Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup vragen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Pup vragen

Ongelezen bericht door tobi__ »

Op 30 juli krijgen wij onze welsh corgi pup. Ik (Esmee) heb als kind zo vaak om een hond gezeurd dat mijn ouders er waarschijnlijk gek van werden. En elke verjaardag, kerst, en sinterklaas hoopte ik op een hondje. Maar die is er niet gekomen (maar goed ook, mijn ouders werkte toen fulltime).

Maar nu woon ik alweer 3 jaar samen en sinds een maand of twee zijn we verhuisd naar een grotere woning. En nu is het dan eindelijk zover! Ik geloof het zelf nog steeds niet helemaal, haha. Eindelijk kan ik hondenspulletjes kopen en ben ik over 3 weken hondeneigenaar :D

Uiteraard heb ik heel internet al afgezocht naar tips en trucs, maar vindt het toch fijn om wat vragen hier persoonlijk te stellen. Ik denk dat jullie met alle ervaringen wel goede tips zullen hebben

Nu mijn vragen:

- Ik vraag mij af wat handig is voor de pup-tijd; een halsband of tuigje? En wat voor tuigje? Ik wordt echt horendol van al het aanbod online en in de winkels.
- Wat te doen tijdens de eerste nacht? Ook daarover zijn de meningen aardig verdeeld; wel niet op de slaapkamer, alleen beneden, etc.
- Wat zijn aanraders qua speeltjes? Ik had gelezen dat je ook niet teveel speeltjes moet kopen, maar er is (wederom!) zoveel keus.

Natuurlijk weet ik dat iedereen het op zijn eigen manier doet, en er waarschijnlijk geen één manier 'fout' is. Maar ik hoor graag ervaringen van andere mensen. En vindt het gewoon leuk om op deze manier toe te leven naar de komst van de pup, haha.

Bedankt vast voor de reacties!
_Esmee
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Pup vragen

Ongelezen bericht door Gollum »

Leuk dat je nu eindelijk een hondje krijgt! Ik heb ook gelijk een hondje genomen toen ik samen ging wonen, inmiddels zijn het er drie :mann:

Ik heb in de puppentijd met allebei geoefend, een halsband en tuig. Gol was soms erg bang voor dingen en probeerde dan uit haar halsband te komen, met een tuig lukte dat niet. Zo kon ik haar beter trainen zonder dat ik bang was dat ze zou ontsnappen.

De eerste weken heb ik haar op de slaapkamer gehouden, gezellig bij ons. Naarmate ze ouder en zelfstandiger werd (en niet meer sloopte :mann: ) is ze vanzelf naar de woonkamer verhuisd.

Qua speeltjes had ik een aantal flostouwen, balletjes, van alles eigenlijk. Puppies hebben haaientanden dus ik had altijd wat bij me om in het bekkie te steken als ze weer eens in mijn broek hing. Balletjes gebruikte ik buiten niet omdat honden erg rare bewegingen kunnen maken met een bal, dat is niet goed voor opgroeiende lijfjes. Samen binnen een beetje met de bal rollen was wel weer erg leuk, Gol gooit de bal nog steeds terug naar mij en ze is nu al bijna 10 :lol1:
tobi__
Zeer actief

Waar hadden jullie de pup in 's nachts in de slaapkamer? Zie het niet zo zitten om de bench elke avond naar boven te slepen, is nogal een ding. Hadden jullie eens stevige doos of zo daarvoor?

En hoe hoor je dat een puppy piept om 'het piepen' of dat hij piept om aan te geven dat hij moet plassen? Lijkt me zo lastig. Want je leest overal dat je geen aandacht mag geven als hij piept, maar je wilt hem ook zindelijk maken natuurlijk.

Ik heb op dit moment een kleine nylon halsband, dan kan hij die in het weekend vast om. In de dierenwinkel op het dorp verkopen ze alleen tre ponti (als ik het goed schrijf) tuigen. Wellicht kan ik dan kijken wat hij past.

Als speeltjes heb ik nu een puppy kong, flostouw, een flosbal en een knuffel (waar ik het piepje uit ga halen, waarom hebben alle speeltjes zo'n zenuwachtig piepje?).
_Esmee
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wij hebben twee benches, juist om niet te hoeven slepen. Eerste nacht lag Elco in een doos. Bij piepen ging eerst m'n hand in de doos, had hij daarna nog doorgepiept, had ik hem eruit getild, in de tuin gezet voor een plas en weer terug. Hij ging alleen dan steeds weer slapen.
Tweede avond klom hij al meteen uit de doos, dus toen in de bench. Bij piepen weer hand erin en dan werd hij weer stil. Derde nacht nog 1 keer m'n hand in de bench hoeven steken en daarna sliep hij zonder problemen de hele nacht door, van elf tot half zeven. Bij de fokker waren de pups ook al droog in de nacht, mits ze dus inderdaad om een uur of elf nog hadden geplast en om een uur of zes weer uit de bench gelaten werden.
Best kans dat een volgende pup niet in een doos of bench, maar gewoon op bed mag gaan slapen
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik vind voor een pup een tuigje fijner, omdat ze nog niet weten hoe ze netjes aan een lijntje moeten lopen en als ze een keer naar het eind van de lijn vliegen is een tuigje een veiliger gevoel. Wel oefen ik alvast stukjes ook aan de halsband zodat ze daaraan wennen.

Pups slapen hier op de slaapkamer. Vaak kan je voor de eerste paar weken wel een tweede bench bij iemand lenen. Dat scheelt een hoop gesleep.

Als speeltjes vind ik vooral kleine flostouwtjes of fleecetouwen onmisbaar bij pups. Die kan je makkelijk in je zak hebben voor het geval de tandjes te voorschijn komen. Daarnaast vind ik een kong ideaal om te oefenen met alleen blijven. En een balletje is natuurlijk altijd leuk. Koop vooral niet veel dure speeltjes, want er zit een kans in dat alles over een maand stuk is. :mrgreen:

Qua piepen denk ik dat je dat snel genoeg door krijgt. Ik zou een pup niet negeren, maar gewoon even je hand erbij in steken om te laten weten dat je er nog bent is vaak genoeg om ze gerust te stellen.
Afbeelding
tobi__
Zeer actief

Bedankt voor de reacties. Het zou natuurlijk ook een optie zijn om zelf beneden te slapen, bedenk ik me. Dan kun je er ook snel bij zijn als hij piept en moet plassen.

Hebben jullie nog een tip over het soort tuigje? Op de hondenschool waar we afgelopen dinsdag gingen kijken, hadden trouwens bijna alle pups een halsbandje om. Maar één pupje had een tuigje. Terwijl ik bij volwassen honden er vaak meer met tuig zie lopen.

Vandaag is de online bestelling binnengekomen met een lig kleedje en een knuffel. Kan weer bij de verzameling!
_Esmee
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

tobi__ schreef:Waar hadden jullie de pup in 's nachts in de slaapkamer? Zie het niet zo zitten om de bench elke avond naar boven te slepen, is nogal een ding. Hadden jullie eens stevige doos of zo daarvoor?

En hoe hoor je dat een puppy piept om 'het piepen' of dat hij piept om aan te geven dat hij moet plassen? Lijkt me zo lastig. Want je leest overal dat je geen aandacht mag geven als hij piept, maar je wilt hem ook zindelijk maken natuurlijk.

Ik heb op dit moment een kleine nylon halsband, dan kan hij die in het weekend vast om. In de dierenwinkel op het dorp verkopen ze alleen tre ponti (als ik het goed schrijf) tuigen. Wellicht kan ik dan kijken wat hij past.

Als speeltjes heb ik nu een puppy kong, flostouw, een flosbal en een knuffel (waar ik het piepje uit ga halen, waarom hebben alle speeltjes zo'n zenuwachtig piepje?).
Ik had voor de eerste tijd voor mijn teckeltje een kattenvervoersmand van de buren geleend en naast mijn bed gezet (hij sliep overigens de eerste 2 nachten in bed in mijn nek opgerold). Hij is maar 2x in de eerste week onrustig geworden en toen heb ik hem laten plassen en verder heeft hij gewoon 8 uur doorgeslapen. Toen hij te lang werd om hem in die kattenbak te schuiven heb ik een bench gekocht (was hij 4 maanden denk ik). Hij liep toen al een tijdje het laatste avondrondje met mijn herder mee en zonder problemen ging hij daarna in de bench die overigens alleen voor s'nachts gebruikt wordt. Voor de eerste 3 maanden had ik een puppyren in de huiskamer met mandje, speelgoed en een kluifje. Als ik even geen toezicht kon houden of hij viel de oudere hond lastig, deed ik hem daarin. Ik gebruik gewoon een halfcheckje want dat schuift zo makkelijk over het kopje. Ik heb voor beide honden een tuig maar het omdoen is mij teveel gedoe. Veel plezier met pupje straks :ok: oh en ga maar vast lege wc- en keukenpapierrolletjes sparen. Vinden ze prachtig om te versnipperen. En een oude handdoek oprollen met hier en daar wat lekkers ertussen en dan in een losse knoop erin is weer geweldig als ze iets ouder zijn om even zoet te houden.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Wat Alma zegt :ok:
Bij Vusi (DH) had ik zo'n 6 panelen puppy ren, voor 's nachts had ik maar 5 panelen. Het stond naast het bed van Alex dus gezellig, met een waterbakje wat speelgoed en kluifjes en een dikke deken. Eerste nacht werd ze al om 4 uur onrustig, laten plassen, in een handdoek gewikkeld en lekker bij mij in bed nog 2 uur verder slapen.

Plastic flessen zijn ook leuk, maken lawaai als ze erin bijten :lol1: een handje brokjes erin en de pup zelf laten uitvogelen hoe ze die eruit krijgt, zijn ze in het begin snel een half uur zoet mee. :ok:
Afgeknipte spijkerbroek pijpen met een knoop aan de uiteinden geweldig speelgoed en kost niks :cheer:
Het moeten wel een beetje stevige flessen zijn en uitkijken wanneer het ze gaat stukbijten
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Leuk, waar komt je pup vandaan? Ik heb zelf een cardigan.
Apple had als pup een simpel leren halsbandje. Ging prima.
Als pup liep ze al vaker los dan aan deze riem overigens.
tobi__
Zeer actief

Leuk dat zelfgemaakt speelgoed. Bij de fokker hebben ze een soort rekje gemaakt en daar hangen inderdaad stevige flessen etc. aan. Vinden ze helemaal leuk.

Moet even uitvogelen hoe je foto's kunt plaatsen, dan zal ik er wat plaatsen!

@Apple, super leuk een cardigan! Leek mij ook leuk om te hebben, maar mijn vriend heeft altijd pemmetjes gehad. De pup komt bij een fokker uit Tilburb 'Y Ddraig goch'. Echt super leuke mensen en mooie honden! We weten nog niet welke pup we krijgen, er zijn drie reutjes geboren. De fokker bekijkt welke pup bij welk baasje/gezin past en dat horen we 17 juli. Vind het echt super spannend, haha.
_Esmee
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Veel plezier met je pup
Ik zou hem al meteen leren los lopen en hier komen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik gebruik ook een tuigje voor een puppy en hier wel een instaptuigje zit zo om. En op de slaapkamer gebruik ik een grote kattenkooi, daar passen ze de eerste weken wel in.
tobi__
Zeer actief

Ja ik het het topic van de puppy blues al gelezen. Hou me hart vast!

We zijn er in ieder geval over uit dat we (vriend en ik) om de beurt beneden gaan slapen tot het niet meer nodig is. De bank ligt prima :ok:

Hebben ons ook al bij een hondenschool ingeschreven en daar al een hele lading van documenten ontvangen met tips en trucs. Dit hebben we ook van de fokker gekregen.

Wat ik er vooral uit begrijp is: negatief gedrag negeren en positief gedrag de hemel in prijzen. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat, maar klinkt in ieder geval goed.
_Esmee
tobi__
Zeer actief

Hakuna Matata schreef:Veel plezier met je pup
Volgens mij volgen pups nog wel van nature? We wonen in een rustige straat, in onze wijk wonen ook maar twee honden. Haha. Dus denk dat het wel te oefenen valt.
_Esmee
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

tobi__ schreef:
Volgens mij volgen pups nog wel van nature? We wonen in een rustige straat, in onze wijk wonen ook maar twee honden. Haha. Dus denk dat het wel te oefenen valt.
Daarom juist gebruik maken van die periode.
tobi__
Zeer actief

Hakuna Matata schreef:
tobi__ schreef:
Daarom juist gebruik maken van die periode.
Top :ok:
_Esmee
tobi__
Zeer actief

Goede tip! Heb inderdaad van de hondenschool een document gekregen met tips om het huis pup proof te maken. Zo voorkom je ook meteen veel ongewenst gedrag denk ik.
_Esmee
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Van de andere kant vind ik wel dat je moet genieten van alle puppy streken :lol1: Voor je het weet is het voorbij ze groeien veel te snel :engel:
tobi__
Zeer actief

O ja genieten ga ik zeker!

Hebben een kat die nu 2 jaar is, maar die heeft nog kitten streken (niet op het vervelende af) En die weet precies wanneer hij zijn streken kan doen en hoe hij de aandacht en lachers aan zijn kant moet krijgen. Kun je wel gefrustreerd over doen, maar dat vind ik zonde van de energie. Haha.
_Esmee
tobi__
Zeer actief

We gaan morgen weer langs de pups! :cheer:

Ze zijn dan 6 weken dus lopen al lekker rond. De fokker had aangegeven dat ze zondag 17 juli bekend maken welke pup naar wie gaat. Maar we hopen stiekem dat we het morgen al horen. Dat is wel zo leuk om je dan op een bepaalde pup te kunnen focussen.

Spannend, heb er zin in :D
_Esmee
tobi__
Zeer actief

Ja wil inderdaad ook zelf foto's maken. We hebben wel een link waar de fokker elke dag foto's en filmpjes op zet. Maar weet niet of het de bedoeling is om die foto's hier te delen. Wacht dus even tot ik morgen zelf foto's heb gemaakt.

Maar heb er zo'n zin in, haha.
_Esmee
Fransjebulldog
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Fransjebulldog »

- Ik zweer bij een tuigje. Voor zowel onze oude hond als jonge hond werkt het prima. Honden mogen niet trekken, dus dan is een halsband goed genoeg. Binnenhuis hebben wij ze de halsband niet om (omdat ik vind dat er anders zo'n halsband in de nek komt). Buiten halsband om maar het liefst los. Ik zie het voordeel niet van een tuigje, maar wellicht komt dat ook omdat ik kleine honden gewend ben. In ieder geval geen riem die strakker wordt doen, leren ze niks van!

- De eerste nacht naast je bed. Puppy's komen ook uit een warm nest waar het niet spannend is. Ze kunnen tegen elkaar liggen. Als je pup binnenkomt en prompt al in een nieuw huis, zonder mamma, broertje of zusjes en dan helemaal alleen slapen wat hij nog nooit heeft gedaan... Ik had hem naast m'n kussen staan, als hij piepte kon ik mijn hand tegen de bench houden om hem te laten weten dat hij niet alleen is, of even tegen hem praten.
Wel binnen een paar dagen gaan afbouwen, verder bij het bed, bv. op de overloop later en dan steeds meer naar de plek waar je uiteindelijk wil dat je pup gaat slapen. Als je hem te lang naast je bed houdt heb je kans dat hij het later niet zo tof meer vind om verder weg te gaan.
Daarnaast je wekker consequent zetten zodat je pup kan plassen 's nachts. Piepen deed Bully ook in het begin, niet om het plassen maar opeens zo alleen en koud slapen. Lang moeten kijken wat nou ''plas'' piepjes zijn, of piepjes om aandacht.

- Zo'n trek kauwbot van die garen, kunnen ze goed kapot trekken, ze kauwen toch op alles. Zijn relatief goedkoop en je hebt ze zelfs met een bal er tussenin die goed voor de tanden zijn. Bully vond ook een miniknuffeltje met een piepje erin erg geslaagd. Alleen nadeel is dat die het zo kapot had.

Heel veel plezier! En sterkte met de eerste (slapeloze) nachten ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”