Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ree(moeder) verscheurd door hond

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Ree(moeder) verscheurd door hond

Ongelezen bericht door Anke »

j.werkman schreef:Ik kom met regelmaat ree-en tegen bij mijn wandelingen. Ik zie ze eigenlijk nooit rennen. Als ze aan het grazen zijn, zijn ze rustig en alert. Bij alarm zie je ze doodstil kijken, verschuiven heel langzaam iets, zodat ze opgaan in het landschap. Vaak laten ze zich gewoon zakken in een onkruidlaag en als je het een tijdje aanziet, komt er voorzichtig een kopje omhoog en lijkt het rustig, dan zie je ze heel rustig verplaatsen, waarbij je hier en daar een spiegeltje ziet. Ik vind het dus niet raar als mensen dat niet waarnemen. En ja, ik kom ook wel eens een dode ree tegen en nee, ik zie dan geen verscheuring ofzo, ik kijk altijd even welke insecten zich er aan tegoed doen.
Iedereen beleefd op zijn eigen manier een boswandeling, het een is niet beter dan het ander. En ja, soms vertel ik mensen wel wat er verstoort kan worden, bijv. de grondbroeders, zoals veldleeuwerik, boompiepers, nachtzwaluwen. Bij leeuwerikken en piepers kun je dat mooi laten zien en horen, als mensen daarvoor openstaan, maar sommigen vinden je een freak. Ik doe nooit vervelend tegen mensen en ook vaak genoeg vinden mensen het wel leuk, als ze zo'n boompieper al zingend als een parachuutje naar beneden zien zeilen en weer terug naar een ander topje. Het zijn altijd maar korte momentjes.
Over het algemeen hebben dieren allerlei methoden om onzichtbaar te zijn. Vanmiddag nog een nest van een zwarte specht vlak langs een mountenbikeroute en aan de andere kant een breed pad, echt niet dat mensen dan zien. In een kleine kring, nog boomklever en bonte specht.
Ook ijsvogels zijn ondanks hun felle kleur niet zo gemakkelijk te onderscheiden. En dat broedt allemaal op een klein stukje, waar altijd mensen wandelen, met of zonder hond, vissen, fietsen en ook hun auto's parkeren en die beestjes redden zich prima.
Wel waren de raven erg van streek toen een liefhebber met telescoop in de buurt van de jongen rondstruinde, die snapte aanvankelijk niet wat het probleem was, omdat er toch zoveel mensen waren altijd. Dat hij afwijkend was met zijn gerichte apparatuur en zijn gedrag had hij zich niet gerealiseerd. Misschien vindt hij het nog steeds wel overdreven hoor, maar het gesprekje was wel gemoedelijk.

Wat ik nu wel weer vreselijk vind om te zien, de afgelopen tijd steeds de kieviten en andere weidevogels bezig gezien hun gebroed te beschermen en groot te brengen en nu wordt er gemaaid en geploegd, je kunt er niks aan doen, maar jemig wat ziet dat er treurig uit.

Een tweede treurigheid is, dat de woningbouw de daken in onze wijk gaat vervangen, volgende week beginnen ze, nu er overal gierzwaluwen, spreeuwen en mussen broeden, De nieuwe daken geven geen gelegenheid tot broeden.
Voor die werkzaamheden ben ik bezig of ze zich wel aan de flora en faunawet houden, en of ze ontheffing hebben.
Vanaf 15 maart mogen de nesten van beschermde vogels inderdaad niet verstoord worden. Een ontheffing moet worden aangevraagd bij de minister, vraag me af of ze dat hebben. Goed dat je erachter aan gaat :ok:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

nyckle schreef:Ik sta niet op mijn achterpootjes hoor.

Ik denk, dat de boswachter met het artikel enkel wil zeggen, dat mensen zich goed moeten realiseren, dat een loslopende hond veel meer verstoort, dan wat de eigenaar van het dier ziet. Vooral in deze tijd met broedende, jongen hebbende, kalfzettende dieren.
Dat is zo. Maar dat is niet de strekking van dit artikel. Hier staat dat de arme moederree verscheurt is door honden. Wie zegt dat? En waarom stuurt deze man geen artikel in over de honderden moederreeen die afgeschoten, doodgereden en kalfloos gemaaid worden? Alsof honden ook maar een aandeeltje hebben in de jaarlijks door mensen gedode reeën....

Ik zie weinig werkelijk medeleven met die reeën als dezelfde personen er vervolgens op gaan schieten.
Laatst gewijzigd door laeken op 12 mei 2016 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zeg nergens dat je je honden dus maar hun gang moet laten gaan. Ik doe dat zelf wel maar voor mijn hond huppelen de reeën weg en dan is het nog maar de vraag of ze niet weg hupst omdat ik er 10 meter achter loop. Als mijn hond in het veld loopt komen de hazen op haar af. Kijken wat ze is.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Tara schreef:
laeken schreef:Maar goed, alle reeen die niet omkomen in het verkeer of die niet weg gemaaid worden worden daarna als overschot afgeschoten. Eigenlijk maakt het mij niet veel uit waardoor zo'n beest aan zijn einde komt. Uiteindelijk maken wij mensen ze toch dood. :19:
Alleen gebeurt dat laatste op basis van tellingen en inzicht: goed kijken welke dieren de beste kansen hebben.
Met maaien, verkeer en honden is dat maar Russisch roulette, dus die vergelijking gaat niet helemaal op. :wink:
Niet om het jagen van honden goed te praten maar ik denk zomaar dat een ree die door een hond gepakt wordt een betere schifting is qua "survival of the fittest" dan de jager met zijn inzicht. Want een jager kan wel een supersnelle gezonde ree afschieten maar met een hond acht ik die kans een heel stuk kleiner.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

Tara schreef:
laeken schreef:Maar goed, alle reeen die niet omkomen in het verkeer of die niet weg gemaaid worden worden daarna als overschot afgeschoten. Eigenlijk maakt het mij niet veel uit waardoor zo'n beest aan zijn einde komt. Uiteindelijk maken wij mensen ze toch dood. :19:
Alleen gebeurt dat laatste op basis van tellingen en inzicht: goed kijken welke dieren de beste kansen hebben.
Met maaien, verkeer en honden is dat maar Russisch roulette, dus die vergelijking gaat niet helemaal op. :wink:
Dat klopt, al zal een hond dus ook waarschijnlijk op basis van de fitheid en snelheid deze ree hebben kunnen vangen als een hond dat al gedaan heeft. :wink: En als de jonge reeën gevonden worden door een wolf of beer dan zal hij ook ongeacht fitheid deze diertjes opeten.

Verder vind ik dat de menselijke maat voor wie het wel en wie het niet mag halen niet heel erg betrouwbaar. Ik weet dat jagers selecteren maar ik persoonlijk ben het dus niet altijd eens met de wijze waarop. Als je bokjes gaat schieten en hindes gaat sparen om aanwas te vergroten ben je eigenlijk net zo goed aan het boeren in de natuur. Ik wil er geen hele verhitte discussie van maken verder maar je weet hoe ik daar over denk. :wink: Het afschieten van jonge bokken en oudere hindes verstoort wat mij betreft ook de dynamiek van de natuur. Juist die jonge bokken zouden wegtrekken en elders voor vers bloed zorgen. Juist die oude moeders hebben wijsheid en veel dochters met wie ze gewoon een band hebben. Ik zie hier heel veel groepen reeën en ik heb echt het idee dat dat moeders en hun dochters zijn. Om daar wat in te gaan afschieten vind ik net zo goed niet ethisch.

Maargoed, dat is een andere discussie denk ik.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Juist Laeken. juist die wegtrekkende reebokken leveren een gevaar op voor het wegverkeer. Goed oppassen in deze tijd.
nyckle
Zeer actief

Nanna schreef:
nyckle schreef:Juist Laeken. juist die wegtrekkende reebokken leveren een gevaar op voor het wegverkeer. Goed oppassen in deze tijd.
Ze kunnen beter aftrekken dan wegtrekken :cool2:
Als je zo dom bent verdien je ook te sterven :pffff:
Zeg je dat ook, als je een jonge bok naast hebt zitten? :80:
nyckle
Zeer actief

Nanna schreef:
nyckle schreef:
Nanna schreef:
nyckle schreef:Juist Laeken. juist die wegtrekkende reebokken leveren een gevaar op voor het wegverkeer. Goed oppassen in deze tijd.
Ze kunnen beter aftrekken dan wegtrekken :cool2:
Als je zo dom bent verdien je ook te sterven :pffff:
Zeg je dat ook, als je een jonge bok naast hebt zitten? :80:
Die snij ik ter plekke met een mes zijn strot af en vreet hem met huid en haar op. Zuk kústelijk vlees laten we niet verloren gaan.
Onder voorbehoud, dat je dan nog kunt snijden en vreten, natuurlijk.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:
korthaar schreef:Elk jaar om deze tijd weer die tranentrekkende bambi gevoelens bij de jager.
Stop eerst eens met die zinloze (jonge)vossenmoord.
Ik weet het. Veganisten maken een strikte scheiding tussen mens en natuur. De mens moet dan ook van de natuur afblijven. Ik denk daar anders over. Maar ik laat mijn honden niet achter wild aan jakkeren. Ook al is het een losloop gebied. Maar het kan zijn natuurlijk dat jou hond alleen maar voorstaat en verder geen stap doet.
Jouw honden willen zeker niet naast je blijven staan?
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:
korthaar schreef:Elk jaar om deze tijd weer die tranentrekkende bambi gevoelens bij de jager.
Ik weet het. Veganisten maken een strikte scheiding tussen mens en natuur. De mens moet dan ook van de natuur afblijven. Ik denk daar anders over. Maar ik laat mijn honden niet achter wild aan jakkeren. Ook al is het een losloop gebied. Maar het kan zijn natuurlijk dat jou hond alleen maar voorstaat en verder geen stap doet.
Jouw honden willen zeker niet naast je blijven staan?
Geen probleem. Zitten ook wel. Maar met z'n tweeën vertrouw ik heb niet verder dan de lijn lang is. Reeën en hazen is geen probleem. Daar talen ze niet naar. Katten en roofwild, oei.

Op het erf kunnen ze zich helemaal uit tieren.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

nyckle schreef:Hij schrijft letterlijk, dat hij vindt, dat het een anti-hond stukje is. Dan is mijn conclusie, dat hij vindt, dat je geen rekening hoeft te houden met wild en je hond maar kunt laten vliegen.
Ik denk dat hij vindt dat de mensen eens eerst moeten kijken naar wat ze zelf allemaal voor ellende aanrichten met hun gemaai en verkeer alvorens naar de hond te wijzen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
nyckle
Zeer actief

iones schreef:
nyckle schreef:Hij schrijft letterlijk, dat hij vindt, dat het een anti-hond stukje is. Dan is mijn conclusie, dat hij vindt, dat je geen rekening hoeft te houden met wild en je hond maar kunt laten vliegen.
Ik denk dat hij vindt dat de mensen eens eerst moeten kijken naar wat ze zelf allemaal voor ellende aanrichten met hun gemaai en verkeer alvorens naar de hond te wijzen.
Ach, je kan ook zeggen laat alle honden maar los. Waar dan ook en kijken wie het handigst is in het overleven. Geen probleem om een uur later op je werk te komen. ( Een hond is niet zomaar een uur weg) Het was toch een veilig gebied waar ik mijn hond los liet.
Ik had een domme hond. Jammer dat hij onder een auto liep.

Is dat ongeveer ook hoe jullie over wild denken? Jullie honden mogen blijkbaar alles. Maar owee, als een BOA in de buurt kan zijn. Dan is het antwoord, daar ga ik niet heen, want dan kan MIJN hondje niet loslopen en ik kan een bon ontvangen.

Mooie wereld toch, met die dubbele moraal?
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

En weer een drachtig ree.
En nee, geen hond deze keer.....
http://www.1limburg.nl/jagers-opgepakt- ... =section-1
Bah.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
korthaar
Zeer actief

Yeufke schreef:En weer een drachtig ree.
Bah.
Dat heb ik wel vaker gelezen: jagers kunnen ook genieten zonder geweer in de natuur.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Bah.
Die nobele gedachten over hoe selectief jagen de wildstand op peil houdt waren ze met hun seniele kop zeker even vergeten toen ze strikken gingen zetten. Bah inderdaad.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

nyckle schreef:
Marjoleine schreef:Zo makkelijk zie je niet waaraan iets dood is gegaan als het aangevreten is. Weet ik beroepshalve. ;)
Dat het niet makkelijk is om de dood vast te stellen is inderdaad waar. Maar als jij beroepshalve daar meer van weet, dan een jachtopziener of een boswachter? Het kan zijn, dat de Boa de hond heeft zien hetzen.

De boa's zijn ervoor om de F/F wet te handhaven. Hun boodschap is heel gewoon: "Mensen let erop, jullie los lopende honden kunnen veel verontrusten en ook doden. Zie ik het gebeuren, dan geef ik een prent".
Natuurlijk, maar dat vertelt het verhaal niet he ;)

Ik ben opgeleid en getraind preparateur en het belangrijkste is dus juist die doodsoorzaak. Voor ons simpele beestenopzetters dan ;)
Als ie hem had zien hetzen, had dat er dan niet bijgestaan?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

Kells schreef:
Cleva schreef:Ik ben het in dezen met Nyckle eens.
En waarom dan? Ik lees nergens dat Laeken het wild hetzen goed keurt.
Meneer Nyckle gaat wel vaker met mijn stukjes aan de haal en maakt er dan een heel ander verhaal van. Ik snap overigens ook niet dat Cleva het met hem eens is aangezien Nyckle zaken stelt die ik helemaal niet zeg, maar dat terzijde. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
nyckle schreef:
Ik weet het. Veganisten maken een strikte scheiding tussen mens en natuur. De mens moet dan ook van de natuur afblijven. Ik denk daar anders over.

Hier reageerde ik op.
Ah, ik snapte er al geen drol van. Alsof jij denkt dat ik honden laat jagen en vervolgens dat ga goedpraten. :LOL:
Cleo heeft wel eens wat gejaagd maar dat was altijd per ongeluk.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Bah.
Ben benieuwd of degenen die worden beschuldigd ook schuldig zijn.
(hebben zij de strik(ken) gezet?)
Eerst maar even de uitspraak afwachten.

ALS ze het hebben gedaan, mogen ze een flinke straf tegemoet zien wat mij betreft.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

Daarover verschillen wij natuurlijk wel van mening zoals je weet. Van mij hoeft het allemaal niet zo ordelijk en naar menselijke hand. Je mag best hier en daar ingrijpen maar als je het mij vraagt niet op voorhand en niet op basis van populatie beheer. Dat laatste vind ik per definitie fout omdat populatie beheer de doelstelling van de groep die het uitvoert als drijfveer heeft. Zou een andere groep gaan beheren krijg je weer heel ander beheer. Zolang dat speelt schiet populatie beheer voor mij zijn doel voorbij.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Verder worden alleen dieren waar belang bij is beheert en is er niemand die merels gaat beheren bv. En die gaan zonder beheer prima. Denk dat veel wilde dieren het dus ook prima zouden doen zonder beheer. Reeën bv. Zwijnen en herten hebben misschien wel beheer nodig maar dat zou ik laten afhangen van de kwalijke effecten die hun populatie zou laten zien. Niet op voorhand al.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Cleva schreef:
nyckle schreef:
Ik weet het. Veganisten maken een strikte scheiding tussen mens en natuur. De mens moet dan ook van de natuur afblijven. Ik denk daar anders over.

Hier reageerde ik op.
Geweldig hoor het gewei van een 6-ender boven de schoorsteenmantel en de foetus van een Vos erop.
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:Verder worden alleen dieren waar belang bij is beheert en is er niemand die merels gaat beheren bv. En die gaan zonder beheer prima. Denk dat veel wilde dieren het dus ook prima zouden doen zonder beheer. Reeën bv. Zwijnen en herten hebben misschien wel beheer nodig maar dat zou ik laten afhangen van de kwalijke effecten die hun populatie zou laten zien. Niet op voorhand al.
Wat een bijzondere vergelijking

Wat vind je tot nu toe de uitkomst van het niet beheren in de OVP en in de waterleidingduinen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nyckle
Zeer actief

ranetje schreef:
laeken schreef:Verder worden alleen dieren waar belang bij is beheert en is er niemand die merels gaat beheren bv. En die gaan zonder beheer prima. Denk dat veel wilde dieren het dus ook prima zouden doen zonder beheer. Reeën bv. Zwijnen en herten hebben misschien wel beheer nodig maar dat zou ik laten afhangen van de kwalijke effecten die hun populatie zou laten zien. Niet op voorhand al.

Wat vind je tot nu toe de uitkomst van het niet beheren in de OVP en in de waterleidingduinen?
Laeken, waarop denk je waar het beheer is afgestemd?

OVP telt niet mee. Daar is niet zoiets als beheer. De Waterleidingduinen, moet ineens heel veel dieren worden geschoten, omdat er jaren lang Geen beheer was.

Als ik je goed begrijp, zou jij willen, dat er alleen afschot mag plaats vinden, als er overlast, of schade is. Wel, zo werkt het momenteel. Soms wat gebrekkig, wan niet elke terrein beherende instantie werkt hier aan mee. BV. SBB en natuurmankementen.
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:

Loslopende wilde dieren hebben niks met de oostvaardersplassen te maken. Ook niet met een ontsnapt kinderboerderij hert op een plek waar het niet hoort. Als je stopt met schieten van reewild veranderd Nederland heus niet in de OVP. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:
ranetje schreef:

Loslopende wilde dieren hebben niks met de oostvaardersplassen te maken. Ook niet met een ontsnapt kinderboerderij hert op een plek waar het niet hoort. Als je stopt met schieten van reewild veranderd Nederland heus niet in de OVP. :wink:
Nee, nog niet, al komen er dan waarschijnlijk wel steeds meer hekken om de reeën/zwijnen en het autoverkeer te scheiden.
Levert dat niet uiteindelijk ook weer een soort OVP op?

Wat die merels daar mee te maken hebben is me nog steeds een raadsel.
In ieder geval hebben die geen last van hekken. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Prima redenering Cleva. :ok:

Over de grofwildjacht (reeën, zwijnen, herten enz.) zal ik niet veel zeggen, ik kom er vrijwel niet direct mee in aanraking.
Het beheer daarvan wordt in Nederland voor zover ik weet niet bepaald door één jager, maar door een wildbeheereenheid (WBE).
Dat is een samenwerkingsverband tussen jagers en jachtopzichters.

Ik denk dat de KNJV zijn best doet om meer duidelijkheid te bieden en transparanter te worden.
Maar dan moet je wel lezen wat ze schrijven of informatie vragen als je iets speciaals wilt weten.
Zij geven dan wel antwoord.
En dat gaat ze steeds beter af.

Soms bieden ze zelf uitleg aan, maar die wil men niet altijd horen.

Op welk gebied zou je ze transparanter willen hebben?
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Cleva schreef:
ranetje schreef:
Op welk gebied zou je ze transparanter willen hebben?
Eerst wil ik zeggen dat het niet mijn eigen behoefte is.
Ik woon net over grens maar ben ook dagelijks in Zuid-oost Gelderland waar vrij veel gejaagd wordt en de wildstand is prima.
Ik ken jagers en spreek ze ook over de jachthobby en ik vind ze tijdens dat gesprek meestal benaderbaar en genuanceerd. Ik zie niet minder passie voor en kennis van de natuur dan bij mijn anti-jachtvrienden.

Wat wel een verschil is dat de jagers meestal enorm slecht met kritiek om kunnen gaan.
Ze voelen zich kennelijk zo in een hoek gebokst dat ze zich alleen nog maar bedienen van makkelijke opmerkingen en gegrijp naar onheuse beweegredenen. Zoals verkeersveiligheid en de bedrijfsvoering van boeren.
Eén enkele jager blijft steevast bij "Omdat ik het mag en omdat ik het wil." en dat is een onbreekbare barrière voor elke kritiek.

Het andere uiterste is een groep jagers die op 5 meter van mijn huis aan het schieten was. Ik heb ze er op aangesproken dat dat niet aan de orde ging zijn en ik kreeg domweg geen antwoord. Er werd met een lollig gezicht gezwaaid en dat was het.
Nu snap ik heus wel dat ze met vuurwapens bezig zijn en concentratie de bedoeling is maar dan nog kun je de boel even procedureel staken om de bewoner van het perceel te woord te staan.

Vorig jaar was er hier een jacht tegenover het (andere) huis. Er is geen parkeergelegenheid dus ik zet zelf de auto even aan de volle kant om te zeggen dat ik nabije parkeergelegenheid en een WC heb.
Ik wacht even netjes tot er rust in het spel is en spreek die meneer aan.
Dat gezicht sprak boekdelen. Ze gaan er bij voorbaat vanuit dat je radicaal anti en dus lastig bent.
Het is niet dat ik het niet snap maar dat moet niet! Zo ga je niet met gedrag in de openbare ruimte om.

Dat wegwuiven lijkt een verstokte houding geworden te zijn en omdat ik een ouwe lul ben die inmiddels het een en ander weet kan ik met enige zekerheid zeggen dat standaard wegwuiven van kritiek maar één resultaat kan hebben en dat is dat je uiteindelijk domweg uit het gesprek gezet wordt.
Mensen die niet meepraten, praten niet meer mee en dat is lastig als je van vergunningen afhankelijk bent.

We hadden het over transparantie.
Ik denk dat je niet op vragen moet wachten. Je moet je informatie over wat je doet en waarom je het doet actief aanbieden.
Gewoon op een site op internet.
Niet met naam en toenaam maar een google maps app met jachtpartijen, de aktes en waarom die aktes afgegeven zijn. Hoeveel en welk soort dieren er genomen zijn. Wanneer je geweest bent en wanneer je weer komt.

En ook een informatiepamflet op de plaats zelf.

Je moet je realiseren dat mensen het schokkend vinden dat je buiten loopt te schieten. Dan hebben we het nog niet eens over dode dieren. Gewoon het feit dat er iemand met een geweer rond loopt is voor heel veel mensen al heel erg wonderlijk.
Dit zijn mensen die op hun zondagse fietstochtje een dode eend langs de weg zien en daar echt even mee bezig zijn. Soms bellen ze een dierenambulance.
"Hallo. Met Ria. Er ligt hier een eend."
"Dag Ria, ik heet Johan. Waar ligt de eend? "
"Wim en ik zijn aan het fietsen. Dat doen we altijd op zaterdag. Ik weet het adres niet."
"Waarom ligt die eend daar? Is hij ziek?"
"Nee dood!"
"Ria, weet je wat je doet. Leg maar een zakdoekje over zijn gezicht en dan komen we hem straks halen."
"Oke. Arme eend. Dag Johan."
"Dahag. Ria."

Ze bestaan, Nettie. Ik ken ze. "Ze" als in meervoud.
Het zijn er heel erg veel.

Als je wil dat mensen begrijpen dat er mensen met geweren rondlopen die herten doodschieten dan heb je een flinke klus voor de boeg.
Als je een breed draagvlak wil zien dan moet je dat brede draagvlak cultiveren. Echt vanuit de basis.
Spotjes na Goede Tijden en Boulevard om uit te leggen wat je doet en waarom.

Zolang je niet met hele grote gebaren voorkauwt waarom je bambi dood schiet kun je er op rekenen dat het over 10 jaar einde oefening is.
In een land met een "partij voor de dieren" heb je als jagerij geen schijn van kans zonder een enorm en langdurig media-offensief.
Het zal misschien niet tot de mogelijkheden behoren maar weet wel dat de gemiddelde burger in misselijke woede ontsteekt als ze een labrador met een eend in de bek zien.
En ja, dat is hypocriet maar je bent afhankelijk van draagvlak en dat wordt je nu eenmaal niet van god gegund.

Een beetje amateuristisch gestelde vragen beantwoorden zet totaal geen zonden aan de dijk. Dat is echt veel te weinig moeite.
Goed geschreven. Ik heb enige kanttekeningen. Dat kun jij niet helpen. Als je niet precies weet hoe jacht, beheer, schadebestrijding en de F?F wet in elkaar steekt is het verdomd moeilijk iets te schrijven zonder in flaters te vervallen.
We hadden het over transparantie.
Ik denk dat je niet op vragen moet wachten. Je moet je informatie over wat je doet en waarom je het doet actief aanbieden.
Gewoon op een site op internet.
Niet met naam en toenaam maar een google maps app met jachtpartijen, de aktes en waarom die aktes afgegeven zijn. Hoeveel en welk soort dieren er genomen zijn. Wanneer je geweest bent en wanneer je weer komt.

En ook een informatiepamflet op de plaats zelf.
Dit groene stukje rammelt vooral. Er wordt geen akte afgegeven voor het bejagen. Ik zal proberen uit te leggen hoe het hier in Nederland werkt.
De eigenaar van gronden hebben het genot van jacht. Maar niet elke grondeigenaar jaagt. De grondeigenaar kan als hij wil, de jacht verpachten. De jacht is open op 5 soorten wild. Eend, haas, fazant, eend, konijn en patrijs. De laatste mag niet worden bejaagd.
Om met geweer te mogen jagen moet een jachtveld 40 ha zijn.
De jager moet in bezit zijn van een jachtdiploma, jachtverzekering.

Om gewasschade te voorkomen, kan de jager of de grondeigenaar, vergunningen aanvragen voor verschillende soorten gans, zwanen, roeken, enz. De vergunningen worden verleend door de provincie.

Voor ree is het iets anders geregeld. Eerst worden er tellingen verricht. Aan de hand van deze tellingen wordt er een afschotplan gemaakt, en kan de jager loodjes krijgen voor het beheren van de reeën.

Dan heb je nog dieren, die "vrij" te bejagen/bestrijden zijn. b.v vos, exoten. Voor bepaalde exoten, moet je wel weer een afschotvergunning aanvragen. Bv het damhert.

Afschot van alle geschoten dieren moeten bijgehouden worden in het Fauna registratie systeem.

De jager moet er wel voor zorgen, dat er een redelijke wildstand aanwezig blijft. Dat lijkt mij nogal logisch. Als er twee hazen op 50 ha. leven, organiseer je niet een hazenjacht.

Verder is voor de meeste bejaagbare diersoorten een tijd, waarop ze niet beschoten mogen worden. De jacht op de 5 bejaagbare soorten loopt van 15 oktober tot 31 januari. De eend gaat eerder open en later dicht.

Met de nieuwe natuurwet, heeft iedereen die dat wil inzage in de afschotgegevens. Maar ik denk, dat dat nu ook wel kan.
laeken
Zeer actief

Voor mij is het kromst aan de jacht dat de jager roofdieren niet kan verdragen op de velden waar hij jaagt. Dat maakt dat ik per definitie een tegenstander ben en blijf van de jacht. Ik ben niet tegen afschot in bepaalde gevallen maar ik ben wel tegen plezierjacht waarbij de jager vrij spel krijgt voor het afschieten van vossen. Zolang een jager dat doet is hij bezig met iets wat in mijn ogen niet meer recht te praten is. Je mag niet beweren dat er teveel ganzen zijn zolang jij de vossen doodt. Je mag niet beweren dat er voldoende hazen en fazanten zijn zolang hun predatoren zonder vergunning afgeschoten worden. Kraaien die eieren eten idem. Kraaien veroorzaken in veel gebieden op geen enkele wijze overlast. Ze leven niet in kolonies maar in paren in een groot territorium. Daarin kan het niet zo zijn dat de kraai de prooidieren uit kan roeien. Een jager zal de kraai wel schieten want hij eet fazanteneieren, eendenkuikens en jonge haasjes.

Dat kan niet.

En dat er op een vos geschoten wordt die in een broedgebied van de laatste grutto's alle eieren opvreet, daar kan ik best mee leven. Maar vossen afschieten in een boerengebied is gewoon not done tenzij ze teveel overlast geven.

Dan kun je overigens nog steeds gewoon maatregelen nemen en de jacht op de vos is daarnaast een van de meest achterhaalde en slechtst werkende maatregelen die er zijn. Zodra je op vossen schiet worden de nesten groter en nemen per direct vossen die anders geen kans hadden die gebieden in. Voor elke moer die je schiet ligt er een nieuwe te wachten om dat gebied in te nemen. Zo simpel is het. Druk je de stand een jaar flink met heel veel afschot dan liggen er ipv 3 of 4 ineens 9 pups in elk nest.

Wat me verder een doorn in het hoog is is de steeds terugkerende roofvogel vergiftigingen. Door mensen met een jachtakte. Dat hoor je elk jaar weer. Plus het uitzetten van fazanten, het grootschalig fokken van fazanten en het jagen in het buitenland. Allemaal zaken die maken dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat beheer een erg ondergeschikte rol speelt. Plezier is de grootste drijfveer en zolang dat zo is maakt niemand mij wijs dat het perfect geregeld is.

Hoe zat dat ook alweer met de zwijnen in Limburg een aantal jaar geleden? O ja, ze hadden een aantal vrij gegeven voor jacht dat groter was dan de populatie. :kotz: Maw alle zwijnen zijn toen afgeschoten. Tot zover beheer. Gelukkig is een klein groepje Duitsland in gerend en is er een nieuwe populatie ontstaan. Maar wel een met veel minder genetische diversiteit en een die er bijna niet meer was. Dat ze op de Veluwe op zwijnen moeten jagen snap ik. Ik snap ook dat ze dat hier in Duitsland doen in het omheinde bos hier in de buurt. Daar barst het van de zwijnen.

En hoe zit het eigenlijk met die wilde eend? Die is dus bezig met uitsterven. Maar je mag er wel op jagen. :denken: De patrijs is bejaagd tot hij bijna uitgestorven was. Gelukkig is dat nu verboden maar het mocht nogal lang terwijl de soort enorm aan het afnemen was. Precies wat er nu met de eend gebeurd. Eendenjagers gaan natuurlijk niet zo heel snel aangeven dat ze beter kunnen stoppen met hun hobby. Meestal trekken externe partijen aan de bel. Dan wordt de jacht onder dwang gestopt.

En Nyckle, je pikt er een paar details uit bij Cleva maar ondertussen negeer je alle belangrijke punten. Die details spelen helemaal geen rol. Het gaat om de strekking van dat verhaal. Kan me er ook best in vinden trouwens. :ok:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

laeken schreef:Voor mij is het kromst aan de jacht dat de jager roofdieren niet kan verdragen op de velden waar hij jaagt. Dat maakt dat ik per definitie een tegenstander ben en blijf van de jacht. Ik ben niet tegen afschot in bepaalde gevallen maar ik ben wel tegen plezierjacht waarbij de jager vrij spel krijgt voor het afschieten van vossen. Zolang een jager dat doet is hij bezig met iets wat in mijn ogen niet meer recht te praten is. Je mag niet beweren dat er teveel ganzen zijn zolang jij de vossen doodt. Je mag niet beweren dat er voldoende hazen en fazanten zijn zolang hun predatoren zonder vergunning afgeschoten worden. Kraaien die eieren eten idem. Kraaien veroorzaken in veel gebieden op geen enkele wijze overlast. Ze leven niet in kolonies maar in paren in een groot territorium. Daarin kan het niet zo zijn dat de kraai de prooidieren uit kan roeien. Een jager zal de kraai wel schieten want hij eet fazanteneieren, eendenkuikens en jonge haasjes.

Dat kan niet.

Predatoren zijn in mijn ogen onmisbaar. Plezierjacht is uitgevonden door kritisch fauna beheer en bestaat in mijn ogen niet. Een plezierjacht ligt in de haven of voor een brug of vaart ergens tussen die twee. Kraaien kunnen veel schade veroorzaken aan kuil, door het kapot pikken van het plastic. deze schade kan in de €100 en belopen. Momenteel zie je heel erg veel kraaien. Ik houd ze kort in mijn veld. DAt ze haasjes en eieren wegpikken, komt daar bij. Dat betekend niet, dat ik meer hazen wil schieten, want dat kan allang niet meer in mijn veld.

En dat er op een vos geschoten wordt die in een broedgebied van de laatste grutto's alle eieren opvreet, daar kan ik best mee leven. Maar vossen afschieten in een boerengebied is gewoon not done tenzij ze teveel overlast geven.

Het kan mij wel schelen, dat de grutto aan het verdwijnen is.

Dan kun je overigens nog steeds gewoon maatregelen nemen en de jacht op de vos is daarnaast een van de meest achterhaalde en slechtst werkende maatregelen die er zijn. Zodra je op vossen schiet worden de nesten groter en nemen per direct vossen die anders geen kans hadden die gebieden in. Voor elke moer die je schiet ligt er een nieuwe te wachten om dat gebied in te nemen. Zo simpel is het. Druk je de stand een jaar flink met heel veel afschot dan liggen er ipv 3 of 4 ineens 9 pups in elk nest.

Sinds de F/F wet is het aantal vossen enorm gestegen. Hoofdzakelijk in mijn ogen, daar de bestrijding 5 jaar lang niet mocht. Eigenlijk al eerder. Het was de taak van de jachtopzichters om roofwild kort te houden. Dat mocht onder de oude jachtwet. Ik denk, dat jou stelling niet steekhoudend is. Anders zouden er ook veel meer hazen zijn.

Wat me verder een doorn in het hoog is is de steeds terugkerende roofvogel vergiftigingen. Door mensen met een jachtakte. Dat hoor je elk jaar weer. Plus het uitzetten van fazanten, het grootschalig fokken van fazanten en het jagen in het buitenland. Allemaal zaken die maken dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat beheer een erg ondergeschikte rol speelt. Plezier is de grootste drijfveer en zolang dat zo is maakt niemand mij wijs dat het perfect geregeld is.

"Ongelukken" heb je in elke groep. Zelfs onder de brave hondenbezitters en automobilisten. Wat mij betreft mogen ze jagers die ernstig buiten de pot pissen hun akte ontnemen. Dat gebeurd ook.

Hoe zat dat ook alweer met de zwijnen in Limburg een aantal jaar geleden? O ja, ze hadden een aantal vrij gegeven voor jacht dat groter was dan de populatie. :kotz: Maw alle zwijnen zijn toen afgeschoten. Tot zover beheer. Gelukkig is een klein groepje Duitsland in gerend en is er een nieuwe populatie ontstaan. Maar wel een met veel minder genetische diversiteit en een die er bijna niet meer was. Dat ze op de Veluwe op zwijnen moeten jagen snap ik. Ik snap ook dat ze dat hier in Duitsland doen in het omheinde bos hier in de buurt. Daar barst het van de zwijnen.

De provincie had een 0 optie wat betreft varkens. Het was de taak van de jagers om deze 0 optie uit te voeren. Deze 0 optie is in het leven geroepen om schade door zwijnen te voorkomen.

En hoe zit het eigenlijk met die wilde eend? Die is dus bezig met uitsterven. Maar je mag er wel op jagen. :denken: De patrijs is bejaagd tot hij bijna uitgestorven was. Gelukkig is dat nu verboden maar het mocht nogal lang terwijl de soort enorm aan het afnemen was. Precies wat er nu met de eend gebeurd. Eendenjagers gaan natuurlijk niet zo heel snel aangeven dat ze beter kunnen stoppen met hun hobby. Meestal trekken externe partijen aan de bel. Dan wordt de jacht onder dwang gestopt.

Ik maak me veel meer zorgen om de haas. Maar het broedende eendje is heel erg gevoelig voor predatie. Wel je bent tegen bestrijding van vos en kraai. Honden lusten overigens ook wel een eendeneitje. Maar je zult het wel niet met me eens zijn. Ik weet, dat je voorstander bent om de "natuur haar gang moet kunnen gaan. Daar verschillen we van mening.
Wat de patrijs betreft, kun je de schuld niet in de schoenen schuiven van de jagerij. Wat denk je van de biotoop? Een goede jager gaat niet voor de laatste enkelingen.

En Nyckle, je pikt er een paar details uit bij Cleva maar ondertussen negeer je alle belangrijke punten. Die details spelen helemaal geen rol. Het gaat om de strekking van dat verhaal. Kan me er ook best in vinden trouwens. :ok:

Ik heb de strekking van het verhaal best begrepen hoor. Maar als de F/F wet en de regels waar de jagerij aan gebonden is niet worden meegenomen, dan kun je een verhaal van een kilometer schrijven. Ik heb ook geschreven, dat ik het een goed verhaal vond. Dat wil niet zeggen, dat ik op alle punten er mee eens ben. Ik heb gereageerd op het punt, waar het heel erg "mistig"werd.
Sorry, ik ga kort in de quote schrijven.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”