Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Duurzame Hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: De Duurzame Hond

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik denk dat het er over 30 jaar inderdaad anders uitzie.
Als je 30 jaar terug kijkt was het ook anders, toen waren er veel meer asbakken, iemand met een rashond was iemand met geld of zoals de DH, Boef en Rottie voor waken en werken.

het is hier hetzelfde (gaat doch niet in zo'n vaart) meer en meer rashonden, van die grote "gevaarlijke" DH's, Rotties en veel klapkaken (echt eng want niemand traint ze :eek: )
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Komt mooi uit kunnen de rasverbeteraars/redders die andere rassen in willen fokken hun F1 / F2 goed kwijt voor een zacht prijsje . Gewoon een stichting oprichten.

Zal zo'n vaart niet lopen , vrogger had ook niet iedereen een rashond. Dus het zal wel iets tijdelijks zijn en weer verschuiven naar wat anders maar er zullen altijd rasliefhebbers blijven net als mensen die het niets uitmaakt en voor een bastaard/buitenlandertje gaan.Maar dat houd ook een keer op die buitenlandertjes.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik sta er niet anders in als voor mijn eerste hond. Ik hoef niet zo nodig een rashond of een pup, het is dat mijn toenmalige vriend persé een pup wilde. Ik was anders voor een Labradorachtige asielhond gegaan. De tweede hond was dan ook een herplaatser en de derde toevallig een buitenlander omdat ze te leuk was om weg te doen.

Als ik nu op 'ik zoek baas' kijk vind ik zo een paar honden die ik wel zou willen hebben dus voor mij hoeft er geen nieuwe hond gefokt te worden.
Of het moet een bulletje zijn met een goede neus :mann:
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Nanna schreef:
_Tiny_ schreef: Kan me niet voorstellen dat iemand die ipo met zijn hond wil doen een stichtinghond haalt en geen speciaal voor hem gefokte mechelaar, om maar even wat te noemen.
Slecht voorbeeld ;-) Ik denk dat de meeste Mechelaars die je op de PHV's ziet helemaal geen NHSB stamboom hebben. En daarmee dus volgens de adepten 'geen rashond' zijn.
Denk sowieso dat veel mensen die werken met hun hond geen rashond met papieren zoeken. Kijk naar de terriermensen die jagen met hun hondjes. Bar weinig heeft officiële papieren hoor.
Bij de politiehonden niet, maar in de IPO wel, daar moet je een rashond hebben als je ook wedstrijden wilt gaan doen. Dus daar zullen toch nog veel rashonden blijven lopen.
Afbeelding
Groetjes Marja
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

tycha schreef:
Nanna schreef:
_Tiny_ schreef: Kan me niet voorstellen dat iemand die ipo met zijn hond wil doen een stichtinghond haalt en geen speciaal voor hem gefokte mechelaar, om maar even wat te noemen.
Slecht voorbeeld ;-) Ik denk dat de meeste Mechelaars die je op de PHV's ziet helemaal geen NHSB stamboom hebben. En daarmee dus volgens de adepten 'geen rashond' zijn.
Denk sowieso dat veel mensen die werken met hun hond geen rashond met papieren zoeken. Kijk naar de terriermensen die jagen met hun hondjes. Bar weinig heeft officiële papieren hoor.
Bij de politiehonden niet, maar in de IPO wel, daar moet je een rashond hebben als je ook wedstrijden wilt gaan doen. Dus daar zullen toch nog veel rashonden blijven lopen.
wedstrijden kun je ook met aangekeurde honden. Je kunt geen kampioen worden, dat niet.
Maar gewoon wedstrijden spelen, lukt prima met een stamboomloze hond.

Maar daar zou ik uiteraard niet voor kiezen, hier zijn het netjes honden met stambomen. Al is de nvbk markt minstens even groot als de sint hubertus markt.
Wat niet betekent dat de mechel nog de hond is van zelfs maar 15 jaar geleden. Iedereen fuckt er op los en dat komt het ras niet ten goede, net zomin als het steeds maar meer soepele IPO reglement omdat andere rassen ook moeten kunnen meedraaien en puntjes cadeau moeten kunnen krijgen.
De verzwakking is zeker in de mechel ook het geval.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

maart schreef:
tycha schreef:
Nanna schreef:
wedstrijden kun je ook met aangekeurde honden. Je kunt geen kampioen worden, dat niet.
Maar gewoon wedstrijden spelen, lukt prima met een stamboomloze hond.

Maar daar zou ik uiteraard niet voor kiezen, hier zijn het netjes honden met stambomen. Al is de nvbk markt minstens even groot als de sint hubertus markt.
Wat niet betekent dat de mechel nog de hond is van zelfs maar 15 jaar geleden. Iedereen fuckt er op los en dat komt het ras niet ten goede, net zomin als het steeds maar meer soepele IPO reglement omdat andere rassen ook moeten kunnen meedraaien en puntjes cadeau moeten kunnen krijgen.
De verzwakking is zeker in de mechel ook het geval.
Is dat dan verandert? Want dat is toen de reden geweest dat ik Tycha gekocht heb, want met mijn kruising zou dat niet mogen. Ik moest al heel gelukkig zijn dat ik bij een NVBH vereniging mocht trainen met mijn kruising.
Afbeelding
Groetjes Marja
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik weet het niet... ik denk dat de hype ook wel weer overgaat eigenlijk als mensen merken dat best een aanzienlijk deel van de buitenlandse
honden ziek is. Er wordt nog rondgestrooid met 'getest en gezond', maar dat dit heel weinig zegt, dat weten nog weinig mensen.

Dan lijkt het alsof ik tegen het halen van buitenlandse honden ben en niets is minder waar. Ik vind er pracht honden tussen zitten en val
persoonlijk niet op veel rashonden (en waar ik wel op val, zijn vaak niet al te sociaal en daar heb ik ook weinig zin meer in). Onlangs heb
ik nog zo'n leuke teef gezien bij een stichting en ik smolt echt.
Maar ik heb die buitenlandse ziekte dus meegemaakt bij mijn Griek in een tijd dat er nog veel minder over bekend was, en ik heb gezien
wat zo'n ziekte doet en wat voor sluipmoordenaars het zijn, want je denkt inderdaad jarenlang dat je een kerngezonde hebt totdat het
dier praktisch van de ene op de andere dag op sterven ligt.

Dus ik denk dat mensen hier steeds meer achter gaan komen en dan ook de 'nadelen' van een buitenlandse hond gaan zien.
Het is voor mij in ieder geval een reden om terughoudend te zijn ter zelfbescherming, wellicht ooit weer, ik weet het niet.
Er zijn natuurlijk ook zat mensen die dit risico voor lief nemen en er beter mee om kunnen gaan dan ik.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ja hoor, kijk maar naar malinois hier op het forum, haar huidige sporthonden hebben ook geen stamboom :wink:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Nanna schreef:
Hoeveel Staande Honden met stamboom roefelen het wild er niet uit, zonder het vast te zetten.
Wat is er dan de look a like?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik zie hier wel meer en meer buitenlanders lopen. De meeste pik je er zo tussenuit.
Wij lopen nu ook met 2 buitenlanders en toevallig zei mijn vriend gister nog dat ie zich helemaal niet hip voelde met ons zooitje :LOL:
De mensen die ik spreek doen het vaak helemaal niet voor het hippe of een gezondheid. Die zagen gewoon een heel leuk hondje op Internet :)

Hoe het met rassen zit weet ik niet. Geen van onze honden heeft een stamboom. Maar op mijn hondenschool ben ik in mijn les de enige met een stamboomloze.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik denk dat een (vorm van) rashondenfokkerij altijd zal blijven bestaan om het feit dat veel mensen graag willen weten wat ze kopen: Een bepaald karakter of uiterlijk. Veel mensen willen een hond met een bepaald doel (sport, veel wandelen, waken of juist als makkelijke bankversiering) en met een hondje van onduidelijke herkomst weet je gewoon veel minder wat je kan verwachten.

Ik denk (hoop) wel dat er een tussenweg gaat komen: fokken op type en functie. Ik hoor wel eens van bewuste kruisingen van honden/rassen in de hoop dat er een bepaald type hond uitrolt. En dan bedoel ik wel fokken met kennis van zaken over gezondheid en genetica. Niet simpel die leuke fik van de buren op jouw gezellige hondje zetten :wink:

Ik ben de komende jaren nog voorzien maar bij aanschaf van een volgende hond zou ik het wel een dilemma vinden: Eigenlijk wil (kan) ik de prijs niet betalen voor een rashondpup en vind ik de toenemende gezondheidsproblemen door de smaller wordende genetische basis maar niks. En daarnaast vind ik dat er genoeg prima (buitenlandse of andere onherleidbare) honden een fijn huis zoeken. Maar tegelijkertijd heb ik wel een aantal voorkeuren van wat ik in een hond zoek en wil ik een pup en dan is een passend ras kiezen veiliger :19:
Afbeelding
boemel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door boemel »

Ik ben onlangs bij een kennel van buitenlandse honden gaan bezoeken. Ik hoop oprecht dat dit een uitzondering was zoals het er doorgaans aan toegaat.
Er waren echt prachtige honden bij. Echter waren de honden bang, liepen van de aanwezige mensen weg met de staart tussen de benen. Een dag ervoor waren ze vanuit Spanje aangekomen. De volgende dag klaar (??) om direct aan de mensen door te verkopen. De honden waren helemaal geen mensen gewend. Ik ben er met bijna natte ogen weggegaan. Het viel me niet mee wat ik er had gezien.

Ik maak me over rashonden wel zorgen. Hoever wil men nog gaan om de honden nog verder door te fokken zodat ze nog krommere poten te krijgen , diepere rimpels enz. en dit met alle gevolgen van dien.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
Ik ben begonnen met boommechels mede om t feit omdat t toen nog moest in de IPO. Maar heb nu inmiddels nog 1 stamboomhond, 1 stamboomloze mh en 1 x MH. En t bevalt me nog steeds uitstekend. Ik hoef ook niet zonodig kampioen te worden overigens dus voor mij maakt t in die zin niet uit. Ik wil wedstrijden draaien als dat erin zit en dat kan. Maar ik ga toch niet ten koste van alles trainen op een manier die misschien nodig is bij een hond maar niet bij mij past.
Daar ben ik wel achter gekomen in de jaren. T karakter vind ik van al mn honden prima en dat vind ik t belangrijkste.
Wat niet wil zeggen dat er nooit meer een boomhond komt hoor... bij 1 fokker zal ik vast nog weleens een pup halen. Maar ik vind dit prima op deze manier. Met mijn 3 stamboomhonden heb ik nooit op de WK gestaan dus daar heb ik t niet voor nodig :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:
Nanna schreef:
Nee hoor alleen cacit (en die zijn er nog amper) NK en WK
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:ja hoor, kijk maar naar malinois hier op het forum, haar huidige sporthonden hebben ook geen stamboom :wink:
Idd. ;)
Afbeelding
CillyNL
Actief

Ongelezen bericht door CillyNL »

Zal het niet van invloed zijn wat je met de hond wil? Sommige rashonden zijn beter voor het één of het ander. Als je dan persé op eendenjacht wil met hond, zal je eerder een rashond kiezen dan wanneer je een gezinslid zoekt.

Ik wilde per definitie geen pup én geen buitenlandse hond. Ik heb over het laatste wel heel erg getwijfeld, maar vond het risico (ziektes, etc) te groot. Bij een asielhond weet je natuurlijk het verleden ook nooit, maar ik vind een straathond toch wel meer risico meebrengen qua gedrag dan een voormalig huishond. Misschien slaat het helemaal nergens op, hoor. Alleen vraag ik me af of je zo'n straathond echt gelukkig maakt als je hem ineens in een gezinssituatie stopt.
Groetjes,

Cil
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik kies wel voor een ras, maar voor mij hoeft die hond niet speciaal gefokt te worden.
zolang er nog mensen zijn die honden wegdoen alsof het een paar ouwe schoenen zijn, heb ik nog keuze zat bij mijn tweede- of meerderehandse duitse herders.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Je bent niet een godsvermogen kwijt, meestal is het what you see is what you get én je houdt je, heel hip, bezig met duurzaamheid.
Ik denk dat vooral dat laatste belangrijk aan het worden is. Je maakt hoe dan ook een statement met je hond, en waar dat vroeger de trots op de raszuiverheid was is dat nu de trots op de duurzaamheid. Kijk mij eens hip zijn met mijn stichtinghond.

:roll: Er zijn ook nog mensen die een hond voor zichzelf nemen.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij zullen denk ik altijd wel een mix van herplaatsers/asielhonden van waar dan ook hebben maar ook een fila zo lang als mogelijk is.
Die zou dan wel van een fokker kunnen afkomen maar ook net als Abra uit het asiel.
Ik denk dat het duurzaam aanschaffen van een hond nog wel mee valt heden ten dage, de meeste honden komen volgens mij nog uit de broodfok, helaas :ugh:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:Je bent niet een godsvermogen kwijt, meestal is het what you see is what you get én je houdt je, heel hip, bezig met duurzaamheid.
Ik denk dat vooral dat laatste belangrijk aan het worden is. Je maakt hoe dan ook een statement met je hond, en waar dat vroeger de trots op de raszuiverheid was is dat nu de trots op de duurzaamheid. Kijk mij eens hip zijn met mijn stichtinghond.

:roll: Er zijn ook nog mensen die een hond voor zichzelf nemen.
Dat. Ik vind de labrador een heerlijk ras, en dat ik er eentje met boom heb is niet omdat ik uit een soort misplaatste trots wil kunnen pronken met een 100% raszuivere hond. Ik wilde gewoon een hondje waarvan ik zeker wist dat de ouders (zo) stevig (mogelijk) in elkaar zitten, bevestigd door testuitslagen. Karakter van de ouders sprak me ook aan.

De kans dat er hier een buitenlander komt, acht ik niet groot. Laatst werd ik echter op slag verliefd op de foto van een Spanjaard in een Zwols asiel. Had ik ruimte, een dikkere portemonnee en genoeg energie gehad, had ik hem zo opgehaald. Echt niet omdat ik dan hip duurzaam was geweest, maar gewoon omdat dat dier onder m'n huid was gekropen :I:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Rashonden zullen altijd populair blijven onder liefhebbers. Wel denk dat de groep liefhebbers een stuk minder groot is dan een jaar of 20 geleden.
Toen konden fokkers nog beweren dat hun honden door zorgvuldige fok kerngezond waren en waren mensen bereid daar voor (wat) meer te betalen.
Maar inmiddels is er, mede door de komst van internet, zoveel negatieven zaken rondom de gezondheid van veel rashonden naar buiten gekomen, dat heel mensen die gewoon een leuke huisfik willen, er niet meer over piekeren om zoveel geld neer te tellen voor een product waarmee ze het risico lopen een veelvoud van het aankoopbedrag nog eens bij de dierenarts kwijt te zijn.
De prijzen van veel rashonden zijn ook belachelijk gestegen én er is veel meer mogelijk dan alleen maar hond van een fokker óf uit het plaatselijke asiel.
De stichtingen hebben natuurlijk een gat in de markt ontdekt en gevuld. Net als marktplaats.
Nu kijk je gewoon op internet, je vult wat zoektermen in en de honden vliegen je om de oren. Zowel uit Lutjebroek als uit Verweggistan. En allemaal tegen redelijke prijzen.
Het scheelt nogal of je een hond voor 300 euro koopt die al ingeënt, ontwormd, ontvlooid en gecastreerd (en de meeste mensen willen sowieso hun hond laten castreren) is of dat je een rashond voor 1000-1500 euro koopt die je nog moet laten enten/castreren, etc.

Als ik trouwens voor mezelf spreek: ik heb altijd collies gehad en wilde ook niets anders. Inmiddels heb ik mijn tweede kruising en hoewel ik altijd collies zal hebben, vind ik het inmiddels prima om ook zo'n onooglijk straatmormel erbij te hebben. Want ze zijn verschrikkelijk leuk.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Je kan je afvragen in hoeverre zo'n hond echt duurzaam is.
Wat mij betreft ben je pas echt duurzaam bezig als je onnodige fok stopt. Er moeten geen pups meer bijkomen die geen eigenaar hebben.
Alleen maar honden naar hier halen is echt een kwestie van dweilen met de kraan open.
Prima natuurlijk als je het voor jezelf doet omdat een hond je aanspreekt, maar ik denk niet dat je kan zeggen dat je dan duurzaam bezig bent. In de fokkerij met stamboom is er over het algemeen toch vaak nog wel een beetje een drempel om zo maar in het wilde weg te gaan fokken. Die drempel is er natuurlijk niet in de straten van Spanje.

En hoe de toekomst van de rashond zal zijn, ik denk dat mensen wel zullen blijven vallen voor rashonden.
Ik zie mezelf ook niet zo gauw een kruising in huis halen. Niet omdat het geen leuke honden kunnen zijn, maar soms spreekt een bepaald karakter van een ras je gewoon heel erg aan, zoals in mijn geval het karakter van de corgi.
Wel denk ik dat er meer gedaan zal moeten worden om bepaalde rassen gezond in stand te houden.
En als dat niet haalbaar is (en dan heb ik het dus over gezondheidsproblemen waardoor een hond gewoon geen hondwaardig bestaan meer heeft, zoals te kleine schedels of extreme benauwdheid) dan mag je wat mij betreft sterk overwegen om een ras te laten uitsterven.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik denk niet dat de buitenlandertjes de rashonden zullen vervangen. Wel de oeroude vuilnisbakkies.
Die zie ik eigenlijk nooit meer.

Maar mensen die iets hebben met een border, een poedel, een Mechel of andere rassen specifiek om hun eigenschappen zullen natuurlijk gewoon blijven gaan voor hun zo geliefde ras.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk dat de meeste mensen niet een buitenlandse stichtinghond nemen om een statement te maken of om duurzaam bezig te zijn.

Je kunt natuurlijk de ethische vraag stellen als dieren-/hondenliefhebber of het oké is om enerzijds miljoenen ongewenste honden in de wereld per jaar af te maken en anderzijds steeds maar willens en wetens nieuwe honden op de wereld te zetten, terwijl er zo veel zijn die nog een baas zoeken. Het gaat natuurlijk wel om levende wezens en niet om een paar schoenen. Maar mensen maken vaak andere afwegingen: ze willen per se een bepaald ras - vanwege uiterlijk of bepaalde eigenschappen - en zouden misschien als alternatief niet voor een al bestaande hond kiezen, maar dan helemaal geen hond meer nemen.

Ik zou er persoonlijk geen enkel probleem mee hebben als 'de rashond' zou uitsterven. Er zijn genoeg leuke kruisingen in binnen- en buitenland die ook prima bij mij zouden passen en veel eigenschappen die je in rashonden vindt, zijn natuurlijk ook wel in kruisingen te vinden. Met uitzondering van werkhonden die voor een heel specifieke taak zijn gefokt en die worden aangeschaft om dat werk ook nog uit te voeren, maar dat is relatief maar een heel klein groepje honden - verreweg de meeste honden zijn gewoon huishond. Ik heb ook huishonden en ik vind dus ook net zo makkelijk iets van mijn gading in een asiel of bij een stichting (want dan heb ik keuze uit duizenden honden) als wanneer ik een rashond aanschaf.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hier zie ik ook veel "buitenlandertjes" lopen, maar ook enorm veel boomers en jack russels zonder stamboom.
Moet iedereen voor zich weten. Als ik weer voor een duitse herder ga wil ik wel weer een hond met stamboom bij een fokker vandaan die weet wat ze doen en waar ze mee bezig zijn.
Maar ik zou ook zo maar voor een kruising kunnen vallen of wellicht ook een hond uit het buitenland.
Een wat oudere hond ziet mijn vriend niet zo zitten, zelf begon ik met een vierjarige en een 2 1/2 jarige hond.
En als zoiets op mijn pad komt en het voelt goed, dan zou ik dat zo weer doen, stamboom of niet.

Zelf denk ik dat als mensen gericht naar een bepaald ras zoeken ze toch wel naar fokkers gaan die met stamboom fokken. Al denk ik dat prijzen van bepaalde rassen wel behoorlijk afschrikken.
Moet zeggen dat er voor mijzelf ook wel een grens aan een bedrag ligt wat ik voor een pup neer wil tellen.
Dan zou ik bij wijze van spreken ook wel overstag kunnen gaan bij een leuke herder kruising :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

blondie schreef:Zelf denk ik dat als mensen gericht naar een bepaald ras zoeken ze toch wel naar fokkers gaan die met stamboom fokken. Al denk ik dat prijzen van bepaalde rassen wel behoorlijk afschrikken.
Moet zeggen dat er voor mijzelf ook wel een grens aan een bedrag ligt wat ik voor een pup neer wil tellen.
Dan zou ik bij wijze van spreken ook wel overstag kunnen gaan bij een leuke herder kruising :mrgreen:
Dat is dus niet zo, want verreweg de meeste honden (meer dan 70% van de aangeschafte honden per jaar) komen nog steeds uit de broodfok en die honden zullen meestal geen stamboom hebben. Waarschijnlijk hebben de prijzen daar inderdaad ook veel mee te maken.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De swiffers hier in het dorp komen denk ik massaal uit St Oedenrode, u vraagt en wij draaien. Ik denk ook dat het over 30 jaar het er totaal anders uit zal zien en waarschijnlijk ook dat er rassen niet meer zullen zijn. Denk ook dat de regels steeds strakker zullen worden als de fokkers niets aan de gezondheid van de honden gaat doen. Het gros van de mensen wil gewoon een hond en zien er nog steeds geen problemen in om die bij een handelaar te kopen. Ze vinden dat geen broodfok. Echt vorig jaar een discussie over gehad met 2 collega's die beide dus broodfok hebben, want tja, het is toch een rashondenkennel (http://www.gvangils.nl/). Heb ze verder niet kunnen overtuigen dat dat toch echt wel het geval is.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

CillyNL schreef:Zal het niet van invloed zijn wat je met de hond wil? Sommige rashonden zijn beter voor het één of het ander. Als je dan persé op eendenjacht wil met hond, zal je eerder een rashond kiezen dan wanneer je een gezinslid zoekt.

Ik wilde per definitie geen pup én geen buitenlandse hond. Ik heb over het laatste wel heel erg getwijfeld, maar vond het risico (ziektes, etc) te groot. Bij een asielhond weet je natuurlijk het verleden ook nooit, maar ik vind een straathond toch wel meer risico meebrengen qua gedrag dan een voormalig huishond. Misschien slaat het helemaal nergens op, hoor. Alleen vraag ik me af of je zo'n straathond echt gelukkig maakt als je hem ineens in een gezinssituatie stopt.
Als je op eendenjacht wil dan kan dat ook met een buitenlandse hond hoor :mrgreen: Mijn Laila uit het buitenland kan dat heel goed :pffff: :mrgreen: En de ziektes die buitenlandse honden kunnen hebben zijn erg naar. Maar wij hebben nu totaal 6 honden gehad die uit het buitenland komen en niet eentje was er ziek. Rashonden zijn ook niet zo gezond en ik denk zelf dat je met een rashond veel meer kans hebt op een ongezonde hond.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Duurzaam is eigenlijk geen enkele hond denk ik. Immers, ze worden niet zo oud en dat geldt voor elke hond.
Ik zelf neem wel graag herplaatsers omdat ik niet van pups hou, niet dol ben op opvoeden en niet kunnen wandelen en andere ellende en omdat ik liever weet wat voor vlees ik in de kuip heb. Ik wil dus een volwassen hond.
Ik denk zelf dat het met die middelandse zee ziektes tegenwoordig heel erg meevalt aangezien ze veel beter testen. Ik hoor al in geen tijden meer van honden die als gezond verkocht zijn en later ziek bleken. Kent iemand een voorbeeld van de laatste 3 jaar? Waarbij niet is gemeld dat de hond ziek was bij adoptie en dan bleek later dat de hond terminaal was? Dat is iets wat ik wel heel vaak heb gehoord van enkele jaren geleden maar de laatste tijd hoor ik daar dus niks meer over.

Maar misschien mis ik dat wel. Er lopen nu toch ook geen topics met leichmania honden die dat ineens bleken te hebben? Wel zat topics over doodzieke rashonden overigens. Ik denk dat je dus ondanks het risico op ziek worden nog steeds beter een buitenlander kan nemen. Wil je alles uitsluiten dan neem je gewoon een Oost Eurpese hond.

Het hele fenomeen rashond staat me persoonlijk tegen. Ik zou net zo dol worden op een rashond, ik zou als ik er een had het hele fenomeen prima vinden maar zolang ik keuze heb liever niet meer. Rashond staat voor mij toch voor gemanipuleerde onzin die ik onnodig vind in alle opzichten. Kruising spreekt me vele malen meer aan en ik weet niet eens precies waarom. Ik wil een hond zonder poespas. Gewoon een hond. Geen raszuivere shitzu dus. Dan maar een Swiffer. Of een boomer ipv een Yorkshire terrier. En zoek ik weer een herder dan neem ik een pup van Gaby. En als ik een poolhond zoek neem ik er ook zo'n pup van Gaby bij. Herder, superleuk maar doe me dan maar een boerenherder met een scheut bouvier of labrador.

Zolang het eruit ziet op een manier die mij aanspreekt ben ik blij. Ik heb ook een klein beetje een afkeer tegen een fokkerij van karakter een bepaalde richting op. Dat staat me echt tegen. Een hond die alleen maar geschikt is voor jacht. Een hond die alleen maar wil apporteren of hoeden. Een hond die veel te waaks is of veel te scherp. Dat heb je gewoon veel minder met honden die gefokt zijn omdat de moeder en de vaderhond elkaar zagen zitten en toevallig vrij rond liepen. Een Spaanse pointer x een bastaard jachthond is ook gewoon een jachthond. Vaak zelfs net zo mooi. En een Duitse herder x mechelse herder x labrador ziet er gewoon uit als een herder maar is vaak veel milder van karakter dan de gemiddelde rashond.

Ik ben eigenlijk helemaal niet meer bang voor die Spaanse ziektes. Zou me ook erg verbazen als Bas die heeft. Maar dat zien we dan wel. Ze kan net zo goed morgen een hernia krijgen al is die kans bij haar veel kleiner dan bij elke willekeurige rasteckel. En dat laatste maakt dat ik met argusogen naar rashonden ben gaan kijken. Ik zie gewoon allemaal gebreken. Gekke loopjes, rare ogen, hele vreemde gezichtsuitdrukkingen, honden die in mijn ogen een beperking hebben. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik ken een bernersennen waarvan ik er van overtuigd ben dat hij als hij een mens was gewoon in begeleid wonen zat bij een stichting voor verstandelijk berperkte mensen. Ik weet zeker dat die hond niks snapt en meekrijgt want hij kijkt zo wezenloos en reageert gewoon nergens normaal op. Die hond is raszuiver, showt heel goed en dekt. Kijk, dat is iets waar ik dus rillingen van krijg. Die hond is net een levende autistische pop....

Sommige rashonden zijn nog dommer dan een pup van 10 weken als ze volwassen zijn. Logisch, ga maar eens kijken wat constant trouwen in de familie met koningshuizen en hun nageslacht gedaan heeft. Heldere lichten zaten daar zelden tussen. :E:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik koop een hond die past bij wat ik wil :)
Eigenlijk wil ik tzt nog een Csiva maar denk niet dat ik er ooit weer zo eentje tref. Dan moet ik zelf de asielen in Hongarije af ;)
Misschien wordt onze volgende hond een rashond, misschien een stichtinghond of misschien een asielhond. Net waar ik verliefd op wordt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”