Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door sjm »

Er zijn hier vast genoeg mensen die met hun hond fietsen.

Heb je daar een speciale riem/tuig/stellage voor? :LOL:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Paisley »

Helemaal niets. :mrgreen:
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Paisley schreef:Helemaal niets. :mrgreen:
Hm, dat zie ik met een Saluki nog niet zo gebeuren. :mrgreen: Knap zeg!
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Hangt heel erg van de hond af.
Dux zit aan een springer vast met zijn tuig en heeft een gentle leader om met riem. Hij trekt mij anders van de fiets af als hij een kat ziet.

Dana als ik die een tuig om doe met fietsen gaat ze nog langzamer lopen en als ik haar aan de springer doe dan denkt ze op zijn minst dat ze mishandeld wordt... die loopt dus aan een jachtlijntje naast de fiets (en eigenlijk heel veel los als het kan).
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ach jawel joh, die kunnen ook vanalles leren :)
Ik heb Mayke ook wel eens aan de lijn. Als ze los naast loopt, moet ik heel goed opletten en daar heb ik niet altijd zin in.

Met een aangelijnde hond vind ik het prettigst om een stevig tuig te gebruiken icm een niet te lange riem uit t knuistje.
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Maar heb je dan de riem in je hand tijdens het fietsen?
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik gebruik een tuig en de lijn gewoon in de hand. Wel fietsen we naar stukken waar ze grotendeels los kan.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Met mijn honden heb ik eigenlijk altijd gewoon de leren politielijn in de hand die ik aan de halsband, slip of halfslip klik. Dat was ik met Finn zo gewend, vervolgens met Bluf, en ook met de jonge Aki ben ik zo gaan fietsen.
De springer heb ik nooit geprobeerd, het leek me eng. Voor mijn gevoel heb ik veel meer controle en voel ik sneller of de hond niet meer normaal meeloopt/wil lopen .
Dat laatste bijvoorbeeld met Aki die soms nog de neiging heeft om zijn neus te volgen als hij iets ruikt bij een boompje of in het gras. Dan kan ik een snelle lijn- of stemcorrectie geven om in te grijpen.

Finn kon heel goed los naast de fiets mee, met Aki doe ik dat hier in de randstad niet. In Zeeland is er een stuk langs weilanden waar het wel geoefend kon worden en dat deed hij heel netjes, in de zin dat hij de "gewone" commando's als naast en wachten ook tijdens het fietsen begreep en bij een "toe maar" weer even vooruit sprintte.
sjm
Zeer actief

Nanna schreef:Ik kan je nu al vertellen dat een Saluki lopen maast de fiets NIET leuk gaat vinden.
Boooooooooring.
En als ie een kat ziet lig jij hoe dan ook op je bakkes :engel:
Windhonden moeten het veel meer van sprints hebben. Even lekker rauzen en daarna weer onder zeil op je prinsessenbed :lol1:
Heel veel doen eigenaren doen dat met hun Saluki. De eigenaresse van de dekreu ook. Ze leeft nog steeds :LOL:
We zullen het wel zien. :engel: Sprinten en rauzen krijgt Soekeloeki natuurlijk ook.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Aan t tuig aan de springer en een halsband met lijntje in de hand voor paaltjes etc.
Werkt uitstekend... zelfs met Xavi en die stijgt soms nog net niet op...met een springer ga je niet op je snuffert zolang je blijft fietsen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gimmick loopt in een hele stellage naast de fiets.
Ze heeft een brede stevige halsband om (zoals altijd) een tuig en een muilkorf
En twee lijnen, een aan de halsband en 1 aan het tuig, of 1 lange (3m) politielijn met 1 einde aan de halsband en 1 eind aan het tuig.

Ze loopt altijd dubbel aangelijnd omdat als ze los komt ze weg is.
En ik geen risico's neem met losschietende musketon haken.
En de muilkorf omdat ze af en toe nog wat frustratie hapt in mijn been als ze niet op volle snelheid mag lopen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
blondie
Zeer actief

malinois schreef:Aan t tuig aan de springer en een halsband met lijntje in de hand voor paaltjes etc.
Werkt uitstekend... zelfs met Xavi en die stijgt soms nog net niet op...met een springer ga je niet op je snuffert zolang je blijft fietsen.
En wat als, zoals Aki gisteren, de hond ineens in de remmen gaat? Wat doet dan de fiets als de hond aan een springer zit?
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

blondie schreef:
malinois schreef:Aan t tuig aan de springer en een halsband met lijntje in de hand voor paaltjes etc.
En wat als, zoals Aki gisteren, de hond ineens in de remmen gaat? Wat doet dan de fiets als de hond aan een springer zit?
Over de kop :mrgreen: Gelukkig zelf niet meegemaakt maar wel iemand anders met onze reu :wink:
Al denk ik dat dit ook afhankelijk is van het gewicht van de hond naast de fiets. Bij 30+ kilo heb je geluk als je niet over de kop gaat wanneer de hond flink in de remmen gaat, met iets minder gewicht (tot 25 kg) valt het meestal wel mee.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Caat* schreef:
blondie schreef:
Over de kop :mrgreen: Gelukkig zelf niet meegemaakt maar wel iemand anders met onze reu :wink:
Al denk ik dat dit ook afhankelijk is van het gewicht van de hond naast de fiets. Bij 30+ kilo heb je geluk als je niet over de kop gaat wanneer de hond flink in de remmen gaat, met iets minder gewicht (tot 25 kg) valt het meestal wel mee.
:mrgreen: geen springer voor mij dus :wink:
sjm
Zeer actief

Heavy schreef:Ik denk dat een Saluki na een uurtje Schapendoes ook wel moe en voldaan is :D
Ik fiets met Jip aan een jachtlijntje in mijn hand .
Ik vind fietsen met Jip heerlijk precies het goede tempo en hij is niet zo zwaar en sterk dat ik bang hoef te zijn dat het fout gaat.

Met Heavy heb ik een tuig nodig en gaat het toch minder ontspannen dus die laat ik liever los naast de fiets lopen. Ik ben benieuwd hoe hard je wel niet moet fietsen om een Saluki blij te maken ?
Haha, ik denk ook dat dat wel dolle pret gaat worden. :engel:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik heb Murdock aan het Julius K9 tuig met de riem aan de hand naast de fiets. Hij trekt nooit, maar gaat af en toe in de remmen (voor een grote boodschap die blijkbaar altijd tijdens het fietsen moet...).
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

blondie schreef:

Stoppen en je hond een stukje lanceren :lol1:
Niko had er een handje van; abrupt stoppen om in het gras te rollen of te markeren. Die heb ik vervolgens gewoon meegesleept. Languit door het gras.
Was heel snel niet meer leuk :mrgreen:

Ik heb ze tegenwoordig aan een heupriem met elastische lijn naar hun tuig en aan een halsband/lijn in de hand.
Makkelijker met afstappen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb haar dan in haar fietstenue - een MAG-tuig. Het ligt een beetje aan de fiets of ik haar lijn gewoon in de hand heb of aan een heupgordel hang.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik heb de honden aan een jachtlijntje naast de fiets, lopen aan een los lijntje, zo lang dat ze niet voorbij het voorwiel kunnen komen.
Op bospaden en dergelijke mogen ze los lopen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

sjm schreef:Maar heb je dan de riem in je hand tijdens het fietsen?
Ja maar wel met beide handen aan het stuur. Want ze loopt onder appel naast me en de lijn is alleen voor de zekerheid.
Als ze trekt, is dat op een stadsfiets wel te doen maar met mijn mountainbike is het heel vervelend, omdat je heel veel spanning in je lijf moet hebben om te voorkomen dat je wordt omgetrokken.
Ik heb ook zo'n bike-jöring ding gehad op de fiets voor als ze mochten trekken, maar dat bleek een beetje een bevlieging want ik heb de honden toch veel liever los. Daarnaast is een hond die voor je uit loopt ook niet heel veilig langs een weg waar men 80 mag rijden.
Dan zijn ze los naast me veiliger zelfs.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ruffwear tuig en een elastische lijn.
De Husky een x-back en een korte riem. Nooit aan een springer, lijkt me doodeng. Heb eens gehad dat twee reuen op de Husky klapte terwijl wij op aardige snelheid waren. Nu kon ik hem gewoon loslaten en met m'n fiets die honden weg rammen. Met een springer had ik ook om gelegen.
Lemuria

wolvster schreef:Ik heb Murdock aan het Julius K9 tuig met de riem aan de hand naast de fiets. Hij trekt nooit, maar gaat af en toe in de remmen (voor een grote boodschap die blijkbaar altijd tijdens het fietsen moet...).
Dat deed Izzy ook in het begin, maar ik kwam er achter dat ze heel subtiele signalen gaf voorafgaand. Langzamer rennen, steels opkijken...:mrgreen: Eerste keer dat ze onverwacht een poeppauze inlaste, werd ik bijna van de fiets afgetrokken :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
Meeslepen... tenminste je kukelt niet voorover als je dat bedoelt. Xena had dat altijd die ging ineens op de rem als ze moest poepen dan hupte ze dus mee tot ik stilstond... dat is de veer he die erin zit. Je krijgt geen klappen op je frame
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caat* schreef:
blondie schreef:
Echt niet... de hond heeft er last van maar de fietser echt niet. Xantos was 35 kg en die deed t ook weleens... geen probleem dus
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier gaan ze aan de Walkydog als ik er maar eentje meeneem, heel soms neem ik er twee of alledrie in de hand.
Nadeel is dat er hier in de buurt niet veel fietspaden zijn, en bovendien zelden breed genoeg om een fiets plus drie honden in te wurmen.
Ze hebben elk een tuig van Zero DC.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

malinois schreef:
Caat* schreef:
blondie schreef:
Echt niet... de hond heeft er last van maar de fietser echt niet. Xantos was 35 kg en die deed t ook weleens... geen probleem dus
Je kunt niet ontkennen dat het gebeurt, ik kon die persoon zelf van het asfalt schrapen hoor :wink:
Ik zeg ook niet dat het altijd gebeurt. Alles is afhankelijk van de snelheid waarmee je fietste en hoe abrupt de hond in de remmen gaat en blijft. Ik geef alleen aan dat het wel kan en dat ik dat ook eens heb meegemaakt met iemand.
Afbeelding
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Als we gaan fietsen gaat het Hurtta tuig aan en dan de lijntjes (allebei tegelijk) gewoon in de hand, nooit problemen gehad eigenlijk :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Maar meestal lopen ze ongeveer de helft van de fietsroute los en dat vind vooral Shelly een stuk leuker :D
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caat* schreef: Je kunt niet ontkennen dat het gebeurt, ik kon die persoon zelf van het asfalt schrapen hoor :wink:
Ik zeg ook niet dat het altijd gebeurt. Alles is afhankelijk van de snelheid waarmee je fietste en hoe abrupt de hond in de remmen gaat en blijft. Ik geef alleen aan dat het wel kan en dat ik dat ook eens heb meegemaakt met iemand.
Wat ik al zei ik stijg bijna op zo af en toe... dan vliegen we de wielrenners voorbij... (dat mag het eerste stuk van me) maar juist dan zit je heel stevig. Pas als je stopt met fietsen cq bijna omvalt qua snelheid dan wordt t minder stabiel. Dus ik ontken t idd wel want ik heb t nog niet meegemaakt, gezien of gehoort.... ;)
Ook nooit t idee gehad dat t fysiek kan trouwens ...
Afbeelding
Lemuria

De enige keer dat ik bijna over de kop ging, was toen Izzy besloot in een greppel te motten kakken :mrgreen: Maar op een vlak oppervlak zou ze dat niet voor elkaar kunnen krijgen.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik ben één keer echt keihard op mijn plaat gegaan waarna ik zo'n 3 maanden lang mijn knie niet heb kunnen buigen :lol1: Manu heeft gedacht dat we links gingen maar ik ging rechtdoor. Hij knalde zo m'n wiel in. We waren beide enorm geschrokken en nu is hij al heel lang mega braaf aan de fiets :love:
Als ik fiets doe ik dat vaak 's avonds, Uma gaat dan op kattenjact en die loopt ook vaak heel dicht langs mijn wiel. Ik heb al een aantal keer gehad dat ze ineens onder een auto dook. Vandaar die elastische riem :mrgreen: Lig ik niet gelijk om. Als ze dat doet weet ik dat ze harder aan de bak mag dus gaan we even sprinten totdat ik buiten adem ben :Q: Ik woon in een stad en ik maak vaak leuke rondjes, even stoppen bij de duinen, of los in het park waar ik dan even doorheen fiets. Dan vinden ze rennen naast de fiets echt niet saai hoor :D
Ik ga echter alleen met Uma hard over straat, ik vind dat toch niet fijn klinken, die gewrichten op dat asfalt bij elke galoppas. Dus ik maak tempowisselingen in een drafje, stop abrupt na een kleine waarschuwing, ga slingeren, ik houd ze scherp :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”