Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Duurzame Hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

stefanie
Zeer actief

Re: De Duurzame Hond

Ongelezen bericht door stefanie »

metav schreef:
boemel schreef:Ik ben onlangs bij een kennel van buitenlandse honden gaan bezoeken. Ik hoop oprecht dat dit een uitzondering was zoals het er doorgaans aan toegaat.
Er waren echt prachtige honden bij. Echter waren de honden bang, liepen van de aanwezige mensen weg met de staart tussen de benen. Een dag ervoor waren ze vanuit Spanje aangekomen. De volgende dag klaar (??) om direct aan de mensen door te verkopen. De honden waren helemaal geen mensen gewend. Ik ben er met bijna natte ogen weggegaan. Het viel me niet mee wat ik er had gezien.

Ik maak me over rashonden wel zorgen. Hoever wil men nog gaan om de honden nog verder door te fokken zodat ze nog krommere poten te krijgen , diepere rimpels enz. en dit met alle gevolgen van dien.
waar ben je geweest dan
Klinkt als Stichting Poor Animal in Prinsenbeek? Daar moet je ook ver van weg blijven, komt niet in de buurt van een goede buitenlandse stichting. 'Normale' stichtingen hebben honden ook niet in een kennel zitten maar laten de honden bij opvanggezinnen verblijven. :19:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

laeken schreef:Duurzaam is eigenlijk geen enkele hond denk ik. Immers, ze worden niet zo oud en dat geldt voor elke hond.
Ik zelf neem wel graag herplaatsers omdat ik niet van pups hou, niet dol ben op opvoeden en niet kunnen wandelen en andere ellende en omdat ik liever weet wat voor vlees ik in de kuip heb. Ik wil dus een volwassen hond.
Ik denk zelf dat het met die middelandse zee ziektes tegenwoordig heel erg meevalt aangezien ze veel beter testen. Ik hoor al in geen tijden meer van honden die als gezond verkocht zijn en later ziek bleken. Kent iemand een voorbeeld van de laatste 3 jaar? Waarbij niet is gemeld dat de hond ziek was bij adoptie en dan bleek later dat de hond terminaal was? Dat is iets wat ik wel heel vaak heb gehoord van enkele jaren geleden maar de laatste tijd hoor ik daar dus niks meer over.

Maar misschien mis ik dat wel. Er lopen nu toch ook geen topics met leichmania honden die dat ineens bleken te hebben? Wel zat topics over doodzieke rashonden overigens. Ik denk dat je dus ondanks het risico op ziek worden nog steeds beter een buitenlander kan nemen. Wil je alles uitsluiten dan neem je gewoon een Oost Eurpese hond.

Het hele fenomeen rashond staat me persoonlijk tegen. Ik zou net zo dol worden op een rashond, ik zou als ik er een had het hele fenomeen prima vinden maar zolang ik keuze heb liever niet meer. Rashond staat voor mij toch voor gemanipuleerde onzin die ik onnodig vind in alle opzichten. Kruising spreekt me vele malen meer aan en ik weet niet eens precies waarom. Ik wil een hond zonder poespas. Gewoon een hond. Geen raszuivere shitzu dus. Dan maar een Swiffer. Of een boomer ipv een Yorkshire terrier. En zoek ik weer een herder dan neem ik een pup van Gaby. En als ik een poolhond zoek neem ik er ook zo'n pup van Gaby bij. Herder, superleuk maar doe me dan maar een boerenherder met een scheut bouvier of labrador.

Zolang het eruit ziet op een manier die mij aanspreekt ben ik blij. Ik heb ook een klein beetje een afkeer tegen een fokkerij van karakter een bepaalde richting op. Dat staat me echt tegen. Een hond die alleen maar geschikt is voor jacht. Een hond die alleen maar wil apporteren of hoeden. Een hond die veel te waaks is of veel te scherp. Dat heb je gewoon veel minder met honden die gefokt zijn omdat de moeder en de vaderhond elkaar zagen zitten en toevallig vrij rond liepen. Een Spaanse pointer x een bastaard jachthond is ook gewoon een jachthond. Vaak zelfs net zo mooi. En een Duitse herder x mechelse herder x labrador ziet er gewoon uit als een herder maar is vaak veel milder van karakter dan de gemiddelde rashond.

Ik ben eigenlijk helemaal niet meer bang voor die Spaanse ziektes. Zou me ook erg verbazen als Bas die heeft. Maar dat zien we dan wel. Ze kan net zo goed morgen een hernia krijgen al is die kans bij haar veel kleiner dan bij elke willekeurige rasteckel. En dat laatste maakt dat ik met argusogen naar rashonden ben gaan kijken. Ik zie gewoon allemaal gebreken. Gekke loopjes, rare ogen, hele vreemde gezichtsuitdrukkingen, honden die in mijn ogen een beperking hebben. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik ken een bernersennen waarvan ik er van overtuigd ben dat hij als hij een mens was gewoon in begeleid wonen zat bij een stichting voor verstandelijk berperkte mensen. Ik weet zeker dat die hond niks snapt en meekrijgt want hij kijkt zo wezenloos en reageert gewoon nergens normaal op. Die hond is raszuiver, showt heel goed en dekt. Kijk, dat is iets waar ik dus rillingen van krijg. Die hond is net een levende autistische pop....

Sommige rashonden zijn nog dommer dan een pup van 10 weken als ze volwassen zijn. Logisch, ga maar eens kijken wat constant trouwen in de familie met koningshuizen en hun nageslacht gedaan heeft. Heldere lichten zaten daar zelden tussen. :E:

Die testen hebben helemaal geen zin Marc, behalve als de test positief is, maar is de test negatief dan zegt dat helemaal niets:
http://resanito.com/honden/gezondheid/leishmaniose/
en dan gaat dit alleen nog over Leishmania, terwijl er nog meer ziektes zijn, net zo dodelijk of zo mogelijk nog dodelijker.

Incubatietijd kan oplopen tot 7 jaar en de hond kan dus helemaal negatief getest worden en 3, 4, 5, 6 of 7 jaar later de ziekte krijgen.
Toevallig loopt er hier in de buurt een buitenlandse hond met Ehrlichia, de bazin doet er ook luchtig over want 'de stichting heeft gezegd dat
wat antibiotica gewoon helpt'. Zo wordt er dus nog steeds fout en veel te luchtig voorlichting gegeven.

Ik heb gelezen, maar vraag me even niet waar, dat circa 1 op de 3 honden besmet zijn. Dat betekent natuurlijk niet dat deze allemaal dood gaan,
maar het zijn wel zeer ernstige ziektes.

Hier nog wel een artikel wat ik zo even snel kon vinden, maar stamt al uit 2009:
http://www.rhp.nu/news/48/15/Canine-Lei ... -in-Europa

Hou me ten goede hoor, ik hoop ooit er ook weer overheen te kunnen stappen, want ik vind er prachthonden bijzitten en zou diep in mijn hart
het liefste ooit weer zo'n hond willen (ik ben nu eenmaal ook dol op leuke kruisingen), maar bij mij zit de angst er dus heel goed in.
De ziekte kan werkelijk een afgrijselijk verloop hebben en dan heb ik het nog niet eens over de dood, maar over de periode eraan vooraf gaand.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Klopt, bij honden uit het Middellandse Zeegebied moet je rekening houden met de mzz - dat speelt niet bij honden uit Oost-Europa bijvoorbeeld - en bij rashonden houd je rekening met rasgebonden erfelijke aandoeningen. Ook daar heb je door testen geen 100% garantie dat een hond geen HD, DM of weet ik wat krijgt en voor een aandoening als epilepsie bestaan geen testen. Dan hebben we het nog niet eens over rashonden die wel volgens de gezondheidseisen van de rasvereniging zijn gefokt, maar desondanks geen normaal gezond leven kunnen leiden (kortsnuiten, etc.). Garantie op gezondheid heb je nooit. Ik denk ook zeker dat de negatieve publiciteit over de slechte gezondheid van de rashond mensen ertoe brengt om verder te kijken, naar kruisingen of over de grens.

Bij mzz kunnen goede voorlichting en goede behandeling een wereld van verschil maken. De testen zijn beter geworden de afgelopen jaren, de medicatie en behandelingsprotocollen ook. Evengoed blijft het een risico met een hond uit dat gebied, en sommigen zullen dat wel nemen en anderen kiezen om die reden een herplaatser uit Nederland of uit Oost-Europa.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Nu ken ik in de praktijk héél véél honden uit Middellandse Zeelanden maar geen een ervan is ziek. Dus een beetje overtrokken vind ik het wel om dat zo te benadrukken omdat je zelf de pech hebt gehad dat je een zieke hond trof :denken:

Een van onze Spaanse honden heeft leish, was bekend. Ze doet het al vijf jaar super en ik ben nooit bang geweest voor symptomen. Natuurlijk is het gruwelijk áls je een echt zieke hond treft, maar zoals hierboven al wordt aangegeven is de kans op een zieke rashond ook zeer aanwezig.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

*Wolf* schreef:Nu ken ik in de praktijk héél véél honden uit Middellandse Zeelanden maar geen een ervan is ziek. Dus een beetje overtrokken vind ik het wel om dat zo te benadrukken omdat je zelf de pech hebt gehad dat je een zieke hond trof :denken:

Een van onze Spaanse honden heeft leish, was bekend. Ze doet het al vijf jaar super en ik ben nooit bang geweest voor symptomen. Natuurlijk is het gruwelijk áls je een echt zieke hond treft, maar zoals hierboven al wordt aangegeven is de kans op een zieke rashond ook zeer aanwezig.
Dat is hetzelfde als ze zeggen dat geen een Franse Bulldog kan lopen, maar ik heb er bosjes gekend die geen pootje omdraaide voor een flinke wandeling. Mijn Franse Bulldog ratelde niet bij adem halen en als ze sliep, zeker op het einde, moest ik even gaan kijken of ze nog wel leefde, geen enkel geluid kwam eruit.

Omdat je ze zelf niet kent, wil niet zeggen dat er toch heel erg veel zijn. En ik denk ook dat veel dierenartsen nog niet echt alert zijn op deze ziektes en het soms langer kan duren voordat ze weten wat er aan de hand is.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ri@ schreef:
CillyNL schreef:Zal het niet van invloed zijn wat je met de hond wil? Sommige rashonden zijn beter voor het één of het ander. Als je dan persé op eendenjacht wil met hond, zal je eerder een rashond kiezen dan wanneer je een gezinslid zoekt.

Ik wilde per definitie geen pup én geen buitenlandse hond. Ik heb over het laatste wel heel erg getwijfeld, maar vond het risico (ziektes, etc) te groot. Bij een asielhond weet je natuurlijk het verleden ook nooit, maar ik vind een straathond toch wel meer risico meebrengen qua gedrag dan een voormalig huishond. Misschien slaat het helemaal nergens op, hoor. Alleen vraag ik me af of je zo'n straathond echt gelukkig maakt als je hem ineens in een gezinssituatie stopt.
Als je op eendenjacht wil dan kan dat ook met een buitenlandse hond hoor :mrgreen: Mijn Laila uit het buitenland kan dat heel goed :pffff: :mrgreen: En de ziektes die buitenlandse honden kunnen hebben zijn erg naar. Maar wij hebben nu totaal 6 honden gehad die uit het buitenland komen en niet eentje was er ziek. Rashonden zijn ook niet zo gezond en ik denk zelf dat je met een rashond veel meer kans hebt op een ongezonde hond.
Moet je ook maar net dat buitenlandse hondje treffen dat op eendenjacht wil.

Ikzelf zoek bepaalde eigenschappen in een hond. Baasgericht, makkelijk trainbaar, graag en veel willen lopen, beslist geen probleem-zoekers buiten zowel mens/hond, thuis rustig als het moet (will to please de baas mag je het ook noemen)... En ja, natuurlijk zijn er buitenlandse hondjes die aan die criteria voldoen. Maar de kans dat een goed gefokte Golden daar aan voldoet is ietsje groter. En die vind ik toevallig nog mooi ook.

En ik heb nu 2 stamboom-Goldens (gehad), en de ene is 13 jaar en 3 maanden geworden en gewoon door een ellendig bultje op de teen ingeslapen. De ander is nu dik 13,5 en die ligt op dit moment lekker in de tuin te soezen en is alleen maar oud. Ik denk serieus dat iedereen zou tekenen voor de DA-kosten die ik voor deze 2 stamboom Goldens heb gemaakt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marion. schreef: Moet je ook maar net dat buitenlandse hondje treffen dat op eendenjacht wil.

:mrgreen: Alsof een hond die oncontroleerbaar hetzt en wild doodmaakt geschikt is voor de jacht.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:Je bent niet een godsvermogen kwijt, meestal is het what you see is what you get én je houdt je, heel hip, bezig met duurzaamheid.
Ik denk dat vooral dat laatste belangrijk aan het worden is. Je maakt hoe dan ook een statement met je hond, en waar dat vroeger de trots op de raszuiverheid was is dat nu de trots op de duurzaamheid. Kijk mij eens hip zijn met mijn stichtinghond.

:roll: Er zijn ook nog mensen die een hond voor zichzelf nemen.
Nou :LOL:
Dat hele decadente gedoe rondom rashonden zie ik eigenlijk vooral bij mensen die er zelf geen hebben. "Oh, heeft de jouwe een stamboom?!" Ja, en? Daarmee vind ik mijn honden niet beter/belangrijker/gezonder/zieker dan boomloze honden en ik maak er ook geen statements mee. Maar ik denk wel dat rashonden een publiek blijven trekken die duidelijke plannen hebben. Als je weet dat je jachttraining wil doen ga je je pup daar op uitzoeken en niet op goed geluk een Podenco uit Griekenland halen. Zelfde als je wil schapendrijven, op hoog niveau gehoorzaamheid of agility lopen etc. Er zijn heus kruisingen die dat kunnen, maar als je duidelijke plannen hebt vind ik het logisch dat je je hond daarop uitzoekt en uit komt bij een rashond die er om bekend staat geschikt te zijn voor die tak van sport.

En zo zal er ook altijd een markt zijn voor kruisingen/buitenlanders. Mensen die uit principe niet te veel willen betalen voor de aanschaf van een hond of juist het onvoorspelbare van hoe een kruising uitpakt een charme vinden. Maar dat is altijd al zo geweest, ik weet niet in hoeverre dat een trend is van de laatste jaren hoor.
80564M

dagmar88 schreef:
Marion. schreef: Moet je ook maar net dat buitenlandse hondje treffen dat op eendenjacht wil.
:mrgreen: Alsof een hond die oncontroleerbaar hetzt en wild doodmaakt geschikt is voor de jacht.
Geen idee waarom Ri@ zei dat zij het perfecte buitenlandertje heeft om op eendenjacht te gaan... :19:

Maar goed. Stel dat ik graag de Nimrod wil winnen, dan ga je niet gelijk voor een buitenlandertje van 6 maanden oud waar je amper iets van weet? Maar hetzelfde geld eigenlijk voor mij als gewone hondenbaas. Ik zoek dingen in een hond, en doorgaans heeft een Golden die eigenschappen. Daarom heb ik er destijds ook voor gekozen natuurlijk (tot 4x toe).

Maar ik ben ervan overtuigd dat iedere hond die als "de mijne" hier in huis komt, gelijk ongeveer de "mijne" is hoor. Dat wel.
dagmar88
Zeer actief

Marion. schreef: Geen idee waarom Ri@ zei dat zij het perfecte buitenlandertje heeft om op eendenjacht te gaan... :19:

Omdat ze op eigen houtje op vogels jaagt. Zul je bij de nimrod vast hoge ogen mee gooien :lol1:
80564M

Maeve schreef:Maar ik denk wel dat rashonden een publiek blijven trekken die duidelijke plannen hebben. Als je weet dat je jachttraining wil doen ga je je pup daar op uitzoeken en niet op goed geluk een Podenco uit Griekenland halen. Zelfde als je wil schapendrijven, op hoog niveau gehoorzaamheid of agility lopen etc. Er zijn heus kruisingen die dat kunnen, maar als je duidelijke plannen hebt vind ik het logisch dat je je hond daarop uitzoekt en uit komt bij een rashond die er om bekend staat geschikt te zijn voor die tak van sport.
Eens. Maar hetzelfde geldt als je geen hoogstaande "plannen" hebt. Ik wil een hond die mijn maatje is, en waar ik geen ogen voor en achter nodig heb als ik 's ochtends om 7 uur in het bos loop. Ik wil een hond voor mijn ontspanning. En ik wil dus niets met de hond op hoog niveau behalen :19:
80564M

dagmar88 schreef:
Marion. schreef: Geen idee waarom Ri@ zei dat zij het perfecte buitenlandertje heeft om op eendenjacht te gaan... :19:

Omdat ze op eigen houtje op vogels jaagt. Zul je bij de nimrod vast hoge ogen mee gooien :lol1:
Vast :mrgreen:

Maar die mevrouw die met dat eendenjacht-verhaal kwam bedoelde vast iets anders. Iets met Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
80564M

_Tiny_ schreef:Geloof dat een stichting niet eens een hond wil pkaatsen bij mensen die ermee willen werken.
Waarom niet? Is dat fout???
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind dat altijd zo iets vaags... bij asiel ook. Als je IPO doet krijg je geen hond mee... hoezo vooroordelen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Maeve schreef: Nou :LOL:
Dat hele decadente gedoe rondom rashonden zie ik eigenlijk vooral bij mensen die er zelf geen hebben. "Oh, heeft de jouwe een stamboom?!" Ja, en? Daarmee vind ik mijn honden niet beter/belangrijker/gezonder/zieker dan boomloze honden en ik maak er ook geen statements mee. Maar ik denk wel dat rashonden een publiek blijven trekken die duidelijke plannen hebben. Als je weet dat je jachttraining wil doen ga je je pup daar op uitzoeken en niet op goed geluk een Podenco uit Griekenland halen. Zelfde als je wil schapendrijven, op hoog niveau gehoorzaamheid of agility lopen etc. Er zijn heus kruisingen die dat kunnen, maar als je duidelijke plannen hebt vind ik het logisch dat je je hond daarop uitzoekt en uit komt bij een rashond die er om bekend staat geschikt te zijn voor die tak van sport.

En zo zal er ook altijd een markt zijn voor kruisingen/buitenlanders. Mensen die uit principe niet te veel willen betalen voor de aanschaf van een hond of juist het onvoorspelbare van hoe een kruising uitpakt een charme vinden. Maar dat is altijd al zo geweest, ik weet niet in hoeverre dat een trend is van de laatste jaren hoor.

:engel: Ik ben van mezelf natuurlijk al vreselijk hip duurzaam. Het loopt hoe het loopt en ik wil een hond omdat ik die hond wil.
Over een paar jaar ga ik waarschijnlijk voor een raspup, maar even goed komt er wat anders op m'n pad.
dagmar88
Zeer actief

_Tiny_ schreef:Geloof dat een stichting niet eens een hond wil pkaatsen bij mensen die ermee willen werken.

Maar wat is werken?
80564M

_Tiny_ schreef:
Marion. schreef:
Ik weet het niet. Ik denk dat het heel snel zielig wordt gevonden.
Oh echt? Dat is dan weer iets nieuws. Tien jaar geleden was het nog zielig dat hondjes haardkleedjes waren, en nu is dat de norm?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

malinois schreef:Ik vind dat altijd zo iets vaags... bij asiel ook. Als je IPO doet krijg je geen hond mee... hoezo vooroordelen
En IPO fokkers weigeren op hun beurt dan weer te verkopen aan gezinnen die niets met de hond gaan ondernemen. En terecht hoor, overigens :wink: Maar zo is er voor ieder wat wils. Ik zie dat niet zo snel veranderen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

dagmar88 schreef:

Nou nee niet bepaald. :tongue:
En al helemaal niet omdat je om op de NIMROD te kunnen staan toch echt een hond met stamboom nodig hebt, nog wel in ieder geval.

Ik denk dat er altijd stamboomhonden zullen zijn.
Vanwege een zekere mate van voorspelbaarheid van de aard omdat ze zijn gefokt voor een bepaald doel.
Als je een hond wilt hebben voor dat doel kom je eerder bij een stamboomhond uit.
Er zijn er ook wel die een kruising voldoende vinden. Dan is het de goed werkende teef van de ene kameraad die gedekt is door de goedwerkende reu van de andere kameraad (of je eigen reu en die werkt per definitie goed :lol1: )

Er zijn echt nog wel gezonde rassen te vinden die nog gefokt worden voor het werk waar ze voor bedoeld zijn.
Dat "de rashond" feitelijk altijd ongezond is, zoals ik ergens las, vind ik net zo'n dooddoener als zeggen dat "de kruising" altijd gezond is.
Geen van beiden is waar.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

dagmar88 schreef:

Maar wat is werken?
Dat vind ik wel een leuke!

Voor Miep is dat sjouwen. Gut, wat heeft die een rotzooi van straat meegesleept wat ik dan later hier in de kliko kon gooien. De hele wandeling moest die doos mee. En ik vind dat eigenlijk best werken. Baantje als vuilnisvrouwtje :pffff:
Heeft ze nog nut ook!
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Marion. schreef:
Ik mag geen wedstrijden doen met mijn asielhond volgens het contract...daar heb ik mij dus al niet aan gehouden.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Onzin.
Ik train fanatiek met mijn buitenlandertje. Vinden ze alleen maar leuk.
80564M

_Jules_ schreef:
Marion. schreef:
Ik mag geen wedstrijden doen met mijn asielhond volgens het contract...daar heb ik mij dus al niet aan gehouden.
Echt waar? En waarom is dat dan?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maeve schreef:
malinois schreef:Ik vind dat altijd zo iets vaags... bij asiel ook. Als je IPO doet krijg je geen hond mee... hoezo vooroordelen
En IPO fokkers weigeren op hun beurt dan weer te verkopen aan gezinnen die niets met de hond gaan ondernemen. En terecht hoor, overigens :wink: Maar zo is er voor ieder wat wils. Ik zie dat niet zo snel veranderen.
Maar dat is idd terecht qua karakter. Waarom maakt dat karakter ineens niks meer uit bij asiel of stichting? Het is gewoon 'nee'. Niet kijkend naar de hond dus
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Marion. schreef:
_Jules_ schreef:
Marion. schreef:
Echt waar? En waarom is dat dan?
Heb ik nooit gevraagd, was ook nooit van plan om wedstrijden te doen. Zeker bang dat mensen te fanatiek zijn en de honden gaan afbeulen. Naja, als je hond iets leuk vind en er goed in is ga je gewoon wedstrijden doen, schat zo in dat ze echt niet gaan controleren of elk baasje zich wel aan alle regels heeft gehouden.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zo veel stichtingen, zo veel verschillende bepalingen in contracten. Er zullen ongetwijfeld stichtingen zijn die zulke eisen stellen, maar er zijn er ook heel veel - ik denk meer - die dat geen enkel probleem zouden vinden, integendeel; als een hond graag actief met de baas bezig is en een sportief en werklustig karakter heeft, willen ze juist dat die hond bij mensen terechtkomt die er ook actief mee aan het werk gaan. Dat staat dan ook vaak in het profiel van de hond vermeld.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ik vind zulke bepalingen in een contract de betutteling ten top. Mooi toch juist als jij en je hond samen plezier beleven aan een tak van hondensport en daar eventueel in competitieverband iets mee doen?
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb niet eens een contract bij mn buitenlandertje :LOL:
Bij geen enkele van mn honden trouwens :)
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

dagmar88 schreef:

Als iemand met verstand van jagen haar wat dat betreft goed zou opvoeden wel denk ik. Ik heb er geen ervaring mee maar ze is heel goed trainbaar. Dus het ligt meer aan mijn onkunde op dat gebied
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

*Wolf* schreef:Nu ken ik in de praktijk héél véél honden uit Middellandse Zeelanden maar geen een ervan is ziek. Dus een beetje overtrokken vind ik het wel om dat zo te benadrukken omdat je zelf de pech hebt gehad dat je een zieke hond trof :denken:

Heb je überhaupt iets meer gelezen van wat ik schreef dan wat je alleen wilde lezen?
Incubatietijd tot 7 jaar, mijn hond had ik 4 jaar en leek een kerngezonde hond totdat hij van het ene op het andere moment dood- en doodziek werd.
Pech? Nou ja, er zijn heel veel honden in het middellandse zeegebied ziek. Zandvlieg weet je wel? teek enzo.
Van wat ik toen wist was het ongeveer 1 op de 3 honden, hoe het nu is, dat weet ik niet. Wellicht is de preventie beter geworden, dat zou kunnen.

Maar dat jij héél véél honden kent die daar vandaan komen en geen ééntje is ziek, dat zou dus best kunnen aangezien ze jaren kerngezond kunnen
lijken of wellicht ook echt zijn en bovendien zal niet iedereen jou alles vertellen over een snotneusje, wat huidproblemen of diarree, wat namelijk
tekenen kunnen zijn van deze MZ ziektes. Daar zoek je niks achter in eerste instantie terwijl je daar juist enorm alert op moet zijn, want dan valt
er hopelijk nog wat te redden.

Ben je lid geweest van het Buitenlandse hondenforum misschien? Daar gelezen hoeveel honden ziek waren, wat een verdriet mensen hadden?

En natuurlijk, het hoort erbij. Als ik het weer aan kan, dan zou ik ook graag weer een leuke kruising uit wellicht het buitenland willen hebben, maar
ik word gewoon een beetje boos als mensen dit zo enorm onderschatten.
Ik ben toen niet ingelicht en dat is een groot deel van de reden waarom mijn hond overleden is. Het was in een tijd dat zo ongeveer de eerste
honden hierheen kwamen en het waren alleen maar mooie verhaaltjes en door die mooie verhaaltjes was ik niet alert (en had er zelfs nooit van gehoord)
op die ziektes.
Ik vrees dat dit bij meer mensen zo is gegaan of zo gaat en dáár ben ik dus op tegen: licht mensen in, weet waar ze alert op moeten zijn. Het kan je
hond zijn leven redden en jezelf heel veel verdriet besparen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”