Vandaag was ik wat later in de duinen, waardoor ik meerdere honden tegen kwam (normaal kom ik er hoogstens 2 tegen). Noah loopt dan los en heeft een balletje in haar bek. Bij het naderen van andere honden loopt ze meestal om de honden heen, mocht ik een hond tegen komen die ik niet vertrouw, laat ik Noah haar bal lossen en loopt ze bij mij.
In het begin kwam ik 2 reuen tegen, een Kangal en een soort Witte Herder. De Kangal kwam van de zijkant op Noah af, op een vriendelijke manier. Noah vond hem ietwat groot. Ze liet haar bal los en maakte zich wat klein en liet zich besnuffelen. De Witte Herder kwam ook snuffelen en dat vond Noah toch wel intimiderend. Wederom liet ze zich besnuffelen al straalde ze wel een beetje uit van "help"

Na meerdere honden tegen te zijn gekomen, kwam ik een Berner reu tegen. Nu is Noah angstig voor Berners, al zijn deze toch in het algemeen heel vriendelijk in de benadering. Ik liet de bal lossen en Noah liep bij mij. De Berner kwam in hoge versnelling fixerend op Noah af, al was het wel vriendelijk bedoelt. Noah bleef achter mijn benen lopen. De Berner rende op Noah af, Noah maakte zich weer wat klein, stond wat gespannen stil en liet zich besnuffelen, hond snuffelde aan Noah. Noah gaf nog een paar likken aan de bek en wilde weglopen. Berner kwam weer achter haar aan en Noah snauwde van zich af, echt zo een "laat me met rust ik vind jou eng"-snauw. Noah rende naar mij toe, Berner wilde wel gezellig mee rennen, die had geen kwaad in zich, alleen ietwat onnozel dat hij de hint niet begreep. Baas riep de Berner en we gingen weer verder met de wandeling.
Nu heeft Noah dus 2x gesnauwd, op een keurig en nette manier. Als ik het forum moet geloven, had ik dit moeten voorkomen en heb ik minimaal een enge herder. Hoe komt het dat in de praktijk dit zo anders werkt? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een eigenaar boos werd, in tegendeel, ik hoor ze soms zeggen: Ja moet je maar niet zo opdringerig doen of moet je maar luisteren.
Andersom maak ik het ook mee, dat een hond keffend achter Noah aan dendert. Ja, ik irriteer me daar mateloos aan, maar Noah interesseert het dan weer niks. En wonderwel leven ze nog steeds, blijkbaar komen ze er toch altijd mee weg

Dus hoe zit het nou, zien jullie ook een verschil tussen hoe het volgens het forum moet/zal gaan en hoe het daadwerkelijk gaat?