Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

_Jules_ schreef:
Anne&Taar schreef:Volgens mij zijn een aantal stellingen wel erg overdreven. Ik heb nog nooit een schaap in de stress gezien vanwege zijn met stroom omheinde weide. En dat schaap heeft t echt niet met 1x schokken doorgehad, hoor.
Hier staan sinds een paar dagen ook weer schapen..Ivy kreeg vandaag ook een tik van het net. Nu kruipt ze over de grond, super veel stress, als we er langs lopen..... :blauwoog:
Het zal er ook van afhangen hoe snel je hond herstelt van schrik en negatieve ervaringen. Als je de zoekfunctie gebruikt, lees je toch weo over honden die bepaalde plekken mijden, geen schapen meer willen/durven aan te kijken, een levenslange hekel hebben gekregen aan houten paaltjes

Oh nee, ze loopt gewoon normaal langs het net, maar is slim genoeg om niet weer aan het net te snuffelen. :mrgreen:
Het zal er ook van afhangen hoe snel je hond herstelt van schrik en negatieve ervaringen. Als je de zoekfunctie gebruikt en 'schrikdraad' intypt, lees je toch wel over honden die bepaalde plekken mijden als de pest, geen schapen meer willen/durven aan te kijken of een levenslange hekel hebben gekregen aan houten paaltjes. Deze is ook vrij heftig:
Nawosh schreef:Mijn hond is wel eens tegen het (eigen) schrikdraad aangelopen terwijl ik er niet bij was en koppelde het toch aan mij met als gevolg dat ze niet meer in mijn buurt
durfde te komen en voor me op de loop ging. Het "er in aaien" was dus helemaal niet aan de orde maar toch heeft het tijden geduurd voor ze weer vrolijk en vrij naar me toe durfde te komen. De eerste dagen kroop ze voor me en maakte zich zo klein mogelijk (als ze niet wegvluchtte). Het heeft ook tijden geduurd voor ze weer vrijwillig mee wilde/durfde naar achteren naar het weiland.
Ik vind er dus ook niks grappigs aan als een hond tegen schrikdraad aan komt en om onverklaarbare redenen ineens een opdonder krijgt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

korthaar schreef:
malinois schreef:
Hilde schreef:
Anne&Taar schreef:Ik zou, als ik ooit een jager zou treffen, de band zeker weten prefereren boven het jarenlang trainen. Twee jaar niet los vind ik voor een hond vele malen triester dan een enkele stroomschok. En ja, de schok is onprettig, daar is ie dan ook voor bedoeld...Als correctie.
En ik heb dan weer liever een hond aan de lijn dan een platte hond.
Tja en ik had dat dus niet... dan had ik hem liever laten inslapen omdat hij t vreselijk vond ... Voor jouw hond misschien te accepteren voor de mijnen niet.
Ik begrijp niet, dat je voor een baasgerichte hond als een Herder een tt moet inzetten voor het loslopen.
Op vakantie nam ik naast Luna de DH van de campingbaas mee en die bleef door heel de Vogezen netjes bij mij lopen.
Idd dat deed ie ook... andere honden niet helaas. Maar dat snap jij niet dat snap ik ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Heavy schreef:Nou als er iemand een hysterische paniekzaaier is die maandenlang in zijn angst blijft hangen dan is het Jip wel . Maar die loopt tegen schrikdraad aan , springt even op en loopt door :19:
Niks in paniek wegrennen en niks aan mij linken.

1 keer en al de volgende keren ( elke dag dus ) negeert hij het compleet .
Hieraan zie je dat het effect van stroom op elke hond anders is. Jip zal misschien schrikken en daarna zijn schouders ophalen als hij een tik van een TT krijgt, terwijl het voor een andere hond een enorm heftige ervaring is. Als je hond tot de laatste categorie behoort en dán net een bepaalde associatie met de schok maakt, kan dat minder leuk uitpakken.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

malinois schreef:
korthaar schreef:
malinois schreef:
Anne&Taar schreef:Ik zou, als ik ooit een jager zou treffen, de band zeker weten prefereren boven het jarenlang trainen. Twee jaar niet los vind ik voor een hond vele malen triester dan een enkele stroomschok. En ja, de schok is onprettig, daar is ie dan ook voor bedoeld...Als correctie.
En ik heb dan weer liever een hond aan de lijn dan een platte hond.
Tja en ik had dat dus niet... dan had ik hem liever laten inslapen omdat hij t vreselijk vond ... Voor jouw hond misschien te accepteren voor de mijnen niet.
Ik begrijp niet, dat je voor een baasgerichte hond als een Herder een tt moet inzetten voor het loslopen.
Op vakantie nam ik naast Luna de DH van de campingbaas mee en die bleef door heel de Vogezen netjes bij mij lopen.
Idd dat deed ie ook... andere honden niet helaas. Maar dat snap jij niet dat snap ik ;)[/quote]

Ja wel.
De communicatie met een hond gaat met signalen.
Dus of het een Franse hond is boeit eigenlijk niet.
Maar i.d.d. stroomsignalen heb ik geen ervaring mee.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
Ja wel.
Watte?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
malinois schreef:
korthaar schreef:
Ja wel.
Watte?
:hmmm:
Oh ja :mrgreen: :mrgreen: solly....
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

laeken schreef:
Er zit geen verwijt naar mensen toe in mijn stukje. Zo is het tenminste niet bedoeld. Het gaat even om het idee. Is die TT niet vaak de oplossing voor een veel te hoog gegrepen hond? Een wolfhond in de stad, een basset op een boerderij, een Duitse jachtterrier in een druk gezin, een pointer in een woonwijkje, een Ierse Setter in een uitgestrekt wildgebied, een Duitse staande voor naast de kinderwagen, een Visla voor iemand die geen zin heeft in een hondencursus. Soms kan iets gewoon niet. Ook niet als je de hond uit de hond schokt. Tegenwoordig worden rashonden haast als een plaatje verkocht ipv eigenschappen. Je wil niet weten hoeveel Visla's en Weimen ik zie. En geen van die mensen is jager, geen van die mensen woont in een bos, geen van die mensen doet wat met die honden en al die honden hebben wel issues. Natuurlijk vliegen die de bossen door op zondag. Natuurlijk vallen die Weimen uit als gekken. Kun je wel weer gaan roepen dat een TT echt nodig is maar misschien had je beter moeten nadenken toen je je hondenras uitkoos en net als ik gewoon een hond moeten nemen die past bij het profiel waarin je hem wil indelen. :19:

Als ik weer eens een poolhond neem of herder weet ik dus wat me te doen staat.
Dat. En niet zozeer 'te hoog gegrepen' maar vooral het passen bij jou als baas. Mijn honden verdwijnen uit zicht, en ik maak me daar echt niet heel druk meer om. Ze maken niks dood, ze maken geen ruzie met andere honden die ze tegenkomen, ze komen altijd netjes terug en ze lopen in veilig gebied. Tegelijkertijd moet ik constant op het stel letten, want vooral Lilo kan opeens compleet van houding veranderen, dan gaan die neus en staart de lucht in en als ik dan niet op tijd ben met WACHT en OH KIJK ES! en koekies, dan is ze echt weg en dan gaat Toto graag mee. Maar goed, dat weet ik, en ik kan daar best mee leven en in het ergste geval ben ik een uur later op mijn werk. Lekker belangrijk. :mrgreen:

Allerlei andere rassen zouden absoluut niet bij mij passen omdat ik het aangeboren/ingefokte gedrag vervelend en moeilijk zou vinden.

En waarom mensen dan in vredesnaam honden in huis halen met rasgebonden eigenschappen waar ze problemen mee hebben, ik snap dat ook niet. Waarom maak je het jezelf en je hond zo moeilijk?

Maar wat ik waarschijnlijk nooit ga snappen, is dat superbaasgerichte honden zoals herders een stroomband om zouden moeten. Ik heb nauwelijks echte ervaring met herders hoor, alleen met de Catalaanse van mijn broer waar ik wel eens mee wandel, en die laat alles vallen waar hij mee bezig is als ik 'Hee' zeg, en dan staat hij ook direct naast me en me aan te staren in afwachting van opdrachten of koekies. :mrgreen: Waarom je zo'n hond in godsnaam alleen onder controle kan krijgen door stroomschokken uit te delen is en blijft me een raadsel.

Hoe dan ook is het gebruik van een stroomband een teken van zwakte. Je hebt blijkbaar geen controle over je eigen hond, de band met je hond is baggerslecht of je hebt een hond die absoluut niet bij je past.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Tara schreef:Je reactie geeft, met alle respect, aan dat je echt niet begrijpt hoe het gebruikt wordt. :wink:
Mijn honden moeten geen correctieband om als we gaan jagen omdat ze jagen, ik corrigeer ze daar ook helemaal niet voor. Maar als ze op een apport uitgestuurd worden en dat apport blijkt ineens toch niet kikdood neer te zijn gekomen of in de vlucht naar beneden even nog over een weg heen te zeilen, dan is er geen lieve moedertje meer die die honden nog terug kan fluiten als ze er vol achteraan zitten. Dat is namelijk hun taak: om dat (aan)geschoten wild zo snel mogelijk binnen te brengen. Dát heet nou weidelijk jagen. Dat ze niet altijd meer op de nanoseconde uit hun focus zijn te halen heeft niets, maar dan ook werkelijk he-le-maal niets met gebrek aan appel, opvoeding of training te maken. Dat heeft er mee te maken dat honden nou eenmaal geen robotjes zijn die messcherp te controleren zijn. En om te voorkomen dat iemand zich doodrijdt omdat mijn hond vol in de focus niet meer terug te roepen is, en om te zorgen dat ik mijn hond, mijn geweldige jachtmaatje, mijn vriendje waar ik stikveel van hou en superzuinig op ben weer heelhuids mee naar huis kan nemen dragen zij voor alle veiligheid een correctiehalsband.
Puur om dat luikje open te kunnen krijgen wanneer het er echt om gaat spannen.
Het gaat mij er niet om hoe je het gebruikt maar dat je het gebruikt ,buiten de opvoeding om ,bij het beoefenen van je hobby het jagen. Ik vind het ook nog eens moeilijk te begrijpen dat honden die totaal onbereikbaar worden in sommige situaties dat wel doen op een schokje waarvan gezegd wordt dat niets voorstelt en dat het zeker niet pijnlijk is. Terwijl ze andere pijn negeren, doornstruiken ed, maakt dat pijnloze schokje zoveel verschil dat ze direct weer bij les zijn als ze in volle drift bezig zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heb eigenlijk nog nooit een tril of stroomband gebruikt gewoon omdat het niet nodig was en ik het zo wel op kon lossen.
Maar ben er net zoveel tegen als voor. Ja die dingen worden te pas en onpas bij gebrek aan inzicht en opvoeding gebruikt naast die dat ding wel met inzicht en beleid weten te gebruiken.
Ben ook niet tegen positief trainen maar zie daar soms ook dingen gebeuren dat ik denk het is zo negatief als de pest want je laat die hond ook maar zijn gang gaan en aan zijn lot over gewoon omdat je te beroerd bent omdat je zo lekker positief in het leven wil staat. Zonder positief had negatief niet bestaan en andersom net zo.
Dus als in bepaalde gevallen positief niet wil helpen dan kun je van een negatief schrikbandje ook iets positiefs maken.
Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen , net als een flinke tetter in je oor , een keer een hollewipper of een kledder om je oren.
Je moet natuurlijk een ras zoals een Husky die niet los kan lopen met een stroombandje om proberen te toveren tot een aan je benen klevende herder.
Of een gevoelig hondje helemaal naar de verdommenis helpen met een flinke stroomstoot maar net zo goed kun je een harde weerbarstige hond ook naar de kloten helpen met positief koekjes gedoe.

En als je hond na een keer zelf in het schrikdraad loopt omdat hij achter de schapen aan wil en het daarna begrepen heeft om er met een boog omheen te lopen is toch niets mis mee. Net als een kind die bij de kachel uit de buurt blijft omdat ze na tig keer waarschuwen toch haar vingertjes even branden omdat ze te eigenwijs was om te luisteren.
Zo zijn we allemaal groot geworden door ervaring , wie niet luisteren wil moet maar voelen.
:engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

bouvierpoedel schreef:Heb eigenlijk nog nooit een tril of stroomband gebruikt gewoon omdat het niet nodig was en ik het zo wel op kon lossen.
Maar ben er net zoveel tegen als voor. Ja die dingen worden te pas en onpas bij gebrek aan inzicht en opvoeding gebruikt naast die dat ding wel met inzicht en beleid weten te gebruiken.
Ben ook niet tegen positief trainen maar zie daar soms ook dingen gebeuren dat ik denk het is zo negatief als de pest want je laat die hond ook maar zijn gang gaan en aan zijn lot over gewoon omdat je te beroerd bent omdat je zo lekker positief in het leven wil staat. Zonder positief had negatief niet bestaan en andersom net zo.
Dus als in bepaalde gevallen positief niet wil helpen dan kun je van een negatief schrikbandje ook iets positiefs maken.
Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen , net als een flinke tetter in je oor , een keer een hollewipper of een kledder om je oren.
Je moet natuurlijk een ras zoals een Husky die niet los kan lopen met een stroombandje om proberen te toveren tot een aan je benen klevende herder.
Of een gevoelig hondje helemaal naar de verdommenis helpen met een flinke stroomstoot maar net zo goed kun je een harde weerbarstige hond ook naar de kloten helpen met positief koekjes gedoe.

En als je hond na een keer zelf in het schrikdraad loopt omdat hij achter de schapen aan wil en het daarna begrepen heeft om er met een boog omheen te lopen is toch niets mis mee. Net als een kind die bij de kachel uit de buurt blijft omdat ze na tig keer waarschuwen toch haar vingertjes even branden omdat ze te eigenwijs was om te luisteren.
Zo zijn we allemaal groot geworden door ervaring , wie niet luisteren wil moet maar voelen.
:engel:
Ik kan je redenatie een heel eind volgen. Ik deel je mening ook grotendeels. Ik denk alleen niet dat een weerbarstige hond zo snel verpest is en ik denk dat ik liever een weerbarstige hond in huis haal van iemand die er positief mee getraind heeft maar er niet kwam dan een weerbarstige hond die eronder gedrukt is door iemand die ook dominant en wat hardhandig was.
Ik vind mijn eigen manier wel. En hoe minder er op de hond in gegaan is met druk hoe beter ik mijn weg met de hond zal vinden.

Natuurlijk is er niks mis met wie zijn vingers brand moet op de blaren zitten. Maar wij zijn dan niet degene die de vingers laat branden. Als Bas een keer iets doet wat haar een hakje in de neus oplevert zoals te dicht bij onze hanen komen dan is dat prima. Boontje komt om zijn loontje. Ze kent de hanen, weet dat dat dieren zijn en ook de eerste keer was ze heel voorzichtig in de benadering. Dat is heel natuurlijk en dat is een hele normale manier van actie geeft pijnprikkel dus ik ga het uit mijn hoofd laten. Zou ik echter vinden dat ze niet meer in de bloemenperken mag komen en ik ga binnen zitten wachten tot ze het wel doet om haar dan te schokken dan is dat echt een andere zaak.

Er was net iemand die heel leuk zei dat schapen toch ook niet bang waren voor schrikdraad. Nee? Is dat zo? Waarom lopen ze er dan niet lekker doorheen? De hele reden dat je schapen achter een oranje touwtjes kan zetten is dat ze dat niet durven aanraken. En bij schrikdraad is het een keuze van het dier om het wel of niet te vermijden. Dat is een heel strak gegeven. Veel strakker dan de grillige opvoeder die wel eens helemaal geen kaas van opvoeding gegeten kan hebben. Een schaap kan zelf 100% bepalen of hij wel of geen schok krijgt. Kiest altijd voor geen schok tenzij een herdershond in zijn kont hangt en hij blind de draad in vliegt.

Een hond die opgevoed wordt met een schokband kiest niks. Kan niks vermijden tenzij je een geboren hondentrainer bent die 100% consequent is. Dus weet je precies wat je doet en ken je geen emoties, geen boosheid, geen angst en geen onregelmatigheden in je gedrag en je visie, ok, dan kan je best een keer een stroomband gebruiken. (Dat is dus de beschrijving van een persoon die zich toegelegd heeft op trainen, die niet de eigenaar van de hond is en die precies weet wat hij doet. De beschreven ontheffing dus.) Een baasje zit vaak al lang en breed met de handen in het haar, is boos op de hond, is geen hondentrainer en gaat schokken vanuit emotie. Nu ben ik er klaar mee! Nu zal je wat meemaken Fik!

Ik ben helemaal niet 100% tegen een stroomband. Ik snap dat je dat kan gebruiken om je doelen te bereiken. Ik snap dat je dat nodig kan hebben met hele moeilijke honden. Ik blijf wel vinden dat als je bv africhting doet en je honden zijn zo moeilijk gefokt dat ze een TT nodig hebben (daar blijf ik echt problemen mee houden) dat je dan een stap terug moet gaan. Herders die zo scherp zijn dat ze een TT nodig hebben zijn dieren die eigenlijk dus niet meer te handelen zijn. En ook daar heb ik mijn vraagtekens want ook ik heb een hele felle herder gehad zonder TT. Ik liep gewoon lekker afgelegen en heb extreem veel tijd in luisteren gestoken. Eva liep altijd elke dag los maar beet echt niemand hoor. Als ik K zei stoof ze al op me af. Ik hoefde het woord kom hier niet eens uit te spreken. Dat kwam omdat ik haar positief op spel getraind heb. Daarbij ook heel veel werk gestoken in ontspannen en niet ophitsen en driftig maken. Ontspan en luister. Dan komt alles goed. Ik kon dus prima met Eva los op het strand, los in de bossen en los bij het water spelen. Zonder TT. Maar ik stond dus ook niet op zondag haar op te naaien en te laten burgerbijten. Misschien dat dat de grootste rol speelt? Misschien moeten mensen alleen bijtwerk doen met honden die geen agressief insteekje hebben?

Eigenlijk, en dat is mijn grootste punt, snap ik niet waarom niet heel honden minnend Nederland voorstander is van dit verbod. Als je van honden houdt dan wil je toch dat honden een leuk leven zonder schokken mogen hebben? En dat als er problemen zijn de schokband een optie is voor een nog leuker leven? Maar wel bij een professional. Waarom wil je dat iedereen een schokband kan en mag gebruiken als je er zelf een keer een gebruikt hebt of in het geval van BP zelfs nooit een nodig hebt gehad? Hoe kan je voorstander zijn van een stroomband die door elke tut en eikel gebruikt mag worden op elke hond? De keffende York of de extreem agressieve pit. Is dat iets wat je moet willen als je van honden houdt?

En kijk nu eens eerlijk om je heen. Welk probleemgedrag is niet veroorzaakt door de bazen zelf? Welk probleemgedrag dat jij om je heen ziet schreeuwt nu om een stroomband? De mechelaar die het erf af rent omdat je geen hek hebt? Foute hond op foute manier gehouden. De Visla die hem smeert in het bos op zondag? Foute hond, foute plaats om hem te bewegen. De Terrier die vecht? Daar is hij voor gefokt. De herder die waakt of bijt? Misschien moet je dat niet aanwakkeren en de hond trainen op rust en vriendelijkheid ipv jutten op burgerbijten?

Ik snap dat jachthonden lastig te mannen zijn. Dat is altijd zo geweest. Maar dat is voor mij wel echt een reden om geen jachthond te nemen. Ik woon in de natuur. Haasjes zie ik vanuit de woonkamer. Als ik hier een Duitse staande reu neem dan weet ik dat ik in de problemen kom. Die gaat over de tuinhek, die gaat hem smeren in het bos en achter de moederzwijnen met kroost aan, kilt waarschijnlijk de katten van de buren in onze achtertuin, de kippen gaan er vast en zeker ook aan en die rent een keer de snelweg op hier in de polder achter een set reeen aan. Nu kan ik er toch een nemen en tegelijkertijd een TT aanschaffen en hopen dat ik alle eigenschappen die dat ras bezit kan wegschokken of ik kies dat ras niet. Dan maar een ander ras zou ik persoonlijk zeggen. :19: Ik vind jachthonden fantastisch lieve mooie honden maar na onze pointer weet ik dat dat niks voor mij is.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

malinois schreef:
Tara schreef:
malinois schreef:
korthaar schreef:
Ja wel.
Watte?
:hmmm:
Oh ja :mrgreen: :mrgreen: solly....
Wees nou eens eerlijk:
Zie je het niet als een status symbool om met de nieuwste Dogtra rond te paraderen?
Zo van: kijk mij eens, ik ben lid van de africhtingsclub.
Want laten we wel zijn, tijdens een wandeling blijft een Herder eigenlijk onder handbereik.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef: Wees nou eens eerlijk:
Zie je het niet als een status symbool om met de nieuwste Dogtra rond te paraderen?
Zo van: kijk mij eens, ik ben lid van de africhtingsclub.
Want laten we wel zijn, tijdens een wandeling blijft een Herder eigenlijk onder handbereik.
Ik zou toch es meer je best doen... staat zo raar dit ;)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
laeken schreef:
Er zit geen verwijt naar mensen toe in mijn stukje. Zo is het tenminste niet bedoeld. Het gaat even om het idee. Is die TT niet vaak de oplossing voor een veel te hoog gegrepen hond? Een wolfhond in de stad, een basset op een boerderij, een Duitse jachtterrier in een druk gezin, een pointer in een woonwijkje, een Ierse Setter in een uitgestrekt wildgebied, een Duitse staande voor naast de kinderwagen, een Visla voor iemand die geen zin heeft in een hondencursus. Soms kan iets gewoon niet. Ook niet als je de hond uit de hond schokt. Tegenwoordig worden rashonden haast als een plaatje verkocht ipv eigenschappen. Je wil niet weten hoeveel Visla's en Weimen ik zie. En geen van die mensen is jager, geen van die mensen woont in een bos, geen van die mensen doet wat met die honden en al die honden hebben wel issues. Natuurlijk vliegen die de bossen door op zondag. Natuurlijk vallen die Weimen uit als gekken. Kun je wel weer gaan roepen dat een TT echt nodig is maar misschien had je beter moeten nadenken toen je je hondenras uitkoos en net als ik gewoon een hond moeten nemen die past bij het profiel waarin je hem wil indelen. :19:

Dat. En niet zozeer 'te hoog gegrepen' maar vooral het passen bij jou als baas. Mijn honden verdwijnen uit zicht, en ik maak me daar echt niet heel druk meer om. Ze maken niks dood, ze maken geen ruzie met andere honden die ze tegenkomen, ze komen altijd netjes terug en ze lopen in veilig gebied. Tegelijkertijd moet ik constant op het stel letten, want vooral Lilo kan opeens compleet van houding veranderen, dan gaan die neus en staart de lucht in en als ik dan niet op tijd ben met WACHT en OH KIJK ES! en koekies, dan is ze echt weg en dan gaat Toto graag mee. Maar goed, dat weet ik, en ik kan daar best mee leven en in het ergste geval ben ik een uur later op mijn werk. Lekker belangrijk. :mrgreen:

Allerlei andere rassen zouden absoluut niet bij mij passen omdat ik het aangeboren/ingefokte gedrag vervelend en moeilijk zou vinden.

En waarom mensen dan in vredesnaam honden in huis halen met rasgebonden eigenschappen waar ze problemen mee hebben, ik snap dat ook niet. Waarom maak je het jezelf en je hond zo moeilijk?

Maar wat ik waarschijnlijk nooit ga snappen, is dat superbaasgerichte honden zoals herders een stroomband om zouden moeten. Ik heb nauwelijks echte ervaring met herders hoor, alleen met de Catalaanse van mijn broer waar ik wel eens mee wandel, en die laat alles vallen waar hij mee bezig is als ik 'Hee' zeg, en dan staat hij ook direct naast me en me aan te staren in afwachting van opdrachten of koekies. :mrgreen: Waarom je zo'n hond in godsnaam alleen onder controle kan krijgen door stroomschokken uit te delen is en blijft me een raadsel.

Hoe dan ook is het gebruik van een stroomband een teken van zwakte. Je hebt blijkbaar geen controle over je eigen hond, de band met je hond is baggerslecht of je hebt een hond die absoluut niet bij je past.
Net als t houden van jagende honden die uit zicht verdwijnen waar je niks meer over te vertellen hebt.... je hoort je hond onder controle te hebben als je hem los knikkerd. Iets wat iemand met een tt op dat moment wel heeft en jij niet.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een stroomdraad om een erf vind ik persoonlijk ook geen TT. Ook niet vergelijkbaar zelfs. Ik heb zelf 0,0 problemen met schrikdraad. Schrikdraad is niet bedienbaar en blijft na 2 schokken volledig eigen keuze van het dier. Ik heb zelf schrikdraad dus kun je nagaan....

Bedienen van stroom. Daar beginnen bij mij de ethische bezwaren. Dus leg gerust een stroomdraad om je erf om je hond en zijn omgeving te beschermen. Maar ga geen stroom in zijn nek geven omdat hij iets van de straat vreet of niet om zijn assortiment draait als jij HIER! roept.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:Een stroomdraad om een erf vind ik persoonlijk ook geen TT. Ook niet vergelijkbaar zelfs. Ik heb zelf 0,0 problemen met schrikdraad. Schrikdraad is niet bedienbaar en blijft na 2 schokken volledig eigen keuze van het dier. Ik heb zelf schrikdraad dus kun je nagaan....

Bedienen van stroom. Daar beginnen bij mij de ethische bezwaren. Dus leg gerust een stroomdraad om je erf om je hond en zijn omgeving te beschermen. Maar ga geen stroom in zijn nek geven omdat hij iets van de straat vreet of niet om zijn assortiment draait als jij HIER! roept.
Na 2 schokjes is het toch ook een eigen keus om niet of wel van straat te vreten net als de keus om het schrikdraad op te zoeken. :19:
korthaar
Zeer actief

malinois schreef:
Hanneke2 schreef:
laeken schreef:

Net als t houden van jagende honden die uit zicht verdwijnen waar je niks meer over te vertellen hebt.... je hoort je hond onder controle te hebben als je hem los knikkerd. Iets wat iemand met een tt op dat moment wel heeft en jij niet.
Een stroomstoot als de hond uit zicht is?
Da's lekker dan: voor hetzelfde geld zit de hond al bij een vinder in de auto.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb hier nu (voor de 4e keer denk ik) een weekje een fauve de bretagne teefje te logeren. Haar eigenaar hangt er een stroombandje om want ze peert hem, urenlang en ze is ook een paar keer een hele dag weggeweest. 2x per dag maak ik een lange wandeling en ze loopt gewoon los (zonder stroom) mee en ze luistert prima. Ze duikt wel eens even de struiken in of staat helemaal gespannen bij een slootje maar nul problemen verder. Ik vraag mij dan wel eens af wat het nou is. Ik kan mij niet helemaal voorstellen dat het aan mij ligt want een jachthondje wat écht wil gaan, houd je niet met je opvoedkunde. Misschien is het Biko wel waar ze helemaal gek van is dat ze in de buurt blijft. In elk geval ben ik geen seconde bang voor dat ze er vandoor gaat.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

korthaar schreef: Een stroomstoot als de hond uit zicht is?

Ben je nu zo dom of doe je maar zo?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
malinois schreef:
Hanneke2 schreef:
laeken schreef:

Een stroomstoot als de hond uit zicht is?
Je hebt werkelijk geen idee he?!
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Noa heeft vandaag voor de 4e keer met band gelopen en voor het eerst sinds de laatste autojaagactie weer buiten een omheind veldje. Op het omheinde veldje waar ik eerst gelopen heb reageerde ze uberhaupt nauwelijks op auto's (kijken en daarna naar mij kijken en een snoepje komen halen), op het niet omheinde losloopgebied probeerde ze hem één keer naar de weg te peren waar op dat moment geen auto's reden. Ik heb haar na een "Nee! Kom!" negeren een schokje gegeven en toen keerde ze wel direct om, en kwam ze wel, kreeg ze een snoepje en daarna was een "Nee" voldoende om haar niet daar af te laten slaan.

Ze vond het duidelijk weer geweldig om op de berg te mogen rauzen. Erop en eraf, razendsnel, scherpe bochten, sprintjes op smalle delen, etc. Geweldig om te zien en nu heb ik een hondje dat heerlijk ligt te slapen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

laeken schreef:De herder die waakt of bijt? Misschien moet je dat niet aanwakkeren en de hond trainen op rust en vriendelijkheid ipv jutten op burgerbijten?
Niet iedereen die africhting doet jut de honden op burgerbijten, ik niet in ieder geval. Sterker nog, ik denk dat het gros dat niet doet. Dus dit slaat nergens op in mijn ogen. Numa heeft 2x burger gebeten en dat was vorig jaar toen ik hem voor ging brengen voor de politie. Na de 2e keer direct gestopt omdat hij dwars door de bescherming heen beet. Daarvoor en daarna nooit meer gedaan.
Hij is juist altijd getraind op rust. Het is ook geen bijtend monster die alles en iedereen maar op wil laden, maar hij durft wel, zeker als mensen wat angstig of wantrouwend op hem reageren. En de meeste wandelaars die ineens een blaffende grote herder voor zich hebben staan schrikken en dus neem ik geen enkel risico en vermijd ik drukke gebieden met hem.

En kan er aub gestopt worden met schrikdraad vergelijken met een TT? Schrikdaad komt heel wat harder aan dan een (goede) TT.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
bouvierpoedel
Zeer actief

Inge O schreef:
bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:Een stroomdraad om een erf vind ik persoonlijk ook geen TT. Ook niet vergelijkbaar zelfs. Ik heb zelf 0,0 problemen met schrikdraad. Schrikdraad is niet bedienbaar en blijft na 2 schokken volledig eigen keuze van het dier. Ik heb zelf schrikdraad dus kun je nagaan....

Na 2 schokjes is het toch ook een eigen keus om niet of wel van straat te vreten net als de keus om het schrikdraad op te zoeken. :19:
Jawel, maar veel mensen gebruiken het voor vanalles en nog wat en dan wordt het erg onvoorspelbaar voor de hond en heeft hij het gevoel dat hij er géén vat meer op heeft, hij weet dan niet meer hoe hij de schokken kan voorkomen en dat moet je echt niet willen.

(Overigens zijn het niet echt schokken maar eerder een lokale pijn te vergelijken met wat men bij fysiotherapie gebruikt tijdens neurostimulatie.)
Weet ik dat die er zijn maar had het over redelijk normaal gebruik als antwoord op Laeken zijn reaktie.
In principe kun je overal en met alle soorten trainingen,methodes en hulpmiddelen de fout in gaan , keertje in zijn oor tetteren wil ook wel eens helpen maar ga je de hele dag tegen dat beest lopen schreeuwen zal het ook niet veel goeds brengen. Of alleen een halti om doen zonder riem.halsband en maar sjorren aan dat ding.
Kwam een keer bij iemand binnen en daar liep hondje met blafband die begon te blaffen uit blijdschap , kreeg een stroomstoot en begon van schrik heel hard te janken en krijsen en daardoor nog meer schokken kreeg . Beest kon niet meer stoppen vanuit pure paniek en dat stroombandje werd een ware marteling die stroom bleef geven. Heb even wat moeite gehad om dat paniekerige beestje zijn band af te krijgen omdat hij dacht dat ik hem ook pijn deed.
Vrouwtjes reaktie was onbegrip waarom hij het nog steeds niet snapte . Maar niet iedereen gaat zo met een stroombandje om .

.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Soms is het ook gewoon beter te accepteren dat je hond alleen op bepaalde plekken los kan ipv zelf te gaan knoeien met een stroomband omdat je hond kosten wat het kost op die bepaalde, blijkbaar dus echt niet veilige plek, los moet kunnen lopen. :19:
Ik geloof er ook weinig van trouwens dat het schokje echt zo zacht is bij honden die hoog in de driften staan.
Ik zie de TT echt als een aller laatste redmiddel, wat niet zo maar door iedereen gekocht en gebruikt moet worden.
CillyNL
Actief

Ongelezen bericht door CillyNL »

Ik heb totaal geen ervaring met dit soort banden. Maar ik denk dat er best wel nuances in kunnen zitten. Als je die trilstand gebruikt als geheugensteuntje, zoals hierboven vaak wordt gezegd, vind ik er niet iets mis mee. Of als je met zo'n band de hond of andere beesten beschermt (jagen ofzo)

Maar zo'n blafband...Mijn ex heeft een buurvrouw met een zooi keeshonden. (Geloof een stuk of 6/7) Die hebben allemaal een blafband om, aldus ex en zoon. Want ze wonen in een rijtjeshuis en dan mag een hond geen lawaai maken. Ik weet het niet. Stel dat dit verhaal klopt, dan vind ik dit dus niet okay. En ook niet van die bazen die schoktherapie als shortcut voor het opvoeden zien.
Groetjes,

Cil
CillyNL
Actief

Nee, een beetje gezond verstand en geen 7 krijshonden in een rijtjeshuis willen wel. Ik geloof dat ze bij mijn ex sowieso wel van veel huisdieren houden. De vorige eigenaar van zijn huis had 24 katten.
Groetjes,

Cil
CillyNL
Actief

Dat is waar. Mijn zoon denkt nu wel dat dat een prima manier is om met je honden om te gaan. "Zij heeft er verstand van, zij loopt ook shows."

Nu heeft hij morgenmiddag even hondenoppasdienst (Bobby kan op dit moment maar een uurtje alleen thuis zijn en ik heb een afspraak). Zegt meneer doodleuk: Hij kan best alleen zijn als ie een blafband om heeft. (Misschien zat ie me ook gewoon op de kast te jagen. Ik hoop het maar)
Groetjes,

Cil
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Inge O schreef: Jawel, maar veel mensen gebruiken het voor vanalles en nog wat en dan wordt het erg onvoorspelbaar voor de hond en heeft hij het gevoel dat hij er géén vat meer op heeft, hij weet dan niet meer hoe hij de schokken kan voorkomen en dat moet je echt niet willen.
Ik schrik er inderdaad wel van om te lezen dat er dus toch aardig wat mensen zijn die een band kennelijk makkelijk omdoen en omhouden. Ik heb hem heel specifiek gebruikt in 1 situatie bij 1 hond waarvan ik zag dat ze wist wat ik wilde (niet uit zicht het bos in op een vers spoor) maar 'koos' om niet te luisteren. (ze keek zelfs vaak een keer om voordat ze besloot toch door te lopen). Ik heb 2 keer de band moeten gebruiken en nu kan ik haar op mijn stem bij houden.
Voor mij is loslopen niet de heilige graal waarbij het doel alle middelen heiligt. Ik vind dat een raar uitgangspunt waarbij je grenzen overgaat. Diem zou nooit een band omkrijgen: hij is zo hoog in driften met jagen daar wil ik absoluut niet eens proberen doorheen te schokken, het idee :ugh:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
CillyNL schreef: Maar zo'n blafband...Mijn ex heeft een buurvrouw met een zooi keeshonden. (Geloof een stuk of 6/7) Die hebben allemaal een blafband om, aldus ex en zoon. Want ze wonen in een rijtjeshuis en dan mag een hond geen lawaai maken. Ik weet het niet. Stel dat dit verhaal klopt, dan vind ik dit dus niet okay.
Maar even los van het verdere verhaal, zeven krijskeeshonden die urenlang blaffen in een rijtjeshuis is dus wel OK?
Ga je als buur lopen krijsen dat het zielig is , de hele handel aan instanties erbij trekken om je gelijk te halen. Affijn alles koek en ei buuf heeft haar zin als dierenvriend maar loopt nu tegen 7 krijsende kutkeeshonden aan waar ze knettergek van word. Moordneigingen en de twijffel of ze nu wel zo''n grote dierenvriend is. :LOL: .
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Heavy schreef:
alm@ schreef:Ik heb hier nu (voor de 4e keer denk ik) een weekje een fauve de bretagne teefje te logeren. Haar eigenaar hangt er een stroombandje om want ze peert hem, urenlang en ze is ook een paar keer een hele dag weggeweest. 2x per dag maak ik een lange wandeling en ze loopt gewoon los (zonder stroom) mee en ze luistert prima. Ze duikt wel eens even de struiken in of staat helemaal gespannen bij een slootje maar nul problemen verder. Ik vraag mij dan wel eens af wat het nou is. Ik kan mij niet helemaal voorstellen dat het aan mij ligt want een jachthondje wat écht wil gaan, houd je niet met je opvoedkunde. Misschien is het Biko wel waar ze helemaal gek van is dat ze in de buurt blijft. In elk geval ben ik geen seconde bang voor dat ze er vandoor gaat.
Andere omgeving? Minder bekend en of minder aantrekkelijke geurtjes?
Mijn honden luisteren ook het beste in een vreemde omgeving :wink:
Nee ze woont hier vlak in de buurt dus ze kent alle gebieden waar ik loop :wink: ze is hondje alleen, misschien vindt ze het 'roedelgevoel' aantrekkelijker dan er vandoor gaan.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

alm@ schreef:
Heavy schreef:
alm@ schreef:Ik heb hier nu (voor de 4e keer denk ik) een weekje een fauve de bretagne teefje te logeren. Haar eigenaar hangt er een stroombandje om want ze peert hem, urenlang en ze is ook een paar keer een hele dag weggeweest. 2x per dag maak ik een lange wandeling en ze loopt gewoon los (zonder stroom) mee en ze luistert prima. Ze duikt wel eens even de struiken in of staat helemaal gespannen bij een slootje maar nul problemen verder. Ik vraag mij dan wel eens af wat het nou is. Ik kan mij niet helemaal voorstellen dat het aan mij ligt want een jachthondje wat écht wil gaan, houd je niet met je opvoedkunde. Misschien is het Biko wel waar ze helemaal gek van is dat ze in de buurt blijft. In elk geval ben ik geen seconde bang voor dat ze er vandoor gaat.
Andere omgeving? Minder bekend en of minder aantrekkelijke geurtjes?
Mijn honden luisteren ook het beste in een vreemde omgeving :wink:
Nee ze woont hier vlak in de buurt dus ze kent alle gebieden waar ik loop :wink: ze is hondje alleen, misschien vindt ze het 'roedelgevoel' aantrekkelijker dan er vandoor gaan.
Je bent gewoon leuk gezelschap. Of ze voelt gewoon dat ze geen stap verkeerd hoeft te zetten bij die alfa bitch. :engel: :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”