Hij is de laatste tijd eigenlijk behoorlijk gefixeerd aan het snuffelen. Hij staat dan bij een grassprieten te snuffelen en te likken. Als ik hem niet mee trek (hij is op dat moment eigenlijk niet echt te bereiken, al gaat het beter) dan staat hij gerust te shaken en flink te schuimbekken. Hij is binnen en buiten vaak onrustig en nerveus (beetje jammerend piepen/zeuren, geen rust in zijn lijf. Ook markeert hij bij andere honden thuis. Thuis begint hij super alert te worden en komt soms moeilijk tot rust. Hij rent dan met geborstelde rug van het voorraam naar het achterraam het huis te verdedigen. Hij doet dit alleen bij mij thuis en alleen als ik thuis ben. We oefenen hier hard op en het gaat al stukken beter. Weet beter hoe ik het moet doorbreken en krijg steeds makkelijker contact.
Ook op de cursus is dit lastig. Veel opwinding, weinig concentratie, laat zich makkelijker opnaaien door blaffende honden ed. en ook hier weer veel snuffelen en moeilijk weg te krijgen bij interessant ruikende grassprietjes.
Ik ben zelf eigenlijk altijd van mening geweest dat dit een periode is, dat je dat weet als je een reu neemt en dat het een kwestie is van geduldig blijven, afleiden, er doorheen begeleiden, en de tijd uitzitten tot hij na zijn pubertijd vanzelf rustiger wordt.
Ik krijg alleen steeds vaker van verschillende kanten te horen of ik niet een chemische castratie zou overwegen. Ik heb dit altijd afgewimpeld. Gaat vanzelf over, komt goed, etc. Vandaag begon mijn instructrice op de cursus er ook over. Waarom het mezelf en Duke moeilijker maken dan nodig, het zou Duke rust in de kop geven om de pubertijd door te komen en het is niet blijvend. Grote kans dat tegen de tijd dat het uitgewerkt is je de heftigste pubertijd voorbij bent en het probleem niet meer zo groot zou zijn. Ze raadde me aan het niet zomaar af te wijzen, maar eens rond te vragen en info in te winnen.
Tja, daarom nu dus toch maar eens verder info inwinnen. Houd ik echt onnodig aan mijn principes vast? Het voelt een beetje als de makkelijke weg en falen. Ben vooral aan het twijfelen gebracht door die instructrice. Ze heeft zelf ook al jaren Hollanders en is dus bekend met het ras. We hadden haar vandaag voor het eerst (in deze cursus, ze kent mij en Duke wel uit een eerdere cursus een paar maanden terug toen ze een paar lessen inviel.) en zij binnen 10 minuten "pfoe, hij heeft wel behoorlijk last van zijn hormonen hè".... Tsja
Daarom hier toch maar eens vragen wat jullie ideeën en ervaringen zijn erover. Ik heb het dus nooit overwogen en weet er dus ook te weinig vanaf.