Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Duurzame Hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: De Duurzame Hond

Ongelezen bericht door Machie »

LongFields schreef:
vaagheid schreef:Ook bij de kleinere honden?
Ik ben er daar alleen een paar van tegengekomen die gefokt worden door broodfokkers. Ik zoek bijvoorbeeld naar kruisingen boerenfox, sheltie, whippet, kooiker etc.
Ik ken wel een paar hele leuke kruisingen met onder andere de Sheltie en Whippet die jij noemt. Dus ik denk dat er met andere kleinere rassen ook wel gewoon leuke kruisingen te vinden zijn.
Ik heb ook een leuk kruising kleintje. Een pumi mixje, die fokt en broodfokker niet direct :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Kells schreef:
laeken schreef:Rashonden vind ik als Ikea meubels. Je kan ze in grote oplage produceren en kopen en ze zijn niet bijzonder of uniek. Ik ben zelf sowieso niet van het gemaakte uiterlijk. Ik hou van spontaan en uniek. Ik begrijp dat rashonden eigenschappen hebben die ze bijzonder maakt. Ik begrijp dat mensen om die reden helemaal gek zijn op bepaalde rassen. Niks mis mee. Mijn ding is het echter niet. Ik vind er weinig aan want het verrassende is er dan gewoon af.
Euhm... Ikea meubels vindt je op een tentoonstelling. Wil je mijn honden daar niet mee vergelijken? Filmpje van vorig weekend: Dit type kom je toch echt niet vaak op straat tegen. :wink:
Zeg! Nu generaliseer je zelf net zo :mrgreen:
Deze 3 komen ook op tentoonstellingen en zijn ook geen ikea meubels :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

laeken schreef:Rashonden vind ik als Ikea meubels. Je kan ze in grote oplage produceren en kopen en ze zijn niet bijzonder of uniek. Ik ben zelf sowieso niet van het gemaakte uiterlijk. Ik hou van spontaan en uniek. Ik begrijp dat rashonden eigenschappen hebben die ze bijzonder maakt. Ik begrijp dat mensen om die reden helemaal gek zijn op bepaalde rassen. Niks mis mee. Mijn ding is het echter niet. Ik vind er weinig aan want het verrassende is er dan gewoon af.
Dus je hebt wel een rashond gehad maar vond daar weinig aan? :wink:

Ben het net als een aantal anderen zeker niet met je eens. Heb in de nesten Laekense die ik zelf gefokt heb en ook in de nesten van andere fokkers altijd behoorlijk grote verschillen gehad/gezien, zowel qua uiterlijk als qua karakter. Als ik mijn eigen 3 generaties neem dan waren die alle drie toch behoorlijk verschillend, ook al waren ze moeder, dochter en kleindochter.
En als ik dan ter vergelijking het kruisingnest van Mojo neem, dan hebben die qua type en karakter eigenlijk net zo veel, zo niet meer overeenkomsten.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe ben je er dan ooit op gekomen om zelf een Laekense te nemen, als rashonden niet uniek kunnen zijn en het niet je ding is?
Als je een hond wilt hebben waar je geen idee van hebt wat je kunt verwachten, moet je zeker voor kruisingen/bastaarden blijven kiezen. Maar om nou te zeggen dat rashonden niet uniek of bijzonder kunnen zijn... :denken:
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Rassen zijn uniek. Niet alleen de uiterlijke-, maar ook de innerlijke kenmerken. Het is de kunst om ze op een verantwoorde manier in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren. Met kneuzen, ook die met inwendige en geestelijke afwijkingen dient men niet verder te fokken. Lukraak wat bastaarden fokken kan iedereen. Een F1 hybride kan best wel leuk zijn. Echter, op lange termijn zit je met een hoop ellende opgescheept als je zonder overleg ermee verder fokt. En dat geldt niet alleen voor honden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kells schreef:
ranetje schreef:
dagmar88 schreef:
Marion. schreef: Geen idee waarom Ri@ zei dat zij het perfecte buitenlandertje heeft om op eendenjacht te gaan... :19:

Omdat ze op eigen houtje op vogels jaagt. Zul je bij de nimrod vast hoge ogen mee gooien :lol1:
Nou nee niet bepaald. :tongue:
En al helemaal niet omdat je om op de NIMROD te kunnen staan toch echt een hond met stamboom nodig hebt, nog wel in ieder geval.

Ik denk dat er altijd stamboomhonden zullen zijn.
Vanwege een zekere mate van voorspelbaarheid van de aard omdat ze zijn gefokt voor een bepaald doel.
Als je een hond wilt hebben voor dat doel kom je eerder bij een stamboomhond uit.

Er zijn er ook wel die een kruising voldoende vinden. Dan is het de goed werkende teef van de ene kameraad die gedekt is door de goedwerkende reu van de andere kameraad (of je eigen reu en die werkt per definitie goed :lol1: )
Eens hoor, al moet ik zeggen dat binnen mijn ras niet alle neuzen dezelfde kant op staan. Helaas is er slechts een handjevol mensen die gaan voor de oorspronkelijke setter die gewoon geschikt is voor veldwerk.
Er zijn echt nog wel gezonde rassen te vinden die nog gefokt worden voor het werk waar ze voor bedoeld zijn.
Dat "de rashond" feitelijk altijd ongezond is, zoals ik ergens las, vind ik net zo'n dooddoener als zeggen dat "de kruising" altijd gezond is.
Geen van beiden is waar
.
Eens :ok:

Bij mijn ras staan - hier in Nederland tenminste - de neuzen redelijk goed dezelfde richting op (bij andere landen kan ik dat niet beoordelen) .
Neemt niet weg dat mijn honden qua karakter totaal van elkaar verschillen.
Naar mijn idee verschillen ze ook uiterlijk enorm, maar dat schijnt een ander niet te zien gezien de reacties die ik kreeg :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Je zit er wel mee he...dat ze je hond matig vinden... Dan ga je naar een ander land als je denkt dat je daar een Utje kan halen. Daar staat ook het showtype in de ring, op de shows waar ik ben geweest zie je jouw type er ook niet tussen staan. Boeiend.. als je shows toch niet belangrijk vind zoals je steeds zegt hoef je je daar ook niet druk over te maken toch? Dan zet je er gewoon werkresultaten op.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Kells schreef:
_Jules_ schreef:Je zit er wel mee he...dat ze je hond matig vinden... Dan ga je naar een ander land als je denkt dat je daar een Utje kan halen. Daar staat ook het showtype in de ring, op de shows waar ik ben geweest zie je jouw type er ook niet tussen staan. Boeiend.. als je shows toch niet belangrijk vind zoals je steeds zegt hoef je je daar ook niet druk over te maken toch? Dan zet je er gewoon werkresultaten op.
Nee, daar zit ik absoluut niet mee. Ik zit nog te hinniken om het verslag van die keurmeester. Waar ik mij aan erger is dat shows tegenwoordig de maatstaf zijn en mijn hond werd afgeserveerd als A-typisch. Euhm, A-typisch? Die hond laat fraai veldwerk zien. Als je het filmpje bekeken hebt zie je het verschil met showlijnen. Het gangwerk zie je in het veld, niet in een showring.
Maar dan haal je toch zaken door elkaar? Als je inschrijft voor een show wordt je hond beoordeeld op uiterlijk. Dan doet het er niet toe wat voor veldwerk ze laat zien. Andersom kan toch ook niet? Als een hond faalt bij een veldwerktest maar roepen "maar hij heeft wel een heel typisch gangwerk!" :oeps: Ja prachtig, maar dat wordt op dat moment niet beoordeeld. Je weet dat ze op show je hond beoordelen in stand en in draf. Als jij denkt dat je honden niet voldoende uitkomen in die gang moet je dus niet inschrijven, je kan moeilijk verwachten dat die keurmeester gaat inschatten hoe jouw hond zou bewegen in een open veld op volle snelheid. Dat is zijn taak ook niet, het is een exterieurkeuring en geen werkgeschiktheidstest. En daarin vond hij je honden a-typisch, dat staat volledig los van hun kunnen in het veld. En die maatstaaf hang jij er ook zelf aan. Zat werklijn Labradors die de showring nooit hebben gezien maar beoordeeld worden op hun werkresultaten. Er is daar niemand die zich iets aantrekt van die ontbrekende showresultaten want zij vinden dat niet belangrijk. Jij ook niet, helemaal goed maar dan vind ik het raar om zo beledigd te doen dat je hond daar inderdaad niet geprezen wordt. Je selecteert er toch ook niet op? Kijk, de vader van mijn Coda heeft ook nog nooit een showring gezien en hoewel ik het een prima rasvertegenwoordiger vond waar ik een nakomeling van wilde, zal hij ook geen Utjes scoren. Coda's moeder heeft alleen voldoende shows gelopen voor de kwalificaties om er mee te mogen fokken en scoorde gemiddeld. Coda heeft al meer bereikt op dat gebied dan haar ouders, maar als ik een showkampioen wilde had ik een andere combinatie moeten kiezen. Met Bizzy precies zo, die heb ik gehouden omdat ze in het nest leuke werkeigenschappen toonde. Dan leg ik me dus ook toe op dat werken en accepteer dat ze waarschijnlijk geen bovengemiddelde resultaten zal behalen op show. Als ik dat wel wilde had ik haar zusje moeten houden die wel compacter gebouwd is, een typischer hoofd heeft en beter gehoekt is. Die viel wel in de smaak bij de keurmeester, en ook dat was te voorspellen :wink:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Kells schreef:
_Jules_ schreef:Je zit er wel mee he...dat ze je hond matig vinden... Dan ga je naar een ander land als je denkt dat je daar een Utje kan halen. Daar staat ook het showtype in de ring, op de shows waar ik ben geweest zie je jouw type er ook niet tussen staan. Boeiend.. als je shows toch niet belangrijk vind zoals je steeds zegt hoef je je daar ook niet druk over te maken toch? Dan zet je er gewoon werkresultaten op.
Nee, daar zit ik absoluut niet mee. Ik zit nog te hinniken om het verslag van die keurmeester. Waar ik mij aan erger is dat shows tegenwoordig de maatstaf zijn en mijn hond werd afgeserveerd als A-typisch. Euhm, A-typisch? Die hond laat fraai veldwerk zien. Als je het filmpje bekeken hebt zie je het verschil met showlijnen. Het gangwerk zie je in het veld, niet in een showring.
Maak je niet druk, zo'n show is allemaal vriendjes politiek en je gaat er geen stukje cultureel erfgoed mee in stand houden.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Snap wel een beetje wat Laeken bedoeld . Het is een mal waar de Ikea zooi uit komt vergeleken met een rasstandaard . Net als modelletjes op de catwalk allemaal op elkaar lijken maar dan ook weer net niet.

In principe wil je als fokker een bepaald type fokken en dus wil je dat alles zo mogelijk op elkaar lijkt ook qua karakter of werkeigenschappen die je lijken en aanstaan.
Kan natuurlijk ook bij bastaarden gebeuren hoor dat je bepaalde typjes mooi en leuk vind en dan ben je eigenlijk op dezelfde manier bezig om dat op te zoeken als je fokt.
Maar hoe je ook je best doet verschil zal er altijd in zitten want je hebt geen mal zolang je niet gaat klonen , en dan nog zit er verschil in.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Dit vind ik nou echt briljant uitgedrukt en ik ben het er helemaal mee eens. Zo zie ik het ook, maar nooit gedacht aan een vergelijking met Ikea-meubels :lol1:

En natuurlijk is voor de liefhebber elk exemplaar van een ras uniek. Maar het gaat om de buitenkant, oppervlakkig gezien. Als ik een rashond, van welk ras ook, tegenkom, kijk ik daar geen tweede keer naar. Zie ik daarentegen een kruising, of iets wat op een kruising lijkt, dan blijf ik kijken, en vraag ik de eigenaar vaak wat erin zit (of doe zelf een gok). En is het er een uit het buitenland, dan hebben we ook nog eens een heleboel te bepraten over de herkomst, verleden etc. Wat met een rashond doodsaai zou zijn ('Hij is geboren bij die en die fokker, en we hebben wel een jaar op de wachtlijst gestaan, en toen konden we hem met 8 weken ophalen, en toen zijn we naar de puppycursus... :slaap:)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Natuurlijk zijn het geen Ikea-producten, maar je kunt niet aan de ene kant beweren dat ze toch echt zo heel erg van elkaar verschillen (totaal niet op elkaar lijken zelfs) en aan de andere kant zeggen dat je voor dit ras gekozen hebt om de specifieke eigenschappen. Een ras wordt gefokt voor een bepaald doel en toch echt naar een bepaalde mal, anders kun je eender welk ras uitwisselen met het jouwe.

*Wolf* schreef:En natuurlijk is voor de liefhebber elk exemplaar van een ras uniek. Maar het gaat om de buitenkant, oppervlakkig gezien. Als ik een rashond, van welk ras ook, tegenkom, kijk ik daar geen tweede keer naar. Zie ik daarentegen een kruising, of iets wat op een kruising lijkt, dan blijf ik kijken, en vraag ik de eigenaar vaak wat erin zit (of doe zelf een gok). En is het er een uit het buitenland, dan hebben we ook nog eens een heleboel te bepraten over de herkomst, verleden etc. Wat met een rashond doodsaai zou zijn ('Hij is geboren bij die en die fokker, en we hebben wel een jaar op de wachtlijst gestaan, en toen konden we hem met 8 weken ophalen, en toen zijn we naar de puppycursus... :slaap:)
Ja, want "Hij is gevonden en heeft toen een paar jaar in het asiel gezeten." is natuurlijk véél interessanter :oohja: .
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

*Wolf* schreef:En natuurlijk is voor de liefhebber elk exemplaar van een ras uniek. Maar het gaat om de buitenkant, oppervlakkig gezien. Als ik een rashond, van welk ras ook, tegenkom, kijk ik daar geen tweede keer naar. Zie ik daarentegen een kruising, of iets wat op een kruising lijkt, dan blijf ik kijken, en vraag ik de eigenaar vaak wat erin zit (of doe zelf een gok). En is het er een uit het buitenland, dan hebben we ook nog eens een heleboel te bepraten over de herkomst, verleden etc. Wat met een rashond doodsaai zou zijn ('Hij is geboren bij die en die fokker, en we hebben wel een jaar op de wachtlijst gestaan, en toen konden we hem met 8 weken ophalen, en toen zijn we naar de puppycursus... :slaap:)

Viermaal hetzelfde ras, inderdaad niet uit elkaar te halen :mrgreen:
Alle vier uniek op hun eigen manier met inderdaad wat karakteristieke raseigenschappen , en laat dat nu net zijn wat wij zo leuk aan ze vinden :ok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk zelf heb ik weinig behoefte om te praten met mensen die enkel maar interesse hebben in gesprekspartners die ook een buitenlandse hond hebben.
Waarom is dat eigenlijk , zo dat er flink op de borst kan worden geklopt hoe geweldig we wel niet zijn :denken:
Je zou trouwens nog wat in de war raken als je ons tegenkomt , twee rashonden , een uit het asiel ,wel gewoon in Nederland, andere rashond bij fokker vandaan uit het buitenland en twee buitenlandertjes alhier in Nederland aangeschaft via een stichting.
Een mens zou van minder overstuur raken :mrgreen:

Ik snap dat gemekker niet zo , iedereen moet lekker zelf weten waar hij voor kiest zolang dat maar geen broodfok is.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

*Wolf* schreef:
Dit vind ik nou echt briljant uitgedrukt en ik ben het er helemaal mee eens. Zo zie ik het ook, maar nooit gedacht aan een vergelijking met Ikea-meubels :lol1:

En natuurlijk is voor de liefhebber elk exemplaar van een ras uniek. Maar het gaat om de buitenkant, oppervlakkig gezien. Als ik een rashond, van welk ras ook, tegenkom, kijk ik daar geen tweede keer naar. Zie ik daarentegen een kruising, of iets wat op een kruising lijkt, dan blijf ik kijken, en vraag ik de eigenaar vaak wat erin zit (of doe zelf een gok). En is het er een uit het buitenland, dan hebben we ook nog eens een heleboel te bepraten over de herkomst, verleden etc. Wat met een rashond doodsaai zou zijn ('Hij is geboren bij die en die fokker, en we hebben wel een jaar op de wachtlijst gestaan, en toen konden we hem met 8 weken ophalen, en toen zijn we naar de puppycursus... :slaap:)
Wat jij saai vindt vind ik met zowel boom, boomloos en x-ing dan wel erg interessant. Even kort door de bocht: Wat kan ik met info van 'hij is in hoelewoep van straat geplukt en meer weet ik niet'.
Dan kan ik heel veel meer met hij is door pietje gefokt. Die vader en opa deed dit. Heel veel mensen die mij van info kunnen voorzien over de voorouders die ik zelf niet ken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens verschillen ze hier wel enorm van elkaar... mechels die ik heb en gehad heb.
De broer van Xygan herkent echter niemand als x-mh maar ook niet als x-hh.
En toch zijn t broers. En zonen van Xavi.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

*Wolf* schreef:

Nou Nanna trek hem ook maar even uit de broek. :engel: :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zamunda schreef:Natuurlijk zijn het geen Ikea-producten, maar je kunt niet aan de ene kant beweren dat ze toch echt zo heel erg van elkaar verschillen (totaal niet op elkaar lijken zelfs) en aan de andere kant zeggen dat je voor dit ras gekozen hebt om de specifieke eigenschappen. Een ras wordt gefokt voor een bepaald doel en toch echt naar een bepaalde mal, anders kun je eender welk ras uitwisselen met het jouwe.
Inderdaad. Mijn ervaring is ook dat er binnen rassen en ook binnen nesten grote verschillen kunnen zitten. Voor mij geldt dan ook zeker niet dat elke willekeurige collie net zo goed bij mij zou passen als Mila. Maar het is natuurlijk wel zo dat mensen die voor een bepaald ras kiezen, dat doen vanwege eigenschappen of uiterlijk die typisch zijn voor dat ras. Naast de individuele verschillen zijn er ook een hoop overeenkomsten. Er wordt ook in dit topic meermaals gezegd dat je bij een rashondpup beter weet wat je kunt verwachten dan bij een (onherleidbare) kruising en dat wordt als argument genoemd om juist voor een rashond te kiezen in plaats van een kruising of buitenlander.

Ik vind honden leuk. Of dat nou rashonden of kruisingen zijn, of ze uit binnen- of buitenland komen, dat maakt de ene hond voor mij niet interessanter dan de andere. Ik kan net zo veel leuke dingen vertellen over Mila als over mijn buitenlandse kruisingen en ik vind haar al helemaal niet saaier omdat ze een rashond is. Zij is voor mij minstens net zo verrassend en uniek als een kruising.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ten eerste geef ik aan dat ik snap waarom mensen voor een ras gaan. Je wil een bepaald uiterlijk en zoekt bepaalde eigenschappen. Dat snap ik. Ik heb zoals een aantal mensen aanhalen ook een keer een rashond gehad en daar was ik dol op. Nu was dat wel een ras dat niemand kende en waarvan je wel degelijk kon zeggen dat het een vrij unieke hond was. Een mechelse herder met krullen. Ben zelden iemand tegen gekomen die er een had of het ras kende. Neemt niet weg dat ik wist wat ik kocht, wist hoe ze er ongeveer uit zou gaan zien, welk formaat ze ongeveer zou krijgen en dat ze waaks zou worden wist ik ook.
Wat jullie zeggen dat ze onderling zoveel verschillen ben ik het totaal niet mee eens. Dat is op micro niveau zeg maar. De persoon met de 3 tollers die zo verschillend zouden zijn? Nou, de gemiddelde leek op straat weet echt niet met welk van je honden je loopt hoor. Een van de drie rode kleine retrievers....
Ga eens naar een Vizla dag, een weimeraner dag. En dan zeggen dat je een groep verschillende honden ziet? Sorry maar dat is werkelijk onzin. Alleen de eigenaar kan zijn eigen hond eruit pikken als je 10 teven laat spelen. Dat zijn gewoon 10 dezelfde honden.

Nogmaals, niks mis mee maar het is wel zo. En dat vind ik oninteressant. Spijt me. Ik kijk liever naar een speelweide op een asiel met kruisingen, rashonden en wat dan ook door elkaar. Veel interessanter.

Ik koop liever een pup van Gaby dan een witte herder. Hoe zullen ze worden? Hoe gaan ze eruit zien? Marges zijn er altijd als je naar het uiterlijk kijkt. Je kan een bastaard herder nemen en dan is het wel degelijk een herder. Een niet raszuivere. Gaan de oren staan of hangen? Wordt de hond rank of fors? Wordt de hond waaks of is het een allemansvriendje?

Als wij op straat lopen zeggen we bij elke golden teef, kijk, lijkt sprekend op Truffel. Een helaas van ouderdom overleden familiehond. Dan hadden de buren Jutter. Dat was de reuenversie. Kijk, precies Jutter.
Weimeraners kan ik ook totaal niet uit elkaar houden tenzij ze dik zijn of kale plekken hebben of een afgebeten oor ofzo. Allemaal dezelfde kleur in verschillende tinten. Allemaal dezelfde oren, opgetrokken buik, formaat, staart....

Ik snap dus niet dat mensen mijn vergelijking met IKEA meubels niet snappen. Wil je een weimeraner dan koop je er een. Wil je een Wuilus, Dapper of een Cleo of Bas dan zal je die nooit vinden. Ik heb die. En ja, dat vind ik interessanter. Dat mag toch?

Ik vind huskies mooi, herders mooi, windhonden mooi etc. Maar toch zal ik niet snel naar een fokker rennen en een husky gaan kopen. Dan zou ik voor een kruising gaan met husky erin. Die vind ik gewoon gaver.

En dat mensen voor een rashond gaan begrijp ik prima. Ik zelf zie daar echter totaal geen meerwaarde in en vind de rashond gewoon een aangeschaft standaard meubel. Ik heb een shitzu. Nou, leuk. De buren ook en straks krijgen ze pups en verkopen we 6 nieuwe shitzu's aan onze omgeving. En dan lopen er 8 shitzu's in de buurt. :19: Hoezo geen Billy's van Ikea? Als je er een wil dan koop je er een. :19:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

vaagheid schreef:
ranetje schreef: Pas met 15 weken toch?
Ze kunnen pas met 12 weken geënt worden tegen Rabiës en dan geldt nog een wachttijd van 3 weken.

Of zit dat anders?
Ja, sorry, je hebt gelijk. :tongue: Nog later dus.
Mm huidige sporthond is pas op 19-20 weken naar Europa gekomen, zelf heb ik afgelopen jaar 5-6 pups langer gehouden voor eigenaren (1 zelfs voor eigenaar in Nederland op verzoek) en allen functioneren prima in hun nieuwe omgeving en werk waar ze voor bedoeld zijn.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
En dat mensen voor een rashond gaan begrijp ik prima. Ik zelf zie daar echter totaal geen meerwaarde in en vind de rashond gewoon een aangeschaft standaard meubel.
Maar waarom heb je er dan zelf 1 gekocht?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hoezo geen Ikea meubels? :engel: Lijkt wel een schap met 1 product voor iedereen die er een wil.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daar is niks mis mee voor de mensen met lange tenen. Alleen waarom iemand wel op rassen mag vallen maar een ander juist niet is mij een raadsel. Ik hoef ook geen poster van een schilderij. Ik hang liever hand geschilderde schilderijen op. Is dat raar? Ik hoef geen tuin uit Tuinwereld maar maak er liever zelf wat leuks van. En ik hoef ook geen kant en klare vijver van Ubbink maar graaf liever zelf wat leuks en leg er folie in. Zo ook met een hond dus. Dan denk ik, wat een dotje, die wil ik. En dat is gewoon bij mij eigenlijk nooit een hondje dat door iemand anders bedacht is en gefokt is tot het er precies zo uit ziet als diegene in gedachte had. Oh, wat leuk dat je een golden hebt gekocht....

Wij kennen iemand die aan bernersennen nr 3 bezig is. Toen we daar kwamen viel het ons echt niet op dat nummer twee dood was en dat dit een andere hond was. En dat is dus wel zo. Ik ben dol op honden, let op honden maar ik kan echt na een jaar niet zien of dat Baco of Billy is die daar zit. Beide een volwassen reu. De ene was in de mand dood gevonden en de nieuwe was inmiddels net zo groot. Dat mensen dan zeggen dat een rashond zo verschillend is van zijn rasgenoten is dus wel degelijk op microniveau. :U:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

laeken schreef:Ik snap dus niet dat mensen mijn vergelijking met IKEA meubels niet snappen. Wil je een weimeraner dan koop je er een. Wil je een Wuilus, Dapper of een Cleo of Bas dan zal je die nooit vinden. Ik heb die. En ja, dat vind ik interessanter. Dat mag toch?
Dat valt ook wel mee hoor , ik heb al meerdere Micron look al likes gezien, mijn zoon heeft er notabene zelf ook een en ik ken ook een Sien look a like die als twee druppels water op haar lijkt.
Het komt inderdaad minder voor maar het is zeker geen uitzondering.
Afbeelding

laeken
Zeer actief

malinois schreef:
laeken schreef:
En dat mensen voor een rashond gaan begrijp ik prima. Ik zelf zie daar echter totaal geen meerwaarde in en vind de rashond gewoon een aangeschaft standaard meubel.
Waarom niet? Ik heb een laekense herder gekocht omdat ik ze mooi vind. En omdat ik graag een herder wilde hebben. En omdat ik het een bijzonder ras vond en best een keer een nestje wilde fokken. Verantwoord dus.
Maar buiten dat ik Eva een prachtige lieve hond vond heeft hetzelfde fenomeen me heel wat grijze haren bezorgd. Het ras is nl naast mooi ook bijzonder van karakter. Dat heb ik niet helemaal goed ingeschat op voorhand. En dat Eva een puntig karakter had was wel duidelijk. En dat komt wel degelijk doordat ze in lijn met een ras is gefokt met een soms wat puntig karakter. En of ik dat nu zo positief vind laat ik maar even in het midden. Ik neem in elk geval geen laekense herder meer al vind ik het nog zulke bijzondere persoonlijke honden.

Dus ja, ik had een ras. Maar nee, ik neem er niet direct weer een. Ik heb er van genoten maar een bastaard bevalt me toch beter. :19: Die zijn gewoon vaak wat meer gemiddeld. Eva was imo erg specifiek en had wel degelijk issues. Issues die wel degelijk in het ras zitten.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

laeken schreef: Alleen waarom iemand wel op rassen mag vallen maar een ander juist niet is mij een raadsel.
Nou wat mij betreft mag dat wel , zelf val ik op honden en dat kan een ras zijn of een bastaard.
Ik ben dol op de Fila als ras maar zeker niet minder dol op Sien of Micron.
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Tineke schreef:
laeken schreef: Alleen waarom iemand wel op rassen mag vallen maar een ander juist niet is mij een raadsel.
Nou wat mij betreft mag dat wel , zelf val ik op honden en dat kan een ras zijn of een bastaard.
Ik ben dol op de Fila als ras maar zeker niet minder dol op Sien of Micron.
Ik kan ook dol zijn op een rashond. Maar als ik de keuze heb ga ik absoluut voor een kruising. Meestal dan. Maar geef me een Jack Russel en die is hier net zo welkom en net zo geliefd. Geef me echter de mogelijkheid om te kiezen en ik zal er zelden voor kiezen als ik keuze heb. Ik hou van een hond. En eigenlijk hou ik niet zo van specifieke ingefokte versterkingen. Dus liever geen hond die de hele dag wil jagen, die de hele dag wil waken, de hele dag wil ballen of de hele tijd alleen maar wil zwemmen omdat wij dat ingefokt hebben. Zwem maar soms, jaag maar een keer en waak eens een beetje. Dat is meer mijn ding zeg maar. :wink:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

laeken schreef:Ik kan ook dol zijn op een rashond. Maar als ik de keuze heb ga ik absoluut voor een kruising. Meestal dan. Maar geef me een Jack Russel en die is hier net zo welkom en net zo geliefd. Geef me echter de mogelijkheid om te kiezen en ik zal er zelden voor kiezen als ik keuze heb. Ik hou van een hond. En eigenlijk hou ik niet zo van specifieke ingefokte versterkingen. Dus liever geen hond die de hele dag wil jagen, die de hele dag wil waken, de hele dag wil ballen of de hele tijd alleen maar wil zwemmen omdat wij dat ingefokt hebben. Zwem maar soms, jaag maar een keer en waak eens een beetje. Dat is meer mijn ding zeg maar. :wink:
Dan zou een Fila uitstekend bij je passen die zijn namelijk nogal veelzijdig ze jagen ,zwemmen en spelen. Waken doen ze wel 24/7 maar niet op een vervelende manier. Ze zijn er als ze denken dat het nodig is :mrgreen:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
malinois schreef:
laeken schreef:
Waarom niet? Ik heb een laekense herder gekocht omdat ik ze mooi vind. En omdat ik graag een herder wilde hebben. En omdat ik het een bijzonder ras vond en best een keer een nestje wilde fokken. Verantwoord dus.
Maar buiten dat ik Eva een prachtige lieve hond vond heeft hetzelfde fenomeen me heel wat grijze haren bezorgd. Het ras is nl naast mooi ook bijzonder van karakter. Dat heb ik niet helemaal goed ingeschat op voorhand. En dat Eva een puntig karakter had was wel duidelijk. En dat komt wel degelijk doordat ze in lijn met een ras is gefokt met een soms wat puntig karakter. En of ik dat nu zo positief vind laat ik maar even in het midden. Ik neem in elk geval geen laekense herder meer al vind ik het nog zulke bijzondere persoonlijke honden.

Dus ja, ik had een ras. Maar nee, ik neem er niet direct weer een. Ik heb er van genoten maar een bastaard bevalt me toch beter. :19: Die zijn gewoon vaak wat meer gemiddeld. Eva was imo erg specifiek en had wel degelijk issues. Issues die wel degelijk in het ras zitten.
Ik reageerde meer op je opmerking
dat een rashond totaal geen meerwaarde heeft voor je en een aangeschaft standaard meubel lijkt. Maar zo standaard was ze dus niet... ;)
En ik snap dan niet dat als je t geen meerwaarde vind je er dan toch eentje koopt of kwam dat daarna dan pas die conclusie?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Wat ik bv leuk aan Bas vindt is dat ze heel hard is. Ze wandelt uren, sneeuw, regen en weer en wind kan haar niet deren. Wat ook leuk is is dat als ze een muis ziet ze verandert in een fel terriertje. Echter, ze is goed met katten, kippen en kuikens en al onze dieren. Dat itt de meeste felle terriertjes. En ze gaat ook achter een ree aan. Maar itt grote jachthonden kan dat zonder risico. En ze luistert net zo goed als een herder. Verder is ze binnen zo lief als een maltezer.
Maw ze bezit voor mij veel meer inhoud dan een van de eerder genoemde rassen. Ze heeft van alles wat. En van niks veel teveel.

Toen ik Eva had vond ik haar veel te eenkennig en veel te waaks. Ook vond ik haar veel en veel te scherp. Ze beet gewoon soms erg snel iemand. Dat had best wat gematigder en gevarieerder gemogen. Ze had best waaks mogen zijn maar niet zo erg dat ze opgesloten moest worden bij bezoek. Ze had best mogen bijten maar dan wel alleen als iemand mij aanvalt. Niet als iemand de weg vraagt. En ze had ook best eenkennig mogen zijn maar niet tot het niveau dat ze niet meer met vreemden kon.

En een maltezer is lief en leuk maar veel minder in staat tot waar Bas toen in staat is buiten en kwa wandelen en belasting.

En een jachthond is fantastisch maar veel moeilijker op te voeden dan een Bas. Ik kan de riem vergeten, haar terug roepen als ze achter een haas aan zit en ik kan Bas aan elke kat laten ruiken die haar niks doet. Ik kan haar ook in het kippenhok zetten. En ze jaagt.

Dapper was best wat stafford maar kon wel prima met katten, ratten, geiten en wat dan ook. Hij vocht wel met reuen maar was doordat hij een kruising was veel gematigder met kleine dieren ed. Hij was lief en zachtaardig. Een gemiddelde stafford moet je echt geen ratten geven om mee te spelen. Dapper wel. Omdat hij geen stafford was. Maar deels.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
laeken schreef:
malinois schreef:
laeken schreef:

Ik reageerde meer op je opmerking
dat een rashond totaal geen meerwaarde heeft voor je en een aangeschaft standaard meubel lijkt. Maar zo standaard was ze dus niet... ;)
En ik snap dan niet dat als je t geen meerwaarde vind je er dan toch eentje koopt of kwam dat daarna dan pas die conclusie?
Ik denk dat Eva de enige laekense herder niet is geweest die heel erg moeilijk is met bezoek. En ik denk ook niet dat ze de eerste niet was die over agressie reageerde in IPO. En ik denk ook dat ze de eerste niet was die snel haar tanden ergens in wilde zetten.
De conclusie dat ik dat karakter moeilijk vond kwam inderdaad later. Ik dacht dat als ze met Dapper en Cleo op zou groeien ze wel goed met bezoek zou kunnen. Die waren immers dol op bezoek en haar voorbeeld. Maar dat werkte niet. En ik wist ook niet dat ze zou gaan bijten. Ik dacht dat ik met mijn ervaring dat probleem zo kon handelen.

Dus ik kwam later tot die conclusie. Ik was dol op die hond. Misschien wel meer op haar dan welke hond ook. Maar dat wil niet zeggen dat ik die keuze nog een keer maak. Beter gezegd, agressie naar mensen is door Eva voor mij nu de grootste no go geworden in mijn toekomstige honden. Wuilus kon ik mannen. Eva niet helemaal want die schoot wel eens door. Natuurlijk is daar mee te leven en natuurlijk is overal een mouw aan te passen. Maar ik wil dat niet meer. Ik sloot als ik weg moest alles af. Niet tegen inbrekers maar juist voor inbrekers. Want stel dat ik iets open zou laten staan en er kwam iemand bij Eva. Ik stond niet voor de gevolgen in. Dus ik moest inbrekers beschermen tegen mijn hond ipv mijn spullen tegen inbrekers. :LOL:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maar had Eva dat ook bij een ander gedaan? En daarbij kwalificeer ik je niet als slechte baas maar een hond met eem bepaald karakter past nu eenmaal niet altijd bij iedereen. De Laekense is een broertje van de mechelaar en ik oa Belgie mag je gewoon nog aan varieteitskruisingen doen en dat wordt ook gedaan.
Ik sta er iig zeker niet raar van te kijken... ik zie ook de Laekense niet als allemansvriendje. Integendeel eigenlijk.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”