Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch een paar puppy vragen, benieuwd hoe jullie het doen.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Toch een paar puppy vragen, benieuwd hoe jullie het doen.

Ongelezen bericht door *Skye* »

Hoi allemaal,

Sinds vorige week zaterdag hebben wij onze border collie pup Nova in huis. Zoals ik al een paar keer heb gezegd genieten we volop en is het heel erg leuk om de verschillen te merken tussen hoe het met Skye ging en hoe het nu gaat. Er zijn toch een paar dingetjes waarbij ik benieuwd was naar de meningen hier.

Hoe jong ze ook is, ze al best slim. Ze is redelijk zindelijk en als ze moet poepen of plassen geeft ze dat ook best goed aan. Als ze opgesloten zit geeft ze dat aan door te gaan piepen. Maar hoe ver moet ik er in mee gaan? Ze heeft het denk ik al best wel door, dus gaat nu denk ik ook piepen om gewoon uit de bench te mogen. Hoe gaat jullie hier mee om? Wat ik nu vaak nog wel even doe is, piepen, uit de bench om te plassen, en weer terug in de bench. Maar ik wil dus voorkomen dat ze er misbruik van gaat maken.
In de nacht gaan we er eigenlijk altijd 1x uit omdat ze gaat piepen, daarna wordt ze rond 7u wakker. Ze slaapt op de slaapkamer in de bench dus dat is wel makkelijk.

Verder heeft ze ook al goed door dat plassen een snoepje betekend. Als ze heeft geplast komt ze meteen met die neus omhoog voor haar snoepje. Wat ze soms doet is een plasbeweging maken, maar niet plassen. Kan het zijn dat we haar nu gewoon iets hebben aangeleerd? Ik heb nog gekeken naar de symptomen van een blaasontsteking, maar ze plast niet heel vaak en heeft ook geen moeite met plassen.

Hier in huis zijn de katten en Skye steeds beter gewend aan haar, de katten blazen niet meer en rennen niet weg. En Skye accepteert het gehups en gespring maar gewoon. Als hij het zat is staat hij op en loopt hij weg. Skye heeft haar ook al een paar keer netjes duidelijk gemaakt dat hij het niet wilt en dat accepteert ze ook. Alleen nu lijkt hij het maar allemaal gelaten te ondergaan. Ik ben geneigd om haar zelf dan maar weg te halen, of kan ik het ze beter samen uit laten zoeken?

Zo wilt Skye bijvoorbeeld geen dieren bij zijn eten in de buurt. Bij de katten gaat het altijd wel prima. Als hij eet en ze komen kijken dan hapt hij eens in hun richting en dan gaan ze weg. Bij Nova is het ook al 2 keer gebeurd, nu is het niet de bedoeling dat ze bij hem komt als hij eet, maar het is toch een keer bijvoorbeeld met een bot ofzo gebeurd. Het gaat allemaal wel heel beheerst. Maar ik wil niet dat het erger wordt? Dus ook bij dit, zelf uit laten zoeken? Of moet ik dit regelen?

Ben benieuwd naar jullie meningen. Vind het toch nog best een uitdaging dat opvoeden op gevoel ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Toch een paar puppy vragen, benieuwd hoe jullie het doen

Ongelezen bericht door malinois »

Waarom laat je haar er niet uit vóór ze piept?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb Elco nooit met lekkers beloond in de eerste maanden. Hij zag een blije baas ook al als beloning, dus waarom meteen hoger inzetten? Pas toen ik gericht op dingen ging trainen, zoals zit, af, geef poot, hier komen met afleiding etc ben ik met brokjes gaan werken.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Niets mis met een waarschuwing toch.
Hier mogen ze waarschuwen maar gebeurt nog wel eens dat ze de 1 waarschuwen en afgeleid zijn zodat een ander snel in hun bak duikt en leeg vreet.
Ook een leermomentje.
Als het meer dan een waarschuwing word dan zeg ik er wat van maar ligt er ook aan hoe een plaat die gewaarschuwde voor zijn kop heeft die bij de voerbak vandaan moet blijven.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
*Skye*
Zeer actief

malinois schreef:Waarom laat je haar er niet uit vóór ze piept?
Ik heb haar in het begin een paar keer eruit gehaald om het voor te zijn en dan moet ze niet plassen en stond ze me echt maar aan staat te kijken van, wat wil je nou van me? Ze komt vaker uit de bench zonder dat ze piept dan als ze piept, soms als ze in diepe slaap ligt doe ik na een tijdje het deurtje open en komt ze er uit als ze wakker wordt. Of vaak is ze gewoon wakker en ligt ze om zich heen te kijken. En dan doe ik het deurtje open.
Maar het gaat me om de keren dat ze piept. Soms piept ze omdat ze wat oververmoeid is en niet kan slapen, soms piept ze omdat ze moet plassen. Soms wordt ze wakker en gaat ze ineens piepen, soms moet ze dan plassen, soms niet. Ik ben een beetje balans in deze situaties aan het zoeken. Als ik er iedere keer aan toe geef als ze piept ben ik bang dat ze er een gewoonte van gaat maken, maar als ik haar er niet uit haal en ze moet plassen ben ik bang dat ze het niet meer aan gaat geven dat ze moet plassen.
Fotogravinnetje schreef:Ik heb Elco nooit met lekkers beloond in de eerste maanden. Hij zag een blije baas ook al als beloning, dus waarom meteen hoger inzetten? Pas toen ik gericht op dingen ging trainen, zoals zit, af, geef poot, hier komen met afleiding etc ben ik met brokjes gaan werken.
O ja, dat kan natuurlijk ook nog...
bouvierpoedel schreef:Niets mis met een waarschuwing toch.
Hier mogen ze waarschuwen maar gebeurt nog wel eens dat ze de 1 waarschuwen en afgeleid zijn zodat een ander snel in hun bak duikt en leeg vreet.
Ook een leermomentje.
Als het meer dan een waarschuwing word dan zeg ik er wat van maar ligt er ook aan hoe een plaat die gewaarschuwde voor zijn kop heeft die bij de voerbak vandaan moet blijven.
Nee zeker niets mis met een waarschuwing, Skye doet het netjes en Nova accepteert het. Als het meer dan een waarschuwing wordt zeg je er dan wat van tegen de hond die te heftig waarschuwd? Of de hond die komt lastig vallen? Nu gaat het allemaal netjes en ik wil voorkomen dat Skye straks wel echt agressief wordt.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb Frodo ook niet met lekkers beloond met zindelijk maken maar wel uitbundig met stem. Met 4 maanden was hij volledig zindelijk. Verder heb ik beneden in plaats van een bench een puppieren waar zijn mandje in staat, speelgoed en een kluif. Daar eet hij en als er wat lekkers uitgedeeld wordt, eet hij dat daar op. Slapen doet hij daar ook overdag. Ik had voor deze oplossing gekozen omdat ik niet wist hoe Biko zou reageren op de pup en een fikse correctie nou eenmaal fataal kan zijn met het grootteverschil. Gelukkig gaat het nu hartstikke goed en ze spelen zelfs samen dus het deurtje van de puppieren is overdag eigenlijk alleen maar dicht als er gegeten wordt :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

*Skye* schreef:
Ik heb haar in het begin een paar keer eruit gehaald om het voor te zijn en dan moet ze niet plassen en stond ze me echt maar aan staat te kijken van, wat wil je nou van me? Ze komt vaker uit de bench zonder dat ze piept dan als ze piept, soms als ze in diepe slaap ligt doe ik na een tijdje het deurtje open en komt ze er uit als ze wakker wordt. Of vaak is ze gewoon wakker en ligt ze om zich heen te kijken. En dan doe ik het deurtje open.
Maar het gaat me om de keren dat ze piept. Soms piept ze omdat ze wat oververmoeid is en niet kan slapen, soms piept ze omdat ze moet plassen. Soms wordt ze wakker en gaat ze ineens piepen, soms moet ze dan plassen, soms niet. Ik ben een beetje balans in deze situaties aan het zoeken. Als ik er iedere keer aan toe geef als ze piept ben ik bang dat ze er een gewoonte van gaat maken, maar als ik haar er niet uit haal en ze moet plassen ben ik bang dat ze het niet meer aan gaat geven dat ze moet plassen.
ligt ze dan buiten met plassen en eten continue in de bench?
*Skye* schreef:
Fotogravinnetje schreef:Ik heb Elco nooit met lekkers beloond in de eerste maanden. Hij zag een blije baas ook al als beloning, dus waarom meteen hoger inzetten? Pas toen ik gericht op dingen ging trainen, zoals zit, af, geef poot, hier komen met afleiding etc ben ik met brokjes gaan werken.
O ja, dat kan natuurlijk ook nog...
bouvierpoedel schreef:Niets mis met een waarschuwing toch.
Ook een leermomentje.
Nee zeker niets mis met een waarschuwing, Skye doet het netjes en Nova accepteert het. Als het meer dan een waarschuwing wordt zeg je er dan wat van tegen de hond die te heftig waarschuwd? Of de hond die komt lastig vallen? Nu gaat het allemaal netjes en ik wil voorkomen dat Skye straks wel echt agressief wordt.
een nette waarschuwing is toch prima, daar leert ze alleen maar van ;)
*Skye*
Zeer actief

alm@ schreef:Ik heb Frodo ook niet met lekkers beloond met zindelijk maken maar wel uitbundig met stem. Met 4 maanden was hij volledig zindelijk. Verder heb ik beneden in plaats van een bench een puppieren waar zijn mandje in staat, speelgoed en een kluif. Daar eet hij en als er wat lekkers uitgedeeld wordt, eet hij dat daar op. Slapen doet hij daar ook overdag. Ik had voor deze oplossing gekozen omdat ik niet wist hoe Biko zou reageren op de pup en een fikse correctie nou eenmaal fataal kan zijn met het grootteverschil. Gelukkig gaat het nu hartstikke goed en ze spelen zelfs samen dus het deurtje van de puppieren is overdag eigenlijk alleen maar dicht als er gegeten wordt :wink:
Dan is het misschien inderdaad wel handig om het zindelijk maken wel alleen met stembeloning te doen.
We zaten er inderdaad ook al aan te denken om een ren aan te schaffen, want het is echt een terrorist ;) Misschien dat ze dan ook sneller rust kan vinden aangezien ze niet de afleiding van de hele woonkamer of wat dan ook heeft als ze moe wordt.
Skye heeft nog nooit een fikse correctie gegeven aan een andere hond, altijd acceptabel en aangepast aan de grootte (behalve dan bij patsende reuen, dan is het vechten), dus daar vertrouw ik hem wel in. Maar hij kan natuurlijk wel makkelijk schade toebrengen als het een keer net te hard gaat.
crutz schreef:
*Skye* schreef:
ligt ze dan buiten met plassen en eten continue in de bench?

een nette waarschuwing is toch prima, daar leert ze alleen maar van ;)
Nee hoor. Het gaat een beetje de hele dag door in een ritme van slapen, poepen, plassen, spelen, plassen, eten, poepen, slapen, poepen, plassen, spelen. En slapen en eten doet ze in de bench. Dus ze zit wel vaak in de bench. Als het lukt slaapt ze ook wel een op schoot of op de bank, maar ik merk dat dat de eerste dagen nog wel goed ging, maar dat dat steeds moeilijker gaat. Je merkt ook wel echt dat ze dan moet slapen want ze is dan echt in de terrorist stand en probeert alles te slopen. Een stapje verder dan de gekke 5 minuten zegmaar.

Dan laat ik het gewoon maar even gaan met Skye en Nova. Wat me dus verrast is dat Skye nu niet meer corrigeert, maar het over zich heen laat komen, waarschijnlijk heeft hij zich er maar gewoon bij neergelegd ;)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

*Skye* schreef: Nee hoor. Het gaat een beetje de hele dag door in een ritme van slapen, poepen, plassen, spelen, plassen, eten, poepen, slapen, poepen, plassen, spelen. En slapen en eten doet ze in de bench. Dus ze zit wel vaak in de bench. Als het lukt slaapt ze ook wel een op schoot of op de bank, maar ik merk dat dat de eerste dagen nog wel goed ging, maar dat dat steeds moeilijker gaat. Je merkt ook wel echt dat ze dan moet slapen want ze is dan echt in de terrorist stand en probeert alles te slopen. Een stapje verder dan de gekke 5 minuten zegmaar.
snap dan wel dat ze als ze los is ook op standje terrorist gaat ;) misschien toch wat meer met haar ondernemen ipv enkel slapen, poepen, plassen, spelen ook al starten met wat denk en hersenwerk waar ze moe van wordt. Hoe jong ze ook is, als ze nu al in standje terrorist gaat geeft dat IMO aan dat ze toe is aan meer uitdaging
*Skye* schreef: Dan laat ik het gewoon maar even gaan met Skye en Nova. Wat me dus verrast is dat Skye nu niet meer corrigeert, maar het over zich heen laat komen, waarschijnlijk heeft hij zich er maar gewoon bij neergelegd ;)
dat mag ze nu nog door de leeftijd, hij heeft haar dus geaccepteerd dat ze er bij hoort en voorlopig blijft :engel: en dan mag ze nu door haar jonge leeftijd nog heel veel, dat zal gaan veranderen :mann: :mann: :mann: of hij heeft gewoon blijvend respect voor haar omdat het een dame is, dat is ook nog een mogelijkheid natuurlijk
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik typ even iets zodat ik niet vergeet mee te lezen. Sorry ;)
alm@
moderator

crutz schreef:
*Skye* schreef: Nee hoor. Het gaat een beetje de hele dag door in een ritme van slapen, poepen, plassen, spelen, plassen, eten, poepen, slapen, poepen, plassen, spelen. En slapen en eten doet ze in de bench. Dus ze zit wel vaak in de bench. Als het lukt slaapt ze ook wel een op schoot of op de bank, maar ik merk dat dat de eerste dagen nog wel goed ging, maar dat dat steeds moeilijker gaat. Je merkt ook wel echt dat ze dan moet slapen want ze is dan echt in de terrorist stand en probeert alles te slopen. Een stapje verder dan de gekke 5 minuten zegmaar.
snap dan wel dat ze als ze los is ook op standje terrorist gaat ;) misschien toch wat meer met haar ondernemen ipv enkel slapen, poepen, plassen, spelen ook al starten met wat denk en hersenwerk waar ze moe van wordt. Hoe jong ze ook is, als ze nu al in standje terrorist gaat geeft dat IMO aan dat ze toe is aan meer uitdaging
Standje terrorist kan ook van moeheid komen. Frodo is nu bijna 5 1/2 maand en doet overdag alleen nog maar een hazeslaapje na de ochtend wandeling. Begin van de avond na het wandelen en vlak voor het eten is ie even helemaal een doorgedraaide terrorist. Als ik hem dan eten geef, ploft hij daarna in z'n mandje en is meteen knock-out :wink:
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

crutz schreef:
*Skye* schreef: Dan laat ik het gewoon maar even gaan met Skye en Nova. Wat me dus verrast is dat Skye nu niet meer corrigeert, maar het over zich heen laat komen, waarschijnlijk heeft hij zich er maar gewoon bij neergelegd ;)
dat mag ze nu nog door de leeftijd, hij heeft haar dus geaccepteerd dat ze er bij hoort en voorlopig blijft :engel: en dan mag ze nu door haar jonge leeftijd nog heel veel, dat zal gaan veranderen :mann: :mann: :mann: of hij heeft gewoon blijvend respect voor haar omdat het een dame is, dat is ook nog een mogelijkheid natuurlijk
Oh nee natuurlijk doen we meer op een dag. Staat er inderdaad een beetje onduidelijk (als in staat er helemaal niet ;)). Ze gaat 4x pd mee buiten de poort. 1x zonder Skye voor een kleine wandeling. De rest van de keren gaat ze mee met Skye en zit ze in de draagzak. Dan kijkt ze rond, slaapt soms en loopt kleine stukjes mee.
We strooien soms wat brokjes en doen soms de oefeningen van de puppycursus.
Ze is mee geweest naar de dierenwinkel en mee naar de duikstek.
Ik heb meer het gevoel dat als ze in standje terrorist schiet het echt is dat ze moe is en niet wilt toegeven aan haar slaap.
Maar zou je naast die dingen dan toch ook al hersenwerk aanraden? Wil ook niet te veel doen.

Wat is die Skye toch ook een goedzak. Vind hem nu gewoon nog liever nu hij zo goed met Nova om gaat :I:
Heavy schreef:Ik vond een bench best handig . Voor als ik even wilde stofzuigen en dweilen bijvoorbeeld :wink:
Zonder pup aan mijn dweil .
Maar ik stopte de pup er pas in als hij had geplast en of gepoept zodat ik zeker wist dat hij daar niet voor hoefde te piepen.

Eigenlijk was dat het enige moment van de dag dat hij er in lag. Verder plofte hij wel ergens neer als hij moe werd .
Dat was bij Skye ook echt nodig voor dweilen en stofzuigen idd. Nova is zo anders. Die hing ook in de bezem, maar na 4x weghalen stopte ze er gewoon mee. Ik was helemaal verbaasd. Ze liep wel de hele tijd mee en ging dan netjes zitten. Echt mij aankijken van, zie je vrouwtje hoe goed ik kan zitten en de dweil met rust laat :engel:

Nova plast en poept dus niet heel super veel op een dag. Dat ben ik dus ook niet gewend. Skye plaste soms 4x in een uur. Zij plast 1x per uur ofzo. Dus het kan best zijn dat ze al 45min geleden geplast heeft. 2u geleden gepoept heeft. En dan standje terror gaat. Dan is het tijd om te slapen, maar denk maar niet dat ze dan nog gaat plassen en poepen. Ik kan dus best voorstellen als ze zo lang niets geeft gedaan, daarna zo druk is geweest, als ze dan eenmaal rust voelt wel moet poepen of plassen. En dan zit ze dus in de bench.

Ze valt dus niet zomaar in slaap op zo een moment. De eerste dagen wel, nu niet meer.
Leonie. schreef:Ik typ even iets zodat ik niet vergeet mee te lezen. Sorry ;)
Prima hoor ;) Je kan je niet goed genoeg voorbereiden.
remarelo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door remarelo »

Er zijn vast meer methoden, maar ik doe mijn pups altijd na het eten/drinken/slapen/spelen bewust naar buiten om ze een plasje/poepje te laten den. Ik beloon ze met een knuffel en een woordje als ze een behoefte doen. Ik zeg er ook, indien het inderdaad leidt tot een behoefte, vriendelijk meteen bij: plassen en/of poepen . Na 2 weken plassen en poepen ze op commando :-)

Ik haal NOOIT een hond (pup of niet) uit de bench als ze er op aandringen (door te piepen bijvoorbeeld). Dat is vrijwel altijd alleen maar een methode mij te verleiden hun zin te doen en daar werk ik niet aan mee :-)

Het kost meer energie, maar ik heb (tot nu toe) al;tijd mijn pups binnen twee weken vrijwel volledig zindelijk
alm@
moderator

remarelo schreef: Ik haal NOOIT een hond (pup of niet) uit de bench als ze er op aandringen (door te piepen bijvoorbeeld). Dat is vrijwel altijd alleen maar een methode mij te verleiden hun zin te doen en daar werk ik niet aan mee :-)
Nou ik wel hoor. De keren dat mijn pup door onrustig worden en piepen aangaf naar buiten te moeten, moest ie gewoon nodig. Hij heeft wel even een dwingend blafje gehad maar dat was inderdaad dwingen en was met een dag afgelopen. Er zit heus een verschil in tussen nodig moeten en iets afdwingen, je kunt er dus niet stellig van uitgaan dat als je hond (pup of niet) aandringt door bijvoorbeeld te piepen hij probeert je wat af te dwingen.
Afbeelding
remarelo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door remarelo »

alm@ schreef:
remarelo schreef: Ik haal NOOIT een hond (pup of niet) uit de bench als ze er op aandringen (door te piepen bijvoorbeeld). Dat is vrijwel altijd alleen maar een methode mij te verleiden hun zin te doen en daar werk ik niet aan mee :-)
Nou ik wel hoor. De keren dat mijn pup door onrustig worden en piepen aangaf naar buiten te moeten, moest ie gewoon nodig. Hij heeft wel even een dwingend blafje gehad maar dat was inderdaad dwingen en was met een dag afgelopen. Er zit heus een verschil in tussen nodig moeten en iets afdwingen, je kunt er dus niet stellig van uitgaan dat als je hond (pup of niet) aandringt door bijvoorbeeld te piepen hij probeert je wat af te dwingen.
Ik laat dus mijn puppie best vaak buiten om een behoefte te doen, waardoor als hij piept het vrijwel uitgesloten is dat ie nodig moet :-)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hoor je, als je goed luisterd geen verschil in piepen? Ik hoor altijd heel duidelijk wanneer ze iets moeten, dat klinkt meer paniekerig zeg maar, dan wanneer ze geeoon aandacht willen.

Wat betreft Sky, ik zou er meer op letten, zeker als er voer/snoep in het spel is. Hier zijn vanaf dag één de regels duidelijk vwb eten, je gaat allemaal op een vaste plek eten/snoepen en er word niet bij elkaar gebuurt, ook niet als de bakken leeg zijn! Dit kan namelijk voor onrust/ruzie zorgen en daar heb ik geen trek in, dus gebeurt het gewoon niet, wel zo rustig :ok:

Verder zou ik goed kijken of Sky het idd gelaten over hem heen laat komen terwijl hij het eigenlijk niet leuk vindt en of hij wel kan en durft te corrigeren. Hier zat er verschil in wat ze bij welke hond mochten, Doran mocht bij Luna "klieren" omdat Luna heel duidelijk kon maken of ze ergens genoeg van had, Max werd met rust gelaten, tot hij zelf aangaf te willen spelen, Max was namelijk een enorm lief watje, die nog geen vlieg durfde te corrigeren, die zou dus zo onder gesneeuwt worden. Voor Zinzi gold hetzelfde, alleen was Doran daar dan ook bij, die is de eerste week héél streng tegen haar geweest, ze heeft meer op haar rug gelegen dan dat ze aan spelen toe kwam, maar toen waren volgens Doran de regels duidelijk en vanaf dat moment mocht ze echt alles bij hem doen, nu nog trouwens :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
*Skye*
Zeer actief

Lunatic schreef:Hoor je, als je goed luisterd geen verschil in piepen? Ik hoor altijd heel duidelijk wanneer ze iets moeten, dat klinkt meer paniekerig zeg maar, dan wanneer ze geeoon aandacht willen.

Wat betreft Sky, ik zou er meer op letten, zeker als er voer/snoep in het spel is. Hier zijn vanaf dag één de regels duidelijk vwb eten, je gaat allemaal op een vaste plek eten/snoepen en er word niet bij elkaar gebuurt, ook niet als de bakken leeg zijn! Dit kan namelijk voor onrust/ruzie zorgen en daar heb ik geen trek in, dus gebeurt het gewoon niet, wel zo rustig :ok:

Verder zou ik goed kijken of Sky het idd gelaten over hem heen laat komen terwijl hij het eigenlijk niet leuk vindt en of hij wel kan en durft te corrigeren. Hier zat er verschil in wat ze bij welke hond mochten, Doran mocht bij Luna "klieren" omdat Luna heel duidelijk kon maken of ze ergens genoeg van had, Max werd met rust gelaten, tot hij zelf aangaf te willen spelen, Max was namelijk een enorm lief watje, die nog geen vlieg durfde te corrigeren, die zou dus zo onder gesneeuwt worden. Voor Zinzi gold hetzelfde, alleen was Doran daar dan ook bij, die is de eerste week héél streng tegen haar geweest, ze heeft meer op haar rug gelegen dan dat ze aan spelen toe kwam, maar toen waren volgens Doran de regels duidelijk en vanaf dat moment mocht ze echt alles bij hem doen, nu nog trouwens :LOL:
Ik heb wel het gevoel dat ik verschil hoor inderdaad. Ze heeft een wat zachte zeurende piep, die hoor ik ook wel eens in de nacht, maar dan valt ze weer gewoon in slaap. Ze heeft ook een wat paniekerige piep. Dan haal ik haar eruit. Laat haar plassen, wat ze dan ook altijd moet, maar daarna meteen weer terug in de bench en dan slaapt ze verder.
Nu ik het zo schrijf kan ze het eigenlijk niet gaan linken aan uit de bench gaan, want ze gaat er ook altijd weer terug in na het plassen.

Wat eten betreft doe je dan deuren dicht? Of haal je gewoon de pup de hele tijd weg? Want ik wil Skye liever niet weg opsluiten, denk niet dat dat bevorderlijk is.

De eerste paar dagen corrigeerde hij wel, waar Nova ook goed op reageerde. Nu laat hij het wat over zich heen komen, vindt het wel wat spannend lijkt het, maar hij zoekt het ook zelf op. Hij komt bij haar in de buurt liggen zegmaar. Maar ook de katten laten haar heel dichtbij komen en blazen niet meer. Het lijkt een beetje gelijk op te gaan.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

*Skye* schreef:
Lunatic schreef:Hoor je, als je goed luisterd geen verschil in piepen? Ik hoor altijd heel duidelijk wanneer ze iets moeten, dat klinkt meer paniekerig zeg maar, dan wanneer ze geeoon aandacht willen.

Ik heb wel het gevoel dat ik verschil hoor inderdaad. Ze heeft een wat zachte zeurende piep, die hoor ik ook wel eens in de nacht, maar dan valt ze weer gewoon in slaap. Ze heeft ook een wat paniekerige piep. Dan haal ik haar eruit. Laat haar plassen, wat ze dan ook altijd moet, maar daarna meteen weer terug in de bench en dan slaapt ze verder.
Nu ik het zo schrijf kan ze het eigenlijk niet gaan linken aan uit de bench gaan, want ze gaat er ook altijd weer terug in na het plassen.

Wat eten betreft doe je dan deuren dicht? Of haal je gewoon de pup de hele tijd weg? Want ik wil Skye liever niet weg opsluiten, denk niet dat dat bevorderlijk is.

De eerste paar dagen corrigeerde hij wel, waar Nova ook goed op reageerde. Nu laat hij het wat over zich heen komen, vindt het wel wat spannend lijkt het, maar hij zoekt het ook zelf op. Hij komt bij haar in de buurt liggen zegmaar. Maar ook de katten laten haar heel dichtbij komen en blazen niet meer. Het lijkt een beetje gelijk op te gaan.
Mooi, dan zou ik gewoon goed luisteren naar wat voor piep het is en gewoon zo verder gaan :ok:

Nee ik doe nooit deuren dicht, puppen krijgen hier eerst eten in de bench, waardoor ze leren dat ze het rustig kunnen opeten zonder dat het gepikt wordt en de rest weet dat ze niet bij de bench mogen komen, dat is een rustplek. Verder heeft iedereen z'n eigen plekje met eten, dat is zo gegroeit, ook met snoepen hebben ze allemaal hun eigen plek bedacht, als ze een botje krijgen rennen ze allemaal naar een bepaalde mand en gaan daar liggen knagen, als het op is komen ze meestal bij mij liggen, ze gaan iig niet bij de rest buurten.

Ik zou het gewoon even aankijken met Sky, het is ook best spannend natuurlijk zo'n kleine bewegelijke frummel met bijtspijkertjes :LOL: :I: ik denk dat hij het en spannend en heel leuk en lief vind, komt allemaal wel goed als ik het zo lees, alleen wat ik al zei, zorg dat hij rustig zijn eten en notje kan eten zonder dat hij gestoord word, dat geeft rust!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Mijn jonge border is een bezig hondje. Ze heeft het druk met van alles en nogwat. Maar als van gekkigheid niet meer weet wat ze moet en kan doen, dan is ze absoluut moe. Zo moe dat ze vergeet te slapen. Ze is nu 5 maanden en de laatste weken lijkt het wat minder vaak voor te komen. Op momenten dan ik weet dat ze moe zal zijn en ze zelf de rust niet opzoekt, krijgt ze gedwongen rust in de ren. Nu komt het steeds vaker voor dat ze uit zichzelf ergens gaat liggen slapen en ze ligt zelfs af en toe even rustig niets te doen.
Mijn volwassen honden corrigeren haar trouwens ook nauwelijks. De stabij doet wel eens een poging om irritant onderdanig gedrag/ beklikken te stoppen, maar die komt niet door. Lupa lacht haar nog net niet uit. Mijn andere border Abby heeft haar deze week een keer duidelijk gemaakt dat ze nu even niet gedreven wilde worden door een miniborder die steeds in haar kraag hapt. Dat heeft even geholpen.
Ze kunnen tijdens het eten niet bij elkaar in de buurt komen. Beide borders vinden mee-eters niet gezellig. Ook Lupa kan al erg boze geluiden maken. Pas als Lupa iets ouder en braver is dan komt haar voer bij de andere bakken te staan. Ik vind het niet nodig om hier nu een punt van te (laten) maken.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Barkley »

alm@ schreef:
crutz schreef:
Standje terrorist kan ook van moeheid komen. Frodo is nu bijna 5 1/2 maand en doet overdag alleen nog maar een hazeslaapje na de ochtend wandeling. Begin van de avond na het wandelen en vlak voor het eten is ie even helemaal een doorgedraaide terrorist. Als ik hem dan eten geef, ploft hij daarna in z'n mandje en is meteen knock-out :wink:
Fred, 3 maanden, heeft ook standje terrorist in de vroege avond. Inderdaad voor het eten. Hij heeft dan altijd hetzelfde riedeltje wat hij afwerkt. Kijken of hij de katten kan lastig vallen, dan inbreken in de keukenkast en vervolgens op de stoelen klimmen.
Als hij dan in slaap valt is het ook echt diepe coma.
Soms kun je hem in slaap knuffelen, soms niet.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lunatic schreef:
*Skye* schreef:

Mooi, dan zou ik gewoon goed luisteren naar wat voor piep het is en gewoon zo verder gaan :ok:

Nee ik doe nooit deuren dicht, puppen krijgen hier eerst eten in de bench, waardoor ze leren dat ze het rustig kunnen opeten zonder dat het gepikt wordt en de rest weet dat ze niet bij de bench mogen komen, dat is een rustplek. Verder heeft iedereen z'n eigen plekje met eten, dat is zo gegroeit, ook met snoepen hebben ze allemaal hun eigen plek bedacht, als ze een botje krijgen rennen ze allemaal naar een bepaalde mand en gaan daar liggen knagen, als het op is komen ze meestal bij mij liggen, ze gaan iig niet bij de rest buurten.

Ik zou het gewoon even aankijken met Sky, het is ook best spannend natuurlijk zo'n kleine bewegelijke frummel met bijtspijkertjes :LOL: :I: ik denk dat hij het en spannend en heel leuk en lief vind, komt allemaal wel goed als ik het zo lees, alleen wat ik al zei, zorg dat hij rustig zijn eten en notje kan eten zonder dat hij gestoord word, dat geeft rust!
Wat betreft eten en kluiven doe ik het hier ook zo. Ik vind het zonde als daar spanningen of gedoe door ontstaat. Amy krijgt haar eten/kluifjes in de bench en Mila en Amoz in hun eigen mand. Dan kunnen ze altijd ontspannen eten/kluiven zonder dat ze bang hoeven te zijn dat een ander erop aast. Ik laat ze hier veel zelf uitzoeken, maar nooit rondom eten.

Volgens mij is de reactie van Skye redelijk normaal. Hij heeft Nova geaccepteerd en zij heeft nu nog haar puppykrediet. Dat gaat een keer over en dan zul je zien dat Skye misschien wat meer grenzen gaat stellen, afhankelijk van hoe brutaal zij is ;-) Ik zou me daar verder ook niet zo veel mee bemoeien, tenzij je denkt dat hij echt lastig gevallen wordt door haar en het zelf niet goed redt, maar dat lees ik niet zo uit je verhaal.
*Skye*
Zeer actief

Dankjewel allemaal om de delen hoe jullie er in staan. Ik merk dat ik nu met de 2e pup veel relaxter ben en er veel meer van kan genieten. Maar ik wil niet straks over 2 maanden van mezelf balen, dat ik te veel op gevoel heb gedaan en niet 'zoals het hoort'. Het voelt goed en ik moet gewoon op mijn gevoel vertrouwen.

Skye en Nova krijgen op verschillende tijden eten. Nova in de bench voor het wandelen dus daar kan Skye niet bij, Skye krijgt na het wandelen eten, maar dan ga ik er voor zorgen dat Nova hem met rust laat.

Ze is wat dat betreft heel slim dus dat moet goed komen. Ze kiest er eerder voor om te gaan zitten en alles eens goed te bekijken, Skye dook overal bovenop dus ik ben dit niet gewend.

Het is een hele brutale dame, dus ben erg benieuwd hoe het gaat lopen allemaal. Hij oogt alsof hij het spannend vindt, maar hij blijft er zelf ook gewoon bij.

Dit was vanochtend. Nova was lekker bij hem gekropen en je ziet dat hij zich nog net niet goed genoeg vertrouwen er in heeft om zich te ontspannen.

Afbeelding

Zo vond ik ze vanmiddag toen ik even boven was geweest. Vlak na ik de foto maakte stond Skye op en liep gewoon weg.

Afbeelding

Als ik even met haar bezig ben komt hij er ook heel relaxed bij liggen. Dus het zal wel goed zitten.

En nu ik dit aan het typen ben is de kleine terrorist helemaal uit zichzelf in slaap gevallen op de grond naast de bank

Afbeelding

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Wij proberen ook zo veel mogelijk op ons gevoel te doen. Dat werkt prima. Maar soms merk ik dat ik toch een beetje onzeker kan worden als ik een lange dag heb gehad, Fred heeft gedraakt of hij snachts onrustig was. Moeheid doet dat blijkbaar met me. En dan is het best fijn om te lezen dat anderen dat af en toe ook hebben :)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

*Skye* schreef: Afbeelding
:I: :I: :I:

Ze windt hem nog wel om haar pootje...
*Skye*
Zeer actief

Barkley schreef:Wij proberen ook zo veel mogelijk op ons gevoel te doen. Dat werkt prima. Maar soms merk ik dat ik toch een beetje onzeker kan worden als ik een lange dag heb gehad, Fred heeft gedraakt of hij snachts onrustig was. Moeheid doet dat blijkbaar met me. En dan is het best fijn om te lezen dat anderen dat af en toe ook hebben :)
Bij Skye was ik zo onzeker en dacht dat ik alles fout deed, uiteindelijk is het helemaal goed gekomen hoor. Maar deze keer laat ik het los. Bij Skye is het goed gegaan op het moment dat ik naar mijn gevoel ben gaan luisteren. En ookal luister ik nu naar mijn gevoel, toch komt die twijfel alsnog opzetten inderdaad. Voel me ook gesteund om te lezen dat ik er niet alleen in sta ;)
Leonie. schreef:
*Skye* schreef: Afbeelding
:I: :I: :I:

Ze windt hem nog wel om haar pootje...
Ze blijft het ook gewoon onvermoeibaar proberen, ze put hem gewoon uit ;)

Ik realiseer me net dat Nova gewoon al 7 dagen bij ons is. De eerste week zit er op en ik lig relaxed op de bank. Bij Skye dacht ik na een week dat ik gek aan het worden was. Ik had al 3x huilend onder de douchen gestaan toen.
Dus moet zeggen dat het goed gaat deze ronde tot nu toe :engel:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb wel beloond met iets lekkers als pup Rana een plas deed.
Uitbundig belonen met stem was iets waar ze geen bal van snapte.

Rana ging na een tijdje ook wel eens als pup in de plashouding om dat snoepje te kunnen krijgen.
Toen heb ik een paar keer een stukje keukenpapier onder haar doorgehaald.
Was dat papiertje nat dan had ze geplast en kreeg ze een koekje.
Was het papiertje droog dan wachtte ik gewoon tot ze wel echt geplast had voor ze iets kreeg.
Het houdt vanzelf een keer op, dat snoepje voor een plas, dus ik ga er niet te moeilijk over doen.

Je hebt die pup pas een week begrijp ik, *Skye*?
Wees blij dat ze al iets snapt van op commando plassen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik heb wel beloond met iets lekkers als pup Rana een plas deed.
Uitbundig belonen met stem was iets waar ze geen bal van snapte.

Rana ging na een tijdje ook wel eens als pup in de plashouding om dat snoepje te kunnen krijgen.
Toen heb ik een paar keer een stukje keukenpapier onder haar doorgehaald.
Was dat papiertje nat dan had ze geplast en kreeg ze een koekje.
Was het papiertje droog dan wachtte ik gewoon tot ze wel echt geplast had voor ze iets kreeg.
Het houdt vanzelf een keer op, dat snoepje voor een plas, dus ik ga er niet te moeilijk over doen.

Je hebt die pup pas een week begrijp ik, *Skye*?
Wees blij dat ze al iets snapt van op commando plassen. :ok:
Ik merk dat ze ook goed reageert op stembeloning en aaien dus dat is wel mooi. Het commando plassen zegt haar niet zo veel hoor. Maar ze snapt wel dat het buiten moet en weet dat ik daar blij van wordt.
En een paar dag doet ze het binnen en dat is prima. Mee dat ik dit typ gaat ze voor mijn neus zitten poepen terwijl de deur naar buiten open staat ;) Opgepakt en buiten verder gepoept en een feestje gevierd.

Maar ze doet het super hoor voor een klein pupje dat nog maar een week hier is. Ze hoeft het ook helemaal niet anders te doen, ben gewoon even benieuwd of ik zelf op de goede weg zit en dat zit ik geloof ik wel. Skye was met 4 maanden nog niet helemaal zindelijk en dat vond ik prima hoor. We hebben geen haast.

Dat van dat papiertje is wel een goede tip, tnx!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

*Skye* schreef:Dankjewel allemaal om de delen hoe jullie er in staan. Ik merk dat ik nu met de 2e pup veel relaxter ben en er veel meer van kan genieten. Maar ik wil niet straks over 2 maanden van mezelf balen, dat ik te veel op gevoel heb gedaan en niet 'zoals het hoort'
Eigenlijk ken ik niemand die zn eerste hond niet heeft verpest, en de tweede wel.
Het is net als met kinderen. De oudste is de enigste en is tot rottens toe in de watten gelegd, en de tweede moest zich schikken in het gezin en leert de grenzen een stuk duidelijker kennen :wink:

Ik herken het in ieder geval bij mijn honden. Bij de opvoeding van Mayke is er vanalles afgewogen en heb ik er onbewust een veeleisende zeurkous van gemaakt, en Kiwi kent de grenzen zoals ze zijn en geen gelul, en daar heb ik geen enkele hoofdbreker om gehad. Die draaide al gauw mee in de gang van zaken
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Grappig en herkenbaar trouwens, het 'nep plassen' van Nova.
De hond van mijn zus doet het ook. Die kon op commando plassen voor een koekje en als er niets te plassen valt, dan doet ze alsof :LOL:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Gewoon lekker je gevoel volgen en niet doen zoals het zou horen hoor. Ja Kay heeft mij na enkele maanden wel bedondert met zijn piepen. En toen heb ik daar op ingespeeld. Simpel zat. Ik vond het reuze handig dat hij 's nachts piepte als hij moest plassen. Zindelijkheid is voor mij het belangrijkste. En Kay deed het ook binnen enkele dagen tot 2 weken niet meer binnen (ik spreek nog niet van zindelijkheid, want dat is het namelijk niet. Je hebt elkaar in ritme gevonden). En Kay is echt geen pieper gebleven hoor.

Eveneens met plassen ging hij mij ook bedonderen. Prima, maar dan krijg je geen beloning en pas je het beleid weer een beetje aan. Dat hoort erbij dat ze grenzen op gaan zoeken en gaan zoeken wat jij van ze verlangt. We spreken nog altijd verschillende talen dus elkaar begrijpen is nog steeds moeilijk.

En geen gedoe om dat eten. Hier heeft ook iedereen zijn plek en nieuwkomers worden in het ritme van bij mij thuis meteen ingelijfd. Ik snap sowieso niet het eten voor het bewegen (ooit tijdens een lezing werd dit ook nog eens wetenschappelijk bevestigd, dat als lichaam honger heeft eerst in beweging wordt gezet voor de jacht en na beweging dus op vertering en rust). Dus een pup voor het wandelen eten geven vind ik dus al helemaal niet handig. Ook omdat ik voor sommige dingen dus leer dat de hond iets kan verdienen en dus gedeeltelijk voer tijdens het wandelen en de rest nog in de voerbak kan komen. Dus hup ook pup lekker na de maaltijd tegelijkertijd met de rest voeren. Zelfs de zitten hier in het ritme en niemand mag bij elkaar snoepen. (ze mogen hier wel elkaars lege bakken uiteindelijk bekijken)

En tja en het is een pup, die krijgt krediet en dan ook nog een teef, dus tja dan gedraag je je als een gentleman. Kay is echt geen lieverdje en weinig honden die zo veel mogen als Norah....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”