herder verder niks, Jarah raakt gewoon in paniek als een hond achter haar aan rent.

Gelukkig luisterde Nikkie wel naar me toen ik zei dat ze moest stoppen.
Kan het zijn dat Tama het subtiel aan het opstoken was?
M'n moeder zei laatst nl dat de 2 ukkies een stuk braver zijn als Bonnie bij mij logeert en toen ze erop ging letten bleek dat Bonnie dus vrij subtiel de 2 ukkies aan het opjutten was.
Zo konden die 2 zelden loslopen zonder gedoe en zonder Bonnie kon dat ineens wel. :oeps:
Heb ik eigenlijk nooit gemerkt, Tama liep meestal in de achterhoede dus kon dan niet zien of ze Jarah aan het opstoken was. Jarah loopt meestal naar drollen te zoeken dus zij lette nooit zo goed op Tama.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Luna snauwt ook wel eens van zich af en ik maak daar geen enkel probleem van. Ben ook nog nooit een andere hondenbaas tegen gekomen die daar wat vond. Ik heb één keer ingegrepen toen Luna het na een (door de andere partij geaccepteerde) snauw nodig vond om nog een keer haar punt te maken. Ook toen kreeg ik van de andere hondenbaas te horen dat het geen probleem was, maar hij zag niet wat ik zag; ze ging daar echt te ver. Ze mag het van mij prima zelf oplossen, maar wel op een nette manier, dus niet nog een keer er achteraan omdat ze zichzelf ineens heel tof vond ofzo :U: Zelf wordt ze ook wel eens afgesnauwd, soms zelfs uitgekafferd en dat is dan meestal klein pittig grut die op voorhand al over de zeik gaan. Ik vind daar eigenlijk niets van, Luna reageert daar netjes op door afstand te nemen.
Ze luistert ook niet perfect hoor en er is hier 1 hond waarbij ze helemaal doordraait. En het is dan niet dat ze hem op wil vreten, maar ze wordt helemaal lijp als ze hem ziet. Bek likken, tegen hem aan springen en die hond corrigeert haar daar ook niet voor. Ik vind het bloedirritant gedrag en moet haar echt bij haar lurven grijpen als ik die hond aan zie komen, want ze peert hem gegarandeerd, al loopt hij een kilometer verderop :Q:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

duitse herder schreef: Nu heeft Noah dus 2x gesnauwd, op een keurig en nette manier. Als ik het forum moet geloven, had ik dit moeten voorkomen en heb ik minimaal een enge herder.

:vaag: Hoe kom je daar nou toch bij? Ik heb werkelijk nog nooit gelezen dat iemand een probleem heeft met een gepaste waarschuwing.

Zelf neem ik liever mijn honden in bescherming wanneer ze onzeker zijn, eer de twee sociale een keer snauwen moet de ander al heel ver o ver hun grenzen zijn gegaan.
Dus snauw ik maar voor ze.

En nee, in de praktijk wordt helaas vaak niet de 'netiquette' gevolgd. Mensen weten met enige regelmaat net waar de kop en kont van hun hond zit en hebben geen enkel inzicht in hondengedrag, houden hun hond niet bij zich wanneer andere honden aangelijnd zijn, laten ze overal op af denderen, najagen, laten de hond zichzelf uitlaten, reuen patsen en rijden, ballen afpakken en meenemen, melden niet adat hun teef hoogloops is etc etc.
Tineke
Zeer actief

dagmar88 schreef:
duitse herder schreef: Nu heeft Noah dus 2x gesnauwd, op een keurig en nette manier. Als ik het forum moet geloven, had ik dit moeten voorkomen en heb ik minimaal een enge herder.

:vaag: Hoe kom je daar nou toch bij? Ik heb werkelijk nog nooit gelezen dat iemand een probleem heeft met een gepaste waarschuwing.

Zelf neem ik liever mijn honden in bescherming wanneer ze onzeker zijn, eer de twee sociale een keer snauwen moet de ander al heel ver o ver hun grenzen zijn gegaan.
Dus snauw ik maar voor ze.

En nee, in de praktijk wordt helaas vaak niet de 'netiquette' gevolgd. Mensen weten met enige regelmaat net waar de kop en kont van hun hond zit en hebben geen enkel inzicht in hondengedrag, houden hun hond niet bij zich wanneer andere honden aangelijnd zijn, laten ze overal op af denderen, najagen, laten de hond zichzelf uitlaten, reuen patsen en rijden, ballen afpakken en meenemen, melden niet adat hun teef hoogloops is etc etc.
Soms snap je dingen ook niet waarom mensen iets doen. Jan staat laatst een filmpje te maken van Lucie en Abra samen spelend op z'n Fila's. Komt een dame daar bij staan met een klein fragiel hondje die ze vervolgens gaat staan aanmoedigen om mee te doen. Leuk hoor tussen 100 kilo hond. :19: . Hondje gaat meedoen onze dames hebben er duidelijk geen belangstelling voor. Ze doen zo'n hondje niets maar ze spelen gewoon samen door. Dame blijft aanmoedigen hondje blijft pogingen doen er tussen te komen tot Jan ze riep en maar wegging met de dames.
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tineke schreef: Soms snap je dingen ook niet waarom mensen iets doen. Jan staat laatst een filmpje te maken van Lucie en Abra samen spelend op z'n Fila's. Komt een dame daar bij staan met een klein fragiel hondje die ze vervolgens gaat staan aanmoedigen om mee te doen. Leuk hoor tussen 100 kilo hond. :19: . Hondje gaat meedoen onze dames hebben er duidelijk geen belangstelling voor. Ze doen zo'n hondje niets maar ze spelen gewoon samen door. Dame blijft aanmoedigen hondje blijft pogingen doen er tussen te komen tot Jan ze riep en maar wegging met de dames.

:oohja: Hier een chihuahua in een kerstmannenpakje.
Door dat ding had ik niet gezien hoe vreselijk schijt schijt bevensbang dat arme diertje was.
En dan gewoon tussen Pjotr en Niko gooien.
Die twee hebben het jachtinstinct van een dodo, maar werden door dat wapperende pakje zo getriggert dat het bijna hap was.
En dan ben ik heel blij dat die twee wanneer het er echt toe doet met een brul vanuit m'n tenen direct luisteren.
Een heel klein beetje meer jachtinstinct of minder appel en het was einde wawa geweest :schrik:
Ben zelden zo geschrokken en had die achterlijke lui wel een poeier willen geven.
Til dat dinkie verdulle op! Waarschuw! Of gooi hem niet bij honden van 20 x zijn gewicht in losloopgebied :oeps:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

In de praktijk loopt alles hier los en op honden af. Ook op aangelijnde honden.
Ik heb het hier in de buurt nooit mis zien gaan. Apple snauwt vaak genoeg naar honden, zeker grote honden die op haar af denderen. Daar heb ik geen problemen mee want meestal heeft het gewoon het gewenste effect.
Zelf laat ik Apple niet op onbekende aangelijnd honden aflopen of algemeen honden die ik niet vertrouw (staffords etc)
Ik heb zelf totaal 2x moeten ingrijpen voor mijn eigen gevoel, sinds ik Apple heb is dat dan.
Met een asociale hond is het een stuk minder fijn vertoeven in een wijk waar alles maar een beetje los meehobbelt, gelukkig kiezen de meeste ook voor een looproute langs de grote weg
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Nee, het gaat niet altijd zoals wij willen. Flynn loopt gewoon bijna nooit los (vanwege rugklachten), maar als hij eens los loopt ontwijken we zoveel mogelijk andere honden. Hij is niet altijd heel sociaal en wil (vanuit pijn) nog wel eens grommen als een andere hond te wild op hem af denderd. Hij heeft genoeg hondenvriendjes waar hij wél mee kan spelen, die komen we gelukkig regelmatig tegen. Dat is 2 minuten rennen en dan lopen we weer verder.

En ach, vanmorgen kwam ik nog iemand tegen met een hond die mij vertelde dat haar hond grommende honden beet. En dat ik daarom mijn grommende hond aan moest lijnen of niet in het losloopgebied moest komen. En dat zij, met haar bijtende onaangelijnde hond, alle recht had haar hond los te laten lopen.

Dus tsjah, ik vermijd de losloopgebieden hier in de omgeving liever. Meestal is het er wel gezellig, maar soms valt het toch tegen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een gepaste waarschuwing is toch niks mis mee?
Ik zie daar geen "valse Herder' in hoor :D
En volgens mij niemand hier.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb een angstige hond en waak echt heel erg voor aanstormende onbekende honden. Ik wandel heel veel in aanlijngebied en lijn altijd aan als ik andere honden tegen kom. Mijn honden hebben vrijwel nooit zomaar contact met onbekende honden. Ik wil het liever niet als ik alleen met ze loop. In de roedel voelen ze zich heel sterk en stoer en ze zijn dan niet altijd even lief. Apart van elkaar zijn ze 100x makkelijker ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kruimel53 schreef:
Tara schreef:
malinois schreef:Mijn honden mogen wel snauwen... zou niet weten waarom niet... maar niet uitvallen of knokken...
Wat is voor jou het verschil tussen snauwen en uitvallen?
Ik zie een snauw als 'klaar nou!' en dan is het klaar als de ander zeg 'o sorry, wist niet dat je boos werd', en met uitvallen kan een hond doorgaan ook als de andere hond bakzeil haalt. Daar hou ik idd niet zo van.
Dit en vaak ook een stuk fanatieker...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

nou heel eerlijk: toen ik een tijdje geleden voor een paar weken naar Nederland ging, maakte ik me behoorlijk druk over hoe ik dat moest gaan doen met mijn drietal, naar aanleiding van de HF-mores. Ik ben me veel meer bewust geworden van hoe het gedrag van honden op iemand anders kan overkomen en van Kailen weet ik dat ie graag met iedere hond kennis maakt :mann:
Dus de eerste dag was ik voortdurend bezig met andere honden spotten. En dan gauw Kailen aanlijnen om te voorkomen dat hij er op af zou rennen (ook al liepen ze los). Het effect was totaal niet wat ik beoogde. Niks geen dankbare, maar juist verwarde of ietwat angstige blikken. Mensen die vroegen of zij nu ook aan moesten lijnen. Of die alsnog doodleuk hun keffers op Kailen af lieten stormen :oohja: . Niet dat hij vervelend doet, integendeel, hij is juist dol op andere honden, maar dat konden zij niet weten...
Dus daar stopte ik al na een dag mee.
Niks geen krampachtig gedoe, gewoon lekker met mij meelopen zoals ik dat eigenlijk altijd had gedaan en dat werkte prima. Zijn interesse in andere honden was eigenlijk al heel snel voorbij :ok: Alleen als er een aangelijnde hond ons dreigde te kruisen, of bij een heel angstige hond, lijnde ik aan.

Lizzy daarentegen heb ik wel vaak aangelijnd gehad. Zij voelt zich met Kailen erbij namelijk heeeel stoer en gaat dan iets te makkelijk om niks lopen snauwen. Nou bedoelt ze er verder niks mee, maar dan is Kailen er wel als de kippen bij om de dame in nood bij te staan dus dat wil ik niet hebben. Lizzy aan de lijn of afgeleid met een koekje en dan er is er niks aan de hand.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

De mijne snauwt wel, als een andere hond te opdringerig is naar haar zin.

Uitvallen doet ze niet.

Het verschil zit voor mij in een paar dingen. Snauw is voor mij echt aangeven dat een andere hond te ver gaat, kortom een reactie op ongewenst gedrag van een andere hond.
Meestal is er kop wegdraaien, gevolgd door opfwtrokken lip, gevolgd door diepe lage brom, en dan een happende beweging met keffend/grauwend geluid in een snelle beweging richting de andere hond. Waarbij de andere hond eigenlijk niet geraakt wordt.

Dat hele gedragspatroon doorloopt ze niet per se volledig. Als een hond bij een van de eerdere gedragingen uit de reeks al terugtrekt, dan gaan ze ieder hun weegs.
Dat is voor mij snauwen.

Uitvallen is voor mij ook al naar de andere hond, wanneer die niet per se opdringerig is.
Uitvallen gaat wat mij betreft met wat mwer herrie, en ook eerder wel raak denk ik.
Vaak vanuit een aangelijnde situatie waarbij de uirvallende hond actief richting andere hond wil.

Voor mij is er een duidelijk verschil, maar van uitvallen kan ik minder duidelijk omschrijven wat de volgorde exact is, omdat mijn eigen hond dat eigenlijk nooit doet.

In tegenstelling tot snauwen, dat ze wel op regelmatige basis laat zien. Het is een teefje net een duidelijke personal space. Of toch in ieder geval gesteld om correcte omgangsvormen.
Maar ze zoekt het dus nooit zelf op, en raakt ook nooit bij het sneppen.
En gaat dus ook niet over tot de laatste stap (sneppen) alsde andere hond zich al duidelijk terugtrekt.

Volgens mij is dit overigens volledig normaal gedrag voor een volwassen teefje dat niet zo op spel/contact zit te wachten.

Wanneer er een complete kennismaking us geweest, incl wederzijds staartsnuffelen, dan volgt er een zeer enkele keer wel spel. Maar daar heeft ze wel heel duidelijk haar voorkeuren.
Meestal kleinere reutjes die een heel charme/offensief op haar loslaten, zonder haar fysiek te raken. En die direct iets terugtrekken als ze maar half aangeeft dat het te veel is naar haar zin.
Dat soort kleine charmeurs krijgt het soms wel voor elkaar..
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb zelf overigens geen probleem met honden die komen aanstormen in een losloopgebied. Als ik met de hele roedel loop, stoppen die honden sowieso meestal wel 10-20 meter van tevoren ;-) En zo niet, dan zorgt dat eigenlijk nooit voor problemen. Ik moet dan wel zeggen dat die aanstormende honden tot nu toe geen kwaad in de zin hadden.
Als ik alle honden aangelijnd heb in de wijk en iemand laat zijn kleine keffertje aan de flex de roedel in lopen, moet ik wel alle zeilen bijzetten om al mijn honden rustig door te laten lopen, want dat vinden ze allemaal heel onbehoorlijk gedrag.
Tineke
Zeer actief

Tara schreef:Snauwen en uitvallen is voor mij een beetje hetzelfde, de woorden zijn op zichzelf ook min of meer synoniem.
Maar goed, daar gaat het nu even niet over.
Snauwen mag van mij best, en uitvallen mag van mij ook als ze daar een goede reden voor hebben. Tara houdt niet van opgedrongen contact met andere honden, en zij gaat héél snel van boos kijken naar uitvallen. Om dát te verhinderen loopt zij altijd met een piepertje/fuffertje/balletje. Dan heb je nog steeds van die honden die zich op komen dringen... Als dat te lang duurt naar haar zin, dan tuft ze dat piepertje ook wel een keer uit en valt ze alsnog uit. Van mij mag ze dat best, ze is niet boosaardig, ze is niet asociaal, ze is niet vals... Ze is alleen ongelofelijk duidelijk, en als ze nou niet van die opdringerij om haar lijf wil, dan mag ze daar van mij gerust wel wat van zeggen. :U:
Laat ik er ook gelijk even aan toevoegen dat Tara nooit zelf naar andere honden toegaat.
Sien gaat ook niet uit haar zelf naar andere honden toe maar kan ook weinig hebben in haar eigen private space, al helemaal geen drukte van vreemde honden.
En laatst is dat toch mis gegaan waarbij ze een ander klein , opdringerig ,hondje verwond had.
Was hier in het hondenbos. Hondje moest dus wel naar de da en gehecht worden :(: .
Wij laten haar daar nu niet meer los in ieder geval en uiteraard hebben we de rekening betaald en zijn er verder ook geen woorden over gevallen. Eigenaar kon het zelfs nog wel begrijpen.
Het komt ook mede door Lucie en Abra , dat zijn wel twee lieverds maar Sien voelt zich wel heel dapper met hun aan haar zijde. Rio zat vroeger altijd aan de lijn in het bos en die hielden we altijd uit hondencontacten en dan liepen we er eigenlijk nooit als het wat drukker was.
De dames kunnen prima los lopen daar dus maken we gebruik van al zijn we er nu wat voorzichtiger mee, door Sien dus.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Tara schreef:Het is heel lastig, zeker als je een roedel hebt.
Ik wéét waar mijn honden om uit hun slof schieten, kan het meestal ook van een afstandje al inschatten. Maar het blijft altijd interactie tussen meerdere partijen en zeker met een roedel is dat wel eens heel lastig.
Het ging ook vrij snel , hondje kwam aanvliegen en dook , spelenderwijs, direct op Sien.
Die maakte direct duidelijk dat ze daar niet gediend van was.
Mede omdat het een kleiner hondje was, anders was ze weggeweest want ze is vrij bangig in eerste instantie.
Maar goed het is een redelijk druk hondenbos dus dat vermijden we dan maar wat meer nu met haar.
Ze wordt tenslotte ook al een dagje ouder.
Op zich wel jammer want het is op loopafstand van ons huis.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”