Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

extreem gedrag, dominantie, berscherming

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Re: extreem gedrag, dominantie, berscherming

Ongelezen bericht door schelsey »

Heavy schreef:
schelsey schreef:
dagmar88 schreef:
schelsey schreef:Er liggen hier verschillende manden en kussens voor de honden maar heb eigenlijk nooit geleerd dat ze verplicht er op moeten
dus daarheen sturen kent ze niet.

Ga haar dat dan leren.
Straks zal de pup waarschijnlijk ook regelmatig een verplicht rustmoment nodig hebben.
Daarom dat ik voor de eerste keer in mijn leven een bench ga gebruiken voor de pup, om rustmomenten te geven

Weg sturen leren zou natuurlijk niet slecht zijn
Nu ga je de pup opsluiten omdat de oudere hond niet geleerd heeft om op haar plaats te blijven liggen.
Ik zou het haar toch maar leren dat is altijd handig ook met bezoek .
Mijn hond heeft het nog geleerd toen hij een jaar of 5 was dus dat moet bij jou ook lukken.
Geen enkele van mijn honden hebben dit geleerd, van alle 7 die ik al heb gehad

Pup zou misschien in bench gezet worden indien ik merk dat het nodig is, heb nooit met een bench gewerkt omdat ik daar
êigenlijk tegen ben, wilde het nu proberen maar als ik merk dat de pup het niet leuk vind zal deze terug verwijderd worden, bench dus, niet de pup :mrgreen:
Zal zoizo afwachten hoe beide honden gaan spelen, kan goed zijn dat ze uit zichzelf gaan rusten

Het wegsturen of toch paar meter verder gaat eigenlijk beter dan verwacht, ze aanvaard het eigenlijk goed
En het lijkt dat ze geen grenzen kent maar ze mag dan ook niet alles hoor
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Voor wat het waard is. Ik moet bekennen dat de honden hier in huis ook geen "plaats" kennen. De vorige honden niet en de huidig ook niet. Gewoon nooit bewust een plek aangewezen waar ze heen moesten en ook niet écht noodzakelijk geweest.
Jol bij extreem lullig gedrag vertrekt soms zelf naar boven als ze door heeft dat ze te ver is gegaan, dat wij dan zeggen "anders ga je maar naar boven.. :engel: " is een loze roep.
De draak is wel bij hem bekend dat hij moet weg zijn bij bepaald gedrag, en waar hij dan heen gaat is mij geen zorg. Er ligt een kleed, er is een bench er staat een mand en er is een buiten. Als hij iets flikt waar we van vinden dat het klaar is, dan moet hij weg wezen, en dat snapt hij wel.

Van het weekend verjaardag en visite een en twee kwamen tegelijkertijd, hilariteit ten top. Zucht. Klaar en wegwezen, er wordt niet mensen het kunstgebit uit de bekken geslagen (bij wijze van spreken).
Hapjes geven, ophoepelen, mensen hapjes, niet voor kleine draakjes bedoeld. Het gebaar en mijn blik kent hij dan echt wel, hoe leuk men hem dan ook vindt.
Het is dus wel fijn dat hij dat weet, dat maakt dat hij er los tussen kan lopen, tussen alle visite door.
Blik van mij is vaak al wel genoeg, en daar hoef ik hem niet een plek voor toe te wijzen. Al blijft de bench in aanvang tot alle visite geland is wel een uitkomst :cheer: hij heeft er na visite een en twee wel even in gezeten met wat koekjes. Na een uurtje kon hij er weer bij/los omdat hij wat rustiger was, en de visite ook rustiger was toen iedereen binnen was.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

blondie schreef:Voor wat het waard is. Ik moet bekennen dat de honden hier in huis ook geen "plaats" kennen. De vorige honden niet en de huidig ook niet. Gewoon nooit bewust een plek aangewezen waar ze heen moesten en ook niet écht noodzakelijk geweest.
Jol bij extreem lullig gedrag vertrekt soms zelf naar boven als ze door heeft dat ze te ver is gegaan, dat wij dan zeggen "anders ga je maar naar boven.. :engel: " is een loze roep.
De draak is wel bij hem bekend dat hij moet weg zijn bij bepaald gedrag, en waar hij dan heen gaat is mij geen zorg. Er ligt een kleed, er is een bench er staat een mand en er is een buiten. Als hij iets flikt waar we van vinden dat het klaar is, dan moet hij weg wezen, en dat snapt hij wel.

Van het weekend verjaardag en visite een en twee kwamen tegelijkertijd, hilariteit ten top. Zucht. Klaar en wegwezen, er wordt niet mensen het kunstgebit uit de bekken geslagen (bij wijze van spreken).
Hapjes geven, ophoepelen, mensen hapjes, niet voor kleine draakjes bedoeld. Het gebaar en mijn blik kent hij dan echt wel, hoe leuk men hem dan ook vindt.
Het is dus wel fijn dat hij dat weet, dat maakt dat hij er los tussen kan lopen, tussen alle visite door.
Blik van mij is vaak al wel genoeg, en daar hoef ik hem niet een plek voor toe te wijzen. Al blijft de bench in aanvang tot alle visite geland is wel een uitkomst :cheer: hij heeft er na visite een en twee wel even in gezeten met wat koekjes. Na een uurtje kon hij er weer bij/los omdat hij wat rustiger was, en de visite ook rustiger was toen iedereen binnen was.
ik denk dat het ook een beetje hondafhankelijk is.
jan en gina hadden geen enkel probleem met 'ga eens ergens af', die zochten een plek en het was klaar.
rietje was niet van haar bed af te branden, dus dat was ook nogal makkelijk maar vixen wordt nerveus van zo'n halfslachtig commando, die blijft tussen haar bedden wisselen en is dan duidelijk niet op haar gemak.
als ik haar een plek aanwijs vindt ze het prima en gaat lekker slapen tot er weer wat gebeurt ;)
die stuur ik dus -als het nodig is- wel gericht op haar plaats.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Mee eens hoor, als het voor een hond duidelijker is om een bepaalde plek aan te wijzen dan is dat beter natuurlijk. Ik reageerde eigenlijk op Shiloh die aangaf dat het beter was om én weg te sturen, én om een plek aan te wijzen duidelijker zou zijn.
In het geval van TS zou ik eerst gaan werken aan het wegsturen/aangeven dat opeisen van aandacht niet wenselijk is.
De hond heeft het jaren zo gedaan en kunnen doen, dus daar eerst maar eens consequent in worden is mijn eigen gedachte, eigenlijk ook meer omdat ik zelf in zo'n situatie heb gezeten.

Een hond én ook een plek aan gaan leren in huis, én wat strikter gaan optreden zou best kunnen natuurlijk maar volgens mij wordt het dan helemaal verwarrend voor zo'n dier.
Hier werkte het althans wel zo dat de hond die werd geremd in haar gewenning van opeisen best met de staart tussen de poten vertrok naar een plek die zij fijn vond. Als ik haar dan ook nog eens naar een verplicht plekje in huis had gestuurd/moeten aanleren dan had het denk ik niet goed gegaan.
Zo bedoel ik het meer.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ja. Ik reageerde eigenlijk ook vooral vanuit mijn eigen referentie kader. Het ligt ook aan de hond. Als ik Duke wegstuur loopt hij wat onbeholpen rond en staat vervolgens binnen een minuut weer voor mijn neus. Als ik hem dan opnieuw wegstuur raakt hij gefrustreerd en snapt gewoon niet waarom. Zeg ik "ga eens naar je mat", loopt hij er direct heen en ploft neer en gaat liggen slapen. Voor hem is naar een plek sturen dus ook veel duidelijker dan "ga weg en val me niet lastig".

Maar renee-uk heeft een punt, wat het beste werkt is ook erg hondafhankelijk.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inderdaad. Grappig hoe dat voor elke hond anders werkt. Mila heeft wel een plaats en daar stuur ik haar uiteraard wel eens heen, bijvoorbeeld voordat ze eten krijgt, als ze iets te kluiven krijgt en als ik ga stofzuigen. Maar als ik haar de boodschap wil geven dat ze zich niet hoeft te bemoeien met mijn aandacht voor andere honden, stuur ik haar weg. Dat is voor Mila namelijk echt een andere boodschap: 'niet mee bemoeien' versus 'voer neutraal commando uit'. Ik wil juist dat ze dan leert dat ze zich er niet mee hoeft te bemoeien, en dat werkt bij haar dus beter als ik haar wegstuur. Waar ze dan is, maakt me niet uit, zolang ze zich er maar niet mee bemoeit. Vaak gaat ze dan even in haar eentje met een speeltje spelen, en dat is natuurlijk prima.
Amy en Amoz negeer ik als ze tussen mij en een andere hond in willen komen en die druipen dan vanzelf heel snel af. Maar die doen dat sowieso nauwelijks.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Het lukt eigenlijk vrij goed, gisteren teekjes gaan weghalen bij Kenji (hij mag niets meer daarvoor van dierenarts door ziekte)
En ze kwam aangelopen, wilde zich opdringen, heb maar 1 keer moeten duwen en neen gezegd en ze ging naast me liggen, oke, ze ging niet weg, maar vind rustig naast me liggen tot het aan haar is ook al goed zo lang ze niet jankt en met haar voorpoten
probeert me te bereiken, en dat deed ze niet
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”