*Wolf* schreef:Nu ken ik in de praktijk héél véél honden uit Middellandse Zeelanden maar geen een ervan is ziek. Dus een beetje overtrokken vind ik het wel om dat zo te benadrukken omdat je zelf de pech hebt gehad dat je een zieke hond trof
Een van onze Spaanse honden heeft leish, was bekend. Ze doet het al vijf jaar super en ik ben nooit bang geweest voor symptomen. Natuurlijk is het gruwelijk áls je een echt zieke hond treft, maar zoals hierboven al wordt aangegeven is de kans op een zieke rashond ook zeer aanwezig.
Heb je überhaupt iets meer gelezen van wat ik schreef dan wat je alleen wilde lezen?
Incubatietijd tot 7 jaar, mijn hond had ik 4 jaar en leek een kerngezonde hond totdat hij van het ene op het andere moment dood- en doodziek werd.
Pech? Nou ja, er zijn heel veel honden in het middellandse zeegebied ziek. Zandvlieg weet je wel? teek enzo.
Van wat ik toen wist was het ongeveer 1 op de 3 honden, hoe het nu is, dat weet ik niet. Wellicht is de preventie beter geworden, dat zou kunnen.
Maar dat jij héél véél honden kent die daar vandaan komen en geen ééntje is ziek, dat zou dus best kunnen aangezien ze jaren kerngezond kunnen
lijken of wellicht ook echt zijn en bovendien zal niet iedereen jou alles vertellen over een snotneusje, wat huidproblemen of diarree, wat namelijk
tekenen kunnen zijn van deze MZ ziektes. Daar zoek je niks achter in eerste instantie terwijl je daar juist enorm alert op moet zijn, want dan valt
er hopelijk nog wat te redden.
Ben je lid geweest van het Buitenlandse hondenforum misschien? Daar gelezen hoeveel honden ziek waren, wat een verdriet mensen hadden?
En natuurlijk, het hoort erbij. Als ik het weer aan kan, dan zou ik ook graag weer een leuke kruising uit wellicht het buitenland willen hebben, maar
ik word gewoon een beetje boos als mensen dit zo enorm onderschatten.
Ik ben toen niet ingelicht en dat is een groot deel van de reden waarom mijn hond overleden is. Het was in een tijd dat zo ongeveer de eerste
honden hierheen kwamen en het waren alleen maar mooie verhaaltjes en door die mooie verhaaltjes was ik niet alert (en had er zelfs nooit van gehoord)
op die ziektes.
Ik vrees dat dit bij meer mensen zo is gegaan of zo gaat en dáár ben ik dus op tegen: licht mensen in, weet waar ze alert op moeten zijn. Het kan je
hond zijn leven redden en jezelf heel veel verdriet besparen.