Mickie,
Zoals jij je eerste teef beschrijft, lijkt die qua karakter heel veel op Saar (onze oudste, wij hebben goldens). Alleen maar braaf, alleen maar lief, alleen maar doen wat jij wil. Ook trok ze buiten meer naar teven dan naar reuen.
Wij hebben er - toen Saar 2 was - een teefje bij genomen. En de kleine hà d me een paar ondeugende oogjes, zoooo zeg (ik heb een dag op de puppen gepast toen ze 7 weken waren, en degene die later Miep bleek te zijn, was niet het onderdanigste hondje uit het nest). Ik nam dus aan, dat de kleine al snel de baas over Saar zou zijn.
Afijn, Miep kwam bij ons in huis. Overdag vond Saar het helemaal geweldig, zo'n baby-speelgoedje. 's Nachts vond ze het iets minder geslaagd. De honden slapen bij ons op bed, en zodra die die gekke pup die eerste nacht ook op bed kwam, is Saar gevlucht. Ging op de gang liggen, ging zelfs naar beneden. Tweede nacht ook. Derde nacht is ze op ons aandringen een half uurtje op bed blijven liggen. Daarna ging ze naar de logeerkamer, en ging daar op bed liggen
En de vierde nacht - ik stond echt al op het punt om maar naar de logeerkamer te verkassen, of om de pup dan maar te leren beneden te blijven - ging het goed!
En ik werd steeds meer bevestigd in m'n overtuiging dat Miep wel heel snel het roedelleider-stokje zou overnemen. Maar dat gebeurde niet. Dat kleine ding liep Saar overal achterna (af en toe tot vervelends toe wat Saar betreft, maar die was dan weer te lief en netjes en ging dan maar weer zuchtend met het kleine ding spelen).
En nu - Miep is intussen anderhalf jaar oud - is het nog steeds Me and my shadow. In ons geval is Saar moedertje gaan spelen. En Miep? Die vind het wel makkelijk zo. Gaat keurig 'klaar' zitten als Saar haar weer eens schoon moet maken. Gaat buiten lekker ongegeneerd op iedere hond af. Als het haar te heet onder de pootjes wordt, dan helpt Saar haar wel (dat gebeurt dus ook, Saar gaat die andere hond dan vreselijk lopen afleiden door uit te dagen en te gaan sjezen enzo, zolang ze maar van haar babietje afblijven)
Ik besef wel heel goed dat wij een combi uit de loterij hebben hoor. Maar wat ik dus wil zeggen is dat - juist omdat je eerste teef zo'n braverik is - het juist met een teefje erbij ook kan uitgroeien tot een moeder/dochter relatie. Als Miep ergens anders - in haar eentje - was opgegroeid, dan was het een heel ander hondje geworden. Eentje die nog wel eens stoute dingen zou uithalen (probeert ze nu ook nog wel eens hoor, maar Saar komt ons dan heel snel waarschuwen

)
Succes met de beslissing. Voor een tweede zou ik in elk geval gaan, ik kan er geen nadelen in ontdekken. Alleen maar voordelen!