Ten eerste geef ik aan dat ik snap waarom mensen voor een ras gaan. Je wil een bepaald uiterlijk en zoekt bepaalde eigenschappen. Dat snap ik. Ik heb zoals een aantal mensen aanhalen ook een keer een rashond gehad en daar was ik dol op. Nu was dat wel een ras dat niemand kende en waarvan je wel degelijk kon zeggen dat het een vrij unieke hond was. Een mechelse herder met krullen. Ben zelden iemand tegen gekomen die er een had of het ras kende. Neemt niet weg dat ik wist wat ik kocht, wist hoe ze er ongeveer uit zou gaan zien, welk formaat ze ongeveer zou krijgen en dat ze waaks zou worden wist ik ook.
Wat jullie zeggen dat ze onderling zoveel verschillen ben ik het totaal niet mee eens. Dat is op micro niveau zeg maar. De persoon met de 3 tollers die zo verschillend zouden zijn? Nou, de gemiddelde leek op straat weet echt niet met welk van je honden je loopt hoor. Een van de drie rode kleine retrievers....
Ga eens naar een Vizla dag, een weimeraner dag. En dan zeggen dat je een groep verschillende honden ziet? Sorry maar dat is werkelijk onzin. Alleen de eigenaar kan zijn eigen hond eruit pikken als je 10 teven laat spelen. Dat zijn gewoon 10 dezelfde honden.
Nogmaals, niks mis mee maar het is wel zo. En dat vind ik oninteressant. Spijt me. Ik kijk liever naar een speelweide op een asiel met kruisingen, rashonden en wat dan ook door elkaar. Veel interessanter.
Ik koop liever een pup van Gaby dan een witte herder. Hoe zullen ze worden? Hoe gaan ze eruit zien? Marges zijn er altijd als je naar het uiterlijk kijkt. Je kan een bastaard herder nemen en dan is het wel degelijk een herder. Een niet raszuivere. Gaan de oren staan of hangen? Wordt de hond rank of fors? Wordt de hond waaks of is het een allemansvriendje?
Als wij op straat lopen zeggen we bij elke golden teef, kijk, lijkt sprekend op Truffel. Een helaas van ouderdom overleden familiehond. Dan hadden de buren Jutter. Dat was de reuenversie. Kijk, precies Jutter.
Weimeraners kan ik ook totaal niet uit elkaar houden tenzij ze dik zijn of kale plekken hebben of een afgebeten oor ofzo. Allemaal dezelfde kleur in verschillende tinten. Allemaal dezelfde oren, opgetrokken buik, formaat, staart....
Ik snap dus niet dat mensen mijn vergelijking met IKEA meubels niet snappen. Wil je een weimeraner dan koop je er een. Wil je een Wuilus, Dapper of een Cleo of Bas dan zal je die nooit vinden. Ik heb die. En ja, dat vind ik interessanter. Dat mag toch?
Ik vind huskies mooi, herders mooi, windhonden mooi etc. Maar toch zal ik niet snel naar een fokker rennen en een husky gaan kopen. Dan zou ik voor een kruising gaan met husky erin. Die vind ik gewoon gaver.
En dat mensen voor een rashond gaan begrijp ik prima. Ik zelf zie daar echter totaal geen meerwaarde in en vind de rashond gewoon een aangeschaft standaard meubel. Ik heb een shitzu. Nou, leuk. De buren ook en straks krijgen ze pups en verkopen we 6 nieuwe shitzu's aan onze omgeving. En dan lopen er 8 shitzu's in de buurt.

Hoezo geen Billy's van Ikea? Als je er een wil dan koop je er een.