Steeds meer zie ik dat er ook veel wordt gewezen op de negatieve aspecten van het ras. Ik ben 'op papier' lang verliefd geweest op Schotse collies, maar toen ik er achter kwam dat de beschrijving "hoort geen spoor van angst te tonen" vaak betekende dat ze angsten hebben voor heel dagelijkse dingen, zoals rondzoemende insecten, vreemde oppervlakten zoals glimmende vloeren of overvliegende vliegtuigen, was ik wel genezen en ben verder gaan kijken.
Ook alle spaniël achtige honden zouden op papier heel goed bij me passen. Ik houd van levendige, sportieve honden. Maar het jolige gedartel en de beweeglijkheid in alle windrichtingen van Spaniëls werken me een pak op mn zenuwen. Vaak zijn het hele leuke hondjes waar niets mis mee is, maar ze zitten op 1 of andere manier in mn allergie (wat echt volledig aan mij ligt)
Ik vind niets zo leerzaam als een hond meemaken. Niet in een kort moment tijdens een gezamenlijke wandeling, maar door ze echt een tijdje mee te maken in het dagelijkse leven.
Als ik met andere working kelpie eigenaren spreek, komen heel veel dingen overeen die ik met Kiwi heb. Toch lees ik het nergens in de beschrijvingen die ik tegen kom via diverse bronnen. Dat heeft er ook mee te maken dat hoe wij in Nederland met honden omgaan heel erg kan verschillen van hoe de mensen die de teksten hebben geschreven met hun honden omgaan.
Als ik de beschrijvingen over de stabij lees, kloppen ze wel aardig en dat zal er ook mee te maken hebben dat het vanuit een Nederlanse omgeving geschreven is.
Als je een toekomstige eigenaar zou moeten wijzen op een karaktereigenschap van jou ras, waar zou je die mensen dan op wijzen? En dan bedoel ik de eigenschappen die je herkent bij meerdere rasgenoten, maar wat je niet in de ras beschrijving leest.
Ik ben heel erg benieuwd