Sinds vorige week zaterdag hebben wij onze border collie pup Nova in huis. Zoals ik al een paar keer heb gezegd genieten we volop en is het heel erg leuk om de verschillen te merken tussen hoe het met Skye ging en hoe het nu gaat. Er zijn toch een paar dingetjes waarbij ik benieuwd was naar de meningen hier.
Hoe jong ze ook is, ze al best slim. Ze is redelijk zindelijk en als ze moet poepen of plassen geeft ze dat ook best goed aan. Als ze opgesloten zit geeft ze dat aan door te gaan piepen. Maar hoe ver moet ik er in mee gaan? Ze heeft het denk ik al best wel door, dus gaat nu denk ik ook piepen om gewoon uit de bench te mogen. Hoe gaat jullie hier mee om? Wat ik nu vaak nog wel even doe is, piepen, uit de bench om te plassen, en weer terug in de bench. Maar ik wil dus voorkomen dat ze er misbruik van gaat maken.
In de nacht gaan we er eigenlijk altijd 1x uit omdat ze gaat piepen, daarna wordt ze rond 7u wakker. Ze slaapt op de slaapkamer in de bench dus dat is wel makkelijk.
Verder heeft ze ook al goed door dat plassen een snoepje betekend. Als ze heeft geplast komt ze meteen met die neus omhoog voor haar snoepje. Wat ze soms doet is een plasbeweging maken, maar niet plassen. Kan het zijn dat we haar nu gewoon iets hebben aangeleerd? Ik heb nog gekeken naar de symptomen van een blaasontsteking, maar ze plast niet heel vaak en heeft ook geen moeite met plassen.
Hier in huis zijn de katten en Skye steeds beter gewend aan haar, de katten blazen niet meer en rennen niet weg. En Skye accepteert het gehups en gespring maar gewoon. Als hij het zat is staat hij op en loopt hij weg. Skye heeft haar ook al een paar keer netjes duidelijk gemaakt dat hij het niet wilt en dat accepteert ze ook. Alleen nu lijkt hij het maar allemaal gelaten te ondergaan. Ik ben geneigd om haar zelf dan maar weg te halen, of kan ik het ze beter samen uit laten zoeken?
Zo wilt Skye bijvoorbeeld geen dieren bij zijn eten in de buurt. Bij de katten gaat het altijd wel prima. Als hij eet en ze komen kijken dan hapt hij eens in hun richting en dan gaan ze weg. Bij Nova is het ook al 2 keer gebeurd, nu is het niet de bedoeling dat ze bij hem komt als hij eet, maar het is toch een keer bijvoorbeeld met een bot ofzo gebeurd. Het gaat allemaal wel heel beheerst. Maar ik wil niet dat het erger wordt? Dus ook bij dit, zelf uit laten zoeken? Of moet ik dit regelen?
Ben benieuwd naar jullie meningen. Vind het toch nog best een uitdaging dat opvoeden op gevoel