Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jouw wandeling op film

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Re: Jouw wandeling op film

Ongelezen bericht door lucie »

Paisley schreef:Ik heb geen filmpje maar toevallig vandaag een foto gemaakt. Ik kwam in een uitgezette wandelroute ineens een heel stuk tegen langs een drukke weg. Ik had geen lijnen bij me, maar dat was geen enkel probleem. Ze zijn inmiddels stikbraaf en hebben 100% aandacht voor mij als ik ook 100% aandacht voor hun heb tijdens situaties die dat behoeven (als we de ruimte hebben vliegen ze alle kanten op zoals t hoort :D :D )

Ik had dit in de eerste twee jaar dat ik Mayke had nooit durven dromen. Toen was ik al blij als ik haar normaal kon aanlijnen na een wandeling. Nu is ze helemaal betrouwbaar en enorm gehoorzaam.
En Kiwi is gewoon brave Kiwi zoals altijd :mrgreen:

Afbeelding
goed zeg :ok: wat een voldoening geeft dat dan hè?
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Wat een leuk topic, leuke filmpjes om te zien! :lol1:
Vanochtend ook geprobeerd een deel van onze wandeling te filmen, een beetje hobbelig beeld is het geworden en sommige stukjes wat langdradig :engel:
https://youtu.be/bC5IYTco6mw
Dit gebied is doorgaans niet druk met andere honden en vanochtend ook geen honden tegen gekomen. Wel even bij een kruispunt waar plotseling fietsers of paarden langs kunnen komen haar even stil laten zitten (vanaf 4.35 in het filmpje) en later bij een stel fietsers wat aan het rusten was bij een tafeltje heb ik haar langs me laten lopen (vanaf 9.50).
Afbeelding
lucie
Zeer actief

samantha! schreef:
Heavy schreef:
samantha! schreef:Een normale wandeling, 1 hond tegengekomen en ik stond toen stil want ik stond te kletsen met die eigenaar.
Ik praat eigenlijk nauwelijks tegen ze gewoon met wandelen, alleen als ze echt moeten komen maar dat is maar zelden.
Als ik wel tegen ze praat doen ze ook niet meer hun eigen ding, dan is het gelijk: gaan we wat doen??
Vanaf 3.10 is dus bonusmateriaal want eind van de wandeling pak ik altijd effe de werpstok, dan is er wel veel interactie.
https://www.youtube.com/watch?v=-UFLqwtqGdU&edit=vd
:I: geweldig ! Ik wil nu ook een labrador :wink: waarom moet Jack eerst in het water voordat je de bal gooit?
Haha ze zijn ook echt heel leuk! lekker baasgericht en actief maar tegelijkertijd ook heel makkelijk :D

Jack moet eerst het water in voor ik gooi want dan springt hij iets minder debiel erin, is beter voor zijn staart.
Ik doe het niet altijd zo en met trainen nooit maar zo voor de fun probeer ik er wel een beetje rekening mee te houden.
goed zeg, dat ze zo netjes wachten tot het hun beurt is voor een bal :ok: .
Hier is het complete chaos met ballengooien (al vind ik dat ook niet erg)
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

De wandeling met Shibby vanmorgen ;) Dit was wel het meest chaotische punt van de wandeling, normaal gesproken rennen ze wat voor ons uit ;)

https://vimeo.com/173601345

Ik zal straks of morgen nog een filmpje maken met alleen Izzy en Sofi, voor het contrast :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:
DeDiana schreef:
lucie schreef:
DeDiana schreef:@lucie, wat leuk om te zien, heerlijke omgeving! En héél brave honden :D
dank je :J:
ja het is fantastisch om zo vanuit je eigen huis het bos in te lopen.
en nog heerlijker dat dat nu zorgeloos kan. Ik hoop dat je dit ook met Amy gaat bereiken :ok:
Haha, nou, die illusie heb ik niet. Amy kan op wildarme plekken prima los en luistert ook goed, maar in de lente en zomer in het bos ziet/hoort/ruikt ze gewoon te veel en dan gaat ze binnen een seconde van 'iets zien/horen/ruiken' naar 'vroem... weg!' - en ze ziet/hoort/ruikt momenteel overal wel wat en gaat er ook zelf naar op zoek. Als ik haar los laat lopen in het bos, moet ik haar echt elke drie seconden roepen, zelf superalert zijn en haar aandacht de hele tijd bij mij houden. Dus meestal loopt ze gewoon aan de lange lijn, dan heeft ze net zo veel bewegingsruimte als wanneer ik haar elke drie seconden roep en kan ik zelf ook ontspannen. Op het filmpje dat ik postte van Amy aan de lijn in het bos, was ik haar op dat kleine stukje al vijf keer kwijt geweest als ik niet op tijd had geroepen. Op een boswandeling van 1,5 - 2 uur wordt dat héél vermoeiend :mrgreen:
In de winter gaat het overigens wel, ik ben haar afgelopen winter maar twee keer kort 'kwijt' geweest (dan is ze 5-10 minuten uit zicht en vindt me dan weer). Maar dan zijn er blijkbaar duidelijk minder prikkels en hoef ik haar ook veel minder vaak te roepen.
Toch was Kailen ook heel erg hoor, hij kon ook makkelijk een kwartier tot een uur volkomen weg zijn :ugh: . het punt bij hem is ook dat hij erg zelfbewust en zelfstandig is. Waar andere honden het onmiddellijk op een zoeken zetten als je je verstopt of ineens een ander pad inslaat, interesseerde hem dat geen ene moer. Daarbij is hij totaal ongevoelig voor zelfs de lekkerste beloninkjes als we buiten zijn. Wandelingen=op jacht, en als hij al kwam wanneer ik riep, dan moest ik de kaas of worst zowat in zijn bek proppen :piew: . Da's dus niet meer een beloning. Overigens in en om het huis is hij gèk op wat lekkers, ik clicker ook met hem.
Op een gegeven moment wist ik echt niet meer hoe ik hem het jagen af moest leren, en toen ben ik alles op alles gaan zetten. Allerlei tips & tricks geprobeerd en ja, ook heel veel roepen :ugh: Daar houd ik helemààl niet van, maar uiteindelijk heeft het wel geholpen :cheer:
Omdat hij in en om het huis een echte herder is, had ik de hoop dat als ik hem daarbuiten ook op zijn 'herder-zijn' zou aanspreken, hij daardoor minder zou gaan jagen. Beetje lastig uit te leggen. Maar nu heeft hij niet meer de behoefte om uitgebreid een spoor te gaan volgen, en zie ik hem soms 'toestemming' vragen als hij de bosjes in wil duiken. En als ik hem laat gaan, komt ie ok weer keurig terug als ik roep. Vooral het commando 'hier' doet ie zooooo keurig, daar ben ik echt wel trots op.
Sorry voor het lange verhaal, maar wie weet heeft iemand er wat aan, zoals ik ook zoveel haal uit verhalen van anderen :ok:
Mooi hoe je dat voor elkaar hebt gekregen!
Ik weet ook wel zeker dat ik met Amy nog veel meer kan bereiken hoor, maar het jagen afleren gaat sowieso niet lukken. Amy is helemaal niet zo zelfstandig en vindt het verschrikkelijk om mij kwijt te zijn, ze houdt ook altijd heel goed in de gaten waar ik ben, maar op het moment dat ze een achtervolging inzet, is ze dat even vergeten. Gelukkig komt ze wel relatief snel weer tot de ontdekking dat ze mij niet meer ziet en komt dan weer terug - langer dan ca. 10 minuten is ze nooit weggebleven.
Wij trainen nu met een voerdummy en daar doet ze alles voor, dus het terugroepen gaat uitstekend, mits ik op tijd roep. Er zit bij haar nauwelijks tijd tussen iets spotten en de achtervolging, en als ik op tijd roep, komt ze heel betrouwbaar. Dat vind ik al heel wat ;-) Ze is eigenlijk ook een heel gehoorzaam hondje. Maar in dit seizoen is het in het bos echt te veel gevraagd, van haar en van mij (zeker als ik ook nog andere honden bij me heb waar ik met een half oog op moet letten). Elke keer als ik te laat ben en zij weer op jacht gaat, doen we een aantal stappen terug en kan ze sowieso in een flinke straal van die plek een week of 3-4 niet meer los. Dus we oefenen op plekken die voor haar wat makkelijker zijn, en op momenten dat ik er niet 100% alert op kan zijn en bovenop kan zitten, gaat ze aan de lijn.
Ik denk dus wel dat we over een jaar en over twee jaar heel wat stappen verder zullen zijn, maar loslopen in een bos waar het wemelt van de konijnen, reeën, etc. is voor ons nog echt (verre) toekomstmuziek. Juist omdat ze wel heel graag gehoorzaamt en het wel erg vindt om mij kwijt te raken, denk ik dat we nog wel veel vooruitgang kunnen boeken.
lucie
Zeer actief

DeDiana schreef:En nog eentje van stukje boswandeling vanmiddag, wel duidelijk waarom Amy niet los kan in het bos, die is alleen maar beestjes aan het zoeken :hmmm: https://www.youtube.com/watch?v=cnWyXweK9rA
moest erg lachen om Mila met dr stokjes!

vroeg mij af of je helemaal niet meer Amy's aandacht vraagt als ze aan de lijn zit? ik zie dat je haar wel beloont voor zelf contact zoeken, maar er niet om vraagt? of is dat toevallig in dit filmpje zo
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lucie schreef:
DeDiana schreef:En nog eentje van stukje boswandeling vanmiddag, wel duidelijk waarom Amy niet los kan in het bos, die is alleen maar beestjes aan het zoeken :hmmm: https://www.youtube.com/watch?v=cnWyXweK9rA

vroeg mij af of je helemaal niet meer Amy's aandacht vraagt als ze aan de lijn zit? ik zie dat je haar wel beloont voor zelf contact zoeken, maar er niet om vraagt? of is dat toevallig in dit filmpje zo
Haha, ja Mila heeft niet veel nodig om zichzelf te vermaken en vindt altijd wel wat om mee te spelen ;-)

Jawel, ik vraag wel geregeld Amy's aandacht, dat gaat altijd heel goed - ook af en toe ondertussen een eenvoudig commando of een blijfoefening doet ze uitstekend. En ik beloon inderdaad altijd voor het zelf contact zoeken, zeker als ze al in jacht-/zoekmodus is. Dus het is toevallig in dit filmpje niet zo, ik doe het ook niet om de paar meter maar oefen het wel op voor haar moeilijke momenten.
lucie
Zeer actief

DeDiana schreef:
lucie schreef:

Haha, ja Mila heeft niet veel nodig om zichzelf te vermaken en vindt altijd wel wat om mee te spelen ;-)

Jawel, ik vraag wel geregeld Amy's aandacht, dat gaat altijd heel goed - ook af en toe ondertussen een eenvoudig commando of een blijfoefening doet ze uitstekend. En ik beloon inderdaad altijd voor het zelf contact zoeken, zeker als ze al in jacht-/zoekmodus is. Dus het is toevallig in dit filmpje niet zo, ik doe het ook niet om de paar meter maar oefen het wel op voor haar moeilijke momenten.
:ok: nou wie weet... zowel bij Lizzy als Kailen heeft dat uiteindelijk toch gewerkt
aan de andere kant heb ik ook niet veel medelijden met Amy aan de lijn hoor, gezien alles wat je doet :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb vanochtend wel een ontmoeting gehad met Xygan.... alleen zaten we toen op de fiets :mrgreen: waar we ineens een Akita achter ons aan hadden rennen... kon dus de plotse ontmoeting zelf niet filmen, maar daarna even samen los gelaten, zal het filmpje straks ff plaatsen... Xygan dus nog compleet in fiets ornaat dus incl. tuig maar dat mag de pret niet drukken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hmz... knippen ging niet zo best. Is dus beetje lang filmpje geworden. Veel plezier ermee!
https://www.youtube.com/watch?v=EdLL7PV-TYw
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 06 jul 2016 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

DeDiana schreef:
Brigitte schreef:Onze wekelijkse doggydate avond, Roos voor de 1ste keer mee en voor de 1ste keer in het bos....

https://www.youtube.com/watch?v=3uTpIBK26j0
Wat een stoere Roosje! :D
Ja hé haha, het viel me reuze mee hoe het ging, soms vind ze het even eng als er een hond hard aan komt rennen maar ze pakt zichzelf snel op en keuvelt netjes mee
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Leuk om te zien allemaal :ok:

Ik heb vanmiddag dit even gefilmd, we kwamen tijdens ons gebruikelijke rondje een FB reu tegen die wel wilde spelen.
Afbeelding

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

malinois schreef:Ik heb vanochtend wel een ontmoeting gehad met Xygan.... alleen zaten we toen op de fiets :mrgreen: waar we ineens een Akita achter ons aan hadden rennen... kon dus de plotse ontmoeting zelf niet filmen, maar daarna even samen los gelaten, zal het filmpje straks ff plaatsen... Xygan dus nog compleet in fiets ornaat dus incl. tuig maar dat mag de pret niet drukken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

wat ontzettend leuk om jullie honden even in het "echt" te zien! Mijn wandelingen zijn heul saai, kom nooit iemand tegen en de meisjes zijn ook niet echt speels of zo.

Ik zal kijken of ik morgen een filmpje kan maken. En dan nog uitzoeken hoe ik het op YouTube of iets anders zet. Wat is het handigst om te doen?
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Lemuria schreef:De wandeling met Shibby vanmorgen ;) Dit was wel het meest chaotische punt van de wandeling, normaal gesproken rennen ze wat voor ons uit ;)

https://vimeo.com/173601345

Ik zal straks of morgen nog een filmpje maken met alleen Izzy en Sofi, voor het contrast :mrgreen:
En vanuit mij gefilmd :mrgreen:

https://m.youtube.com/watch?v=GswoDwVUp9k
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ook een stukje van een wandeling met Dexter. Erg saai om te zien volgens mij. De twee honden die we tegenkwamen heb ik ontweken, aangezien ze aangelijnd waren of werden. Misschien kan ik later deze week nog een keer een ontmoeting met een andere hond filmen.
https://youtu.be/0GvxwE9VEO4
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Twee heel kleine stukjes van op de hei vandaag. In het begin was het best druk maar vanaf een stukje na het fietspad over te zijn gestoken hadden we het rijk alleen. Normaal loopt ze dan ook door maar door het filmen liepen we allebei langzaam en wilde Kiek naar China..Na het korte filmpje was mijn geheugen ook vol.https://vimeo.com/173628427https://vimeo.com/173628615
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Hmz... knippen ging niet zo best. Is dus beetje lang filmpje geworden. Veel plezier ermee!
Het heeft even geduurd, maar hij is te bekijken
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Fotogravinnetje schreef:
Fotogravinnetje schreef:Hmz... knippen ging niet zo best. Is dus beetje lang filmpje geworden. Veel plezier ermee!
Herkenbaar dat de commando's nauwelijks doordringen wanneer ze zo op de bal gefocust zijn.
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Sulluna schreef: Hahaha ik zeg ook altijd "madam" :lol1: Mooi, zo lekker in het bos wandelen. En dat graseten,och zo irritant :jank: Maar ja, leer ze het maar eens af.. Dat filmpje op de uiterwaarden is gaaf zeg! :I: Heerlijke spelen en wat een mooie plek om te lopen!
:F:
En ja dat graseten. Verschrikkelijk. Enzi neemt gewoon wel eens een hap en loopt dan weer door. Nila werkt hele grasstroken naar binnen. De uiterwaarden is inderdaad een paradijsje om voor mij en mijn honden te lopen, ik kom daar geen kip tegen.
Het is af en toe en dingetje geweest met Nila en haar jaaggedrag maar inmiddels hebben we het op de uiterwaarden prima onder controle.

DeDiana schreef: Haha, nou, die illusie heb ik niet. Amy kan op wildarme plekken prima los en luistert ook goed, maar in de lente en zomer in het bos ziet/hoort/ruikt ze gewoon te veel en dan gaat ze binnen een seconde van 'iets zien/horen/ruiken' naar 'vroem... weg!' - en ze ziet/hoort/ruikt momenteel overal wel wat en gaat er ook zelf naar op zoek. Als ik haar los laat lopen in het bos, moet ik haar echt elke drie seconden roepen, zelf superalert zijn en haar aandacht de hele tijd bij mij houden. Dus meestal loopt ze gewoon aan de lange lijn, dan heeft ze net zo veel bewegingsruimte als wanneer ik haar elke drie seconden roep en kan ik zelf ook ontspannen. Op het filmpje dat ik postte van Amy aan de lijn in het bos, was ik haar op dat kleine stukje al vijf keer kwijt geweest als ik niet op tijd had geroepen. Op een boswandeling van 1,5 - 2 uur wordt dat héél vermoeiend :mrgreen:
In de winter gaat het overigens wel, ik ben haar afgelopen winter maar twee keer kort 'kwijt' geweest (dan is ze 5-10 minuten uit zicht en vindt me dan weer). Maar dan zijn er blijkbaar duidelijk minder prikkels en hoef ik haar ook veel minder vaak te roepen.
DeDiana schreef: Mooi hoe je dat voor elkaar hebt gekregen!
Ik weet ook wel zeker dat ik met Amy nog veel meer kan bereiken hoor, maar het jagen afleren gaat sowieso niet lukken. Amy is helemaal niet zo zelfstandig en vindt het verschrikkelijk om mij kwijt te zijn, ze houdt ook altijd heel goed in de gaten waar ik ben, maar op het moment dat ze een achtervolging inzet, is ze dat even vergeten. Gelukkig komt ze wel relatief snel weer tot de ontdekking dat ze mij niet meer ziet en komt dan weer terug - langer dan ca. 10 minuten is ze nooit weggebleven.
Wij trainen nu met een voerdummy en daar doet ze alles voor, dus het terugroepen gaat uitstekend, mits ik op tijd roep. Er zit bij haar nauwelijks tijd tussen iets spotten en de achtervolging, en als ik op tijd roep, komt ze heel betrouwbaar. Dat vind ik al heel wat ;-) Ze is eigenlijk ook een heel gehoorzaam hondje. Maar in dit seizoen is het in het bos echt te veel gevraagd, van haar en van mij (zeker als ik ook nog andere honden bij me heb waar ik met een half oog op moet letten). Elke keer als ik te laat ben en zij weer op jacht gaat, doen we een aantal stappen terug en kan ze sowieso in een flinke straal van die plek een week of 3-4 niet meer los. Dus we oefenen op plekken die voor haar wat makkelijker zijn, en op momenten dat ik er niet 100% alert op kan zijn en bovenop kan zitten, gaat ze aan de lijn.
Ik denk dus wel dat we over een jaar en over twee jaar heel wat stappen verder zullen zijn, maar loslopen in een bos waar het wemelt van de konijnen, reeën, etc. is voor ons nog echt (verre) toekomstmuziek. Juist omdat ze wel heel graag gehoorzaamt en het wel erg vindt om mij kwijt te raken, denk ik dat we nog wel veel vooruitgang kunnen boeken.
Héél herkenbaar. Bij Nila is dat in de lente/zomer in het bos ook. In de winter kan zij prima loslopen maar nu zijn er echt teveel geurtjes en prikkels. Laatst avondronde door het bos en ik ben een aantal reeën tegengekomen en dan ben ik toch blij dat ik op die momenten heb gekozen voor mijn eigen gemak :F: plus dat ik het ook niet prettig vind wandelen om haar om de zoveel meter bij me te roepen en als ik even met Enzi bezig ben heb ik alweer kans dat ze iets heeft geroken en de spatten wilt nemen.

En als ik kijk naar vorig jaar en dit jaar is ze al zoveel gegroeid. Nila jaagt ook op vrijwel alles. Ze heeft ooit een keer een eekhoorntje gezien in een boom en nu is ze regelmatig de bomen aan het scannen als ze door het bos wandelt. Het liefst zou ze erin klimmen om het allemaal even dichterbij te bekijken :mrgreen:
lucie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
nou, ik heb hem gezien... erg leuk om Elco, na ongeveer een miljoen foto's van hem :mrgreen: , nu in het echt te zien.
Echt een leuk hondje, dat erg met je bezig is :ok: Zelfs links en rechts leer je hem haha, maar 'los' en 'goed zo' vindt ie toch wel leuker geloof ik :wink:

Ik zag dat je ook de 'stilstaan' test deed; grappig he, hoe goed dat werkt? Als ik dan vervolgens het bos induik, komen die van mij direct achter me aan . Errug handig als ik ze heel snel alledrie van het pad wil hebben!

Vraagje: je zegt in het filmpje dat je hem aanlijnt als hij niet goed luistert. Maar er zijn (uiteraard) ook andere momenten dat je hem aanlijnt/aan zou lijnen. Ben je dan niet bang dat hij het aanlijnen als een correctie ziet, die op sommige momenten misplaatst is? of andersom, zou hij het verband zien tussen aanlijnen en niet luisteren, als je ook op andere momenten aanlijnt? Ik heb me dat al vaker afgevraagd bij andere mensen ook hoor. Ik ben heel benieuwd of jij denkt of aanlijnen het gewenste leer-effect oplevert.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Nerazi schreef:
Sulluna schreef: Hahaha ik zeg ook altijd "madam" :lol1: Mooi, zo lekker in het bos wandelen. En dat graseten,och zo irritant :jank: Maar ja, leer ze het maar eens af.. Dat filmpje op de uiterwaarden is gaaf zeg! :I: Heerlijke spelen en wat een mooie plek om te lopen!
:F:
En ja dat graseten. Verschrikkelijk. Enzi neemt gewoon wel eens een hap en loopt dan weer door. Nila werkt hele grasstroken naar binnen. De uiterwaarden is inderdaad een paradijsje om voor mij en mijn honden te lopen, ik kom daar geen kip tegen.
Het is af en toe en dingetje geweest met Nila en haar jaaggedrag maar inmiddels hebben we het op de uiterwaarden prima onder controle.

DeDiana schreef: Haha, nou, die illusie heb ik niet. Amy kan op wildarme plekken prima los en luistert ook goed, maar in de lente en zomer in het bos ziet/hoort/ruikt ze gewoon te veel en dan gaat ze binnen een seconde van 'iets zien/horen/ruiken' naar 'vroem... weg!' - en ze ziet/hoort/ruikt momenteel overal wel wat en gaat er ook zelf naar op zoek. Als ik haar los laat lopen in het bos, moet ik haar echt elke drie seconden roepen, zelf superalert zijn en haar aandacht de hele tijd bij mij houden. Dus meestal loopt ze gewoon aan de lange lijn, dan heeft ze net zo veel bewegingsruimte als wanneer ik haar elke drie seconden roep en kan ik zelf ook ontspannen. Op het filmpje dat ik postte van Amy aan de lijn in het bos, was ik haar op dat kleine stukje al vijf keer kwijt geweest als ik niet op tijd had geroepen. Op een boswandeling van 1,5 - 2 uur wordt dat héél vermoeiend :mrgreen:
DeDiana schreef: Mooi hoe je dat voor elkaar hebt gekregen!
Héél herkenbaar. Bij Nila is dat in de lente/zomer in het bos ook. In de winter kan zij prima loslopen maar nu zijn er echt teveel geurtjes en prikkels. Laatst avondronde door het bos en ik ben een aantal reeën tegengekomen en dan ben ik toch blij dat ik op die momenten heb gekozen voor mijn eigen gemak :F: plus dat ik het ook niet prettig vind wandelen om haar om de zoveel meter bij me te roepen en als ik even met Enzi bezig ben heb ik alweer kans dat ze iets heeft geroken en de spatten wilt nemen.

En als ik kijk naar vorig jaar en dit jaar is ze al zoveel gegroeid. Nila jaagt ook op vrijwel alles. Ze heeft ooit een keer een eekhoorntje gezien in een boom en nu is ze regelmatig de bomen aan het scannen als ze door het bos wandelt. Het liefst zou ze erin klimmen om het allemaal even dichterbij te bekijken :mrgreen:
en ik had nog wel een herder genomen omdat ik geen jachthond (meer) wilde :jank: :jank: Zelfs herders kun je dus niet vertrouwen :blauwoog:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

lucie schreef:
Fotogravinnetje schreef:
nou, ik heb hem gezien... erg leuk om Elco, na ongeveer een miljoen foto's van hem :mrgreen: , nu in het echt te zien.
Echt een leuk hondje, dat erg met je bezig is :ok: Zelfs links en rechts leer je hem haha, maar 'los' en 'goed zo' vindt ie toch wel leuker geloof ik :wink:

Ik zag dat je ook de 'stilstaan' test deed; grappig he, hoe goed dat werkt? Als ik dan vervolgens het bos induik, komen die van mij direct achter me aan . Errug handig als ik ze heel snel alledrie van het pad wil hebben!

Vraagje: je zegt in het filmpje dat je hem aanlijnt als hij niet goed luistert. Maar er zijn (uiteraard) ook andere momenten dat je hem aanlijnt/aan zou lijnen. Ben je dan niet bang dat hij het aanlijnen als een correctie ziet, die op sommige momenten misplaatst is? of andersom, zou hij het verband zien tussen aanlijnen en niet luisteren, als je ook op andere momenten aanlijnt? Ik heb me dat al vaker afgevraagd bij andere mensen ook hoor. Ik ben heel benieuwd of jij denkt of aanlijnen het gewenste leer-effect oplevert.
Elco ziet aan de lijn lopen niet als straf. Hij reageert zelfs nauwelijks anders aan de flex dan los. Aanlijnen is dus puur voor zijn veiligheid en om te voorkomen dat het verkeerde gedrag in kan slijten, niet als correctie. Vooral als hij moe is, ontbreekt het hem soms aan zelfbeheersing. Dus dan is aanlijnen juist helpend voor hem. Vandaag had hij daar weinig last van. Maar het gebeurt weleens als hij moe begint te worden dat hij tegen m'n been gaat duwen. Dan lijn ik hem aan en zie je hem ontspannen: hij kan een stukje zelfcontrole loslaten. En dan neemt hij ook weer lekker wat afstand
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ohhhh Mila! :I: :I: Wat een vrolijk en speels hondje is dat zeg DeDiana!
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

lucie schreef: en ik had nog wel een herder genomen omdat ik geen jachthond (meer) wilde :jank: :jank: Zelfs herders kun je dus niet vertrouwen :blauwoog:
Nou ik zal eerlijk bekennen dat ik het in deze mate ook niet had aan zien komen hoor :engel:
Ik kan echt niks met jagende honden maar dat komt gewoon dat de paniek me gelijk om het hart slaat als mijn honden uit zicht zijn. Mijn 'jachthond' die loopt altijd binnen een straal van 10 meter om mij heen en mijn herder neemt de spatten :jank: Ik heb ook regelmatig geroepen dat ik NU een TT ging aanschaffen, zo klaar was ik ermee.
Vorig jaar kon ik niet eens met haar op de uiterwaarden lopen zonder lange lijn er aan.
Inmiddels is ze zo gek op haar balletje dat ze op het strandje blijft en als haar neus de lucht ingaat hoef ik alleen nog maar 'neee nila' te roepen en komt ze direct haar bal weer brengen.
Ze loopt nu ook zonder lange lijn er aan naar het strandje toe en blijft braaf na een meter of 30 op me wachten of komt even inchecken. Het heeft letterlijk bloed, zweet, tranen en een heleboel slagroom gekost maar nu kan ik er wel mee dealen :wink:

Maar nu zo in de zomerperiode, in het bos.. nee dat is echt teveel voor haar. Ik hoor de reeën in het struikgewas lopen en madam staat dan op haar achterpoten te loeren of ze er misschien één kan spotten. Enzi kijkt een keer en dan kijkt hij naar mij 'hoorde je dat ook vrouwtje? een beestje! kom we lopen verder :lol1: ' .

Het langste wat ze uit zicht is geweest is ongeveer een minuut of 3. Ik was met Samantha aan het wandelen en we waren ongeveer op het eind van de route, gezellig aan het kletsen en ik let heel eventjes niet op haar. Een stukje terug op het pad had een dode vis gelegen en Nila rook dat dus, hup terug naar die plek en ze zwom zo de sloot over om aan de overkant te zoeken naar het rottende lijk :schrik: :S:
lucie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
lucie schreef:
Fotogravinnetje schreef:

Elco ziet aan de lijn lopen niet als straf. Hij reageert zelfs nauwelijks anders aan de flex dan los. Aanlijnen is dus puur voor zijn veiligheid en om te voorkomen dat het verkeerde gedrag in kan slijten, niet als correctie. Vooral als hij moe is, ontbreekt het hem soms aan zelfbeheersing. Dus dan is aanlijnen juist helpend voor hem. Vandaag had hij daar weinig last van. Maar het gebeurt weleens als hij moe begint te worden dat hij tegen m'n been gaat duwen. Dan lijn ik hem aan en zie je hem ontspannen: hij kan een stukje zelfcontrole loslaten. En dan neemt hij ook weer lekker wat afstand
aha, ik had het anders begrepen. Op 7:38 zeg je nl: de enige voorwaarde voor hem om hier los te mogen, is dat ie goed luistert. Niet goed luisteren betekent aan de lijn. Daardoor dacht ik dat je dat als correctie inzet.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Nerazi schreef:
lucie schreef: en ik had nog wel een herder genomen omdat ik geen jachthond (meer) wilde :jank: :jank: Zelfs herders kun je dus niet vertrouwen :blauwoog:
Nou ik zal eerlijk bekennen dat ik het in deze mate ook niet had aan zien komen hoor :engel:
Ik kan echt niks met jagende honden maar dat komt gewoon dat de paniek me gelijk om het hart slaat als mijn honden uit zicht zijn. Mijn 'jachthond' die loopt altijd binnen een straal van 10 meter om mij heen en mijn herder neemt de spatten :jank: Ik heb ook regelmatig geroepen dat ik NU een TT ging aanschaffen, zo klaar was ik ermee.
Vorig jaar kon ik niet eens met haar op de uiterwaarden lopen zonder lange lijn er aan.
Inmiddels is ze zo gek op haar balletje dat ze op het strandje blijft en als haar neus de lucht ingaat hoef ik alleen nog maar 'neee nila' te roepen en komt ze direct haar bal weer brengen.
Ze loopt nu ook zonder lange lijn er aan naar het strandje toe en blijft braaf na een meter of 30 op me wachten of komt even inchecken. Het heeft letterlijk bloed, zweet, tranen en een heleboel slagroom gekost maar nu kan ik er wel mee dealen :wink:

Maar nu zo in de zomerperiode, in het bos.. nee dat is echt teveel voor haar. Ik hoor de reeën in het struikgewas lopen en madam staat dan op haar achterpoten te loeren of ze er misschien één kan spotten. Enzi kijkt een keer en dan kijkt hij naar mij 'hoorde je dat ook vrouwtje? een beestje! kom we lopen verder :lol1: ' .

Het langste wat ze uit zicht is geweest is ongeveer een minuut of 3. Ik was met Samantha aan het wandelen en we waren ongeveer op het eind van de route, gezellig aan het kletsen en ik let heel eventjes niet op haar. Een stukje terug op het pad had een dode vis gelegen en Nila rook dat dus, hup terug naar die plek en ze zwom zo de sloot over om aan de overkant te zoeken naar het rottende lijk :schrik: :S:
hahaha, nou over drie minuten uit het zicht zou ik mij totaaaaal geen zorgen maken. Behalve bij Amber dan, want die is nooit langer dan 30 sec weg.
Maar zonder gekheid, wat gaat ze doen als ze iets ruikt/ziet? Is ze dan totaal onbereikbaar, schiet ze er vandoor en verdwijnt ze achter de horizon, denk je dat ze een spoor uit zou werken, of nog erger dat ze een dier zou verwonden? Een hond die op een rotte vis afgaat is niet per se een jager :F:
Wel grappig inderdaad dat Enzi zo keurig bij je blijft. Doet ie dat uit zichzelf of heb je hem dat aangeleerd?
Ras zegt dus ook niet alles :denken:
Afbeelding
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond

Ongelezen bericht door mirriejj »

lucie schreef:
Nerazi schreef:

hahaha, nou over drie minuten uit het zicht zou ik mij totaaaaal geen zorgen maken. Behalve bij Amber dan, want die is nooit langer dan 30 sec weg.
Maar zonder gekheid, wat gaat ze doen als ze iets ruikt/ziet? Is ze dan totaal onbereikbaar, schiet ze er vandoor en verdwijnt ze achter de horizon, denk je dat ze een spoor uit zou werken, of nog erger dat ze een dier zou verwonden? Een hond die op een rotte vis afgaat is niet per se een jager :F:
Wel grappig inderdaad dat Enzi zo keurig bij je blijft. Doet ie dat uit zichzelf of heb je hem dat aangeleerd?
Ras zegt dus ook niet alles :denken:
Juna is ook nooit langer dan een paar minuutjes uit zicht geweest, maar ik heb haar vorig jaar eens horen gillen tijdens dat ze wegschoot, een gil dat ze ergens achteraan zat :boos: Vanaf dat zij het bos in schiet, kan ik bulderen dat ze NU terug moet komen, maar ik kan net zo goed de chachacha op mijn hoofd dansen :S:
DeDiana
Zeer actief

Ik zou 3 minuten uit zicht op zich ook niet zo erg vinden, maar Amy jaagt wel voor de kill of in ieder geval het pakken. Ik wil niet dat ze het wild verstoort of verwondt/vermoordt.
lucie
Zeer actief

haha, herkenbaar hoor, had Kailen ook, heus! Wat bij hem goed heeft gewerkt (maar het scheelt wel dat hij een herder is denk ik) is blijven roepen en fluiten, net zolang totdat je wèl doordringt. En die tijd werd steeds korter :cheer:
Maar wie weet moet je toch eens dat dansje proberen, allicht dat je hond dàt dan weer interessanter vindt :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”