Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hyper tijdens wandelen met andere honden. Oorzaak?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Yindi2015
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tibetaan en Spaans mixje
Aantal honden: 2

Hyper tijdens wandelen met andere honden. Oorzaak?

Ongelezen bericht door Yindi2015 »

Yindi is een asielhondje uit Spanje, nu 4 weken bij mij.
Ze moest echt alles nog leren en dat gaat gelukkig allemaal heel snel en goed.
Op straat reageerde ze op alles wat bewoog en blafte wandelaars, fietsers en andere honden aan.
Ik heb van alles geprobeerd om haar dat af te leren, maar uiteindelijk is gebleken dat negeren het beste werkte.
Afgelopen donderdag voor het eerst naar puppy cursus geweest en sindsdien zijn andere honden op straat ook niet meer eng. Ze wil nu met alle honden spelen :D

Het enige waar ze nu nog extreem reageert is als ik ga wandelen in het bos. En dan alleen in het gezelschap van mijn moeder en haar honden.
Ze gaat als een malle van start tijdens de wandeling, al blaffend en piepend. Heb van alles geprobeerd, belonen als ze stil is, kalmerend toespreken maar ook bestraffend toe spreken, niks help echt. Ze gaat echt helemaal over de rooie.

Vandaag weer hetzelfde en als test zijn Yindi en ik op een splitsing de ene kant op gelopen en mijn moeder de andere kant. Heel raar, leek wel alsof er een knop om ging. Ze heeft geen moment achterom gekeken en was meteen weer haar normale ik.

Moet er wel even bij zeggen dat de honden van mijn moeder heel rustig zijn en Yindi geen aanleiding geven om zo te reageren.
Ik dacht dat ze zich gesterkt zou voelen door het gezelschap van andere honden maar ze doet echt heel extreem. En door onze test vandaag lijkt het dus wel te maken te hebben met het wandelen samen met de andere honden.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Afbeelding
Yindi2015
Vaste gebruiker

Re: Hyper tijdens wandelen met andere honden. Oorzaak?

Ik vergat nog te vermelden:
Toen ik met Yindi daarna weer terug kwam bij mijn moeder en haar honden kwam meteen het hyper gedrag weer terug en begon ze weer al blaffend te rennen en druk te doen. Heel raar....
Afbeelding
Riromi
Actief

Ongelezen bericht door Riromi »

Heb je er misschien een voorbeeld filmpje van?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Dan hoeft ze nog niet rond te stuiven en alleen maar te blaffen :wink:
Nee ze is echt helemaal opgefokt ,je dringt niet meer bij haar door.
We willen graag samen wandelen maar zo is er weinig lol aan.
Ik heb er gewoon geen verklaring voor.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Heavy schreef:Misschien vond ze het gewoon leuk met andere honden erbij?
Dat denk ik ook, mijn honden worden ook soms heel blij van andere honden zonder dat ze wat speciaals doen.
Yindi2015
Vaste gebruiker

Haha dat kan ik me voorstellen. Ik heb gelukkig een teefje ;)
Ja ze heeft al zo veel geleerd dus ik geloof zeker dat dit goed komt. Alleen vind ik het lastig zeggen in dit geval of het blijheid is of een stukje onzekerheid. Omdat haar eerdere gedrag met alles aan blaffen echt een stukje onzekerheid was :)
En of ik het dan moet corrigeren, negeren of kalmeren. Het is een gevoelig hondje maar ik schaam me dood als we zo door het bos gaan... dan is het gedaan met de rust haha

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Afbeelding
Yindi2015
Vaste gebruiker

En ik overwoog om dan voorlopig maar even niet meer samen met de honden van mijn moeder te gaan wandelen maar als het blijheid is kunnen we dat beter wel doen toch? Dan zal het toch wel zsm normaal worden? Hoop ik.... :)

Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Hoe lang duurt dat stuiteren als je er niets (en dan ook gewoon echt niets) aan doet?

5 minuten, 10, hele wandeling?

En hoe reageren de andere honden (die van je moeder) negeren die het, corrigeren ze?
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

De sheltie van een vriendin van me doet het ook. Pure opwinding die er uit moet. Zij is inmiddels redelijk te 'stoppen' maar dat moet je wel timen. Niet na de eerste blaf 'bek houden' gaan roepen want dan bereik je haar nog niet.

Ik vind trouwens wel dat je snel wilt. Ze is er 4 weken en eigenlijk kan ze alles al en wat ze nog niet kan, daarvoor heb je alles al geprobeerd :mrgreen:.
Izzie leert ook snel dingen aan maar die heeft echt een paar maanden nodig gehad om zich hier echt thuis te voelen. En ik heb nu na 1 jaar nog steeds het gevoel dat ze zich door ontwikkelt. Het duurde ook even voor ik haar motivatie (onzekerheid) kende als ze gedrag liet zien dat ik niet begreep. En die onzekerheid zit er nog, alleen kan ik er nu stukken beter mee om gaan.
Geduld en een band opbouwen, lol hebben met het beest en accepteren dat ze niet alles direct doet zoals je het graag zou zien, vind ik zelf wel belangrijk in deze fase.
Yindi2015
Vaste gebruiker

Het varieert per dag, ene keer is ze makkelijker te kalmeren dan de andere keer. Als het bijvoorbeeld hard waait staat ze meer op scherp. En soms is alles een trigger voor haar, zoals een specht in de boom, wandelaars maar ook een kluitje zand of een omgevallen boom die anders ligt dan de dag ervoor volgens haar ;)

Het is niet dat ik het er meteen vandaag uit wil hebben hoor. Maar het wordt erger dan toen ze er net was en zoals ik zei ik kan dit gedrag niet plaatsen :)
Vandaar dat ik jullie vraag naar jullie ervaringen.
Het andere gedrag in de wijk heb ik genegeerd en dat werd heel snel beter. Maar dit gedrag valt niet te negeren en dat lijkt ook niet te helpen. Heb het wel geprobeerd :)
De andere honden doen eigenlijk niet mee. Heel soms wordt het teefje van mijn moeder aangestoken bij het blaffen tegen een wandelaar en doet ze een keer mee. Maar dat is minimaal. Yindi zat dan al lang en breed in haar hyper modus haha.

Afbeelding
Yindi2015
Vaste gebruiker

Ze loopt trouwens aan de flex in het bos, los laten lopen zit er nog niet in, aangezien ze behoorlijk onbereikbaar is als ze zo doet.
Ze heeft volgens mij ook enig jacht instinct want laatst pakte ze een spoor van het een of ander op en werd toen nog onstuimiger en begon er zelfs bij te joelen haha. Dus dat zal nog enige tijd kosten voordat dat kan.

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Yindi2015 schreef:En ik overwoog om dan voorlopig maar even niet meer samen met de honden van mijn moeder te gaan wandelen maar als het blijheid is kunnen we dat beter wel doen toch? Dan zal het toch wel zsm normaal worden? Hoop ik.... :)

Je hebt haar 4 weken? En het is nog een pup?

Met onze jonge pup was het soms ook moeilijk. Hyper de pieper zeker als het waaide, alle blaadjes interessant, wapperende tasjes, overvliegende vogels, etc. etc. daar bleef ik zelf maar op reageren door af te leiden zijn aandacht van al de leuke objecten af zien te krijgen door zelf ook wat geks of leuks te doen of te hebben.
Want ook hij wilde overal achteraan en knalde gerust in de riem, al dat hij ouder en groter zou worden en niet zou leren dat het niet écht wenselijk was denk ik dat het moeilijker zou worden om om te buigen of af te leren.

Er was 1 persoon waar ik mee ging (en ga) lopen die honden heeft, en dat was en is nog steeds standje :cheer: :Q: als we afspreken. Het wordt iets rustiger, maar tot zijn eerste jaar was het best wel eens moeilijk om hem rustig te krijgen of tot de orde te roepen.
Af en toe het lijntje eraan hielp wel als het te gek werd, en verder toch maar stug af blijven spreken in de hoop dat het een gewenning zou worden. :mrgreen:

Denk dat het toch ook te maken heeft met opgewondenheid. Vroeger ook, als ik richting strand liep of fietste met mijn andere honden was het een drama. Ze raakten heel erg opgewonden. Ook als ik afsprak met baasje van een bepaalde hond werd het gedrag van de honden heel anders, puur omdat ze het zo leuk vonden blijkbaar :19:
Het was iets wat ik op een bepaald moment maar incalculeerde, daarna was het snel over.

Nu met de nog jonge hond merk ik ook dat het steeds beter gaat in een groepje, maar het blijft wel een puntje van aandacht om zijn enthousiasme ietwat te temperen zodat hij wel bereikbaar blijft.
Het is dus zeker wel een puntje van aandacht :mrgreen: :wink:
Yindi2015
Vaste gebruiker

Ze is 7,5 maand maar qua gedrag echt nog een pup. Moet zeggen dat ze gister weer veel rustiger was maar waar dat aan ligt geen idee. Zal wel afhankelijk zijn van hoe gevoelig ze voor prikkels is die dag :)
Ben blij te horen dat jullie dit wel herkennen, hoop alleen niet dat het een jaar gaat duren ;)
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als ze nu 7,5 maand is en weinig opvoeding genoten heeft, trek dan maar rustig de tijd uit tot ze een jaar of drie is ;) Zelfs bij Elco, die ik vanaf net geen 8 weken in huis heb, ga ik uit van totdat hij een jaar of 2,5 a 3 is voor hij helemaal zo is als ik hem graag wil hebben. Hij is ruim een maand geleden 2 jaar geworden en hij begint wel duidelijk meer zelfbeheersing te krijgen, maar is ook duidelijk nog steeds echt een jonge hond die flink kan hyperen, ondanks alle oefeningen mbt rust
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien heeft het niet loslopen, maar aan de flex, er ook nog mee te maken?

Als ze op een gegeven moment wel los kan is het hele gedoe mogelijk meteen over.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy heeft het ook. Zodra er een hond bij is die ze kent, wordt ze heel druk. Pure blijdschap. Vindt het wel grappig om te zien, hoewel ze door veel mensen daardoor als druk wordt ervaren, wat ze normaal gesproken helemáal niet is. Ik kan waarschijnlijk straffen tot ik een ons weeg, maar ik laat het maar lekker gaan. Net als jouw hond is de mijne nog vrij jong (2 jaar), Zolang ze lol heeft en geen schade aanricht, zou ik het lekker laten :)
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Heeft ze voordat ze bij jullie kwam in een groep geleefd?
Dan zou ik eens wat filmpjes opzoeken van groepen honden in Spaanse asiels en misschien zal haar hypere gedrag opeens verklaarbaar worden ;-)

Geef het tijd (maanden, geen dagen) en probeer het op te bouwen. Eerst met 1 andere hond erbij, dan als dat stabiel is een tweede enzovoort.

En kijk wat er op de hondenschool gebeurt als ze samen mag oplopen met meer honden, dan kan de trainster meteen zien wat er gebeurt.
...; We will never surrender Winston Churchill
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ga je ook zonder je moeder in het bos wandelen? Of ga je alleen samen met je moeder?
En als je gaat wandelen met je moeder, is dat dan altijd een voorbode dat ze naar het bos gaat.
Loopt ze altijd aan de flexlijn of alleen als je naar het bos gaat (met je moeder)?

Na 4 weken komt meestal pas het daadwerkelijke gedrag boven. Tot die tijd zijn honden vaak erg onzeker in hun nieuwe omgeving en zijn ze het meeste kneedbaar naar de nieuwe situatie. Nu kom je dus wel op een punt waar ze duidelijkheid en grenzen nodig heeft. Misschien moet je iets aanpassen zodat ze situatie iets minder hectisch wordt. En dat is zoeken en daar is geen standaard antwoord op. Hoeveel honden heeft je moeder. Misschien is het beter om met 1 andere hond te gelijk te beginnen. Degene waar zij mogelijk het rustigst bij is. En misschien niet naar het bos, maar gewoon een klein rondje aan een korte lijn.

Je moet een beetje puzzelen hoe jou hondje werkt en als je dat een beetje doorhebt kan je langzaam aan grenzen verleggen, zodat je straks lekker samen met je moeder kan wandelen, maar hondje heeft een beetje meer begeleiding en opbouw nodig. Komt wel goed al zal ze altijd waarschijnlijk erg enthousiast in dit soort gevallen blijven
Afbeelding
Yindi2015
Vaste gebruiker

Ze is een enthousiaste hond en een beetje onstuimig ook, dat zal ze ook wel blijven en dat vind ik ook zo leuk aan haar.
Ik moet zeggen vorige week was ik het geblaf echt zat! Toen heb ik haar even heel duidelijk gemaakt dat ik niet van dat geblaf gediend ben en als ze stil en rustig was heb ik haar uitgebreid beloond. En nu lijkt het haar ineens een stuk duidelijker te zijn.
Zowel in het bos als langs het kanaal bij ons liep ze overal op te loeren en te blaffen. Sinds vorige week gaat het echt onwijs veel beter. Als ze druk begint te doen grijp ik nu meteen in door haar aan een kortere lijn te houden of door haar terug te halen als ze aan het eind van de flex loopt. Dit lijkt dus de werkwijze die bij madame past en werkt :D. Wandelen gaat nu een stuk stiller haha. Het probleem was eigenlijk alleen zo extreem bij het samen wandelen met mijn moeder en haar 2 honden. Wel bijzonder dat je in een week zo'n mooi resultaat kan berijken. Maar het was dus inderdaad een kwestie van grenzen stellen.
Er kan nog steeds verbetering in komen maar ik ben hier al super blij mee! Ze kijkt nu ook ook regelmatig naar ons om of wij er ook nog zijn, het is geen solo wandeling meer voor haar in dr uppie ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”