bouvierpoedel schreef:Heb eigenlijk nog nooit een tril of stroomband gebruikt gewoon omdat het niet nodig was en ik het zo wel op kon lossen.
Maar ben er net zoveel tegen als voor. Ja die dingen worden te pas en onpas bij gebrek aan inzicht en opvoeding gebruikt naast die dat ding wel met inzicht en beleid weten te gebruiken.
Ben ook niet tegen positief trainen maar zie daar soms ook dingen gebeuren dat ik denk het is zo negatief als de pest want je laat die hond ook maar zijn gang gaan en aan zijn lot over gewoon omdat je te beroerd bent omdat je zo lekker positief in het leven wil staat. Zonder positief had negatief niet bestaan en andersom net zo.
Dus als in bepaalde gevallen positief niet wil helpen dan kun je van een negatief schrikbandje ook iets positiefs maken.
Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen , net als een flinke tetter in je oor , een keer een hollewipper of een kledder om je oren.
Je moet natuurlijk een ras zoals een Husky die niet los kan lopen met een stroombandje om proberen te toveren tot een aan je benen klevende herder.
Of een gevoelig hondje helemaal naar de verdommenis helpen met een flinke stroomstoot maar net zo goed kun je een harde weerbarstige hond ook naar de kloten helpen met positief koekjes gedoe.
En als je hond na een keer zelf in het schrikdraad loopt omdat hij achter de schapen aan wil en het daarna begrepen heeft om er met een boog omheen te lopen is toch niets mis mee. Net als een kind die bij de kachel uit de buurt blijft omdat ze na tig keer waarschuwen toch haar vingertjes even branden omdat ze te eigenwijs was om te luisteren.
Zo zijn we allemaal groot geworden door ervaring , wie niet luisteren wil moet maar voelen.

Ik kan je redenatie een heel eind volgen. Ik deel je mening ook grotendeels. Ik denk alleen niet dat een weerbarstige hond zo snel verpest is en ik denk dat ik liever een weerbarstige hond in huis haal van iemand die er positief mee getraind heeft maar er niet kwam dan een weerbarstige hond die eronder gedrukt is door iemand die ook dominant en wat hardhandig was.
Ik vind mijn eigen manier wel. En hoe minder er op de hond in gegaan is met druk hoe beter ik mijn weg met de hond zal vinden.
Natuurlijk is er niks mis met wie zijn vingers brand moet op de blaren zitten. Maar wij zijn dan niet degene die de vingers laat branden. Als Bas een keer iets doet wat haar een hakje in de neus oplevert zoals te dicht bij onze hanen komen dan is dat prima. Boontje komt om zijn loontje. Ze kent de hanen, weet dat dat dieren zijn en ook de eerste keer was ze heel voorzichtig in de benadering. Dat is heel natuurlijk en dat is een hele normale manier van actie geeft pijnprikkel dus ik ga het uit mijn hoofd laten. Zou ik echter vinden dat ze niet meer in de bloemenperken mag komen en ik ga binnen zitten wachten tot ze het wel doet om haar dan te schokken dan is dat echt een andere zaak.
Er was net iemand die heel leuk zei dat schapen toch ook niet bang waren voor schrikdraad. Nee? Is dat zo? Waarom lopen ze er dan niet lekker doorheen? De hele reden dat je schapen achter een oranje touwtjes kan zetten is dat ze dat niet durven aanraken. En bij schrikdraad is het een keuze van het dier om het wel of niet te vermijden. Dat is een heel strak gegeven. Veel strakker dan de grillige opvoeder die wel eens helemaal geen kaas van opvoeding gegeten kan hebben. Een schaap kan zelf 100% bepalen of hij wel of geen schok krijgt. Kiest altijd voor geen schok tenzij een herdershond in zijn kont hangt en hij blind de draad in vliegt.
Een hond die opgevoed wordt met een schokband kiest niks. Kan niks vermijden tenzij je een geboren hondentrainer bent die 100% consequent is. Dus weet je precies wat je doet en ken je geen emoties, geen boosheid, geen angst en geen onregelmatigheden in je gedrag en je visie, ok, dan kan je best een keer een stroomband gebruiken. (Dat is dus de beschrijving van een persoon die zich toegelegd heeft op trainen, die niet de eigenaar van de hond is en die precies weet wat hij doet. De beschreven ontheffing dus.) Een baasje zit vaak al lang en breed met de handen in het haar, is boos op de hond, is geen hondentrainer en gaat schokken vanuit emotie. Nu ben ik er klaar mee! Nu zal je wat meemaken Fik!
Ik ben helemaal niet 100% tegen een stroomband. Ik snap dat je dat kan gebruiken om je doelen te bereiken. Ik snap dat je dat nodig kan hebben met hele moeilijke honden. Ik blijf wel vinden dat als je bv africhting doet en je honden zijn zo moeilijk gefokt dat ze een TT nodig hebben (daar blijf ik echt problemen mee houden) dat je dan een stap terug moet gaan. Herders die zo scherp zijn dat ze een TT nodig hebben zijn dieren die eigenlijk dus niet meer te handelen zijn. En ook daar heb ik mijn vraagtekens want ook ik heb een hele felle herder gehad zonder TT. Ik liep gewoon lekker afgelegen en heb extreem veel tijd in luisteren gestoken. Eva liep altijd elke dag los maar beet echt niemand hoor. Als ik K zei stoof ze al op me af. Ik hoefde het woord kom hier niet eens uit te spreken. Dat kwam omdat ik haar positief op spel getraind heb. Daarbij ook heel veel werk gestoken in ontspannen en niet ophitsen en driftig maken. Ontspan en luister. Dan komt alles goed. Ik kon dus prima met Eva los op het strand, los in de bossen en los bij het water spelen. Zonder TT. Maar ik stond dus ook niet op zondag haar op te naaien en te laten burgerbijten. Misschien dat dat de grootste rol speelt? Misschien moeten mensen alleen bijtwerk doen met honden die geen agressief insteekje hebben?
Eigenlijk, en dat is mijn grootste punt, snap ik niet waarom niet heel honden minnend Nederland voorstander is van dit verbod. Als je van honden houdt dan wil je toch dat honden een leuk leven zonder schokken mogen hebben? En dat als er problemen zijn de schokband een optie is voor een nog leuker leven? Maar wel bij een professional. Waarom wil je dat iedereen een schokband kan en mag gebruiken als je er zelf een keer een gebruikt hebt of in het geval van BP zelfs nooit een nodig hebt gehad? Hoe kan je voorstander zijn van een stroomband die door elke tut en eikel gebruikt mag worden op elke hond? De keffende York of de extreem agressieve pit. Is dat iets wat je moet willen als je van honden houdt?
En kijk nu eens eerlijk om je heen. Welk probleemgedrag is niet veroorzaakt door de bazen zelf? Welk probleemgedrag dat jij om je heen ziet schreeuwt nu om een stroomband? De mechelaar die het erf af rent omdat je geen hek hebt? Foute hond op foute manier gehouden. De Visla die hem smeert in het bos op zondag? Foute hond, foute plaats om hem te bewegen. De Terrier die vecht? Daar is hij voor gefokt. De herder die waakt of bijt? Misschien moet je dat niet aanwakkeren en de hond trainen op rust en vriendelijkheid ipv jutten op burgerbijten?
Ik snap dat jachthonden lastig te mannen zijn. Dat is altijd zo geweest. Maar dat is voor mij wel echt een reden om geen jachthond te nemen. Ik woon in de natuur. Haasjes zie ik vanuit de woonkamer. Als ik hier een Duitse staande reu neem dan weet ik dat ik in de problemen kom. Die gaat over de tuinhek, die gaat hem smeren in het bos en achter de moederzwijnen met kroost aan, kilt waarschijnlijk de katten van de buren in onze achtertuin, de kippen gaan er vast en zeker ook aan en die rent een keer de snelweg op hier in de polder achter een set reeen aan. Nu kan ik er toch een nemen en tegelijkertijd een TT aanschaffen en hopen dat ik alle eigenschappen die dat ras bezit kan wegschokken of ik kies dat ras niet. Dan maar een ander ras zou ik persoonlijk zeggen.

Ik vind jachthonden fantastisch lieve mooie honden maar na onze pointer weet ik dat dat niks voor mij is.